Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLesława Ferdyn Został zmieniony 11 lat temu
1
Badanie wykonane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego BADANIE PRZYJAZDOWEGO RUCHU TURYSTYCZNEGO W WYBRANYCH MIEJSCACH RECEPCJI TURYSTYCZNEJ WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO W OKRESIE V – IX 2009 ROKU
2
Celem niniejszych badań było uzyskanie informacji o strukturze ruchu turystycznego przyjazdowego do województwa podkarpackiego w sezonie letnim 2009 roku oraz opinii odwiedzających krajowych i zagranicznych na temat atrakcyjności turystycznej regionu oraz wykorzystania infrastruktury turystycznej.
3
Rozmieszczenie miejsc badania ruchu turystycznego w woj. podkarpackim
4
Miejsce zamieszkania Polaków odwiedzających atrakcje turystyczne woj
Miejsce zamieszkania Polaków odwiedzających atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego w układzie województw
5
Odwiedzane miejsca w regionie przez mieszkańców poszczególnych województw kraju
6
Miejsce zamieszkania Polaków odwiedzających badane punkty koncentracji ruchu turystycznego w woj. podkarpackim
7
Miejsce zamieszkania obcokrajowców odwiedzających atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego wg państw i kontynentów
8
Struktura wieku odwiedzających atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego
9
Struktura wykształcenia odwiedzających atrakcje turystyczne woj
Struktura wykształcenia odwiedzających atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego (według Polaków i obcokrajowców)
10
Struktura najliczniejszych grup zawodowych wśród aktywnych zawodowo, odwiedzających atrakcje turystyczne w woj. podkarpackim
11
Czas pobytu w regionie odwiedzających atrakcje turystyczne woj
Czas pobytu w regionie odwiedzających atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego
12
Struktura długości pobytu w regionie odwiedzających atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego
13
Częstość pobytu na terenie woj
Częstość pobytu na terenie woj. podkarpackiego odwiedzających atrakcje turystyczne regionu
14
Towarzystwo w podróży odwiedzających atrakcje turystyczne woj
Towarzystwo w podróży odwiedzających atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego
15
Cele pobytu w regionie odwiedzających atrakcje turystyczne woj
Cele pobytu w regionie odwiedzających atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego
16
Czynniki, które wpłynęły na decyzję o podróży do woj. podkarpackiego
17
Odwiedzający atrakcje turystyczne woj
Odwiedzający atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego i konsumpcja usług noclegowych
18
Preferencje w zakresie korzystania z niektórych usług przez odwiedzających atrakcje turystyczne regionu
19
Struktura wydatków odwiedzających atrakcje turystyczne woj
Struktura wydatków odwiedzających atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego
20
Środek lokomocji wykorzystywany przez odwiedzających wybrane atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego
21
Miejsca w woj. podkarpackim, cieszące się największym zainteresowaniem odwiedzających
22
Najczęściej odwiedzane miejsca w woj. podkarpackim
23
Co nie podobało się w regionie Polakom odwiedzającym atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego?
24
Co nie podoba się w regionie obcokrajowcom odwiedzającym atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego?
25
Co podobało się w regionie Polakom odwiedzającym atrakcje turystyczne woj. podkarpackiego?
26
Co podobało się w regionie obcokrajowcom odwiedzającym atrakacje turystyczne woj. podkarpackiego?
27
Miejsce wylotu podróżnych
28
Miejsce zamieszkania odwiedzających z zagranicy lądujących w PL Jasionka
29
Czas spędzony w woj. podkarpackim osób przylatujących do PL Jasionka
30
Deklarowane cele przyjazdu do regionu przez pasażerów w porcie lotniczym w Jasionce
31
Struktura korzystania z form noclegu w woj
Struktura korzystania z form noclegu w woj. podkarpackim, przez przybywających samolotem do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka
32
Struktura planowanych wydatków na pobyt w regionie deklarowana przez pasażerów korzystających z portu lotniczego w Jasionce
33
Wnioski Uzyskane wyniki pozwalają na charakterystykę wycinków przyjazdowego ruchu turystycznego do woj. podkarpackiego obejmujących: odwiedzających atrakcje turystyczne regionu oraz przylotowy ruch turystyczny w Porcie Lotniczym Rzeszów- Jasionka. Wyniki badania przyjazdowego ruchu lotniczego do regionu nie powinny być łączone z wynikami uzyskanymi w atrakcjach turystycznych. W perspektywie dalszych badań ruchu turystycznego w regionie, niezbędne jest objęcie nimi osób korzystających z obiektów usług noclegowych. Wobec faktu, iż wśród odwiedzających województwo z zagranicy, jest liczna Polonia, niezbędne są badania, które posłużą ocenie, jak liczne są przyjazdy do regionu „prawdziwych” obcokrajowców tj. osób nie pochodzących z Polski. Wśród podróżujących samolotem do regionu, dominowały osoby zamieszkałe za granicą, przybywające do regionu w ramach turystyki polonijnej.
