Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
LUDWIK TADEUSZ EBERMAN
Konstruktor silników spalinowych
2
prof. dr hab. inż. Ludwik Eberman urodził się
14 kwietnia w 1885r. w Wiedniu a zmarł w Winterthur w kwietniu 1945r.
3
Nauka Do szkoły ludowej uczęszczał we Lwowie, do gimnazjum najpierw w Czerniowcach, a następnie we Lwowie. Świadectwo dojrzałości otrzymał we Lwowie w roku 1903, Studiował na Wydziale Budowy Maszyn. W roku 1907 Zakończył studia z dyplomem inżyniera mechanika. 1908 –uzupełnienie studiów na Niemieckiej Politechnice w Pradze.
4
Praca W roku 1908 został zaangażowany w charakterze konstruktora przez fabrykę maszyn Zieleniewskiego w Krakowie. Po roku przeniósł się do Lwowa jako kierownik odbudowy spalonej fabryki sztucznego kamienia i dachówek. Od roku 1910 pracował jako konstruktor,a po pewnym czasie jako szef oddziału silników okrętowych w MAN w Augsburgu.
5
Kierował konstrukcją silników Diesla dla łodzi podwodnych marynarki niemieckiej i austriackiej. Zasłynął jako konstruktor silników Diesla światowego formatu. W roku 1914 mianowany profesorem nadzwyczajnym maszynoznawstwa Szkoły Politechnicznej we Lwowie, jednak wskutek wybuchu wojny objął katedrę dopiero w 1918 roku.
6
Od 1921 roku do wybuchu II wojny światowej był profesorem zwyczajnym „motorów cieplikowych”
Od 1936 roku był członkiem-korespondentem Akademii Nauk Technicznych w Warszawie Od 1939 roku Ludwik Eberman przebywał w Szwajcarii biorąc udział w kształceniu internowanych żołnierzy
7
Wielki projektant w okresie wojny wykonano na podstawie jego projektów około 500 silników do łodzi podwodnych.
8
Profesor Eberman był właścicielem licznych patentów w kraju i za granicą.
Projektowane przez niego silniki spalinowe były przez długie lata wykonywane przez fabryki polskie, austriackie, belgijskie, czeskie, francuskie i niemieckie.
9
Wykłady Wykłady profesora cieszyły się ogromnym powodzeniem. Uczył na przykładzie maszyn cieplnych tłokowych, parowych i spalinowych, jak dotychczas nikt inny, filozofii konstrukcji. Przebrnięcie przez wykłady i ćwiczenia konstrukcyjne prowadzone przez profesora świadczyło zawsze o dojrzałości inżynierskiej absolwenta.
10
Współpracownicy Profesora
Spośród współpracowników, wymienię Oktawiana Popowicza, po wojnie profesora Politechniki Śląskiej oraz Adolfa Polaka, który po wojnie kontynuował lwowskie tradycje konstruktorskie i tradycje szkoły prof. Ludwika Ebermana w dziedzinie budowy maszyn w Politechnice Gdańskiej.
11
Najważniejsze publikacje
Wyrównanie napełnień przy stawidłach suwakowych (1908) Konstrukcje maszyn dla pary wysoko przegrzanej (1910) Motory Diesla do napędu okrętów (1912) Lokomotywy Diesel-elektryczne (1929) Główne dzieło opracowane z profesorem Otto Fopplem – „Szybkobieżne silniki Diesla”
12
Bibliografia Encyklopedia PWN Strony internetowe:
13
Wykonał: Piotr Łysiak
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.