Pobierz prezentację
1
Pojęcia plastyczne czyli
Środki wyrazu artystycznego
2
Środki wyrazu artystycznego
Elementy jakimi twórcy posługują w sztukach plastycznych to min.: linia, kreska, kolor, plama, kompozycja, perspektywa, tonacja kolorów (walor).
3
http://www.tessart.pl/smf/index.php?topic=1981.0 http://wikipedia.pl//
Wikipedia
4
Linia Jest jednym z elementów plastycznych, określa kontury kształtów, stanowi granicę między barwnymi plamami. Może tez funkcjonować jako samodzielny element kompozycyjny. Linie mogą być pionowe, poziome, ukośne, koliste, proste, ciągłe itp.
5
Kreska Ślad narzędzia rysującego.
6
Kolor Jest barwą wyprodukowaną, dobraną do określonych celów. Istnieją różne podziały kolorów. To barwa przedstawianych postaci lub przedmiotów bez uwzględnienia zmian kolorystycznych wynikających z wpływu światła i cienia.
7
Kolory podstawowe
8
Kolory pochodne
9
Kolory pochodne
10
Plama barwna To kształt uzyskany przez naniesienie farby za pomocą pędzla lub przez stemplowanie, odciskanie, przyklejenie albo otrzymany w rysunku przez zagęszczenia kresek.
11
Kompozycja Układ wybranych elementów i odpowiednie ich rozmieszczenie na płaszczyźnie zgodnie z określonymi zasadami, np. rytmu, symetrii.
12
Kompozycja otwarta Układ elementów nieograniczony żadnymi ramami, który można rozbudować w różnych kierunkach. Fotografia
13
Kompozycja otwarta Claude Monet „Nenufary”
14
Kompozycja zamknięta Układ elementów jakby zamkniętych w określonym kształcie. Hans Holbein „Portret”
15
Kompozycja zamknięta Leonardo da Vinci „Dama z gronostajem”
16
Perspektywa W malarstwie umiejętność ukazywania trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie. Istnieje kilka rodzajów perspektywy. Oto niektóre: -linearna – zbieżna ( boczna, „żabia” i „z lotu ptaka”), -barwna – malarska.
17
Perspektywa zbieżna Wyobraź sobie, że stoisz na szosie, która znika ci z oczu gdzieś daleko, na linii horyzontu. Ulegasz złudzeniu, że jezdnia wydaje się coraz węższa, by w końcu stać się małym punktem na linii horyzontu. To samo dzieje się z drzewami, które rosną po obu stronach tej szosy. A jak te obserwacje przenieść na płaszczyznę kartki - wyjaśnia perspektywa linearna-zbieżna.
18
Perspektywa zbieżna Fotografia
19
Perspektywa zbieżna – boczna (ukośna)
Można wyznaczyć z góry dowolny punkt zbiegania się linii na horyzoncie - perspektywa boczna (ukośna).
20
Perspektywa zbieżna – „żabia” i „z lotu ptaka”
Przy linii horyzontu umieszczonej nisko - mówimy o perspektywie żabiej, przy umieszczonej wysoko o perspektywie z lotu ptaka.
21
Perspektywa malarska Natomiast perspektywa malarska pozwala wyrazić przestrzenność za pomocą wrażenia, że barwy ciepłe (np. żółcień, oranż, czerwień, brąz), przybliżają malowany obiekt, a barwy zimne (np. błękit) – oddalają.
22
Perspektywa malarska Poul Cezanne "Góra Świętej Wiktorii z wielką sosną", (fragm.)
23
Tonacja kolorów – walor
Walor szarości Walor koloru czerwonego W malarstwie jasność barwy, natężenie światła względnie cienia (ilość jasności i ciemności), jaka zawarta jest w tonie kolorystycznym.
24
Podsumowanie Pojęcia plastyczne wykorzystywane w dziełach malarskich to: linia, kreska, kolor, plama, kompozycja, perspektywa (różne rodzaje), tonacja kolorów (walor). 2. Nazywa się je środki wyrazu artystycznego. 3. Wpływają na jakość dzieła plastycznego.
25
Koniec za uwagę Przygotowała: Lucyna Gąsiorowska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.