Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Outsiderzy współczesnej kultury

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Outsiderzy współczesnej kultury"— Zapis prezentacji:

1 Outsiderzy współczesnej kultury
Philip K. Dick

2 Hollywood Blade Runner [Łowca androidów] (1982) – Czy androidy śnią o elektrycznych owcach? Total Recall [Pamięć absolutna] (1990) –„We Can Remember It For You Wholesale” Screamers [Tajemnica Syriusza] (1995) – “Second Variety” Impostor (2002) Minority Report [Raport mniejszości] (2002) Paycheck [Zapłata] (2003) A Scanner Darkly [Przez ciemne zwierciadło] (2006) Next (2007) –„The Golden Man”

3 Library of America – tom 163
Jean Baudrillard Fredric Jameson Slavoj Žižek

4 ŻYCIE urodzony 16 XII 1928 zmarł 2 III 1982 siostra bliźniak Jane
K = Kindred Lawrence Sutin – Boskie inwazje schizofrenia paranoidalna Stanisław Lem - prowokacja KGB narkotyki

5 GŁÓWNE TEMATY paranoja pozorność rzeczywistości
„Kolonia” (1953) pozorność rzeczywistości Trzy stygmaty Palmera Eldritcha (1965): Palmer Eldritch, Leo Bulero, Chew-Z, Can-D, Barney Mayerson niechęć do wszelkich form władzy fałszywe wspomnienia i przedmioty Czy androidy śnią o elektrycznych owcach? (1968) kim jest człowiek?

6 Człowiek z wysokiego zamku (1963)
Hawthorne Abendsen – The Grasshopper Lies Heavy (Szarańcza utyje) Pan Tagomi I-Ching – Księga zmian

7 Czy androidy śnią o elektrycznych owcach (1968)
Blade Runner (1982) – reż. Ridley Scott Rick Deckard Wilbur Mercer – Mercerism

8 Przez ciemne zwierciadło (1976)
A Scanner Darkly Bob Arctor Agent Fred Substance D

9 Within something's very eyes; within the sight of some thing
Within something's very eyes; within the sight of some thing. Which, unlike little dark-eyed Donna, does not ever blink. What does a scanner see? he asked himself. I mean, really see? Into the head? Down into the heart? Does a passive infrared scanner like they used to use or a cube-type holo-scanner like they use these days, the latest thing, see into me – into us – clearly or darkly? I hope it does, he thought, see clearly, because I can't any longer these days see into myself. I see only murk. Murk outside; murk inside. I hope, for everyone's sake, the scanners do better. Because, he thought, if the scanner sees only darkly, the way I myself do, then we are cursed, cursed again and like we have been continually, and we'll wind up dead this way, knowing very little and getting that little fragment wrong too. Na oczach tego czegoś, w zasięgu jego wzroku. To coś nie mruga nawet, jak ciemnooka Donna. Co widzi detektor? - zadał sobie pytanie. To znaczy tak naprawdę widzi? Czy patrzy w mózg? W serce? Czy pasywne detektory na podczerwień, jakich kiedyś używano, albo trójwymiarowe holodetektory, jakie stosuje się teraz, mogą przejrzeć mnie, nas wszystkich, na wylot? Czy widzą jasno, czy może jak przez ciemne szkło? Mam nadzieję, że widzą jasno, bo ja sam ostatnio nie potrafię zajrzeć w głąb duszy. Widzę tylko ciemność. Ciemność w sobie i ciemność dookoła. Mam nadzieję, że detektory widzą jaśniej – tak byłoby lepiej dla wszystkich. Bo jeśli detektory widzą wszystko jak przez ciemne szkło, tak jak ja, to jesteśmy przeklęci, przeklęci po dwakroć, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

10 Od autora To powieść o ludziach, którzy zostali ukarani o wiele za surowo. Chcieli tylko mile spędzać czas, byli jak dzieci bawiące się na ulicy, które patrzą, jak po kolei zabiera je śmierć, jak giną jedno po drugim, masakrowane przez przejeżdżające samochody, a mimo to nie przerywają zabawy. Przez pewien czas byliśmy naprawdę szczęśliwi. Siedzieliśmy sobie razem, nie pracowaliśmy ciężko, tylko opowiadaliśmy bzdury i dobrze się bawiliśmy, ale to trwało tak strasznie krótko, a kara, która potem na nas spadła, przeszła wszelkie wyobrażenie. Widzieliśmy, co się dzieje, ale nie potrafiliśmy w to uwierzyć. [. . .] Ta powieść nie ma morału, nie mieści się w tradycji mieszczańskiej, nie mówi, że jej bohaterowie nie mieli racji, kiedy się bawili, zamiast ciężko pracować, ale pokazuje konsekwencje takiego zachowania. W dramacie greckim ludzkość zaczęła odkrywać naukowe prawa rządzące przypadkiem. W tej powieści mamy do czynienia z Nemezis, a nie z losem, ponieważ każdy z nas mógł przestać bawić się na ulicy. [. . . ] Jeżeli w ogóle istniał jakiś grzech, to polegał on na tym, że ci ludzie chcieli cały czas dobrze się bawić. Zostaliśmy za to ukarani, ale – jak już wspominałem – jestem przekonany, że kara była o wiele za surowa i łatwiej mi ją traktować w kategoriach greckiej tragedii i nie wydawać moralnych sądów, lecz patrzeć na nią w sposób czysto naukowy, jak na deterministyczną, bez­stronną zasadę przyczyny i skutku. Kochałem ich wszystkich. A oto lista osób, którym z miłością dedykuję tę powieść: Gaylen nie żyje Ray nie żyje Francy trwała psychoza Kathy trwałe uszkodzenie mózgu Jim nie żyje Val rozległe, trwałe uszkodzenie mózgu Nancy trwała psychoza Joanne trwałe uszkodzenie mózgu Maren nie żyje Nick nie żyje Terry nie żyje Dennis nie żyje Phil trwałe uszkodzenie trzustki Sue trwałe uszkodzenie układu krążenia Jerri trwała psychoza i uszkodzenie układu krążenia ...i tak dalej. In memoriam. To byli moi towarzysze. Nie ma lepszych niż oni. Pozostaną w mojej pamięci, a dla wroga nie będzie nigdy przebaczenia. Tym wrogiem był błąd, który popełnili w czasie zabawy. Pozwólmy im się jeszcze raz zabawić, w jakiś inny sposób, i niech będą szczęśliwi.

