Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKasia Bochen Został zmieniony 11 lat temu
1
Dokumenty Aplikacyjne osoby poszukującej pracy MINI PORADNIK
Jak pisać CV (Curriculum Vitae) Jak napisać list motywacyjny, (podanie o pracę) 3. Jakich błędów unikać.
2
Najważniejszym dokumentem jest CV czyli życiorys zawodowy
Najważniejszym dokumentem jest CV czyli życiorys zawodowy. Jeśli pracodawca wyraża życzenie dołączamy też list motywacyjny. Dokumenty muszą mieć konkretnego adresata. Zbierz więc informacje o firmie lub dziale w którym chcesz pracować. Dowiedz się na czym polega praca na wybranym stanowisku. Poznaj nazwisko osoby kierującej firmą lub danym działem
3
Informacje o rynku pracy możesz czerpać:
Odwiedzając serwisy internetowe poświęcone pracy Czytając ogłoszenia prasowe i dodatki do lokalnych gazet Odwiedzając witryny konkretnych firm Od osób zatrudnionych w wybranej firmie Odwiedzając urząd pracy lub doradcę zawodowego Przeglądając w internecie opisy stanowisk
4
Z opisu stanowiska dowiesz się czy praca odpowiada Twoim predyspozycjom i jakie są oczekiwania pracodawcy: Jakiego wykształcenia wymaga stanowisko Jakimi dodatkowymi umiejętnościami musisz się wykazać (komputer, języki, prawo jazdy) Jakie cechy charakteru posiadać Jakie są godziny pracy i forma zatrudnienia Które czynności będziesz wykonywać codziennie, często i rzadko
5
Jeśli już wiesz co Cię interesuje zacznij przygotowywać dokumenty:
Pamiętaj, że służą one poznaniu Twojej osoby przez potencjalnego pracodawcę Staraj się więc zamieścić w nich coś, co różni Cię od konkurentów Pisz o swoich pasjach, zainteresowaniach i osiągnięciach nawet jeśli pozornie nie mają związku z wybranym stanowiskiem Rzetelnie opisz swoje mocne i słabe strony
6
Poszukiwania pracy to praca sama w sobie. Warto więc poświęcić jej czas
Dokumenty aplikacyjne absolwenta nie muszą być nieciekawe. Wystarczy usystematyzować swoje dokonania w okresie szkoły i studiów i opisać wszystkie doświadczenia jakie udało nam się zdobyć.
7
Chcąc zdobyć interesującą pracę absolwenci często wspominają o:
Odbytych praktykach i stażach Działalności w Samorządzie uczniowskim, szkolnym wolontariacie czy w harcerstwie Osiągnięciach w konkursach przedmiotowych lub sporcie Dorywczej pracy wakacyjnej( także na czarno) Pracy w charakterze Au Pair Odbytych kursach językowych Własnych zainteresowaniach ( nawet jeśli jest to robienie swetrów na drutach)
8
Schemat CV w układzie chronologicznym:
Dane personalne : imię oraz nazwisko aktualny adres zamieszkania telefon (jeśli nie masz własnego numeru stacjonarnego lub komórkowego, postaraj się o numer grzecznościowy. Pracodawca musi mieć z tobą łatwy kontakt, jest to bardzo ważne) data urodzenia (np. 5 marca (nie "marzec") 1979 r.) jeżeli posiadasz adres możesz lecz nie musisz go podawać. stan cywilny (w przypadku rozwodu lub wdowieństwa lepiej operować formą wolny/wolna lub kawaler / panna) w przypadku mężczyzn stosunek do służby wojskowej (tylko jeżeli jest uregulowany).
9
Wykształcenie Informacje na temat wykształcenia należy wpisać w odwróconej kolejności chronologicznej - zaczynając od tego, co miało miejsce ostatnio. Trzeba podać datę rozpoczęcia i zakończenia nauki, pełną nazwę szkoły czy uczelni, wydział i kierunek. (Warto zaznaczyć także specjalizację, wiodące przedmioty na studiach, ewentualnie tematykę pracy dyplomowej). Nigdy nie umieszczamy w tym punkcie informacji o ukończonej szkole podstawowej.
