Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
MOJA BIBLIOTEKA DOMOWA
Zajęcia pozalekcyjne Koła Miłośników Książki Autor - L. Pietrzykowska
2
„Sercem domu jest biblioteka”
Jan Parandowski
3
Uczennica po zajęciach:
zna pojęcia: "zainteresowania czytelnicze", "zamiłowania czytelnicze", odróżnia książkę beletrystyczną od popularnonaukowej, wie, jakie korzyści zapewnia posiadanie własnej biblioteki domowej, wie, jakie książki należy w niej gromadzić, umie określić treść książki i dobierać książki do własnego księgozbioru, zna sposoby porządkowania książek w bibliotece domowej.
4
Pogadanka
5
Czy macie własne biblioteczki w domu?
6
W jaki sposób zostały one zgromadzone ?
7
Jakie są w nich książki?
8
Jakie książki powinna zawierać każdej uczennicy i każdego ucznia?
biblioteka domowa każdej uczennicy i każdego ucznia?
9
Czym należy kierować się gromadząc książki do biblioteki domowej?
Czy należy zbierać wszystkie możliwe książki?
10
To już wiem W mojej biblioteczce domowej powinny znaleźć się między innymi: encyklopedie, słowniki, lektury…
11
To już wiem W domu gromadzimy książki: które zawierają informacje przydatne w nauce i życiu codziennym, które nas interesują.
12
Dobierając książki do własnej biblioteki domowej należy kierować się:
To już wiem Dobierając książki do własnej biblioteki domowej należy kierować się: potrzebami związanymi z nauką w szkole, własnymi zainteresowaniami. Czasami do bibliotek domowych trafiają przypadkowe książki.
13
Świat jest wielki, a po drodze tyle pytań…
Odpowiedzi poszukajcie na kartach książek. Książki mówią: - Nie zabłądzi ten, kto czyta! - Książki mówią, że ciekawscy żyją mądrzej! (Wanda Chotomska)
14
Jakie są korzyści z posiadania własnych książek?
15
Własne książki są jak wierni przyjaciele:
nie narzucają się, lecz w każdej chwili gotowe są służyć radą, podzielić się wiadomościami lub zaprosić na miłą pogawędkę.
16
Własne książki To już wiem to oszczędność czasu,
- natychmiastowa pomoc w nauce (słowniki, encyklopedie, atlasy), - stała i dostępna w każdej chwili porada w różnych dziedzinach życia, w wolnym czasie dostarczają rozrywki, - kształtują szacunek do książki i umiejętności posługiwania się nią, - wzbogacają zasób słownictwa.
17
Wprowadzenie pojęć: zainteresowanie, zainteresowania czytelnicze,
zamiłowania czytelnicze.
18
ZAINTERESOWANIE 1. Próba definicji… 2. Masz problem? 3. Szukaj!
4. Gdzie?
19
ZAINTERESOWANIE według „Nowego słownika języka polskiego”
rzeczownik od „zainteresować”, dążność do poznania czegoś, chęć dowiedzenia się czegoś, pociąg, sympatia do kogoś, dziedzina, która bardzo kogoś interesuje (zainteresowania teatralne).
20
W bibliotece domowej gromadzimy książki, które zaspokajają nasze zainteresowania czytelnicze.
21
Zainteresowania czytelnicze
To skłonność do czytania określonego typu tekstów ze względu na: tematykę (treść) gatunek literacki autora epokę.
22
Zamiłowania czytelnicze
to trwała skłonność do czytania + przyjemność
23
Zainteresowania czytelnicze zamiłowania czytelnicze?
Określenie własnego stanowiska przez uczennice.
24
Biblioteka domowa jest przydatna w życiu codziennym - ćwiczenia
25
Ćwiczenie nr 1 Pomoce: Zestaw składający się z książek o podobnej tematyce, ale różniących się treścią i sposobem ujęcia tematu.
