Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
III Liceum Ogólnokształcące im. św. Jana Kantego w Poznaniu ID grupy: 97/69_MF_G2 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Hałas wokół nas Semestr/rok szkolny: I semestr 2010/2011
3
HAŁAS WOKÓŁ NAS
4
Spis treści: Przedstawienie grupy Kilka słów o akustyce
Czym jest hałas? Skutki hałasu Nasze doświadczenia Ruch drgający Dodatkowe projekty Podziękowania
5
Zdjęcie grupy Zdjęcie grupy
6
Prezentacja grupy Pan prof. Janusz Pużanowski – sympatyczny opiekun Dawid Bera – Linux wśród humanistów Daria Majewska – lider grupy Joanna Sikora – kronikarz Natalia Paszyn – sekretarz Hubert Kowalski – grupowy grafik Wojciech Babiaczyk – aktywny uczestnik Uczestnicy: Paulina Bryl, Klaudia Woźna, Kinga Ciereszko, Alicja Nowak, Marta Mroczkowska.
7
Kilka słów o akustyce „Akuo”- z języka greckiego słyszę Źródłem dźwięku są ciała drgające, których częstotliwość musi być większa niż o 16Hz. f<16Hz infradźwięki (poddźwięki) f>2000Hz ultradźwięki (naddźwięki)
8
Rodzaje drgań akustycznych
Ton – dźwięk prosty, mający sinusoidalny przebieg, określoną częstotliwość i amplitudę. Dźwięk – drgania podstawowe i ich wielokrotności Hałas – szum, zbiór różnych częstotliwości
9
Wielkości opisujące drgania
Natężenie – głośny , cichy Wysokość – cieńki, niski Barwa – (brzmienie) cecha dźwięku
10
Czym jest hałas?
11
Skutki hałasu POZYTYWNE NEGATYWNE poczucie bezpieczeństwa
upośledzenie sprawności słuchu określanie położenia (echolokacja) uszkodzenia struktur anatomicznych narządu słuchu obcowanie z muzyką zaburzenia funkcji fizjologicznych organizmu integracja z otoczeniem rozwoju różnego typu chorób
12
Nasze doświadczenia
13
Demonstracja rezonansu akustycznego
Potrzebne przyrządy: kamerton menzurka z wodą Cel : ustalenie takiej wysokości słupa powietrza przy której słyszalne było wzmocnienie dźwięku drgającego kamertonu, jego warunkiem był fakt iż częstotliwość drgania kamertonu była równa częstotliwości drgań słupa powietrza nad wodą.
14
Przebieg doświadczenia
Wlewanie wody do menzurki regulując wysokość słupa powietrza nad woda Wprawialiśmy kamerton w drgania o częstotliwości (440Hz ton A) i umieszczaliśmy go nad górną częścią menzurki.
15
Wnioski : Na takiej zasadzie działają instrumenty muzyczne np. pudło skrzypiec, fortepianu, bałałajki – drgające w nim powietrze wzmacnia dźwięki powstające z drgającej strun. H
16
Rezonans wahadeł Wprawiając w drgania wahadło 1 po pewnym czasie zaobserwujemy, że wahadło 4 drga . Wahadła 2 i 3 nie. Ich długości nie są równe długości wahadła 1.
17
Rezonans akustyczny Ustawiamy w sąsiedztwie dwa kamertony. Uderzamy młoteczkiem w jeden z nich. Po paru sekundach wyciszamy dłonią drgania kamertonu uderzonego młoteczkiem. Usłyszymy dźwięk, którego źródłem jest drugi kamerton.
18
Wyjątkowe doświadczenie
Abyśmy lepiej mogli zrozumieć problem hałasu, który towarzyszy nam w każdej dziedzinie życia, postanowiliśmy dokonać pomiarów natężenia dźwięku w miejscu tak nam bliskim, w którym spędzamy ponad połowę dnia – w naszym kochanym LO ;-) Umożliwiły nam to 2 decybelomierze jakie mieliśmy w posiadaniu, cierpliwość i wytrwałość w dokonywaniu pomiarów.
19
Parter To tu mijają się uczniowie udający się na wf , pełni entuzjazmu kibice naszej szkolnej drużyny i osoby czekające choćby na lekcję geografii w Sali nr 15 lub wos’u w 13 ;-)
20
Miejsca pomiarów- 1 pietro
Spokój, jak zawsze ;-) ( ale tylko podczas lekcji )
21
Sala od wf’u Tu zawsze jest głośno i bardzo pogodnie. Fakt, że nasza sala jest duża, powoduje rewelacyjne efekty dźwiękowe np. podczas kibicowania w trakcie meczów ;-)
22
Biblioteka Tutaj zawsze jest cicho i spokojnie. Panuje tu atmosfera nauki ;-)
23
Boisko Gdy jest ciepło, spędzamy tutaj większość naszych przerw, co znacznie rzutuje na poziom natężenia dźwięku w tym miejscu.
