Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAlojzy Kurdziel Został zmieniony 9 lat temu
1
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji
2
2 Podstawowe Informacje Kompleksowe badania innowacji Zharmonizowany kwestionariusz Unii Europejskiej 1989 r. Eurostat/OECD Standardowa metodologia badań statystycznych innowacji Kompleksowe badania innowacji Zharmonizowany kwestionariusz Unii Europejskiej 1989 r. Eurostat/OECD Standardowa metodologia badań statystycznych innowacji
3
3MetodologiaMetodologia Podstawa metodologiczną badań CIS stanowi „Oslo Manual”, (Eurostat i OECD) Dane gromadzone przez instytuty statystyczne Dane zbierane na poziomie krajowym zgodnie z wspólną metodologią i przekazywane do biura Eurostat w celu ich porównywania pomiędzy krajami Zachowanie tajemnicy działalności firm jest zapewnione poprzez graniczenie dostępu (Eurostat) Podstawa metodologiczną badań CIS stanowi „Oslo Manual”, (Eurostat i OECD) Dane gromadzone przez instytuty statystyczne Dane zbierane na poziomie krajowym zgodnie z wspólną metodologią i przekazywane do biura Eurostat w celu ich porównywania pomiędzy krajami Zachowanie tajemnicy działalności firm jest zapewnione poprzez graniczenie dostępu (Eurostat)
4
4 CIS 3 – Sektor usług w Polsce Sektor usług – źródło dekompozycji strukturalnej w krajach o gospodarce wysoko rozwiniętej Zdywersyfikowany wewnętrznie Najwyższy poziom aktywności innowacyjnej – nauka, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, działalność finansowa i informatyczna Najniższy poziom aktywności innowacyjnej– przedsiębiorstwa handlowe i transportowe Sektor usług – źródło dekompozycji strukturalnej w krajach o gospodarce wysoko rozwiniętej Zdywersyfikowany wewnętrznie Najwyższy poziom aktywności innowacyjnej – nauka, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, działalność finansowa i informatyczna Najniższy poziom aktywności innowacyjnej– przedsiębiorstwa handlowe i transportowe
5
5 CIS 3 – Sektor usług w Polsce Własność przedsiębiorstw Wielkość przedsiębiorstw Własność przedsiębiorstw Wielkość przedsiębiorstw
6
6 CIS 3 – Sektor usług w Polsce 22% przedsiębiorstw sektora usług wprowadziło innowacje 17,1% przedsiębiorstw sektora przemysłowego wprowadziło innowacje Nauka i przedsiębiorstwa z branży usług finansowych Porównanie UE 15 Sektor usług – 36% Działalność innowacyjna w sektorze usług niższa niż w sektorze przemysłowym 22% przedsiębiorstw sektora usług wprowadziło innowacje 17,1% przedsiębiorstw sektora przemysłowego wprowadziło innowacje Nauka i przedsiębiorstwa z branży usług finansowych Porównanie UE 15 Sektor usług – 36% Działalność innowacyjna w sektorze usług niższa niż w sektorze przemysłowym
7
7 Innowacyjność przedsiębiorstw według województw WyszczególnienieUdział przedsiębiorstw innowacyjnych w % przedsiębiorstw ogółem P o l s k a 22,0 Dolnośląskie 20,3 Kujawsko-pomorskie 22,0 Lubelskie 19,6 Lubuskie. 7,6 Łódzkie 16,3 Małopolskie 19,6 Mazowieckie 26,9 Opolskie 18,3 Podkarpackie 15,6 Podlaskie 25,7 Pomorskie 23,7 Śląskie 23,4 Świętokrzyskie 20,7 Warmińsko-mazurskie 18,1 Wielkopolskie 22,9 Zachodniopomorskie 12,0
8
8 CIS 3 – Sektor usług w Polsce Polska Innowacje procesowe – 10,1% Innowacje produktowe – 4,5% Innowacje proces-produkt – 7,4% UE 15/ Irlandia, WB, Luxemburg Innowacje procesowe – 11% Innowacje produktowe – 5% Innowacje proces-produkt – 20%
9
9 Bariery działalności innowacyjnej Czynniki ekonomiczne jako źródło barier aktywności innowacyjnej Wysoki koszt działalności innowacyjnej Brak zasobów finansowych Wysoki koszt kredytów Brak odpowiednich przepisów i mała elastyczność administracji Brak informacji o nowych technologiach i możliwościach rynkowych Czynniki ekonomiczne jako źródło barier aktywności innowacyjnej Wysoki koszt działalności innowacyjnej Brak zasobów finansowych Wysoki koszt kredytów Brak odpowiednich przepisów i mała elastyczność administracji Brak informacji o nowych technologiach i możliwościach rynkowych
10
10 CIS 4 - Uwagi Różnice językowe i kulturowe (także na poziomie regionalnym) Pierwsza ankieta CIS w Nowych Krajach Członkowskich Niski poziom świadomości przedsiębiorstw, problemy z wypełnianiem ankiety Badanie poziomu innowacji i potencjału B&R – trudności porównawcze Różnice językowe i kulturowe (także na poziomie regionalnym) Pierwsza ankieta CIS w Nowych Krajach Członkowskich Niski poziom świadomości przedsiębiorstw, problemy z wypełnianiem ankiety Badanie poziomu innowacji i potencjału B&R – trudności porównawcze
11
11 Dziękuję za uwagę izabela.kijenska@opi.org.pl izabela.kijenska@opi.org.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.