Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Aleksandra Zając PPP Gorlice r.szk.2016/2017

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Aleksandra Zając PPP Gorlice r.szk.2016/2017"— Zapis prezentacji:

1 Aleksandra Zając PPP Gorlice r.szk.2016/2017
Mierz wysoko dbaj o oko Aleksandra Zając PPP Gorlice r.szk.2016/2017

2 OKO Jest jak skrzynia z narzędziami w której każde narzędzie ma swoje miejsce i swoje przeznaczenie

3 Oko A Aparat fotograficzny

4 BUDOWA oKA

5 tĘczówka

6 BUDOWA oKA

7 Specjaliści do spraw oka
OKULISTA  lekarz medycyny zajmujący się budową, czynnościami, rozpoznawaniem schorzeń i leczeniem oczu krótkowzroczność /myopia/ - promienie równoległe wpadające do oka, po załamaniu się przez układ optyczny ogniskują się przed siatkówką nadwzroczność /hypermetropia/ - promienie równoległe wpadające do oka, po załamaniu się przez układ optyczny ogniskują się za siatkówką astygmatyzm /niezborność/ - ogniskowanie równoległych promieni świetlnych w dwóch różnych ogniskach /liniowych/w konsekwencji różnej siły załamywania promieni świetlnych w dwóch różnych prostopadłych do siebie południkach rogówki lub soczewki

8 Specjaliści do spraw oka
OPTYK zajmuje się wykonywaniem okularów dla indywidualnych potrzeb klientów oraz konserwacją i naprawianiem uszkodzonych okulary wykonuje na podstawie recepty wystawionej przez lekarza okulistę

9 Specjaliści do spraw oka
OPTOMETRYSTA wykonuje pomiary parametrów układu wzrokowego przy pomocy tablic testowych i specjalistycznych urządzeń, takich jak topograf, refraktometr, oftalmoskop, foropter wykrywa i diagnozuje wady i choroby układu wzrokowego w przypadku odstępstw od normy zajmuje się korygowaniem wad poprzez dobór odpowiednich okularów, soczewek kontaktowych lub innych pomocy wzrokowych (jak np. folie pryzmatyczne czy okulary lornetkowe).

10 Specjaliści do spraw oka
ORTOPTYSTA zajmuje się diagnozowaniem oraz leczeniem zeza u dzieci wykonuje niezbędne badania i pomiary parametrów układu wzroku, takich jak badanie ruchów gałki ocznej, fiksacji, badanie kąta zeza, badanie retrakcji, widzenia obuocznego badania wykonuje na zlecenie lekarza za pomocą odpowiednich urządzeń i tablic testowych przygotowuje pacjentów do zabiegów operacyjnych, a następnie nadzoruje i prowadzi ich rehabilitację odpowiada także za prowadzenie ćwiczeń u dzieci z różnymi rodzajami zeza, w celu powstrzymania dalszego postępowania wad wzroku prowadzi działalność profilaktyczną narządu wzroku

11 Specjaliści do spraw oka
TYFLOPEDAGOG specjalista „od” edukacji i rehabilitacji niewidomych i słabowidzących, dorosłych i dzieci – tych, którzy problemy wzrokowe mają od urodzenia lub bardzo wczesnego dzieciństwa pedagog osób, których możliwości wzrokowe pogarszają się stopniowo (lub też gwałtownie np. w wyniku urazów czy przebytych chorób) lub zanikają całkowicie

12 Specjaliści do spraw oka
REHABILITANT WZROKU kompetencje w zakresie funkcjonalnej oceny wzroku i usprawniania możliwości posługiwania się wzrokiem w odniesieniu do małych dzieci, dzieci w wieku szkolnym i młodzieży oraz dorosłych osób słabowidzących, ze słabowzrocznością wrodzoną i nabytą, jak również osób z innymi dysfunkcjami, współwystępującymi z osłabionym widzeniem  poradnictwo w różnych sferach funkcjonowania osoby słabowidzącej, na przykład w zakresie adaptacji materiałów dydaktycznych, modyfikacji otoczenia do potrzeb osób słabowidzących oraz orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się

