Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW MIKROEKO-NOMII, :)…

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW MIKROEKO-NOMII, :)…"— Zapis prezentacji:

1 Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW MIKROEKO-NOMII, :)…

2 KONSUMENT

3 Omówimy po kolei: 1. MOŻLIWOŚCI KONSUMENTA, 2. CHĘCI KONSUMENTA 3. DECYZJĘ KONSUMENTA O TYM, KTÓRY ZESTAW (KO-SZYK) KUPOWANYCH DÓBR JEST NAJLEPSZY.

4 MOŻLIWOŚCI KONSUMENTA

5 Niech: Konsument ma do czynienia tylko z 2 dobrami (X, Y).

6 Niech: 1. Konsument ma do czynienia tylko z 2 dobrami (X, Y). 2. Dobro X kosztuje 2 za jednostkę.

7 Niech: 1. Konsument ma do czynienia tylko z 2 dobrami (X, Y). 2. Dobro X kosztuje 2 za jednostkę. 3. Dobro Y kosztuje 4 za jednostkę.

8 Niech: 1. Konsument ma do czynienia tylko z 2 dobrami (X, Y). 2. Dobro X kosztuje 2 za jednostkę. 3. Dobro Y kosztuje 4 za jednostkę. 4. Dochód konsumenta wynosi 20.

9 W takiej sytuacji możliwości konsumenta opisuje LINIA OGRANI-CZENIA BUDŻETOWEGO (LOB).

10 LINIA OGRANICZENIA BUDŻETOWEGO pokazuje najlepsze (największe) koszyki dobr, które może nabyć konsument, rozporzą-dzający określonym dochodem.

11 LINIA OGRANICZENIA BUDŻETOWEGO pokazuje najlepsze (największe) koszyki dobr, które może nabyć konsument, rozporzą-dzający określonym dochodem. Punkty LINII OGRANICZENIA BUDŻETOWEGO wskazują mak-symalną możliwą do nabycia ilość jednego dobra przy danej kupio-nej ilości drugiego dobra.

12 Oto miara nachylenia LOB:

13 Przesunięcia i zmiany nachylenia LOB

14 Przesunięcia i zmiany nachylenia LOB

15 CHĘCI KONSUMENTA

16 Zakładamy, że „racjonalny” konsument:
1. Zachowuje się logicznie i maksymalizuje zadowolenie („użyteczność”, ang. utility) z kupowanego koszyka dóbr.

17 Zakładamy, że „racjonalny” konsument:
1. Zachowuje się logicznie i maksymalizuje zadowolenie („użyteczność”, ang. utility) z kupowanego koszyka dóbr. 2. Dostrzega i ocenia wszystkie koszyki dóbr.

18 Zakładamy, że „racjonalny” konsument:
1. Zachowuje się logicznie i maksymalizuje zadowolenie („użyteczność”, ang. utility) z kupowanego koszyka dóbr. 2. Dostrzega i ocenia wszystkie koszyki dóbr. 3. Woli więcej, a nie mniej dóbr.

19 W tej sytuacji gusty konsumenta będziemy opisywać FUN-KCJAMI UŻYTECZNOŚCI i MAPAMI GUSTÓW konsu-menta.

20 FUNKCJA UŻYTECZNOŚCI jest to reguła, która koszykom dóbr przyporządkowuje tym większe liczby (WSKAŹNIKI UŻYTECZNOŚCI), im wyżej ocenia je konsument.

21 Przykłady FUNKCJI UŻYTECZNOŚCI:
U(x, y) = x + y A: (5, 8)  13 B: (14, 0)  14

22 „MAPA” GUSTÓW KONSUMENTA składa się z KRZY-WYCH OBOJĘTNOŚCI” (na prawdziwej mapie ich odpo-wiednikiem są POZIOMICE). Na KRZYWEJ (LINII) OBOJĘTNOŚCI leżą punk- ty, odpowiadające koszykom dóbr O RÓWNEJ UŻYTECZNOŚCI.

23 Znając FUNKCJIĘ UŻYTECZNOŚCI możemy ustalić rów-nania różnych krzywych obojętności.

24 PRZYKŁAD: Powiedzmy, że dla kogoś o gustach: U(x, y) = x + y chcemy znaleźć krzywą obojętności, czyli zbiór koszyków (x, y) o wskaźniku użyteczności: U(x, y)= 3. Skoro: U(x, y) = x + y U(x, y) = 3 x + y = 3, więc: y = -x + 3. Spełniające równanie „y = -x + 3” koszyki dóbr mają taki sam wskaźnik użyteczności 3.

