Pobierz prezentację
1
Budowa komputera
2
Spis treści Budowa komputera: Dysk twardy, Pamięć, Płyta główna,
Procesor, Zasilacz, Stacja dyskietek, Karta graficzna, Karta dźwiękowa, Karta sieciowa, Działanie karty sieciowej, Napęd CD-ROM, Monitor, Klawiatura, Głośnik, Mysz, Drukarka, Skaner.
3
Twardy dysk Dysk twardy Twardy dysk widziany z góry
po zdjęciu hermetycznej pokrywy Twardy dysk widziany z góry (lewa strona) i od dołu (prawa strona)
4
Twardy dysk – jeden z typów urządzeń pamięci masowej, wykorzystujących nośnik magnetyczny do przechowywania danych. Nazwa twardy dysk powstała w celu odróżnienia tego typu urządzeń od tzw. miękkich dysków, czyli dyskietek, w których nośnik magnetyczny naniesiono na elastyczne podłoże, a nie jak w dysku twardym na sztywne.
5
Pamięć Pamięcią komputerową zajmuje się informatyka. Współczesne komputery zapamiętują wyłącznie binarne stany odpowiadające zerom i jedynkom. Podstawą zapamiętywania w komputerach są często układy scalone. Złożone systemy informatyczne są w stanie przełożyć zera i jedynki na czytelną dla ludzi formę korzystając z odpowiednich algorytmów. Zaletą pamięci komputerowej jest jej niezwykła trwałość oraz szybkość w przetwarzaniu pewnych typów informacji, która podwaja się, co ok. 18 miesięcy.
6
firmy ASUSTeK Computer (ASUS)
Płyta główna Płyta główna P4PE firmy ASUSTeK Computer (ASUS)
7
Płyta główna to najważniejsza płyta drukowana urządzenia, na której zamontowano najważniejsze elementy urządzenia, umożliwiająca komunikację wszystkim pozostałym komponentom i modułom. W komputerze na płycie głównej znajdują się procesor, pamięć operacyjna lub gniazda do zainstalowania tych urządzeń, urządzeń składujących i zasilacza.
8
Procesor Procesor to skomplikowany układ elektroniczny, przetwarzający dane zgodnie z zadaniem. Procesor to urządzenie cyfrowe sekwencyjne potrafiące pobierać dane z pamięci, interpretować je i wykonywać jako rozkazy. Wykonuje on bardzo szybko ciąg prostych operacji (rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora.
9
Przykładowe oznaczenia procesora
486 DX2 66 MHz 486- klasa procesora, np. 286 (AT), 386, 486, Pentium DX2- odmiana, np. SX, DX, DX2,DX4 66MHz- zegar, np.. 25, 33, 50, 66, 100MHz
10
Zasilacz Zasilacz komputera Wnętrze zasilacza komputera
11
Zasilacz komputera zamienia napięcie zmienne dostępne w sieci elektrycznej na cały zestaw stałych napięć potrzebnych do pracy komputera. Zasilacz jest jednym z najistotniejszych elementów komputera, jego stabilna i niezawodna praca w dużej mierze przekłada się na stabilność działania i na żywotność pozostałych elementów komputera.
12
Stacja dyskietek Stacja dyskietek 3 1/2"
Stacja dyskietek to element komputera. Przeznaczona jest do obsługi jednego z rodzajów zewnętrznej pamięci komputerowej, jakim jest dyskietka.
13
Rodzaje stacji dyskietek
8" - w pierwszych maszynach, pojemność 80KB, 160KB, 5 1/4" - obecnie praktycznie nie jest spotykana (pojemność dyskietki: SD - 180KB, DD KB, HD 1,2 MB), 3 1/2" - mimo zmniejszenia znaczenia dyskietek, nadal w powszechnym użytku są dyskietki HD (pojemność dyskietki: DD KB, HD - 1,44 MB), 3" - ale te się praktycznie nie przyjęły i na masową skalę występowały tylko w komputerach Amstrad.
14
Karta graficzna Karta graficzna Riva 128 firmy NVIDIA
15
Karta graficzna to element komputera tworzący sygnał dla monitora
Karta graficzna to element komputera tworzący sygnał dla monitora. Podstawowym zadaniem karty graficznej jest przechowywanie informacji o tym jak powinien wyglądać obraz na ekranie monitora i odpowiednim sterowaniu monitorem. Pierwsze karty graficzne potrafiły jedynie wyświetlać znaki alfabetu łacińskiego ze zdefiniowanego w pamięci karty generatora znaków. Kolejna generacja kart graficznych potrafiła już wyświetlać w odpowiednim kolorze poszczególne punkty (piksele) - tryb graficzny. Nowoczesne procesory graficzne udostępniają wiele funkcji ułatwiających i przyśpieszających pracę programów. Możliwe jest narysowanie odcinka, trójkąta, wieloboku, wypełnienie ich zadanym kolorem lub wzorem, tzw. akceleracja 2D. Większość kart na rynku posiada również wbudowane funkcje ułatwiające tworzenie obrazu przestrzeni trójwymiarowej, tzw. akceleracja 3D.
16
Sound Blaster Audigy LS
Karta dźwiękowa Karta muzyczna Sound Blaster Audigy LS Karta dźwiękowa to urządzenie wejścia/wyjścia komputera. Umożliwia rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Najbardziej znaną grupą kart dźwiękowych jest seria Sound Blaster firmy Creative Labs.