13 Specjaliści do spraw oka
TERAPEUTA SENSOMOTORYCZNEJ TERAPII WIDZENIA diagnozuje funkcje wzrokowe i percepcję wzrokową prowadzi terapię opartą na etapach nabywania umiejętności wzrokowych i sensoryczno-motorycznych oraz  integrowaniu tych informacji, aby w konsekwencji dziecko potrafiło jak najlepiej wykorzystywać wzrok w codziennym funkcjonowaniu oraz w szkole: - kłopoty z opanowaniem umiejętności czytania, pisania, umiejętności matematycznych, obniżony poziom rozumienia - obniżoną pamięcią wzrokową i słuchową oraz motoryczną - obniżoną koordynacją wzrokowo- ruchową - zaburzenia koncentracji uwagi - zaburzenia integracji sensorycznej - dysleksja, dyspraksja

14 OSTROŚĆ widzenia

15 OSTROŚĆ widzenia

16

17 AKOMODACJA

18 Fiksacja i Ruchy sakkadowe

19 MIĘŚNIE OKORUCHOWe

20 Kierunki działania mięśni okoruchowych

21 Widzenie obuoczne Według Wortha rozróżniamy 3 stopnie widzenia obuocznego: 1. Jednoczesna percepcja – zdolność do widzenia dwóch różnych przedmiotów.

22 Widzenie obuoczne 2. Fuzja – pozwalająca na złączenie dwóch takich samych przedmiotów obserwowanych przez oko prawe i lewe w jeden obraz

23 Widzenie obuoczne 3. Stereoskopia – zdolność spostrzegania trzeciego wymiaru

24 Astenopia zespół niespecyficznych objawów m.in. wzrokowo-poznawczych spowodowany ukrytymi zaburzeniami wzroku i widzenia obuocznego. Powoduje zawroty i bóle głowy, szybkie zmęczenie oczu w czasie czytania, diplopię, uczucie napięcia w oczach, pieczenie, światłowstręt, nudności, nerwowość, trudności z percepcją i deformacje obrazu oraz całkowite lub częściowe tłumienie oczu.

25 Konsekwencje psychologiczne
obniżona samoocena spadek motywacji objawy somatyczne trudności w pracy zaburzenia kontaktów społecznych alienacja agresja nerwice depresje

26 ROZBIEŻNOŚĆ I ZBIEŻNOŚĆ

27 Choroba zezowa Zez (strabismus)
to choroba polegająca na nierównoległym ustawieniu gałek ocznych. Wiążą się z nią różnego rodzaju zaburzenia widzenia jednoocznego i obuocznego. Aby podkreślić, że nie chodzi tylko o szpecące nierównoległe ustawienie oczu, używa się określenia  choroba zezowa.

28 Choroba zezowa Podziały zeza, na przykład zez:
jednostronny, gdy stale zezuje to samo oko, naprzemienny, gdy zezuje raz jedno raz drugie oko.  ze względu na kierunek odchylenia oka: zbieżny (oko odchylone jest w kierunku nosa), rozbieżny (oko odchylone w kierunku skroni), ku górze, ku dołowi, skośny.

29 Choroba zezowa Inny podział uwzględniający rodzaj zeza: zez ukryty,
zez jawny towarzyszący, zez jawny nietowarzyszący, czyli porażenny. U małego dziecka (do 6.–8. roku życia) z jawnym zezem jednostronnym dochodzi w mózgu do tzw. tłumienia obrazu pochodzącego z chorego oka, co prowadzi do niedowidzenia tego oka oraz do utraty lub niewykształcenia środkowej fiksacji siatkówkowej. Są to zaburzenia jednooczne.

30 Choroba zezowa Z kolei zaburzeniami widzenia obuocznego są:
brak stereopsji (czyli przestrzennego widzenia), brak fuzji obrazów, brak jednoczesnej percepcji, zamieszanie obrazów (ponieważ oczy nie są ustawione równolegle, na plamkę siatkówki zezującego oka pada inny obraz niż na plamkę zdrowego oka), podwójne widzenie (obrazy obserwowanego punktu padają na niekorespondujące ze sobą miejsca siatkówek chorego i zdrowego oka; nieprawidłowa korespondencja siatkówkowa (nieprawidłowe pozaplamkowe miejsce fiksacji w siatkówce chorego oka zaczyna korespondować z plamką zdrowego oka), brak korespondencji siatkówkowej.

