Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLudmiła Leszkiewicz Został zmieniony 11 lat temu
1
Ryszard Gubrynowicz Ryszard.Gubrynowicz@pjwstk.edu.pl
DwiĘk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 2
2
Dźwięki mowy Badanie dźwięków mowy określonego języka: Jak powstają ?
Czym się charakteryzują ? Jakie są między nimi współzależności ? Jakie spełniają funkcje ?
3
Dziedziny wiedzy obejmujące dwustronną komunikację werbalną
Fonetyka artykulacyjna Fonetyka percepcyjna Fonetyka akustyczna
4
Podstawy opisu i klasyfikacji dźwięków mowy
Opis artykulacyjny Opis akustyczny Opis percepcyjny
5
Fonetyka artykulacyjna
Przedmiotem fonetyki artykulacyjnej jest opisanie mechanizmu powstawania dźwięków mowy w narządzie artykulacyjnym człowieka.
6
Fonetyka akustyczna Koncentruje się na analizie fizycznych własności dźwięków mowy promieniowanych wokół osoby mówiącej. Badanie dźwięków mowy odbywa się przy zastosowaniu fizycznych metod analizy sygnałów akustycznych. Jednocześnie poszukuje powiązań istniejących między czynnością artykulacyjną i wytworzonym sygnałem mowy
7
Fonetyka percepcyjna Bada percepcję dźwięków mowy, na poziomie układu centralnego. W badaniach stosowane są metody analizy subiektywnej oceny własności sygnałów akustycznych, zrozumiałości mowy itp.
8
Układ akustyczny źródło –ośrodek-odbiornik
9
Anatomia i akustyka narządu artykulacyjnego
10
Narząd artykulacyjny człowieka
11
Narząd artykulacyjny w akcji
„Le boulanger dit onze bieres”
12
Elementy narządu artykulacyjnego uczestniczące w formowaniu sygnału mowy
Fałdy głosowe Podniebienie miękkie Podniebienie twarde Język Zęby Wargi
13
Źródłem energii promieniowanej podczas mówienia są płuca.
Podobnie jak ma to miejsce w instrumentach muzycznych dętych – źródłem energii niesionej przez dźwięk są płuca osoby grającej
14
Funkcjonalny schemat organu mowy
15
Układ oddechowy- płuca
16
Układ oddechowy - tchawica
17
Cykle oddechowe: proporcje czasowe
Max pojemność płuc – ok. 7 litrów Pojemność minimalna – 2 litry stale w płucach. Objętość powietrza wymieniana podczas każdego cyklu oddechowego – 0.5 l Częst. oddychania w stanie spoczynku – 12-20 cykli na minutę
18
Przebieg zmian objętości powietrza w płucach
VC – pojemność spoczynkowa
19
Źródłem pobudzającym tor głosowy mogą być:
fałdy głosowe – modulują w sposób regularny przepływ powietrza wychodzącego z płuc, szczelina utworzona w torze głosowym - powoduje powstanie zawirowań, przeszkoda (zęby) – j.w. krótkotrwały impuls powietrza – powstaje w wyniku nagłego otwarcia toru głosowego, po chwilowym zwarciu w określonym miejscu toru głosowego.
20
Głośnia+fałdy głosowe+tchawica
Przekrój pionowy
21
Fałdy głosowe – widok z góry
22
Fałdy głosowe w akcji Faza oddechu Faza fonacji
23
Rozkład ciśnień powietrza w torze głosowym
24
Aerodynamika fałdów głosowych
25
Instrumenty muzyczne stroikowe
Działają na podobnej zasadzie jak fałdy głosowe Harmonijka ustna
26
Przebieg zmian prędkości objętościowej strugi powietrza u wylotu głośni
T0=1/F0
27
Mechaniczny model źródła pobudzenia krtaniowego
Model 1-masowy Model 3-masowy m – masa fałdów głosowych k – sprężystość fałdów b – stratność w ruchu fałdów
28
Funkcjonalny model źródła krtaniowego
29
Wzór na częstotliwość drgań fałdów głosowych
m – masa fałdów K – sztywność (napięcie) fałdów K* - sztywność aerodynamiczna
30
Widmo przebiegu piłokształtnego
Aproksymacja przebiegu zmian prędkości objętościowej strugi powietrza płynącego przez głośnię
31
Widmo pobudzenia krtaniowego
Obwiednia widma opada z częstotliwością –12 dB/okt
32
Zmiana średniej częstotliwości tonu krtaniowego w funkcji wieku
Skąd się biorą różnice? Średnia długość fałdów: noworodki – 5 mm dzieci – mm kobiety –11-15 mm mężczyźni – ok. 20 mm Masa drgających fałdów jest proporcjonalna do ich długości
33
Przebieg zmian częstotliwości F0 w zdaniu „Czy mógłby pan...”
