Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBohater Krężel Został zmieniony 9 lat temu
1
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka
2
Internet zmienia sposób komunikowania się, pozyskiwania informacji. Od wielu lat widoczne są w szkołach zmiany w procesach nauczania. Od trzech lat Główny Urzędu Statystyczny prowadzi badania wykorzystania technologii informatyczno- telekomunikacyjnej. Badania te realizowane są we wszystkich krajach Unii Europejskiej w celu ich porównywalności. Badania prowadzone prze GUS nie uwzględniały wpływu posiadania Internetu lub komputera na osiągnięcia edukacyjnych uczniów. Moim celem jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie: Jak wpływa dostępność Internetu, posiadanie komputera na wyniki egzaminów i postawy uczniów.
3
W Łodzi od sześciu lat odbywają się próbne egzaminy. Łącznie wzięło w nich udział ponad 15 tysięcy uczniów. Wyniki próbnych egzaminów służą do badań edukacyjnych a także stanowią istotny element w przygotowywaniu się uczniów do egzaminów. W 2007 roku w Wyższej Szkole Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi pod patronatem Kuratora Oświaty i Dyrektora Wydziału Edukacji realizowane były dwa projekty edukacyjne: ”Rozgrzewka dla gimnazjalistów” i „Rozgrzewka dla maturzystów”. Celem projektów było uzupełnienie informacji przez uczniów na temat własnej wiedzy i umiejętności z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, z matematyki na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
4
Podczas próbnych egzaminów uczniowie wypełniali ankietę, zawierającą kilkanaście pytań, mającą na celu zebranie informacji o egzaminowanych, aby poznać jakie czynniki mogą mieć wpływ na wynik ucznia. Badania przedstawione w tej pracy oparte są łącznie na około pięciu tysiącach ankiet.
5
Dane GUS podają, że w dużych miastach w 2006 roku z Internet u korzystało około 50% mieszkańców, a komputery posiadło 68%.
6
Pierwsze pytanie jakie nasuwa się w tym badaniu to, czy uczniowie, którzy mają dostęp do Internetu osiągają wyższe wyniki na egzaminie?
7
Dostęp do Internetu uczniów, którzy poszukują najczęściej informacji edukacyjnych jest zbliżony do średniej. Jednak czas spędzany w Internecie przez tą grupę znacznie się różni od średniej,
8
Dostęp do Internetu uczniów, którzy poszukują najczęściej informacji edukacyjnych jest zbliżony do średniej. Jednak czas spędzany w Internecie przez tą grupę znacznie się różni od średniej,
9
W wielu szkołach mówi się o problemie spóźnia się do szkoły. Ankieta zawierała pytanie dotyczące tego problemu. Okazało się, że uczniowie, którzy spędzają dużo czasu w Internecie częściej niż inni spóźniają się na lekcje.
11
Wnioski. Uczniowie, którzy dużo czasu spędzają w Internecie spóźniają się częściej na lekcje i czytają mniej książek. Ze względu na czas spędzany w Internecie nie zaobserwowałem zróżnicowania wyników egzaminu. Uczniowie, którzy mają dostęp do Internetu osiągają wyższe wyniki. Jednak należy podkreślić, że status materialny ich rodzin jest dużo wyższy niż pozostałych i on może mieć wpływ na wynik egzaminu. W pracy [15] były badane postawy polskich uczniów w świetle badań PISA. W przeprowadzonym badaniu stwierdziłem, że czas spędzony w Internecie ani do niego dostęp nie ma wpływu na takie postawy uczniów jak np. poczucie przynależności do szkoły. Na podstawie przedstawionych badań trudno jednoznacznie określić wpływ posiadania komputera i korzystania z Internetu na wyniki egzaminów. Ważne zagadnienia zostały w tej pracy przedstawione i omówione, jednak wydaje mi się, że ten obszar wymaga dalszych badań.
12
DZIĘKUJĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.