31 Choroba zezowa W zezie naprzemiennym tłumienie bodźców wzrokowych zmienia się – dotyczy przez chwilę jednego oka, a następnie drugiego oka. W takich warunkach nie dochodzi do niedowidzenia żadnego oka, ale brak jest korespondencji siatkówkowej. Opisane powyżej zaburzenia powstają w ciągu kilku do kilkunastu tygodni, tym szybciej im młodsze jest dziecko, u którego pojawił się zez i praktycznie powodują jednooczność (widzenie tylko jednym okiem), która uniemożliwia wykonywanie wielu zawodów. Powstanie zeza w wieku młodzieńczym lub u osoby dorosłej powoduje podwójne widzenie, natomiast nie prowadzi do niedowidzenia czy do powstania nieprawidłowej korespondencji siatkówkowej.

32 Choroba zezowa Zez ukryty polega na zaburzeniu równowagi napięcia mięśni gałkoruchowych. U małego dziecka to zaburzenie przeważnie nie wpływa na powstawanie obuocznego widzenia. Podczas patrzenia obuocznego widzenie obuoczne (fuzja obrazów) utrzymuje proste ustawienie gałek ocznych. W razie osłabienia obuocznego widzenia, wskutek na przykład urazu, choroby ogólnej, stresu czy dużego zmęczenia, może dochodzić do ujawnienia się zeza ukrytego, co powoduje podwójne widzenie. Zez towarzyszący to choroba zezowa ze wszystkimi objawami i skutkami tego zaburzenia.

33 Choroba zezowa Przyczyny zeza to: wady refrakcji,
choroby gałki ocznej lub oczodołu, choroby mięśni gałkoruchowych lub nerwów unerwiających te mięśnie, choroby ośrodkowego układu nerwowego, czynniki genetyczne. Niekiedy przyczyny zeza nie są znane. Oczy słabo widzące lub ślepe ustawiają się w zezie (u dzieci najczęściej zbieżnym, a u dorosłych rozbieżnym).

34 Krótkowzroczność Szkolna
Krótkowzroczność – /miopia/ 15-25% populacji dzieci ma tendencje wzrostowe może się ona pogłębiać z każdym rokiem. na wielkość gałki oraz refrakcję wpływ mają m.in. czynniki środowiskowe (np. ilość czasu spędzona przy pracy wzrokowej z bliska), czynniki genetyczne oraz czynniki etniczne coraz częściej występowanie krótkowzroczności u dzieci łączone jest z intensywną, związaną z długotrwałym wpatrywaniem się w ekran telewizora lub monitora komputera

35 Krótkowzroczność Szkolna
pojawia się najczęściej w okresie szkolnym, kiedy to oczy naszych dzieci przez dłuższy czas pracują na bliskich odległościach dodatkowo niekorzystnie działa na nie sztuczne oświetlenie u niektórych dzieci wada pojawia się już w początkowym okresie nauki, w wieku 6-8 lat, a u innych nieco później – lat. uważa się, że ta krótkowzroczność spowodowana jest przez nadmierną akomodację, co powoduje zwiększenie krzywizny soczewki i silniejsze załamywanie promieni świetlnych.

36 Krótkowzroczność Szkolna
szacuje się, że dziecko spędza tak czas nawet do kilku godzin dziennie mięśnie oka po dłuższym czasie spędzonym w szkole nad książkami i zeszytami są tak zmęczone jak inne mięśnie po znacznym wysiłku fizycznym jednak w przeciwieństwie do takich treningów, oko nigdy nie odpoczywa. Po szkole dzieci odrabiają lekcje, a później spędzają czas przed telewizorem czy komputerem, co w znaczny sposób wpływa na pogorszenie ich wzroku

37 Krótkowzroczność Szkolna
nie ma skutecznej metody, która zapobiega rozwojowi krótkowzroczności lub hamuje jej progresję możemy wyrównać istniejącą wadę i umożliwić prawidłowe widzenie - korekcja okularowa warto pamiętać by dziecko podczas nauki odrywało na jakiś czas wzrok od zeszytu czy książki i spojrzało w dal praca wzroku na bliskie odległości nie powinna przekraczać jednorazowo 30 min.