25 U(x, y) = x + y U(x, y) = 3 x + y = 3, więc: y = -x + 3. Różnym poziomom wskaźnika użyteczności U(x, y) odpowia-dają różne linie obojętności. Np., dla funkcji użyteczności „U(x,y)=x+y” coraz większym U(x,y) odpowiadają linie użyteczności coraz bar-dziej oddalone od początku ukladu współrzędnych. U(x, y) = x + y U(x, y) = U x + y = U, więc: y = -x + U.

26 Linie U1, U2, U3, U4 to przykłady linii obojętności
Linie U1, U2, U3, U4 to przykłady linii obojętności. Na każdej z nich leżą punkty odpowiadające koszykom dóbr o równej użyteczności. Koszyki dóbr z różnych linii obojętności mają jednak różne wskaźniki użyteczności.

27 Założenia o „racjonalności” konsumenta , a „mapa gustów” konsumenta
Przypominam. „Racjonalny” konsument: 1. Zachowuje się logicznie i maksymalizuje zadowolenie („użyteczność”) z kupowanego koszyka dóbr. 2. Dostrzega i ocenia wszystkie koszyki dóbr. 3. Woli więcej, a nie mniej dóbr.

28 PO PIERWSZE, to, że konsument zachowuje się logicznie i maksymalizuje zadowolenie („użyteczność”) z kupowanego koszyka dóbr stanowi warunek istnienia krzywych obojęt-ności i złożonej z nich „mapy gustów” konsumenta.

29 Konsument, który nie zachowuje się logicznie, nie jest w sta-nie zmaksymalizować swego zadowolenia („użyteczności”). Nie istnieje wtedy „mapa” gustów tego konsumenta, na któ-rej można by wskazać najlepszy koszyk dóbr. A>B B>C C>A A? Nie: C! B? Nie: A! C? Nie: B!

30 PO DRUGIE, skoro konsument dostrzega i ocenia wszystkie koszyki dóbr, to na „mapie” jego gustów nie ma „białych plam”.

31 PO TRZECIE, skoro konsument „woli więcej, nie mniej”, to:
1. Linie obojętności są NACHYLONE UJEMNIE. 2. Linie obojętności NIE PRZECINAJĄ SIĘ. 3. Liniom obojętności BARDZIEJ ODDALONYM od po-czątku układu współrzędnych ODPOWIADAJĄ WIĘK-SZE POZIOMY UŻYTECZNOŚCI.

32 Skoro konsument „woli więcej, nie mniej, to:
1. Linie obojętności są NACHYLONE UJEMNIE.

33 Skoro konsument „woli więcej, nie mniej, to:
1. Linie obojętności są NACHYLONE UJEMNIE. 2. Linie obojętności NIE PRZECINAJĄ SIĘ.

34 Skoro konsument „woli więcej, nie mniej, to:
1. Linie obojętności są NACHYLONE UJEMNIE. 2. Linie obojętności NIE PRZECINAJĄ SIĘ. 3. Liniom obojętności BARDZIEJ ODDALONYM od po-czątku układu współrzędnych ODPOWIADAJĄ WIĘKSZE POZIOMY UŻYTECZNOŚCI.

35 A teraz uzupełnimy zestaw założeń o osobowości konsumen-ta, aby opis jego zachowań lepiej odpowiadał rzeczywistości. OTO NOWE ZAŁOŻENIE: Konsument CENI TO, CZEGO MA MAŁO, A LEKCEWA-ŻY TO, CZEGO MA DUŻO.

36 Spełnienie warunku, że konsument wysoko ocenia dobra, których ma mało, nisko zaś te, których ma dużo, WYMAGA, ABY NA RYSUNKU KRZYWE OBOJĘTNOŚCI BYŁY „WYPUKŁE” (W KIERUNKU POCZĄTKU UKŁADU WSPÓŁRZĘDNYCH).

37 Spełnienie warunku, że konsument wysoko ocenia dobra, których ma mało, nisko zaś te, których ma dużo, wymaga, aby na rysunku krzywe obojętności były „wypukłe” (w kie-runku początku układu współrzędnych). ΔY > ΔY’ !

38 Spełnienie warunku, że konsument wysoko ocenia dobra, których ma mało, nisko zaś te, których ma dużo, wymaga, aby na rysunku krzywe obojętności były „wypukłe” (w kie-runku początku układu współrzędnych). ΔY = ΔY’ !

39 Spełnienie warunku, że konsument wysoko ocenia dobra, których ma mało, nisko zaś te, których ma dużo, WYMAGA, ABY KRAŃCOWA STOPA SUBSTYTUCJI DOBRA Y DOBREM X MALAŁA.

40 KRAŃCOWA STOPA SUBSTYTUCJI dobra Y dobrem X, ∆Y1/∆X1, jest to stosunek porcji dobra Y, z której konsument musi zrezygnować, aby niewielka dodatkowa porcja dobra X nie zmieniła oceny jego koszyka, do tej właśnie dodatkowej porcji dobra X.