11 2 – 3 – 74 2 luty 1974 Znak ryby budzi pamięć. Pamięć czego? [. . .] Swojego niebiańskiego pochodzenia; to wiąże się z DNA, bo DNA jest nosicielem pamięci. [. . . ] Człowiek przypomina sobie swoją prawdziwą naturę. [. . .] Gnostycka gnoza: jesteś tutaj w tym świecie, wrzucony tu, ale nie jesteś z tego świata.

12 The Empire Never Ended 41. Imperium jest kodyfikacją, jest instytucją obłędu. Samo jest obłąkane i narzuca nam swój obłęd za pomocą gwałtu, ponieważ gwałt leży w jego naturze. 42. Walczyć z Imperium znaczy zarazić się jego obłędem. Jest to paradoks – każdy, kto pokona fragment Imperium, staje się częścią Imperium. Imperium rozmnaża się jak wirus, narzucając swoją formę wrogom. W ten sposób zmienia się w swoich wrogów.

13 VALIS – Vast Active Living Intelligence System
Black Iron Prison homoplazmaty Dick vs. Thomas VALIS – Vast Active Living Intelligence System Trylogia VALIS: VALIS (1978) Boska inwazja (1980) The Owl in Daylight The Transmigration of Timothy Archer (1981)

14 „Tractates Cryptica Scriptura”
48. O NASZEJ NATURZE. Można powiedzieć, że jesteśmy zwojami pamięci (nosicielami DNA zdolnymi do uczenia się) w komputeropodobnym systemie myślącym, który – chociaż prawidłowo zapisaliśmy i zmagazynowaliśmy tysiące lat doświadczeń i każde z nas posiada zestawy informacji nieco różne od innych form żywych – ma jedno uszkodzenie: zablokowaną pamięć. Na tym polega kłopot w naszym rodowodzie. „Zbawienie” przez gnozę, a właściwie anamnezę (odblokowanie pamięci), chociaż posiada indywidualne znaczenia dla każdego z nas (skok jakościowy w percepcji, tożsamości, poznawaniu, rozumieniu, doświadczaniu świata i samego siebie włącznie z nieśmiertelnością) ma daleko większe znaczenie dla systemu jako całości, ponieważ ta pamięć to bezcenne dane niezbędne dla jego funkcjonowania. System zatem jest w trakcie samo-naprawy, która obejmuje odbudowę naszego rodowodu przez zmiany w czasie linearnym i nielinearnym, jak również stałe sygnalizowanie do nas, żeby pobudzić nasze zablokowane banki pamięci i odzyskać to, co się w nich kryje.

15 Exegesis (1974 – 1982)

16 O SOBIE Jestem piszącym beletrystykę filozofem, a nie powieściopisarzem; wykorzystuję zdolność pisania opowiadań i powieści do formułowania własnych spostrzeżeń. Sercem mojego pisarstwa jest nie sztuka a prawda. To o czym mówię jest prawdą ale nie mogą zrobić nic – ani czynem ani wyjaśnieniem – co uczyniłoby ją lżejszą. Mimo to wydaje się ono jakoś pomagać pewnemu rodzajowi wrażliwych i targanych konfliktami osób, w których imieniu mówię. Wydaje mi się, że rozumiem co łączy tych, którym pomaga moja proza: nie umieją oni czy też nie chcą stępić swoich refleksji na temat irracjonalnej, tajemniczej natury rzeczywistości. To dla nich moje pisarstwo jest jednym długim procesem wnioskowania na temat owej niewyjaśnialnej rzeczywistości, jej integracją i prezentacją, analizą i reakcją i osobistą historią.


Pobierz ppt "Outsiderzy współczesnej kultury"

Podobne prezentacje


Reklamy Google