Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zaburzenia integracji sensorycznej
w pigułce. Magdalena Kosowska
2
Integracja sensoryczna – proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące z ciała i środowiska, co pozwala na efektywne interakcje z otoczeniem. Proces w którym mózg otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów segregując, rozpoznając, interpretując i integrując ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiada adekwatną reakcją (celowym działaniem) Ayres
3
„wszystkie zmysły”- czyli…
UKŁAD PRZEDSIONKOWY PROPRIOCEPCJA DOTYK Wzrok Słuch
4
Układ przedsionkowy Ucho wewnętrzne
Dwa typy receptorów przedsionkowych (woreczek i łagiewka oraz kanału półkoliste) dostarczają informację o pozycji głowy, ruchach głowy i pośrednio o ruchach całego ciała Pierwsze – ruch linearny: komórki receptorowate opatrzone włoskami - galaretowata substancja - otolity czyli kryształki fosforanu wapnia i węglanu wapnia Drugie – ruch kolisty
5
kombinacja informacji z tych dwóch receptorów pozwala na precyzyjne określenie gdzie się znajdujemy, czy się poruszamy, czy się jeszcze poruszamy jak szybko i w jakim kierunku się przemieszczamy. Niezwykle wrażliwy system 10-11 tydzień życia płodowego wykształcony nerw przedsionkowy Do 5 miesiąca życia płodowego układ przedsionkowy jest całkowicie rozwinięty Ma zasadniczy wpływ na reakcje równoważne i posturalne, wpływa na kształtowanie się schematu ciała i poczucia ciała w przestrzeni dzięki danych o sile grawitacji i ruchu system słuchowy rozwija się i współpracuje z układem przedsionkowym. Wspólnie ewoluowały, ich receptory sąsiadują ze sobą a ich sensoryczne informacje przekazywane są do pnia mózgu jednym nerwem
6
Propriocepcja Zmysł pozycji i ruchu, którego receptory mieszczą się w mięśniach, stawach i ścięgnach; propriocepcja czyli tzw. czucie głębokie pozwala na dokładne określenie ułożenia poszczególnych części naszego ciała w przestrzeni. Jesteśmy w stanie bez kontroli wzroku określić jak rozciągnięte napięte są nasze mięsnie, gdzie są nasze kończyny i stawy. Wrażenia propriocepcji mogą stymulować produkcję neuroprzekaźników ( noradrenalina, adrenalina, serotonina), modulujących poziom pobudzenia, który będzie się przejawiał odpowiednim poziomem pobudzenia i uwagi w badaniach zauważony, że wolny stały nacisk stosowany u dzieci powoduje wyciszenie, uspokojenia a gwałtowny, urywany ruch – pobudza je
7
Dotyk dotyk wpływa na rozwój systemu nerwowego- rozwijają się z tej samej, zewnętrznej części blastomeru. Relacje te są obustronne.
8
7 tydzień życia płodowego kształtuje się system dotykowy
7 tydzień życia płodowego kształtuje się system dotykowy. Wrażliwe na dotyk są usta. 10 tydzień życia płodowego na dotyk wrażliwa cała buzia 11 tydzień życia płodowego na dotyk wrażliwe są ramiona i górna część klatki piersiowej 14-15 tydzień życia płodowego na dotyk wrażliwe jest już całe ciało 4 miesiąc życia płodowego- pierwotna mapa czuciowa ciała. Środowisko śródmaciczne dostarcza licznych stymulacji dotykowych Pola czuciowe jest najbardziej rozwinięte po porodzie. Najlepsze ścieżki neuronalne są między korą czuciową a ruchową; Skóra wyposażona jest w wiele typów receptorów powodujących wrażenia ucisku, temperatury, dotyku, wibracji, bólu. Head: teoria dwóch systemów czuciowych: zabezpieczający i różnicujących. Powinny być w równowadze.
9
Head: teoria dwóch systemów czuciowych: zabezpieczający i różnicujących. Powinny być w równowadze.
