Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Historia rzeźby
2
Prahistoria ok. 2,5 mln – 4 tys. lat p.n.e.
rzeźba jest prawdopodobnie najstarszą ze sztuk plastycznych, a to ze względu na jej konkretny, przestrzenny i zmysłowy charakter najwcześniejsze dzieła sztuki rzeźbiarskiej pochodzą z Europy środkowej, a nie z tzw. "żyznego półksiężyca" uważanego za kolebkę cywilizacji płaskorzeźby i ryty skalne figury kobiet o uproszczonych kształtach związane z kultem płodności
3
Venus z Tan-Tan Maroko, 400 000 p.n.e.
4
Venus z Hohle Fels Schelklingen, Niemcy, 40 000 p.n.e.
5
Venus z Dolnych Vestonic Morawy, 29 000 p.n.e.
6
Venus z Willendorfu 22 000 p.n.e.
7
Venus z Laussel p.n.e.
8
Bogini Matka z Çatalhöyük, 7400-7300 p. n. e
Bogini Matka z Çatalhöyük, p.n.e., Muzeum Cywilizacji Anatolijskich w Ankarze
9
Mezopotamia ok – 323 r. p.n.e. rzeźby figuralne w kamieniu, alabastrze, bazalcie i piaskowcu reliefy w układzie pasowym, ukazujące m.in. sceny historyczne i kultu religijnego rzeźbiarskie dekoracje w stelach, czyli płytach kamiennych cechy charakterystyczne rzeźb sumeryjskich to wielkie, wytrzeszczone oczy i długie brody u mężczyzn
10
Stela Narâm-Sîna, króla Akkadu, celebrującego zwycięstwo nad ludem Lullubi z Zagros, p.n.e.
11
Relief króla Lagash - Ur-Nanshe, 2550–2500 p.n.e., Telloh
12
Modlący się, p.n.e., Telloh
13
Hammurabi p.n.e.
14
Babilońska bogini Ishtar Ashtart, ok. 2000 p.n.e., Luwr
15
Stela z Kodeksem Hammurabiego, Luwr, Paryż
16
Egipt ok – 323 r. p.n.e. monumentalne formy świątynne oraz posągi władców rzeźby przedstawiały postaci w sztywnych pozach - stojące, siedzące lub klęczące, postaci siedzące miały ręce ułożone na kolanach, wielkość posągów wynikała z hierarchicznych relacji, a nie fizycznych cech – faraon był zawsze wyższy niż osoby mu poddane rzeźba sepulkralna – związana z wyposażeniem grobowców opracowanie kanonu sztuki reliefowej: frontalny układ postaci, twarz i ciało w ponadczasowej młodości wszystkie rzeźby były polichromowane, nawet jeśli wykonano je z drogocennych materiałów.
17
Najstarsza znana rzeźba egipska z kości słoniowej 3750–3550 p.n.e.
18
Faraon Menkaure i jego żona Khamerernebty, 2500 p.n.e.
19
Maska grobowa faraona Tutenchamona, 1341-1323 p.n.e.
20
Nefretete, żona Echnatona, 1345 r. p.n.e.
21
Grecja ok. XVII w – I w. p.n.e. podstawowym materiałem był marmur i szlachetne odmiany wapienia monumentalne posągi kamienne, początkowo tworzone na potrzeby architektury sakralnej rzeźba klasyczna – architektoniczna i wolnostojąca rzeźba hellenistyczna: dynamiczna, pełna patosu oraz finezyjna rzeźba często polichromowana
22
Wejściowa "Brama Lwic", Mykeny
23
Gliniana figurka Ateny z Gortyny, 800 p. n. e
Gliniana figurka Ateny z Gortyny, 800 p.n.e., Archeological Museum of Herakleion
24
Polimedes z Argos: Cleobis i Biton, 590 p.n.e.
25
Mały ołtarz, Walka Heraklesa z Trytonem, 550 - 500 p.n.e., Sycylia
26
Sfinks wieńczący Stelę grobową, 530 p.n.e., Metropolitan Museum of Art
27
Fidiasz(?)Apollo Kassel, 450 p.n.e.
28
Fidiasz - Athena Parthenos, jedna z kamiennych kopii rzymskich
29
Kresilas - Popiersie Peryklesa, 425 p.n.e Muzeum Watykańskie
30
Myron - Dyskobol V w. p.n.e.
31
Leochares, Belvedere Apollo, 330-320 p.n.e.
32
Agesandros, Grupa Laokoona, ok. 50 p.n.e. Muzeum Watykańskie
33
Rzym ok. VIII w. p.n.e. – 476 r. n.e. początkowo rzeźba etruska, która przez kilka stuleci zachowała specyficzny, surowy, archaiczny rys, który w okresie rzymskiej ekspansji ustępował duchowi sztuki hellenistycznej naśladowanie i kopiowanie posagów greckich rzeźba pomnikowa i sepulkralna (nagrobkowa) realistyczna rzeźba portretowa historyczna płaskorzeźba przedstawiająca w narracyjnym stylu wydarzenia zwycięskich wypraw
34
Urna z Chuisi, 600 p.n.e.