24
Sekretariat Ze względu na rangę tego miejsca i osób tam przebywających, jest tu spokojnie, nawet podczas przerw ;-)
25
Wyniki pomiarów -parter
26
Pierwsze piętro
27
Drugie piętro
28
Wnioski Na podstawie naszych badań wnioskujemy, że poziom hałasu w naszej szkole znacznie przekracza normę, która wynosi 45dB. Jednakże nam to nie przeszkadza i powoduje, że czujemy się w niej miło i bezpiecznie ;-)
29
Ruch drgający To powtarzający się ruch wokół punktu równowagi. Cechy ruchu drgającego: -ruch odbywa się tam i z powrotem po tym samym torze, - powtarza się w równych odstępach czasu.
30
JAKIMI WIELKOŚCIAMI OPISAĆ RUCH DRGAJĄCY?
A (amplituda) to największe wychylenie ciała z położenia równowagi, jednostką jest jednostka długości, amplituda może przyjmować wartości dodatni jak i ujemne T (okres drgań) to czas, w którym ciało wykonuje pełne drganie; jednostką jest jednostka czasu f (częstotliwość drgań) jest to liczba drgań wykonanych w ciągu jednej sekundy; jednostką jest herc (Hz)
31
Czym jest Herc? Jeden Hz (herc) oznacza, że ciało wykonało jedno drganie w ciągu jednej sekundy. Pięćdziesiąt Hz (herców) oznacza, że ciało wykonało pięćdziesiąt drgań w ciągu jednej sekundy.
32
Związek częstotliwości z okresem
33
Dodatkowe projekty W związku z tym, że jesteśmy bardzo ambitni i temat naszej prezentacji obudził w nas zaciekawienie problemem hałasu w jego fizycznym aspekcie uczestniczyliśmy w wielu dodatkowych przedsięwzięciach związanych z tym tematem. Np. w zajeciach w Instytucie fizyki UAM
34
Dzięki uprzejmości naszego opiekuna, sobotnie przedpołudnie 27. 11
Dzięki uprzejmości naszego opiekuna, sobotnie przedpołudnie spędziliśmy w towarzystwie Pana Profesora Rufina Makerewicza, Dyrektora Instytutu Fizyki UAM. Mieliśmy okazję wysłuchać specjalnie przygotowanego dla nas wykładu, w którym aktywnie uczestniczyliśmy i wejść do celowo wygłuszonego pomieszczenia, w którym jest podczas ciszy 0dB i brak pogłosu. Zrobiło to na nas ogromne wrażenie i trochę zaniepokoiło ;-)
35
Wrażenia niezapomniane
36
Co za pasja…
37
Wow… ;-)
38
Wykład…
39
Wykład prof. Florka Jak co semestr, uczestniczyliśmy w wykładzie prowadzonym przez Pana prof. Wojciecha Florka, którego temat brzmiał : „Co to jesz szczególna teoria względności ?” Mimo trudnego zagadnienia, charyzma jaką prezentował profesor dodawała nam sił i zapału do aktywnego uczestnictwa. Dowiedzieliśmy się kilku fascynujących rzeczy, np. że Elvis nadal żyje ;-)
40
Kilka wspomnień…
41
Kolorowa prezentacja…
42
Wnioski: Natężenie hałasu zależy stricte od wielu czynników, np. od ilości osób przebywających na danym terenie, budulca pomieszczenia czy innych czynników w zewnętrznych.
43
Tytułem końca… Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów naszego projektu, ponieważ spojrzeliśmy na aspekt hałasu z zupełnie innej perspektywy. Wcześniej żadne z nas nie pomyślałoby że akustyka może być tak ciekawą dziedziną fizyki, której elementy towarzyszą nam na każdym kroku naszego licealnego życia ;-) Na potwierdzenie-kilka zdjęć z naszych zajęć ;-)
44
Męski punkt widzenia ;-)
45
Pomiar ;-)
46
Dodatkowe źródła informacji
47
Połączeni przez fizykę…
48
Dziękujemy ;-) Daria Majewska Natalia Paszyn Joanna Sikora Dawid Bera Huber Kowalski Wojtek Babiaczyk
49
Podziękowania dla… Pana prof. Janusza Pużanowskiego za cierpliwość i pasje jaką prezentował co czwartek Pana prof. Rufina Makerewicza za sobotni wykład Pań prof. Beaty Kaczmarek i Małgorzaty Rożek, które charytatywnie pomagały nam w papierkowej robocie Całej grupy Asów Kompetencji, którzy mimo gorszych lub lepszych dni w 3LO aktywnie brali udział w zajęciach
50
Bibliografia Jadwiga Salach „Wybieram fizykę” zakres rozszerzony dla szkół ponadgimnazjalnych, Kraków 2007 Janice Van Cleave „Fizyka dla każdego dziecka, 101 ciekawych doświadczeń” WSiP, Wa-wa 1994 James A. Haught „Nauka w nanosekundę-ilustrowane odpowiedzi na 100najczęściej zadawanych pytań” Skóczyński i S-ka, Wa-wa 1997 Michał Halaunbrenner „Ćwiczenia praktyczne z fizyki”- kurs podstawowy , WSiP, 1976 Notatki sporządzone przez uczestników projektu z wykładów, w jakich brali udział
51
Koniec ! Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.