Bodźce dotykowe mają wpływ na: Wywoływanie reakcji posturalnych niezbędnych do utrzymywania prawidłowej postawy ciała; Budowę schematu ciała i obrazu siebie; Tworzenie jednorodnej percepcji otaczającej na rzeczywistości i szczególnie wpływając na percepcję wzrokową; Pobudzenie układu nerwowego; Rozwój emocjonalny człowieka;
10
Co poszło nie tak ? ! ? ! Zaburzenia integracji sensorycznej
Zaburzenia modulacji sensorycznej Zaburzenia różnicowania sensorycznego Zaburzenia motoryczne o bazie sensorycznej NAD... Zab. posturalne i okoruchowe POD… Poszukiwacz zab. prakcji Miller
11
MODULACJA SENSORYCZNA
POLEGA NA ORGANIZOWANIU NAPŁYWAJĄCYCH WRAŻEŃ SENSORYCZNYCH POPRZEZ OCENĘ ICH PRZYDATNOŚCI I WYDAWANIE SZYBKICH ORAZ WŁAŚCIWYCH OCEN W CELU PRZYGOTOWANIA UKŁADU NERWOWEGO DO DZIAŁANIA. PROCES TEN WYMAGA NIEUSTANNEGO WYSIŁKU. ODPOWIEDNIA MODULACJA BODŹCÓW JEST NIEZBĘDNA DLA UTRZYMANIA UWAGI, SKUPIENIA, ZORANIZOWANIA ZACHOWANIA ORAZ EMOCJONALNEGO DOBROSTANU.
12
NADWRAŻLIWOŚĆ SENSORYCZNA: „ o nie !”
Postrzega większość wrażeń danej modalności jako niekomfortowe, niepokojące czy przerażające. Przesadnie reaguje walką, ucieczką, przerażeniem czy zastygnięciem
13
PODWRAŻLIWOŚĆ SENSORYCZNA: „ nuuda”
Osoby podreaktywne zdają się nie zauważać, lekceważyć napływające do nich wrażenia sensoryczne.
14
PODWRAŻLIWOŚĆ Z POSZUKIWANIEM WRAŻEŃ SENSORYCZNYCH :”więcej!”
Dzieci pragną więcej i więcej wrażeń sensorycznych, przekraczając poziom, który satysfakcjonuje inne osoby. Szuka energicznie działań i z zadowoleniem je podejmuje, żeby zaspokoić swoje potrzeby sensoryczne. Czasem są to nietypowe zachowania np. zwis głową w dół
15
RÓŻNICOWANIE SENSORYCZNE
OZNACZA SPOSÓB W JAKI INTERPRETUJEMY INFORMACJE, KTÓRE DO NAS DOCIERAJĄ I KTÓRE MAJĄ WPŁYW NA NASZE DZIAŁANIE. BAŁAGANIARZ SENSORYCZNY – „CO?” problemy z rozróżnianiem bodźców; CUN niedokładnie przetwarza informacje zmysłowe przez co jego reakcja bywa niefunkcjonalna, nieadaptacyjna; Nie rozumie informacji sensorycznych, którzy inni używają do ochrony siebie, do poznawania otoczenia. Słyszę kos czy koc ? Widzę ł czy t? Huśtam się szybko czy wolno? Mama masuje lekko czy mocno? Słaba świadomość własnego ciała, często upada i nie potrafi się podtrzymać; Używa niewłaściwej siły podczas trzymania ołówka czy zabawki;
16
Zaburzenia motoryczne o bazie sensorycznej
Zaburzenia posturalne – sensoryczny słabeusz- „nie chce!” Zaburzenia te sprawiają, że dziecko ma: złą postawę ciała, związaną jest z obniżonym napięciem mięśniowym. Dziecko jest w sidłach „potwora grawitacyjnego”. problem z integracją obustronną, czyli umiejętnością używania obu stron ciała jednocześnie; trudności w utrzymaniu ciała w równowadze złe panowanie nad ruchami oczu, co skutkuje zakłóconą percepcją głębi, trudności w ruch ciała, planowaniu motorycznym; słabą kondycję. Szybko się męczy, nie może dotrzymać kroku rówieśnikom, otwarcie drzwi stanowi wyzwanie. Często siada w literę W, dla większej stabilności.
17
Dyspraksja- dziecko niezdarne sensorycznie- „nie potrafię tego zrobić”
Praksja (od greckiego praksis- zdolność wykonywania celowych ruchów), opiera się z jednej strony na nieświadomym przetwarzaniu bodźców sensorycznych, a z drugiej na świadomej myśli. Dyspraksja sprawia, że dzieci są niezdarne, a ich działania często nieefektywne, nie potrafią zorganizować swojego ciała do wykonania ruchu. Problemem jest pomost między intelektem a mięśniami. Dziecko nie ma zdolności połączenia informacji sensorycznych, z trudem przedzierających się przez pomost, z ciałem.
19
Bibliografia : Kranowitz, C. S., 2012, Nie- zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnoza i postępowanie; Przyrowski, Z., Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii Materiały szkoleniowe, Kraków 2015, prowadzący : M. Okrzasa, M. Wiśniewska Sally Goodard, Jak ocenić dojrzałość dziecka do szkoły
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.