Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałGracja Merda Został zmieniony 10 lat temu
1
Projektowanie stron WWW WPROWADZENIE DO POZYCJONOWANIA STRON WWW
Studia Podyplomowe Grafika komputerowa i Techniki Multimedialne, 2014, semestr II, dr inż. Robert Banasiak Projektowanie Stron WWW dr inż. Robert Banasiak Projektowanie stron WWW WPROWADZENIE DO POZYCJONOWANIA STRON WWW Na podstawie:
2
is This a Fate…?
3
Idea pozycjonowania Pozycjonowanie stron WWW, zwane też SEO (ang. Search Engine Optimization), to: wszelkie działania mające na celu uzyskanie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania na daną frazę.
4
Czym są wyszukiwarki? Programy, które indeksują zawartość sieci i następnie zwracają wyniki na poszczególne frazy, ułatwiając internautom wyszukiwanie informacji w sieci. Dostęp do wyszukiwarek jest możliwy poprzez strony internetowe i przeglądarki WWW.
5
Rynek wyszukiwarek internetowych w Polsce
Na świecie istnieje wiele wyszukiwarek, które ustalają ranking na różne sposoby. Można zatem zajmować 1 miejsce w Google, a jednocześnie być na 5 miejscu w wyszukiwarce Yahoo. Żeby określić gdzie „warto się pozycjonować” przyjrzyjmy się podziałowi sił na światowym i polskim rynku wyszukiwarek internetowych. Nietrudno się domyślić, że zdecydowanym liderem tego rynku jest Google. W grudniu 2009 roku ok. 67% wyszukiwań było obsługiwanych właśnie przez Google. Dalej plasowały się: Yahoo (7,2%), Baidu (6,5%) i Bing (3,1%). Reszta rynku przypadała na pozostałe wyszukiwarki, (w tym wyszukiwarki lokalne), które posiadały po ok. 1% lub mniej internetowego ruchu. W Polsce wygląda to nieco inaczej. Monopol Google jest u nas bardziej widoczny – 97% wyszukiwań w Polsce jest obsługiwanych właśnie przez tą wyszukiwarkę! Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że algorytm Google stosowany jest m.in. na portalu Onet.pl. Na drugim i trzecim miejscu są odpowiednio Bing i Netsprint, które obsługują w sumie ok. 2% wyszukiwań. Wniosek jest więc prosty – swoją stronę należy dostosowywać tak, jak życzy sobie tego Google, by być jak najwyżej właśnie w tej wyszukiwarce. Jeśli pozycjonujesz stronę „dla Polaków”, wytyczne innych wyszukiwarek możesz spokojnie pominąć. ranking.pl
6
Zasada działania wyszukiwarek
Roboty indeksują odwiedzane strony, tworząc ogromną bazę danych. Po wpisaniu frazy w okno wyszukiwarki, program wyszukujący odszukuje w bazie wszystkie strony, na których znajduje się szukane słowo. Następnie każda strona jest oceniana przez algorytmy wyszukiwarki na podstawie (około dwóch) setek (!) kryteriów. Najważniejsze z nich to (ale to się może zmieniać!!): • Ilość linków prowadzących do i z naszej strony • Jakość i tematyczność tych linków • Obecność szukanej frazy w tytule, meta-tagach i znacznikach strony • Obecność i częstość występowania szukanej frazy w treści strony • Wiek i domena oraz obecność szukanej frazy w nazwie domeny
7
Idea pozycjonowania – złoty trójkąt Google
W badaniu przeprowadzonym przez Enquiro i Eyetools dla Google grupie internautów przedstawiono kilka sytuacji, w których musieli użyć wyszukiwarki Google. Firmy badawcze przeprowadzały pomiary, chcąc stwierdzić gdzie skierowany jest wzrok badanej osoby. Ustalono dzięki temu miejsca na monitorze, na które najczęściej spoglądają internauci. Okazuje się jednak, że tak zwany złoty trójkąt, jest bardziej chwytem marketingowym niż faktyczną nowością. Obrazuje on raczej zasady czytania dowolnej listy od lewej do prawej oraz z góry na dół. Badanie daje więc w efekcie wniosek iż najbardziej gorącym obszarem jest właśnie obszar lewego górnego rogu. Nie musi to jednak bezpośrednio przekładać się na rzeczywiste zainteresowanie linkami danej pozycji.