17
Karta sieciowa Karta sieciowa ze złączem BNC
(po lewej) oraz RJ-45 (po prawej) Karta sieciowa służy do przekształcania pakietów danych w sygnały, które są przesyłane w sieci komputerowej. Każda karta NIC posiada własny, unikatowy w skali światowej adres fizyczny, znany jako adres MAC, przyporządkowany w momencie jej produkcji przez producenta, zazwyczaj umieszczony na stałe w jej pamięci ROM.
18
Działanie karty sieciowej
Sygnał z procesora jest dostarczany do karty sieciowej, gdzie sygnał jest zamieniany na standard sieci, w jakiej karta pracuje. Karta sieciowa pracuje tylko w jednym standardzie np. Ethernet. Nie może pracować w dwu standardach jednocześnie np. Ethernet i FDDI. Karty sieciowe, podobnie jak switche są elementami aktywnymi sieci Ethernet.
19
Napęd CD-ROM Większość napędów CD-ROM komunikuje się z komputerem za pomocą interfejsu SCSI, lub IDE EIDE, wykorzystując najczęściej protokoły ATAPI lub ASPI. Współczesne napędy CD wyposażone są prawie zawsze w zewnętrzne gniazdo słuchawkowe, pozwalające odtwarzać płyty Audio-CD bez konieczności użycia jakiegokolwiek oprogramowania, oraz wewnętrzne wyjście cyfrowe S/PDIF umożliwiające czytanie ramek danych z płyt Audio-CD w formie cyfrowej.
20
Monitor Monitor służy do wyświetlania danych przetworzonych przez kartę graficzną. Ich najważniejszym parametrem jest wielkość, mierzona jako przekątną monitora i podawana w calach („17-calowy monitor” to monitor o przekątnej 17 cali). Im większy jest monitor, tym więcej trybów graficznych potrafi pokazywać, co w praktyce oznacza, że może współpracować z coraz lepszymi kartami graficznymi.
21
Klawiatura Klawiatura komputera służy do wprowadzania danych i wydawania poleceń. Za pomocą klawiatury wprowadzamy znaki. Każdy znak (duże i małe litery, znaki przestankowe, cyfry oraz inne znaki, których nie ma na klawiaturze) ma swój numer porządkowy. Oznaczenia te tworzą kod ASCII. Znaki o kodach tworzą tablicę standardowych kodów ASCII, a tablicę rozszerzonych kodów ASCII W zależności od standardu, znaki przypisywane poszczególnym kodom ASCII mogą się różnić, szczególnie w obrębie tablicy rozszerzonej. W tablicy rozszerzonej zlokalizowane są polskie znaki.
22
Głośnik Głośnik służy do sygnalizacji, odtwarzania muzyki i głosu. Możliwości te zależą od programów komputerowych, jakość dźwięku natomiast od stosowanych układów. Możliwości dźwiękowe komputerów IBM PC można jednak znakomicie poprawić przez zainstalowanie odpowiedniego układu (karty dźwiękowej) W komputerach osobistych zazwyczaj jest instalowany głośnik. W komputerze IBM PC głośnik jest umieszczony w obudowie komputera, a w niektórych komputerach domowych- w monitorze.
23
Mysz Myszka to urządzenie do kierowania położeniem kursora na ekranie i zatwierdzenia wybranych poleceń. Większość współczesnych programów praktycznie nie działa bez myszy. Mysz powinna leżeć na specjalnej podkładce, ułatwiającej poruszanie nią i chroniącej przed kurzem.
24
Drukarka Drukarka to urządzenie wyjściowe, pozwalające efekt pracy na komputerze- list, tabelkę z wyliczeniami finansowymi, grafikę- przenieść na papier. Są różne typy drukarek. Dużą popularność u użytkownika komputera osobistego zyskały drukarki mozaikowe (igłowe), wchodzące często w skład składu komputerowego. One to głównie zajmują się w pracowniach szkolnych. Coraz popularniejsze stają się też drukarki atramentowe i drukarki laserowe, zapewniające lepsza jakość wydruku niż mozaikowe, w przy tym pracujące ciszej.
25
Skaner
26
Skaner wprowadza do komputera dane w postaci graficznej- zdjęcia, rysunki, plany. Proces wprowadzania ich nazywamy skanowaniem, a efekt- rysunkiem zeskanowanym. Rysunki te mogą być przetwarzane w programach graficznych. Typ i klasa skanera zależy od liczby rozpoznanych kolorów ( skanery kolorowe i skanery odcieni szarości), od rozdzielczości, od tego czy są to skanery stacjonarne czy przenośne. Rozdzielczość mierzona jest w dpi- punktach na cal. Skanery ręczne maja od 100 do 800 dpi, skanery stacjonarne- od 300 do Profesjonalne skanery, pracujące w rozdzielczościach 1200 dpi i więcej, używane są przy przygotowaniu publikacji do druku.
27
Bibliografia Tworząc tą prezentacje korzystałam z:
Książki „Podstawy informatyki”, Książki „Elementy informatyki”, Encyklopedii:
28
Prezentację przygotowała: Weronika Gawrych
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.