10
Doświadczenie zawodowe:
Należy tu umieścić w odwróconej kolejności (od ostatniego) wszystkie miejsca pracy i stanowiska, na których pracowaliśmy. Możemy też napisać za jakie zadania i przedsięwzięcia odpowiadaliśmy. Piszmy w pierwszej osobie („ ja organizowałem, odpowiadałem”). Pamiętajmy by nie przypisywać sobie cudzych zadań. (Nasze kłamstwo zadziała przeciw nam na rozmowie kwalifikacyjnej).
11
Dotychczasowe osiągnięcia :
Zamieszczamy tutaj osiągnięcia naukowe (np. publikacje, stypendia naukowe), sportowe, społeczne (np. funkcje w organizacjach studenckich i innych). Osoby będące na początku kariery zawodowej powinny napisać o jakichkolwiek doświadczeniach, które udało im się zdobyć. Są to bardzo cenne informacje zarówno dla pracodawcy, jak i dla doradców personalnych. Mogą bowiem świadczyć o zaangażowaniu w pracy zespołowej, o umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji.
12
Dodatkowe kwalifikacje:
Prawo jazdy. Znajomość języków obcych, (Nawet, gdy wydaje się nam, że oferowana praca nie będzie wymagać posługiwania się angielskim czy niemieckim, należy o tych umiejętnościach napisać.) trzeba podać w miarę dokładny stopień ich znajomości – w mowie i piśmie. Warto wspomnieć też o kursach odbytych za granicą, a jeśli posiadamy certyfikaty potwierdzające nasze umiejętności, to również je wymienić. Umiejętność obsługi komputera, pracy w grupie, organizowania pracy, kierowania, komunikowania się. Łatwość nawiązywania kontaktów.
13
Zainteresowania poza zawodowe :
W części tej napisz o swoich zainteresowaniach. Jednak nie należy przesadzać i opisywać rozlegle swojej pasji, po prostu wymieniamy to co lubimy robić w wolnych chwilach.
14
Na końcu, choć nieobowiązkowo możemy dodać:
Referencje. Zgodę na przetwarzanie danych. Wersja polska - Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia r. o Ochronie Danych Osobowych Dz. U. Nr 133 poz. 883) Wersja angielska - I declare, that I agree to have my personal data, if it necessary, processed for recruitment process (according to the Act of personal data protection, dated 29 of August 1997, Dz. U. Nr 133 Poz. 883). Całość obowiązkowo wieńczy: Odręczny podpis, czasem poprzedzony formułką grzecznościową. Fotografia czasem może nam pomóc. Aktualne zdjęcie, (byle nie kserokopia ) w prawym górnym rogu, jeśli takie jest życzenie pracodawcy.
15
List motywacyjny Jest rozwinięciem cv ( nie jego kopią)
Jego zadaniem jest przedstawienie mocnych stron kandydata i jego przydatności na konkretnym stanowisku. Ma przekonać pracodawcę, że będziesz właściwym człowiekiem na właściwym miejscu właśnie w jego firmie. Jego adresatem jest prezes, dyrektor itp., a nie dział kadr.
16
Forma listu motywacyjnego
Wstęp: Postaraj się przykuć uwagę czytającego, napisz na jakie stanowisko się ubiegasz . Jeżeli nie odpowiadasz na ogłoszenie, sprecyzuj o jaką prace się ubiegasz, dział, stanowisko. Utwierdź ich w przekonaniu iż będziesz dobrym pracownikiem. Rozwinięcie: W tej części postaraj się przekonać o atrakcyjności twojej kandydatury, nie rozpisuj się za bardzo gdyż dużo nie zawsze oznacza dobrze. Jeżeli nie spełniasz wymogów podanych w ofercie, zadeklaruj chęć zdobycia stosownych umiejętności lub uzupełnienia wykształcenia i wiedzy. Unikaj tutaj oklepanych zdań powtarzających się w setkach listów motywacyjnych takich Kwestie finansową zostaw na rozmowę kwalifikacyjną. Zakończenie: Wyraź chęć spotkania i zaprezentowania swojej osoby. Zaznacz, że czekasz na odpowiedź. Na końcu zamieść zwrot grzecznościowy, własnoręczny podpis, spis załączników oraz klauzulę o prywatności.