8
6 podstawowych zasad pozycjonowania
1. Pozycjonowanie jest dla każdego 2. Nie ma żadnych pewników 3. SEO ewoluuje 4. Pozycjonowanie to proces długotrwały 5. To co zrobisz dzisiaj zostanie zauważone za kilka dni 1. Pozycjonowanie jest dla każdego W tym momencie może wydaje Ci się, że aby pozycjonować swoją stronę potrzebujesz wiedzy z zakresu projektowania stron czy informatyki, dużych pieniędzy albo wielu miesięcy nauki. To nieprawda. Każdy może zostać pozycjonerem. Ty także możesz nim zostać i jest to dużo łatwiejsze niż myślisz. Jedyne co potrzebujesz to chęci do nauki i cierpliwość. Profesjonalne umiejętności są przydatne, ale wcale nie są tutaj konieczne. 2. Nie ma żadnych pewników Pozycjonowanie jest o tyle ciekawą dziedziną, że w zasadzie cała dostępna wiedza jest efektem praktyki, testów i doświadczenia. W SEO nie można mówić o faktach i powiedzieć „zrób tak i tak, a będziesz 1 w Google”. Algorytmy wyszukiwarek cały czas pozostają tajemnicą i nikt nie wie na pewno, jakie działanie może przynieść efekt w danej sytuacji. Ucząc się, musisz zatem wyciągać wnioski, ale podchodzić do całej zdobytej wiedzy z dystansem. 3. SEO się zmienia Branża pozycjonowania to jedna z szybciej zmieniających się i ewoluujących dziedzin Internetu. Wyszukiwarki bez przerwy ulepszają skrypty wyszukiwania i zmieniają zasady działania. To co dzisiaj podnosi pozycję Twojej strony, jutro może nie mieć już znaczenia, a pojutrze może się okazać, że może to zaszkodzić Twojej witrynie. Oczywiście jeśli interesuje Cię jednorazowe wypozycjonowanie strony, nie ma to dla Ciebie jakiegoś dużego znaczenia, ale jeśli planujesz dłuższą przygodę z SEO, musisz być na bieżąco. 4. Pozycjonowanie to proces długotrwały Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i nie można go przyspieszyć. Oczywiście na bardzo łatwe frazy wyniki mogą być widoczne nawet w ciągu kilku dni, jednak zazwyczaj aby osiągnąć dobrą pozycję w wyszukiwarce potrzeba od kilku tygodni do kilku miesięcy. Chęć osiągnięcia wyników w bardzo krótkim czasie może Ci tylko zaszkodzić. 5. To co zrobisz dzisiaj zostanie zauważone za kilka dni Wyszukiwarki codziennie mają do „obejrzenia” miliony stron internetowych. Wszelkie zmiany jakie wprowadzisz i działania które podejmiesz nie zostaną więc zauważone od razu. Czasem potrzeba na to kilku dni, innym razem będzie to parę tygodni. Może się też zdarzyć, że wyszukiwarka w ogóle nie dostrzeże pewnych twoich działań i przejdą one bez echa. 6. Praktyka czyni mistrza Możesz przeczytać nawet 50 książek o pozycjonowaniu i zapisać się na 10 różnych kursów, ale bez praktycznej nauki pozycjonowania będzie to niewiele warte. W tej branży najlepszą nauką jest wykorzystywanie wiedzy w praktyce i wyciąganie wniosków z podjętych działań. Gorąco polecam zatem zrobienie mini-strony i próbę jej wypozycjonowania na wybrane frazy. Jeśli tak jak ja nie masz pojęcia o tworzeniu stron internetowych, możesz zlecić jej zrobienie. Koszty są mniejsze niż myślisz – za 30-40zł możesz mieć własną stronę, na której będziesz mógł zacząć praktyczną naukę. Miejsca, w których możesz znaleźć wykonawców znajdziesz w „przydatne strony i narzędzia”. 6. Praktyka czyni mistrza
9
Generalnie można wskazać dwa główne filary pozycjonowania:
Jak można pozycjonować? Generalnie można wskazać dwa główne filary pozycjonowania: linki polecające serwis. optymalizacja serwisu pod kątem wyszukiwarek.
10
Jak przekonać innych do swojej strony?
1. Nasza strona musi być po prostu dobra. Zadbajmy o szatę graficzną, doszlifujmy treść. Jeżeli społeczność Internetu dostrzeże w naszej witrynie wartość będą nas polecać. Właściciele innych stron będą do nas linkować, a dzięki temu możemy poszybować wysoko w wynikach wyszukiwarek. 2. Pamiętajmy, że żyjemy w czasach specjalizacji. Musimy mieć coś do powiedzenia w jakiejś dziedzinie. Nie możemy więc robić śmietnika ze swojej witryny. Bądźmy oryginalni. 3. Spróbujmy także budować jakoś społeczność wokół siebie. Możemy np. zainstalować forum na stronie. Możemy sami zacząć udzielać się w miejscach popularnych i podawać tam linka do swojej strony. 4. Jeżeli dobrze piszemy, załóżmy bloga. Niech ludzie się z nami zgadzają, kłócą, spierają na nasz temat. Gwiazdy są gwiazdami również z tego powodu, że część ludzi ich po prostu nie cierpi ;) 5. Zadbajmy także o promocję w sieci. Może warto zainwestować w newsletter dla stałych czytelników lub klientów. Nie zaszkodzą też jakieś promocje z naszej strony.
11
1. Wybór słów kluczowych Jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe? Tematyka strony jako słowa kluczowe Popularność frazy Domena, frazy a pozycjonowanie
12
2. Optymalizacja Title, description i keywords
Znaczniki h1, h2, …, alt, strong Budowa i mapa strony Optymalizacja treści strony Linki wewnętrzne i zewnętrzne
13
3. Linkowanie Metody zdobywania linków, czyli skąd brać linki?
Ilość i jakość linków (!!!) Piramida linków
14
Piramida linków Chodzi po prostu o to, że, linki prowadzące do docelowej strony powinny być „wzmacniane” przez podlinkowanie stron, na których się znajdują. Jest to jednak trochę „wyższa szkoła jazdy” – na początek nie musisz tego robić. Warto jednak wiedzieć, że piramida linków ma zastosowanie w pozycjonowaniu i – jeśli masz taką okazję – stosować się do niej. Obrazek pochodzi z bloga Adama Krywko.
15
Precle ;)
16
A jak działa w praktyce..? Zaplecze pozycjonerskie Własne zaplecze
Budowa dobrego zaplecza Zaplecze – koszty Utrzymanie i zarabianie na zapleczu A jak działa w praktyce..?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.