Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Obróbka obrazu w komputerze
Program graficzny GIMP Beata Sanakiewicz
2
Spis treści Możliwości programów graficznych Program graficzny GIMP
Pierwsze spotkanie z GIMP-em Okno grafiki Zaznaczanie obszaru Zmniejszanie zaznaczenia Zmiękczanie zaznaczenia Odwracanie zaznaczenia Wypełnianie kubełkiem Narzędzia zaznaczania Artystyczna obróbka zdjęć Zastosowanie skryptów Zapisywanie obrazu Podsumowanie
3
Możliwości programów graficznych
Programy graficzne umożliwiają: Zmianę wielkości i rozmiaru obiektów, Zmianę kolorów, jasności, kontrastu, nasycenia obrazu, Zniekształcenia, przekształcenia poszczególnych elementów, Usuwanie i dodawanie nowych elementów, Dodawanie efektów specjalnych, Zapisywanie plików graficznych w różnych formatach, Tworzenie nowych ilustracji.
4
Program graficzny GIMP
GIMP jest jednym z najlepszych, bezpłatnych programów do obróbki grafiki. Jest wygodnym narzędziem do edycji i obróbki zdjęć, a zarazem może być użyty do tworzenia grafiki (np. do tworzenia stron WWW).
5
Pierwsze spotkanie z GIMP-em
Po uruchomieniu programu, pojawia się główne okno programu, umożliwiające szybki dostęp do większości narzędzi, poprzez wybranie odpowiedniego przycisku. Poniżej znajdują się pola wyboru koloru pierwszoplanowego i koloru tła. W dolnej części okna znajduje się okno aktywnego narzędzia, zmieniające się w zależności, jakiego narzędzia aktualnie używasz. Głównym obszarem pracy będzie okno z otwartym obrazem. Wczytanie obrazu nastąpi po wybraniu menu Plik, a następnie Otwórz. Można skorzystać również ze skrótu Ctrl+O.
6
Okno grafiki Po otwarciu pliku, na ekranie pojawia się nowe okno, zawierające obraz. Na górze okna znajduje się menu, które zapewnia użytkownikowi ogromne możliwości.
7
Zaznaczanie obszaru Podstawową umiejętnością przydatną przy obsłudze programu jest zaznaczanie obszaru. Umiejętność zaznaczenia konkretnego obszaru rysunku, warunkuje efektywność naszej pracy z programem GIMP. Z menu Zaznaczenie wybieramy Wszystko. Zostaje zaznaczony cały obszar obrazu. Operacją odwrotną jest Brak zaznaczenia.
8
Zmniejszanie zaznaczenia
Bardzo przydatną umiejętnością jest zmniejszanie obszaru zaznaczenia, które uzyskujemy z menu Zaznaczenia, a następnie Zmniejsz zaznaczenie. Nowe okno pozwala nam na ustalenie wielkości zmniejszenia.
9
Zmiękczanie zaznaczenia
W podobny sposób możemy zaokrąglić rogi zaznaczonego obszaru. W tym celu z omawianego menu wybieramy Zmiękczanie zaznaczenia. Wielkość zaokrąglenia ustalamy w otwartym oknie.
10
Odwracanie zaznaczenia
W wyniku poprzednich czynności uzyskaliśmy ramkę. Aby poddać ją obróbce należy odwrócić zaznaczenie. Czynność tą wykonujemy również otwierając menu Zaznaczenie i wybierając Odwróć.
11
Wypełnianie kubełkiem
Wykorzystując poprzednie operacje możemy wypełnić brzeg kolorem. W tym celu stosujemy Wypełnienie kubełkiem (przycisk w głównym oknie programu). Kolory wypełnienia zmieniamy stosując przyciski w dolnym oknie programu.
12
Narzędzia zaznaczania
Narzędzia służące do zaznaczania obszaru są dostępne w oknie głównym programu GIMP. Jest to pierwsza seria przycisków, służąca do wykonywania następujących czynności: zaznaczanie prostokątnych obszarów (klawisz skrótu: R) zaznaczanie eliptycznych obszarów (klawisz skrótu: E) odręczne zaznaczanie obszarów (klawisz skrótu: F) zaznaczanie sąsiadujących obszarów (klawisz skrótu: Z)
13
Narzędzia zaznaczania
Powyższe opcje znajdziemy również w menu okna grafiki oraz w menu podręcznym rysunku. Na przykład zaznaczenie prostokątne uaktywnimy klikając: Narzędzia /Narzędzia znaczania/Zaznaczenie prostokątne, natomiast zaznaczenie eliptyczne: Narzędzia/Narzędzia zaznaczania/Zaznaczenie eliptyczne.
14
Artystyczna obróbka zdjęć
GIMP oferuje nam szeroką gamę filtrów, dzięki którym obrazkom i zdjęciom można nadawać ciekawe efekty wizualne. Dostęp do wszystkich filtrów odbywa się poprzez menu Filtry.
15
Artystyczna obróbka zdjęć
Wykorzystanie efektów daje pracom ciekawy wygląd. Program daje nam możliwość wykorzystania efektów świetlnych, efektów szkła (obraz poniżej), czy artystycznych, możemy zastosować rozmycie, uwydatnianie, odwzorowanie lub zniekształcanie.
16
Zastosowanie skryptów
Poza filtrami do przekształcania obrazu możemy wykorzystać skrypty. Dostęp do skryptów uzyskujemy po otwarciu pliku, poprzez menu Script_Fu. Na przedstawionym przykładzie zdjęcie zostało przekształcone na starą fotografię, dzięki skryptowi Stara fotografia oraz Poszarpana krawędź.
17
Zastosowanie skryptów
Postępując analogicznie jak w poprzednim przykładzie, możemy nową mapę przekształcić w starą i zniszczoną. Dodatkowo, dla uzyskania lepszego efektu zniszczenia, zastosowano skrypt Plamy po kawie. Dostęp do skryptu uzyskujemy z menu Script-Fu, a następnie Decor i Plamy po kawie.
18
Zapisywanie obrazu Zapisując zmiany wprowadzone do grafiki, wystarczy użyć skrótu Ctrl+S. Zapisując grafikę w innym pliku, używamy skrótu Ctrl+Shift+S lub z menu Plik wybieramy pozycje Zapisz jako. W nowym oknie ustalamy folder docelowy, nazwę oraz typ pliku.
19
Podsumowanie Przedstawione w pokazie przykłady to tylko niewielki procent możliwości, jakie daje nam program. Eksperymentowanie z programem daje szansę stworzyć własne, niepowtarzalne grafiki, dzięki którym nie trzeba będzie korzystać z gotowych szablonów i galerii.
20
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.