Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Aktywny RODZIC
2
KTO I CO WPŁYWA NA DECYZJE UCZNIÓW?
RODZICE ORAZ TRADYCJE RODZINNE GRUPA RÓWIEŚNICZA, ZNAJOMI, KOLEDZY NAUCZYCIELE WIEDZA Z INTERNETU SZKOŁY W REGIONIE MODA NA ZAWÓD PRZYPADEK MEDIA PROGNOZY
3
RODZICE – AUTORYTET W SYTUACJI KSZTAŁTOWANIA PRZYSZŁEJ ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ I ZAWODOWEJ
4
RODZIC JAKO DORADCA Co mogę zrobić? Jak pomóc?
Zaobserwować jakie czynności chętnie wykonuje Twoja córka lub syn – pasje, zainteresowania Przyglądać się, w których zajęciach pozalekcyjnych Twoje dziecko czuje się jak „ryba w wodzie” Rozmawiać na temat interesujących przedmiotów szkolnych – potencjał dziecka Towarzyszyć w codziennych obowiązkach Angażować się w życie szkoły
5
POMÓŻ MU ODKRYĆ JEGO MOŻLIWOŚCI
POZNAJ SWOJE DZIECKO POMÓŻ MU ODKRYĆ JEGO MOŻLIWOŚCI
6
ZAINTERESOWANIA Mają wpływ na zachowania młodych ludzi
Dotyczą nie tylko przedmiotów szkolnych, również zajęć pozaszkolnych, pozalekcyjnych Zachęcają do poszukiwania informacji o zawodach
7
A CZYM INTERESUJE SIĘ TWÓJ SYN/TWOJA CÓRKA?
8
JAKIE ZDOLNOŚCI MA TWÓJ SYN/ TWOJA CÓRKA?
Inteligencja Spostrzegawczość Wyobraźnia Zręczność Zdolności specjalne ukierunkowane przedmiotowo np. językowe, matematyczne, sportowe, techniczne i inne JAKIE ZDOLNOŚCI MA TWÓJ SYN/ TWOJA CÓRKA?
9
UMIEJĘTNOŚCI Konkretne czynności niekoniecznie związane z zawodem
Radzenie sobie ze stresem Komunikacja z otoczeniem Zarządzanie czasem, planowanie Pomysłowość Sprawność fizyczna Wyszukiwanie informacji
10
WARTOŚCI To kryterium – przewodnik w kształtowaniu postaw człowieka
To źródło motywacji i osobistych działań w danej dziedzinie Świadome wyobrażenie tego co jest ważne O wartościach trzeba rozmawiać
11
JAKIE WARTOŚCI SĄ WAŻNE DLA TWOJEGO SYNA/CÓRKI?
12
TEMPERAMENT CHARAKTER
To zbiór cech charakterystycznych dla danej osoby Cechy charakteru są zauważalne w zachowaniu, działaniu, uczuciach i emocjach Warto je poznać JAKI CHARAKTER MA TWÓJ SYN/CÓRKA?
14
MOŻLIWOŚCI INTELEKTUALNE
Jak radzi sobie z nauką? Jakie ma oceny? Jakie ma zasoby wiedzy i umiejętności?
15
STAN ZDROWIA Informacje o przeciwwskazaniach do wykonywania wybranego zawodu Informacje o kompetencjach społecznych Informacje od lekarzy – specjalistów
16
CO WARTO WIEDZIEĆ O ZAWODACH?
Jakie czynności zawodowe są wykonywane w danym zawodzie? W jakich warunkach jest wykonywana praca? Jakie są przeciwwskazania do pracy w danym zawodzie? Jakie trzeba mieć wykształcenie? Jakie są szanse na znalezienie pracy?
17
ŹRÓDŁA INFORMACJI O ZAWODACH
Informatory, przewodniki po zawodach, filmy o zawodach – strona Informacje o lokalnym i krajowym rynku pracy Spotkania z przedstawicielami zawodów na terenie szkoły, w zakładach pracy Udział w Targach Pracy, Targach Edukacyjnych Dni Otwarte Szkół „poczta pantoflowa”
18
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE CO WARTO O NICH WIEDZIEĆ?
TECHNIKUM LICEUM BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA
19
Narzędzia wspierające badanie predyspozycji zawodowych uczniów:
DIAPREZAMUS Labirynt zawodów Vademecum talentu Gra Talent Game
20
RÓŻNE SĄ DROGI DO ZDOBYCIA ZAWODU
Dlatego warto ROZMAWIAĆ DORADZAĆ POSZUKIWAĆ INFORMACJI TOWARZYSZYĆ POWODZENIA! Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Nidzicy Adriana Waśk
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.