Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
DRAMAT I JEGO GATUNKI
2
Dramat (gr. drama = działanie) - jeden z trzech rodzajów literackich oparty na konstrukcji fabularnej, obejmujący utwory przeznaczone do realizacji teatralnej z dominacją dialogu. Rodzaj literacki, powstały w starożytnej Grecji, wywodzący się z pieśni pochwalnych, śpiewany w czasie misteriów dionizyjskich. Rozwinął się około V w. p.n.e.
3
Cechy dramatu antycznego
podział na akty, sceny i odsłony tekst poboczny - didaskalia zasada decorum podzielony na role – 3 aktorów brak narratora kreowanie świata poprzez dialogi i monologi zasada trzech jedności - akcja trwająca 24 godziny, jedno miejsce wydarzeń, jeden problem Istnienie chóru
4
Krzywa dramatyczna prolog Punkt kulminacyjny Rozwój akcji katastrofa
ekspozycja Rozwiązanie akcji prolog
5
Dramat antyczny Tragedia Komedia Ajschylos Arystofanes Sofokles
Eurypides Seneka Arystofanes Menander Plaut Terencjusz
6
Tragedia Tragedia oznacza pieśń kozłów - aktorów ubranych w koźle skóry mające ich upodobnić do satyrów. W VI wieku p.n.e. poeta Tespis wprowadził dialog między chórem a aktorem, były to początki tragedii. utwór, który przedstawia nieprzezwyciężalny konflikt między dążeniami jakiejś wybitnej osoby, a siłami wyższymi (Bogiem, bogami, losem, prawem, moralnością). Wszystkie dążenia bohatera prowadzą do nieuchronnej klęski. Często też do klęski popycha bohatera Hybris, czyli pycha i zaślepienie na prawdę Służy przeżyciu katharsis.
7
Cechy tragedii Hibris – pycha, zaślepienie Hamatia – omyłka tragiczna
Pathos – czyn tragiczny Katastrophe- katastrofa Gnosis – wiedza Katharsis - oczyszczenie
8
Wyznaczniki tragedii wysoki styl wznisłośc
bogactwo figur stylistycznych patos kommos stasimon
9
Budowa tragedii prolog - temat sztuki i charakter; wprowadzenie
parados - pierwsza, wprowadzająca pieśń chóru epejsódion - część mówiona przez aktora, aktorów stásimon - część mówiona przez chór éxodos - kończy sztukę właściwą; zawiera kommos, czyli lament bohatera. Wg „Poetyki” Arystotelesa
10
Dramat średniowieczny liturgiczny
misterium moralitet mirakle dramat liturgiczny intermedium farsa
11
Tragedia renesansowa W. Szekspir i jego twórczość
Jan Kochanowski „(Odprawa posłów greckich”) Odrzucenie zasady decorum i trzech jedności, Luźna kompozycja, Łącznie tragedii z elementami epiki, liryki oraz fantastyki. Nawiązanie do wzorców antycznych Dramat humanistyczny
14
Miejsce początkowego wystawiania DRAMATU
15
BUDOWA TEATRU
21
Kolejne etapy rozwoju dramatu
XVIII w. - Dramat mieszczański 1 poł. XIX w. - Dramat romantyczny 2 poł. XIX w. - Dramat obyczajowo – psychologiczny XX w. -Dramat poetycki i groteskowy
22
Dramat obyczajowo-psychologiczny
Dramat mieszczański Komedia łzawa Melodramat Dramat obyczajowo-psychologiczny
23
Drama mieszczański (XVIII w.)
Przedstawienie o tematyce historycznej, obyczajowej sentymentalnej Posiada cechy dydaktyczne Upiększa świat Odmiana – łzawa komedia
24
Dramat romantyczny Odrzucenie reguły trzech jedności,
Wprowadzenie fabuły o luźnej kompozycji, dającej znaczną swobodę poszczególnym epizodom, Swobodne łączenie elementów dramatycznych z poetyckimi i epickimi. Twórcy: W. Hugo, J. Słowacki, Z. Krasiński, A. Mickiewicz.