34
Przebieg F0 z opisem fonetycznym
35
Narząd artykulacyjny jako układ akustyczny
Jest on swoistego rodzaju układem akustycznym, w którym można wyróżnić dwa podstawowe elementy: a) źródło pobudzające b) tor głosowy stanowiący w swej istocie rurę o zmiennym przekroju wypełnioną powietrzem – w torze tym rozchodzi się fala płaska
36
Formowanie sygnału mowy
37
Akustyczny model toru głosowego
38
Rezonanse stratnej rury cylindrycznej o długości 17.5 cm
formanty
39
Tor głosowy jako rura akustyczna o zmiennej konfiguracji
40
Dlaczego rezonanse w modelu 2 - rurowym są inne niż w 1 - segmentowym (sumaryczna długość w obu przypadkach jest taka sama)?
41
Co się dzieje na granicy 2 segmentów cylindrycznych? (AkAk+1)
42
Jak wygląda przybliżony kształt toru głosowego dla /a/ ?
Funkcja powierzchni przekroju toru głosowego An
43
Stosunek powierzchni Ak/Ak+1 a charakterystyka częstotliwościowa
Nakładanie się fal padających i odbitych o różnym przesunięciu czasowym powoduje ich wielokrotne sumowanie (lub/i odejmowanie). Wielkość (amplituda) fal przenikających i odbitych zależy od stosunku powierzchni Ak/Ak+1. Stosunek tych powierzchni decyduje o charakterystyce częstotliwościowej układu cylindrów
44
Przekroje samogłoskowe
Samogłoska i Samogłoska I Samogłoska e Samogłoska a Samogłoska o Samogłoska u
45
Miejsce i wysokość artykulacji
długość toru głosowego - 17 cm długość odcinka cylindrycznego - 1 cm Wysokość artykulacji Miejsce artykulacji
46
Wpływ położenia zwężenia na F1, F2, F3 dla konfiguracji /u/
47
Charakterystyka rezonansów modelu samogłoski /a/
48
Porównanie widm modelu i naturalnej samogłoski /a/
F1 F2 F3 F4 Częstotliwość [kHz] Liczba rezonansów w torze głosowym istotnych dla percepcji dźwięku samogłoskowego jest ograniczona i nie przekracza zazwyczaj 5-7
49
Modelowanie toru głosowego za pomocą filtrów formantowych
źródło Pojedyncze rezonatory Funkcja promieniowania F1 F2 F3
50
Definicja formantu Maksima w charakterystyce częstotliwościowej toru głosowego wpływające na różnicowanie dźwięków mowy danego języka nazywamy formantami. Oznacza to, że nie każde maksimum w widmie danego dźwięku mowy musi być formantem.
51
Trudności w określaniu formantów w sygnałach naturalnych
Dwie kolejne samogłoski /a/ w wyrazie „waga” (głos męski, F0=148 Hz) Częstotliwość [Hz] Częstotliwość [Hz]
52
Wpływ częstotliwości F0 na widmo dźwięku mowy
widmo głosu niskiego widmo głosu wysokiego
53
Zasadnicze tematy Jakie elementy narządu artykulacyjnego uczestniczą w formowaniu sygnału mowy ? Jaki jest mechanizm działania fałdów głosowych ? Jakie czynniki wpływają na częstotliwość drgań fałdów głosowych ? Jaki jest model formowania dźwięków mowy ? Miejsce i wysokość artykulacji
54
Terminy angielskie Tchawica - trachea Krtań – larynx
Fałdy głosowe – vocal folds Głośnia - glottis Podniebienie miękkie – soft palate Podniebienie twarde – hard palate Wargi – lips Źródło pobudzenia – excitation source Częstotliwość podstawowa (F0) – fundamental frequency Tor głosowy – vocal tract
55
Terminy angielskie Widmo – spectrum
Obwiednia widma – spectrum envelope Miejsce i wysokość artykulacji – place of articulation, height of articulation Formant - formant
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.