41 KRAŃCOWA STOPA SUBSTYTUCJI
∆Y1/∆X1

42 KRAŃCOWA STOPA SUBSTYTUCJI
∆Y1/∆X1

43 1. ∆X1, ∆X2, ∆X3 … ∆X1 = ∆X2 = ∆X3 … 2. ∆Y1, ∆Y2, ∆Y3 …
Pomyśl o takiej sytuacji: 1. ∆X1, ∆X2, ∆X3 … ∆X1 = ∆X2 = ∆X3 … 2. ∆Y1, ∆Y2, ∆Y3 … ∆Y1 > ∆Y2 > ∆Y3 …

44 1. ∆X1, ∆X2, ∆X3 … ∆X1 = ∆X2 = ∆X3 … 2. ∆Y1, ∆Y2, ∆Y3 …
Pomyśl o takiej sytuacji: 1. ∆X1, ∆X2, ∆X3 … ∆X1 = ∆X2 = ∆X3 … 2. ∆Y1, ∆Y2, ∆Y3 … ∆Y1 > ∆Y2 > ∆Y3 … Co powiesz o ilorazach: ∆Y1/∆X1 , ∆Y2/∆X2 , ∆Y3/∆X3 … ???

45 ∆Y1/∆X1 > ∆Y2/∆X2 > ∆Y3/∆X3 …
Pomyśl o takiej sytuacji: 1. ∆X1, ∆X2, ∆X3 … ∆X1 = ∆X2 = ∆X3 … 2. ∆Y1, ∆Y2, ∆Y3 … ∆Y1 > ∆Y2 > ∆Y3 … One MALEJĄ! ∆Y1/∆X1 > ∆Y2/∆X2 > ∆Y3/∆X3 …

46 Zauważ, że krańcowa stopa substytucji dobra Y dobrem X, ∆Y1/∆X1, maleje w miarę wzrostu ilości dobra X i spadku ilości dobra Y w koszyku. (Dokładniej: maleje jej wartość bezwzględna).

47 Okazuje się, że te TRZY ZDANIA:
1. „Konsument wysoko ocenia dobra, których ma mało, nisko zaś te, których ma dużo”;

48 Okazuje się, że te TRZY ZDANIA:
1. „Konsument wysoko ocenia dobra, których ma mało, nisko zaś te, których ma dużo”; 2. „Krzywe obojętności są wypukłe w kierunku początku uk-ładu współrzędnych”;

49 Okazuje się, że te TRZY ZDANIA:
1. „Konsument wysoko ocenia dobra, których ma mało, nisko zaś te, których ma dużo”; 2. „Krzywe obojętności są wypukłe w kierunku początku uk-ładu współrzędnych”; 3. „Krańcowa stopa substytucji maleje w miarę wzrostu ilości dobra X i spadku ilości dobra Y”

50 Okazuje się, że te TRZY ZDANIA:
1. „Konsument wysoko ocenia dobra, których ma mało, nisko zaś te, których ma dużo”; 2. „Krzywe obojętności są wypukłe w kierunku początku uk-ładu współrzędnych”; 3. „Krańcowa stopa substytucji maleje w miarę wzrostu ilości dobra X i spadku ilości dobra Y” NAZYWAJĄ TEN SAM STAN RZECZY.

51 Pomyślmy teraz o nachyleniu „wypukłych” krzywych obojęt-ności („poziomic zadowolenia”) i o krańcowej stopie substy-tucji…

52 Nachylenie krzywej obojętności a krańcowa stopa substytucji
a) Nachylenie krzywej obojętności

53 Nachylenie krzywej obojętności a krańcowa stopa substytucji
a) Nachylenie krzywej obojętności b) Krańcowa stopa substytucji

54 Nachylenie krzywej obojętności a krańcowa stopa substytucji
a) Nachylenie krzywej obojętności b) Krańcowa stopa substytucji

55 b) Krańcowa stopa substytucji
Kiedy ΔX1 się zmniejsza, ta czerwona część odcinka ΔX1 , od-różniająca miarę nachylenia krzywej obojętności i krańcową stopę substytucji, maleje do zera...

56 o którego krzywą obojętności chodzi).
b) Krańcowa stopa substytucji Krańcowa stopie substytucji jest miarą nachylenia krzywej obojętności w konkretnym punkcie tej krzywej (czyli dla konkretnego koszyka dóbr posiadanego przez konsumenta, o którego krzywą obojętności chodzi).