17
Częste błędy w pisaniu dokumentów aplikacyjnych:
Wysyłanie do wielu pracodawców dokumentów wg jednego schematu „Ubarwianie” życiorysu umiejętnościami nie mającymi poparcia w przykładach. Deklaracja znajomości języka na wyższym od prawdziwego poziomie. Deklarowanie kwalifikacji i doświadczenia zgodnie z oczekiwaniami rekrutera nie zaś z rzeczywistością. Używanie utartych zwrotów przy opisie swojej osoby (np. kreatywny, ambitny, posiadający zdolności organizacyjne). Brak określenia pożądanego stanowiska lub pomyłka w nazwie. Powtarzanie w liście motywacyjnym informacji zawartych w CV. Nieczytelne „ przeładowane” informacjami, nużące dokumenty. Błędy ortograficzne stylistyczne i merytoryczne.
18
ZAINTERESOWANIA: Z życia wzięte …
sport ( jazda na rowerze, piłka nożna, pływanie żabką).
19
Asystentka/Sekretarka
Stanowisko: Asystentka/Sekretarka Obowiązki: - prowadziła biuro, - przygotowywała marynarzy w rejs
20
Pracowałem w Daewoo - FSO Motors Spółka z o. o. Zakład Żerań przy ul
Pracowałem w Daewoo - FSO Motors Spółka z o.o. Zakład Żerań przy ul . Jagiellońskiej 88 na stanowisku Kucharz w Korei Płd.
21
Jestem osobom solidnie wykonującom powierzoną pracę.
22
Dowiedziałem się, że jeden z waszych pracowników został zwolniony, a drugi złamał rękę. Proszę, dajcie mi szansę.
23
Chciałabym bardzo podjąć pracę
Chciałabym bardzo podjąć pracę. Najlepiej, żeby to było w Legnicy, ale jeżeli będzie w Lubinie to nie szkodzi.
24
Mogę zamieszkać w miejscu pracy
Mogę zamieszkać w miejscu pracy. Ukształciłam się i ukończyłam Szkołę w Chojnicach. Moje wykształcenie jest zawodowe.
25
Będąc absolwentką jednej z najbardziej renomowanych warszawskich uczelni - Studium Stenotypii i Języków Obcych, obsługuję pakiet programów Office w stopniu zaawansowanym. Szczególnym sentymentem darzę arkusz kalkulacyjny EXCEL.
26
Chociaż nawet najlepsze dokumenty nie gwarantują pracy warto je pisać z zachowaniem reguł:
Dokumenty powinny być napisane na komputerze, na białym, gładkim papierze formatu A4. Objętość CV nie powinna przekraczać dwóch stron. Wszystkie informacje, które podajesz muszą być prawdziwe. Pisz zwięźle, pracodawca ma mało czasu na lekturę Twojego życiorysu. Na końcu możesz zamieścić kontakt do osób, które wystawią ci referencje. Musisz mieć jednak pewność, że dostaniesz dobrą opinię i że poprzedni pracodawca nie będzie zaskoczony, kiedy ktoś do niego zadzwoni. List motywacyjny może być bardzo krótki, zaledwie kilkuzdaniowy, może mieć też objętość jednej-dwóch stron formatu A4. Ma uzasadniać, dlaczego ubiegasz się o tę pracę. Może też być rozwinięciem najważniejszych twoim zdaniem punktów CV. Jeśli jesteś dyslektykiem poproś o sprawdzenie dokumentów przed wysłaniem.
27
Nawet jeśli nie od razu zostaniesz zaproszony na rozmowę nie zniechęcaj się:
Możesz wysłać aplikację nawet jeśli nie spełniasz dokładnie wszystkich wymagań na dane stanowisko. Pamiętaj tylko do jakich firm i o jaką pracę aplikowałeś. Możesz też zadzwonić i spytać o los swoich dokumentów ( np.: czy dotarły). Możesz sam zanieść aplikację i dać się zapamiętać. Możesz wypełnić formularz aplikacyjny w firmie doradztwa personalnego( nawet przez internet). Pamiętaj jednak by określić jaka branża i jakie stanowisko Cię interesuje.
28
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.