35
Wilczyca Kapitolińska, V w. p. n. e. (postaci dzieci dodane w XVI w. n
Wilczyca Kapitolińska, V w. p.n.e. (postaci dzieci dodane w XVI w. n.e.)
36
Relief z kolumny Trajana
37
Kolumna Trajana wzniesiona w 113 r
Kolumna Trajana wzniesiona w 113 r. w Rzymie na Forum Trajana dla upamiętnienia zwycięstwa nad Dakami
38
Wielki sarkofag Ludovisi, III w.
39
Zeus Otricoli, rzymska kopia greckiej rzeźby z IV w. p.n.e.
40
Cesarz Lucjusz Verus, II w. n.e.
41
Średniowiecze – Romanizm ok. VI – XIII w.
anonimowość artystów przewaga płaskorzeźb, niewielka ilość rzeźb wolnostojących zdobienie portali, kapiteli kolumn i ich trzonów, tympanonów pod łukami półkolistymi, umieszczanie rzeźb w zagłębieniach muru brak dbałości o wierne oddanie prawdziwego wyglądu człowieka przedstawianie postaci Chrystusa zawsze w sposób surowy, sztywny i nieporuszony rzeźba kultowa (krucyfiksy, Matka Boska z dzieciątkiem na tronie)
42
Kapitel z katedry w Cahors, 1130 r.
43
Kapitel z katedry Saint-Lazare d'Autun, Samobójstwo Judasza, 1130 r.
44
Tronująca dziewica z dzieciątkiem, 1180-1200 r
Tronująca dziewica z dzieciątkiem, r. Owernia, Metropolitan Museum of Art., USA
45
Krucyfiks, XII w., Hiszpania
46
Scena z życia Chrystusa, Konstantynopol, koniec X w.
47
Tympanon portalu katedry w Vezelay, 1130 r., Francja
48
Tronująca Madonna z dzieciątkiem, XIV w. Rawenna, Włochy
49
Kolumny z kościoła św. Trójcy II połowa wieku XII i początek XIII, Strzelno
50
Średniowiecze – Gotyk ok. XII - XV w.
duża popularność rzeźby kamiennej wraz z bujnym rozwojem rzeźby drewnianej, malowanej wielobarwnie (polichromowanej) występowanie zarówno pojedynczych figur, jak i tłumów postaci postacie ludzi pełne wdzięku i życia, realistyczne, swobodne w gestach, postawie i mimice twarzy ozdabianie kapiteli kolumn motywami roślinnymi ozdobne maswerki drewniane ołtarze szafowe pojawienie się rzeźby niezależnej (3D) pojawienie się wizerunków osób świeckich
51
Portal Katedry Świętego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii
52
Katedra w Chartres, r.
53
Dziewica z dzieciątkiem, XIII w., Luwr, Paryż
54
Jeździec z Bassenheim, 1240 r.
55
Katedra w Amiens, XV w.
56
Ołtarz w kościele w Szwabach, Wit Stwosz (Veit Stoss), 1505 r.
57
Lorenzo Ghiberti, jedna z dziesięciu płycin drzwi nazywanych „Bramy raju” - Ezaw i Jakub, r., Florencja
58
Renesans i manieryzm ok. XV – XVI w.
silne wpływy sztuki antyku, wzorem stały się posagi bogów i bohaterów, gdzie artysta wyrażał podziw dla idealnej harmonii ludzkiego ciała tworzono na zamówienie kościołów dzieła religijne, ale również na zamówienia mecenasów sztuki dzieła świeckie, przedstawiające ludzi zgodnie z ich rzeczywistym wyglądem, w pozach swobodnych i naturalnych kamienna rzeźba pełna, wolno stająca – posągi konne, popiersia portretowe, akty rzeźba statyczna, zamknięta płaskorzeźby odlewane z brązu
59
Donatello, David, 1430-1440 r., Museo Nazionale del Bargello, Florencja
60
Andrea del Verrocchio, Giuliano de Medici, 1475-78, National Gallery Washington
61
Michelangelo Buonarroti, Dawid, 1501-1504, Florencja, Włochy
62
Michelangelo, Mojżesz, Nagrobek Juliusza II, 1513-1519, Basilique San Pietro in Vincoli, Rzym
63
Michelangelo, Pieta, 1497-1500, Watykan
64
Michelangelo, Grobowiec Lorenzi di Medici, Świt i Zmierzch, 1524-31
65
Benvenuto Cellini, Perseusz z głową Meduzy, 1545-1554, Florence - Loggia del Lanzi
66
Barok i rokoko koniec XVI – koniec XVIII w.