26
Proponowany zestaw książek:
Roman Pisarski „O psie, który jeździł koleją” Jack London „Biały Kieł” Eric Knight „Lassie wróć!” „Zwierzęta w naszym domu” Magdalena Nowicka „Owczarek niemiecki” Alexander Byrd „Pies w twoim domu” Anna i Mirosław Redliccy „Owczarek kaukaski i jego kuzyni” Encyklopedia popularnonaukowa
27
Polecenie: Z zestawu książek wybierz taką, która najlepiej pomoże Ci w rozwiązaniu następującego problemu:
28
Rodzice w końcu zgodzili się na psa
Rodzice w końcu zgodzili się na psa! Musisz teraz zdecydować, czy kupić szczeniaka, czy kundelka? A może lepiej wziąć podrośniętego już psa ze schroniska? Jak go karmić, jak uczyć czystości? Która książka ułatwi Ci podjęcie decyzji? Która odpowie na te i inne pytania związane z opieką nad psem?
29
Uczennice zapisują na kartkach tytuły właściwych książek.
30
Już wiem! Uczennice kolejno uzasadniają swój wybór i wskazują te pozycje, które odrzuciły w pierwszej kolejności - powieści i opowiadania.
31
Ćwiczenie nr 2 Pomoce: ten sam zestaw książek.
32
Na stolikach znajdują się dwojakiego rodzaju książki: beletrystyczne i popularnonaukowe.
Pracując w parach spróbujcie podzielić je na dwie grupy biorąc pod uwagę podane na kartach cechy:
33
Występują w nich bohaterowie
Postacie i wydarzenia są wymyślone przez autora (fikcyjne) Jest narrator Rozgrywa się akcja Dostarczają rozrywki i wypoczynku Wywołują radość, smutek, złość.. Wychowują Wpisz tytuły książek: Opisują osoby, wydarzenia i miejsca istniejące w rzeczywistości Sięgamy po nie, gdy: - nie wiemy, co oznacza trudny wyraz - gdy szukamy informacji o pisarzach, poetach i innych sławnych ludziach - gdy chcemy poszerzyć i uzupełnić wiadomości z dowolnej dziedziny wiedzy Rozbudzają nasze zainteresowania Wpisz tytuły książek: 1. 1.
34
Odczytanie tytułów i sprawdzenie poprawności przyporządkowania książek do poszczególnych grup.
35
Wspólne wyjaśnienie terminu popularnonaukowa – zwrócenie uwagi na dwuczłonowość i łączną pisownię.
36
Nadanie nazw powstałym grupom:
książki beletrystyczne i popularnonaukowe.
37
KSIĄŻKI BELETRYSTYCZNE KSIĄŻKI POPULARNONAUKOWE
Postacie i wydarzenia są wymyślone przez autora (fikcyjne) Jest narrator Rozgrywa się akcja Wywołują radość, smutek, złość… Wychowują Dostarczają rozrywki i wypoczynku KSIĄŻKI POPULARNONAUKOWE Opisują osoby, wydarzenia i miejsca istniejące w rzeczywistości Sięgamy po nie, gdy: - nie wiemy, co oznacza trudny wyraz - gdy szukamy informacji o pisarzach, poetach i innych sławnych ludziach - gdy chcemy poszerzyć i uzupełnić wiadomości z dowolnej dziedziny wiedzy Rozbudzają nasze zainteresowania
38
Moja biblioteka domowa może zawierać:
KSIĄŻKI BELETRYSTYCZNE Dzieła polskich i zagranicznych pisarzy: powieści nowele opowieści KSIĄŻKI POPULARNONAUKOWE słowniki, encyklopedie, książki historyczne, przyrodnicze matematyczne o tematyce sportowej atlasy, albumy, poradniki, np. żywieniowe przewodniki turystyczne inne Miłej lektury!
39
Dobór książek do biblioteki domowej
40
Co pomaga Tobie w szybkim zorientowaniu się, jaka jest treść książki?
Pomyśl i napisz! Co pomaga Tobie w szybkim zorientowaniu się, jaka jest treść książki?
