Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM
Jakie tajemnice kryje woda?
2
Uczestnicy projektu: Alan Bieszczad Dominik Koba Krzysztof Królikowski
3
Dlaczego wybraliśmy wodę?
4
Zad. 1 Badamy właściwości wody.
5
Woda - kolor, smak, kształt, zapach .
6
Co się w wodzie rozpuszcza?
Rozpuszczają się: Nie rozpuszczają się: -cukier, olej, -sól, kasza, -proszek do prania , ryż . -kawa, -sok.
7
Ustaliliśmy, że wyżej wspomniane substancje szybciej rozpuszczają się w ciepłej wodzie.
8
Obserwujemy pod mikroskopem czystą wodę i wodę z domieszką różnych substancji.
9
Sprawdzamy, co pływa po wodzie, a co w niej tonie.
10
Wykonujemy wodne eksperymenty. Kwiaty na wodzie
11
Wodne eksperymenty - cytrynowe łódki.
12
Zad. 2 W jakich stanach skupienia występuje woda?
Stan stały, stan ciekły, stan gazowy.
13
Badamy właściwości lodu.
14
Badamy, czy lód jest lżejszy od wody.
Obserwacja: Kostka lodu unosi się na powierzchni wody. Wniosek: Lód jest lżejszy niż woda. Gdzie można to zobaczyć?
15
Zabawy z lodem – lodowe klejnoty.
16
Obserwujemy parę wodną.
17
Zad. 3 Jak woda krąży w przyrodzie?
Poszukiwaliśmy odpowiedzi na pytanie: Jak powstaje deszcz? Para wodna unosi się do góry, gdzie jest zimniej. Przechodzi ona w stan ciekły. Kropelki łączą się ze sobą, tworząc chmurę. Gdy chmura jest ciężka, pada deszcz.
18
Próbowaliśmy stworzyć własną chmurę.
Instrukcja: W miejscu zaciemnionym napełnijcie duży słoik do połowy gorącą wodą, przykryjcie go talerzykiem, na którym położycie dużo kostek lodu. Obserwujcie przy pomocy latarki, co dzieje się w słoiku. Obserwacja: U góry słoika para wodna tworzy małą chmurę. Dlaczego tak się dzieje? Para wodna w zetknięciu z zimna powierzchnią talerzyka ochładza się, staje się cieczą, a krople tworzą chmurę.
19
Zapoznaliśmy się ze schematem krążenia wody w przyrodzie.
20
Stworzyliśmy własny plakat „Obieg wody w przyrodzie”.
21
Zad. 4 Czy woda jest nam potrzebna do życia?
Tworzyliśmy plakaty „Komu jest potrzebna do życia woda ?” Umieściliśmy na nich człowieka, zwierzęta i rośliny.
22
Wyhodowaliśmy pantofelka.
Obserwowaliśmy pantofelki przez mikroskop, aby przekonać się, że w maleńkiej kropli wody żyje wiele organizmów. Woda jest ich domem.
23
Gromadziliśmy informacje o wybranych zwierzętach żyjących w środowisku wodnym.
24
Nasze eksperymenty roślinne:
A) obserwujemy przekroje łodyg przez lupę. B) próbujemy zabarwić białe tulipany na inny kolor, żeby dowieść, że pobierają wodę z barwnikiem.
25
Nasze eksperymenty roślinne:
C) Obserwujemy, w których miejscach rośliny tracą wodę.
26
Nasze eksperymenty roślinne:
D) Sprawdzamy, ile wody wypije gałązka wiśni.
27
Zad. 5 Czy trzeba oszczędzać wodę?
28
Ludzie gromadzą zapasy wody pitnej.
29
Człowiek w różny sposób wykorzystuje wodę.
30
Człowiek zanieczyszcza wodę.
31
Światowy Dzień Wody (22 III) przypomina nam, że wodę należy chronić.
32
Oszczędzanie wody w naszych domach.
Oszczędzamy wodę, kiedy: -bierzemy szybki prysznic, - na czas mycia zębów zakręcamy kran, - nie pierzemy w pralce pojedynczych ubrań.
33
Sprawdzamy naszą wiedzę o wodzie.
34
Projekt kończymy przekonani, że H2O …
35
Dziękujemy za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.