34
Wnioski Do istotnych składowych lotniczego ruchu pasażerskiego do Jasionki należą: przyjazdy w celach służbowych oraz w ramach tranzytu do ościennych województw i krajów. W celu rozwoju promocji turystycznej regionu w krajach, z którymi prowadzona jest komunikacja lotnicza z portu w Jasionce, należy dla dystrybucji materiałów promocyjnych, korzystać z pomocy mieszkańców regionu tam pracujących. Niska frekwencja w atrakcjach turystycznych regionu odwiedzających z Ukrainy, Słowacji, a także Węgier wymaga analizy dotychczasowych form promocji turystycznej regionu wobec obywateli tych krajów. Wymaga to rozpowszechnienia dystrybucji materiałów informacyjnych o regionie (np. na przejściach granicznych). Jak wykazały wyniki badania, najliczniej odwiedzają region mieszkańcy dużych miast z centralnej i południowej Polski. To ważna wskazówka dla kierunków promocji turystycznej regionu. Wśród odwiedzających region dominują osoby w przedziale wieku Tego rodzaju stwierdzenie, może być przydatne dla organizatorów pobytów turystycznych w regionie.
35
Wnioski Na decyzje o podróży do regionu, w sposób zauważalny wpływa Internet. Stąd strony internetowe obejmujące informacje krajoznawcze o regionie powinny być atrakcyjne technicznie oraz poprawne merytorycznie. Szczególną uwagę należy przywiązywać do systematycznej ich aktualizacji. Stwierdzony w wyniku badania, śladowy wpływ mediów (poza Internetem) oraz targów turystycznych na przyjazdy do regionu, wymaga weryfikacji w toku kolejnych badań ruchu turystycznego w regionie. Badanie potwierdziło wysoką identyfikację Bieszczadów, jako najatrakcyjniejszego i najbardziej znanego odwiedzającym obszaru województwa. Negatywne oceny dotyczące regionu, a wyrażone przez odwiedzających wymagają pewnej refleksji. Krytyka stanu dróg w województwie, jest zdaniem Autorów Raportu niezasłużona. Ich stan jest coraz lepszy i nie odbiegają one jakością od dróg w innych regionach kraju. Za ważne należy jednakże uznać krytyczne uwagi odnoszące się do oznakowania dróg, przejazdów przez miasta oraz oznakowania dojazdów do atrakcji turystycznych w regionie. Wydaje się, że przy wsparciu funduszami Unii Europejskiej, możliwy byłby do realizacji projekt obejmujący poprawę istniejącego stanu w tym zakresie.
36
Wnioski Krytyczne uwagi objęły także stan parkingów (bądź ich małą liczbę) w pobliżu atrakcji turystycznych regionu. To także ważny sygnał dla samorządów lokalnych, które uznają turystykę za element rozwoju lokalnego oraz dla administratorów atrakcji. Wśród negatywnych ocen odnotowano także te, które odnoszą się do stanu informacji turystycznej w regionie. To kolejne zadanie dla jednostek samorządu terytorialnego w województwie, a także dla Regionalnej oraz Lokalnych Organizacji Turystycznych. Jedną z barier rozwoju ruchu turystycznego w niektórych obszarach województwa, może być brak bankomatów, stanowiących dla odwiedzających podstawowe źródło gotówki. Cudzoziemcy, jak i odwiedzający z kraju zgłosili niski stan sanitarny toalet publicznych lub ich brak w miejscach koncentracji ruchu turystycznego w regionie.
37
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.