38 Krótkowzroczność Szkolna
ważna jest także pozycja ciała i odpowiednia odległość oczu od zeszytu – powinna wynosić cm należy również zadbać o odpowiednie oświetlenie. Światło powinno być rozproszone w całym pomieszczeniu oraz skupione w miejscu pracy. ważna jest również odpowiednia dieta, bogata w antyoksydanty, witaminy i minerały oraz ruch fizyczny

39

40 6 zasad korzystania z komputera
1. Boczne światło Monitor usytuuj bokiem do okna. Jeśli ekran jest ustawiony tyłem do okna, może razić cię światło słoneczne, jeśli przodem - powstają refleksy, które szybko męczą wzrok.

41 6 zasad korzystania z komputera
2. Ustawienia ekranu ustaw monitor bokiem do okna jeśli chcesz zapewnić sobie komfortowe warunki pracy, ustaw go od siebie w odległości wyciągniętej ręki, górna krawędź powinna znajdować się na linii wzroku, ewentualnie poniżej jej - zapobiega to bólom karku i głowy. Pamiętaj też! monitor, klawiatura i ty powinniście znajdować się w jednej linii. Twój kręgosłup nie lubi pozycji siedzącej, bo zwiększa ona obciążenie kręgów. Wzrasta ono zdecydowanie, gdy dołączysz do tego skręt tułowia.

42 6 zasad korzystania z komputera
3. Gimnastyka oczu nawet przy właściwym ustawieniu monitora zdarza się, że pod koniec dnia gorzej widzisz, a oczy pieką. To skutek zmęczenia wzroku i niedostatecznego nawilżenia gałek ocznych. Aby temu zapobiec, rób co godzinę krótkie przerwy w pracy na gimnastykę oczu zamknij powieki, wolno przesuwaj gałki oczne raz w prawo, raz w lewo otwórz oczy: spójrz na przedmiot leżący na biurku, a potem przenieś wzrok daleko za okno rozgrzej dłonie, pocierając jedną o drugą. Połóż je na zamkniętych oczach. Przez chwilę siedź nieruchomo, "wpatrzona" w czerń. Następnie otwórz oczy i energicznie zamrugaj kilkanaście razy powiekami.

43 6 zasad korzystania z komputera
4. Wygodne krzesło zapobiegnie bólom pleców powinno mieć regulowaną odpowiednią wysokość,

44 6 zasad korzystania z komputera
5. Właściwa pozycja ciała jest równie ważna jak dobre krzesło stopy trzymaj płasko ułożone na podłodze uda i łydki powinny tworzyć kąt prosty (zapobiega to pogorszeniu się krążenia krwi w nogach, które sprzyja powstawaniu żylaków) wysokość blatu stolika – kąt prosty w łokciu

45 6 zasad korzystania z komputera
6. Chwila odprężenia nie siedź nieruchomo od czasu do czasu zmieniaj na chwilę pozycję, poprzeciągaj się, napinaj mięśnie to wspaniały relaks dla zmęczonego bezruchem kręgosłupa, a zarazem ćwiczenia rozciągające mięśnie masz skłonność do obrzęków nóg? Ruszaj stopami, np. opierając je na piętach, a potem na palcach.

46 „Wszys­cy żyje­my na tym świecie, po którym ręka w rękę kroczą: dob­ro i zło, grzech i niewin­ność. Zam­knąć oczy na jedną je­go połowę, by żyć w spo­koju i bez­pie­czeństwie - to jak­byśmy chcieli dla większej pew­ności wędro­wać z zamknięty­mi ocza­mi wśród ur­wisk i przepaści. ” Oscar Wilde

47 „Piękno [...] jest wszędzie. Gdziekol­wiek zwrócisz oczy.”
Eric – Emmanuel Schmitt

48 „ Do no­wych za­dań w każdej chwi­li gotowa
„ Do no­wych za­dań w każdej chwi­li gotowa. Jeżeli mu­si pocze­kać, poczeka. Mówią że śle­pa. Ślepa? Ma bys­tre oczy snajpera i śmiało pat­rzy w przyszłość - ona jedna.” Wisława Szymborska

49 Źródło: afterimagia.pl
Niżankowska, M. H. (2000). Podstawy okulistyki. Warszawa: Wolumed EwaWitowska/ortoptyka-zastosowanie-i-znaczenie-profesji


Pobierz ppt "Aleksandra Zając PPP Gorlice r.szk.2016/2017"

Podobne prezentacje


Reklamy Google