25
Dramat obyczajowo-psychologiczny, dramat poważny = dramat właściwy
Idea realizmu Konsekwentna akcja Niewielka liczba postaci, dokładnie określone ideologicznie Język potoczny A. Czechow (Trzy siostry, Czajka, Wiśniowy sad) G. Zapolska (Żabusia)
26
Dramat poetycki Swobodna kompozycja Poetyckość języka
Symbole i metafory Elementy przypowieści
27
Cechy charakterystyczne:
Komedia Cechy charakterystyczne: pogodna tematyka, żywa akcja, zamknięta rozwiązaniem pomyślnym dla bohaterów, operowanie chwytami komizmu sytuacyjnego, charakterologicznego i językowego, wyjaskrawienia i groteska cel: wywołanie śmiechu u widza.
28
Komedia wyrosła z dwóch źródeł:
pierwsze attyckie – stanowiły je obrzędy dionizyjskie, w których śpiewane były swawolne i satyryczne piosenki towarzyszące wesołym pochodom ku czci Dionizosa, drugie doryckie – były nim mimy ludowe, improwizowane scenki rodzajowe lub mitologiczne.
29
Rozwój komedii Za prekursora uznaje się Epicharma;
do głównych przedstawicieli zalicza się : Kratinosa, Eupolisa, Frynicha, Ferekratesa Arystofanesa (m.in. Chmury, Ptaki, Żaby, Rycerze, Plutos, Lizystrata).
30
Antyfanesa, Aleksisa, Eubulosa. Difilosa, Filemona, Menandra (m.in. Pochlebca, Bliźnięta, Sąd rozjemczy), Apollodora z Karystos. Pod jej wpływem rozwinęła się komedia rzymska (Plaut, Terencjusz).
31
Akcja komedii starożytnej nie była konsekwentna, mogła składać się z epizodów, zmian sytuacyjnych, przeszkód, pomyłek, nieporozumień.
32
Comedia dell’arte (wł. commedia dell’arte= sztuka, sztuczka)
Źródłami sięga: zarówno sztuk mimu oraz ludowego teatru artystycznego, jak i występów żonglerów i linoskoczków w średniowieczu.
33
Arlekin
34
Dottore
35
Capitano
36
Pantalone
37
Początek nowożytnym formom komedii dała epoka renesansu.
Skrystalizowało się wiele jej odmian tematyczno-kompozycyjnych, po części nawiązujących do doświadczeń komedii antycznej, z których zasadnicze to komedia sytuacji (a w jej obrębie komedia intrygi), komedia charakterów, komedia satyryczna (w jej obrębie komedia obyczajowa i komedia polityczna).
38
Komedia sytuacji akcja obfitująca w konflikty, powikłania sytuacyjne,
zbiegi okoliczności i nagłe zmiany kierunku akcji, zaskakujące zarówno bohaterów w niej uczestniczących, jak i widzów, Np. „Komedia omyłek”, „Wieczór Trzech Króli” Szekspira, „Wesele Figara” Baumarchais'go, „Mąż i żona” A. Fredry.
39
Wesela Figara w warszawskim Teatrze Wielkim
40
Komedia charakterów przed akcję wysuwają się sylwetki moralne i psychologiczne bohaterów, postacie są zwykle podporządkowane jakiejś jednej cesze charakteru lub namiętności, która kieruje ich czynami i określa stosunki z otoczeniem, Np. „Poskromienie złośnicy”, „Kupiec wenecki” Szekspira, „Świętoszek”, „Skąpiec”, „Mizantrop” Moliere'a, „Pan Geldhab”, „Dożywocie” Fredry.
41
Komedie wzbudzały w ówczesnej Francji wieloletnie nieraz spory o prawo ich wystawiania, gdyż - jak wielu uważało - demistyfikując szlachtę godzą w jej uprzywilejowaną pozycję w kraju. Nicolas-Bernard Lepicié, Molier, miedzioryt, 1735
42
Komedia satyryczna akcent główny pada na ośmieszającą charakterystykę zjawisk społecznych danego miejsca i czasu, posługuje się środkami dramatyczno-satyrycznymi w walce z istniejącym układem stosunków społecznych, instytucjami, modą, zepsuciem obyczajów, konwencjami zachowań i mowy, Np. „Lizystrata” Arystofanesa, „Powrót posła” J. Ursyna Niemcewicza, „Łaźnia” W. Majakowskiego.
43
Tragikomedia Zasada trzech jedności zastąpiona wielowątkową fabułą o zawiłej intrydze, Bohaterami mogły być postacie wzniosłe jak i pospolite, przeciętne, Postacie same musiały rozwiązywać zawiłości losu.
44
KONIEC
45
Źródła: „Poetyka” Arystotelesa ,,Król Edyp” http://www.google.pl/
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.