41
METODY SZYBKIEJ ORIENTACJI W TREŚCI KSIĄŻKI
1. Analiza tytułu i nazwisko autora. 2. Przeglądanie książki: wstęp spis treści indeksy ilustracje mapy wykresy. 3. Kartkowanie książki. 4. Opinia księgarza, nauczyciela, kolegów (bestseller). 5. Czytanie informacji o książkach, fragmentów książek, wywiadów z autorami książek w czasopismach, np. „Victor Junior”, w Internecie. 6. Słuchanie audycji radiowych. 7. Oglądanie programów telewizyjnych.
42
Sposoby porządkowania książek w bibliotece domowej
43
Uczniowskie propozycje porządkowania książek:
alfabetyczne według nazwisk autorów, alfabetycznie według tytułów, według treści książek, według treści książek i nazwisk autorów, według zainteresowań – zaczynając od najciekawszych książek, według roku wydania, według kolorów okładek, według formatu książki - rozmiaru, według objętości książki – liczby stron, inne…
44
Każdy sposób porządkowania książek w bibliotece domowej jest dobry, jeśli:
panuje w niej ład i porządek, potrafisz szybko odnaleźć poszukiwaną książkę.
45
Moja biblioteka domowa Pasja zbierania książek
46
Wprowadzenie pojęć: bibliofil, ekslibris
47
miłośnik, znawca i zbieracz rzadkich i cennych książek.
Bibliofil miłośnik, znawca i zbieracz rzadkich i cennych książek. Bibliofil książkę traktuje jako swego rodzaju dzieło sztuki. Zwraca uwagę na kunszt wydania – jej układ, ilustracje, okładkę, szlachetność użytych materiałów. Ceni niepowtarzalność posiadanego egzemplarza, docieka jego historii, okoliczności wydania.
48
Bibliofil w celu zabezpieczenia swojej książki przed utratą, zagubieniem lub przywłaszczeniem, zaopatruje ją we własnoręczny podpis lub znak własności nazywany exlibrisem.
49
Jak wygląda ekslibris? To mała zadrukowana karteczka przyklejona do wewnętrznej strony okładki W prostszej formie może to być np. pieczątka. Zawiera nazwisko właściciela lub nazwę instytucji oraz rysunek symbolizujący zawód właściciela, zamiłowania, rzadziej tekst słowny.
51
Wręczenie informatorów uczennicom
Zachęcenie do gromadzenia własnej biblioteki domowej.
52
Podsumowanie
53
"zamiłowania czytelnicze”
To już wiem „Zainteresowania czytelnicze” a "zamiłowania czytelnicze” (podaj różnice)
54
Książka beletrystyczna książka popularnonaukowa
To już wiem Książka beletrystyczna a książka popularnonaukowa (podaj różnice)
55
To już wiem Warto gromadzić bibliotekę domową, ponieważ… (dokończ zdanie)
56
Ocena pracy uczennic
57
na kartce z bloku (format A4) dla własnej biblioteki domowej.
W domu na kartce z bloku (format A4) opracuję ekslibris dla własnej biblioteki domowej.
58
Na koniec…
59
Atmosfera podczas dzisiejszych zajęć była…
Metoda „róża wiatrów” Czy chętnie uczestniczyłaś w dzisiejszych zajęciach Koła Miłośników Książki? Atmosfera podczas dzisiejszych zajęć była… Czy wykorzystane podczas zajęć pomoce (prezentacja, książki) ułatwiły Tobie zrozumienie tematu? Czy temat dzisiejszych zajęć był dla Ciebie atrakcyjny? Czy nowe treści były przekazane w sposób zrozumiały? Czy chętnie wykonywałaś ćwiczenia? Czy zdobyte wiadomości przydadzą się Tobie w czasie dalszej nauki?
60
Bibliografia Antczak M.: Biblioteczka domowa.„Biblioteka w Szkole” 2003 nr 11 s Chmielewska – Woźniak J.: Prawie wszystko o książce popularnonaukowej. [W]: Scenariusze zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej. Red. Wacław Strykowski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2002, s. 34 – 37 Nowy słownik języka polskiego. Red. Elżbieta Sobol. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2002 pl.wikipedia.org
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.