dynamiczne kompozycje rzeźbiarskie, często grupowe widowiskowe efekty zróżnicowana faktura kompozycje wieloosiowe (wielość kierunków) twarze wyrażające silne przeżycia stosowanie sztukaterii – wypukłej dekoracji gipsowej we wnętrzach budynków stosowanie stiuku - materiału zdobniczego w postaci tynku szlachetnego, mieszaniny gipsu, wapienia i drobnego piasku lub pyłu marmurowego, łatwego do formowania, szybko twardniejącego łączenie kilku elementów: duchowej wzniosłości, fizycznej zmysłowości i ceremonialnej teatralności czyni całą kompozycję i jej autora symbolami sztuki barokowej
67
Gianlorenzo Bernini, Fontanna Czterech Rzek Rzym
68
Gianlorenzo Bernini, Apollo i Dafne 1622-1625, Rzym
69
Gianlorenzo Bernini, Ekstaza św
Gianlorenzo Bernini, Ekstaza św. Teresy, , Kaplica Cornano, Santa Maria della Vittoria, Rzym
70
Gianlorenzo Bernini Baldachim nad grobem św. Piotra, 1624-33 , Watykan
71
Nicolo Salvi wg. pomysłu Berniniego, , Fontana di Trevi, 1735 – 1776, Rzym
72
Nicolo Salvi wg. pomysłu Berniniego, Fontana di Trevi, 1735 – 1776, Rzym
73
Clodion (Michel Claude) Kupid i Psyche
74
Étienne Maurice Falconet, Pomnik Piotra I, Sankt Petersburg
75
Klasycyzm ok. 1760 – 1830 r. utrwalenie klasycznego kanonu piękna
patos, powaga, prostota i kunszt formy kontur miękki i płynny , forma zamknięta tematy mitologiczne, alegoryczne i historyczne rzeźba portretowa i architektoniczna (tympanony, fryzy) spokój i statyka układu kompozycyjnego monumentalizm
76
Jean-Antoine Houdon, Diana, 1780, Gulbenkian Museum, Lizbona, Portugalia
77
Jean-Antoine Houdon, Christoph Willibard Gluck, Cleveland Museum of Art., USA
78
Johann Gottfried Schadow, Grobowiec ksiącia Alexandra von der Mark, Alte Nationalgalerie Berlin
79
Johann Gottfried Schadow, Kwadryga Zwycięstwa na Bramie Brandenburskiej w Berlinie
80
Antonio Canova, Pauline Bonaparte jako Venis Victrix, Galeria Borghese, Rzym
81
Antonio Canova, Perseusz, 1800, Museo Pio-Clementino, Watykan
82
Antonio Canova, Amor i Psyche, 1793, Luwr, Francja
83
Antonio Canova, Trzy Gracje, 1814-1817, Ermitaż, Sankt Petersburg
84
Bertel Thorvaldsen, Venus, 1813-16, Thorvaldsens Museum, Kopenhaga, Dania
85
Bertel Thorvaldsen, Trzy gracje, 1817-18
86
Bertel Thorvaldsen, Mikołaj Kopernik, 1825, Warszawa
87
Bertel Thorvaldsen, Książę Józef Poniatowski, 1827, Warszawa
88
Romantyzm i symbolizm ok. 1800 – 1900 r.
dynamizm i żywiołowość formy operowanie alegorią i symbolem odwoływanie się do tematyki wolnościowej i rewolucyjnej przełamywanie statyczności poprzez kompozycję odbiegającą od kontrastów, pionów i poziomów stosowanie skosów i ostrych krawędzi akty kobiece tworzone w celu ukazania piękna i ekspresji gestów ludzkiego ciała tematyka polityczno – społeczna rzeźba portretowa, pomnikowa i rodzajowa swobodny , pełen ekspresji sposób kształtowania bryły, rezygnacja z akademickiego iluzjonizmu nowatorstwo w fakturze rzeźby - operowanie wygładzeniem i chropowatością wykorzystywanie światła słonecznego do podkreślania wybranych elementów rzeźby
89
François Rude, La Marseillaise 1833, Łuk Triumfalny, Paryż
90
Jean-Baptiste Carpeaux, Taniec, 1869, Opera Paryska,
91
Auguste Rodin, Mieszczanie z Calais, 1884-1886
92
Auguste Rodin, Pocałunek, 1890
93
Auguste Rodin, Myśliciel, 1902, Musée Rodin
94
Auguste Rodin, Age of Bronze 1877
95
Wacław Szymanowski, Kariatydy, 1896
96
Secesja ok – 1905 r. odkształcenia figur w kierunku naśladownictwa giętkiej, płynnej, ornamentalnej linii różnicowanie faktury głównymi motywami zdobniczymi były te nawiązujące do świata flory i fauny kobieta była jednym z ulubionych tematów sztuki secesyjnej , była to krucha , długowłosa istota o intrygującej , niebanalnej urodzie. łączenie dużych , pustych powierzchni z powierzchniami bardzo bogato zdobionymi
97
Maurice Bouval, Ofelia, 1900
98
Jan Ladislav Šaloun, Pomnik Jana Husa na rynku praskiego Starego Miasta
99
Stanislav Sucharda, Relief na praskim ratuszu
100
Stanislav Sucharda, Monument
101
Wacław Szymanowski, Chopin, 1927, Łazienki Warszawskie
102
Herman Obrist, Movement, 1914
103
Mariola Adela Karpowicz
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.