57 DECYZJA KONSUMENTA O WYBORZE NAJLEPSZEGO ZESTAWU (KOSZYKA) DÓBR
(SECRET OF HAPPINESS, )

58 OPTYMALNY KOSZYK DÓBR odpowiada takiemu punk-towi na linii ograniczenia budżetowego (LOB), w którym LOB jest STYCZNA do krzywej obojętności!

59 Punkt równowagi konsumenta

60 Px/Py = ∆Y/∆X, Px/Py ≠ ∆Y/∆X, Punkt równowagi konsumenta
Punkt (koszyk), dla którego ta styczność zachodzi, czyli ko-szyk, w którym: Px/Py = ∆Y/∆X, musi być optymalny, bo punkty (koszyki, w których: Px/Py ≠ ∆Y/∆X, nie są optymalne!

61 Px●∆X ≠ Py●∆Y (2). Punkt równowagi konsumenta
Jeśli: Px/Py ≠ ∆Y/∆X (1), to: Px●∆X ≠ Py●∆Y (2). Wtedy albo: a) Px●∆X > Py●∆Y albo: b) Px●∆X < Py●∆Y.

62 Px●∆X ≠ Py●∆Y (2). Punkt równowagi konsumenta
Jeśli: Px/Py ≠ ∆Y/∆X (1), to: Px●∆X ≠ Py●∆Y (2). Wtedy albo: a) Px●∆X > Py●∆Y albo: b) Px●∆X < Py●∆Y.

63 Px●∆X ≠ Py●∆Y (2). Punkt równowagi konsumenta
Jeśli: Px/Py ≠ ∆Y/∆X (1), to: Px●∆X ≠ Py●∆Y (2). Wtedy albo: a) Px●∆X > Py●∆Y albo: b) Px●∆X < Py●∆Y.

64 ZASTOSUJMY POWSTAŁY JĘ-ZYK W CELU OPISANIA ZA-CHOWANIA KONSUMENTA…

65 Konsument a zmiany dochodu

66 Konsument a zmiany dochodu

67 Ścieżki wzrostu dochodu

68 Ścieżki wzrostu dochodu

69 A teraz analizie poddajmy wpływ zmiany ceny dobra na za-chowanie konsumenta.
Wzrost ceny zwykle powoduje spadek zapotrzebowania...

70 Jednakże w przypadku tzw
Jednakże w przypadku tzw. DOBRA GIFFENA zapotrzebo-wanie na drożejące dobro rośnie.

71 Nazwa „dobra Giffena” pochodzi od nazwiska Roberta Gif-fena, brytyjskiego ekonomisty, który w XIX w. badał popyt na mięso i chleb najuboższych rodzin irlandzkich. Istnienie tych dóbr nie zostało udowodnione empirycznie.

72 Żeby lepiej zrozumieć reakcje zapotrzebowania na dobro na zmiany ceny tego dobra (a także fenomen hipotetycznych dóbr Giffena) rozróżnimy teraz EFEKT SUBSTYTUCYJNY oraz EFEKT DOCHODOWY zmiany ceny.

73 Zauważmy, że po zmianie ceny dobra zmiana popytu konsumenta zachodzi zarówno NA SKUTEK ZMIANY RELACJI CEN nabywanych dóbr, jak i NA SKUTEK ZMIANY REALNEGO DOCHODU konsumenta.

74 Zmianę popytu konsumenta zachodzącą WYŁĄCZNIE pod wpływem zmiany relacji cen nabywanych dóbr nazywamy EFEKTEM SUBSTYTUCYJNYM zmiany ceny.

75 Efekt substytucyjny: A  B

76 Zmianę popytu konsumenta spowodowaną WYŁĄCZNIE przez wywołaną ruchem ceny zmianę jego realnego dochodu nazywamy EFEKTEM DOCHODOWYM zmiany ceny.

77 Efekt dochodowy: B  C

78 Efekt substytucyjny i efekt dochodowy łącznie: A B C.

79 Otóż da się pokazać, że w przypadku dobra Giffena efekt substytucyjny zmiany ceny jest skierowany odwrotnie i słab-szy niż efekt dochodowy zmiany ceny…

80 ZADANIE Dochód konsumenta, który nie oszczędza, wynosi 120, cena X wy-nosi 8, a cena Y równa się 12. a) Narysuj LOB tego konsumenta.

81 Dochód konsumenta, który nie oszczędza, wynosi 120, cena X wyno-si 8, a cena Y równa się 12. a) Narysuj LOB tego konsumenta. a) LOB została przedstawiona na rysunku. Współrzędne punktów L i N znajdujemy, dzieląc dochód konsumenta przez ceny dóbr (L: 120/8=15; N: 120:12=10). Nachylenie LOB jest równe 0N/0L, czyli odpowiada relacji cen dóbr X i Y (0N/0L=10/15=2/3).

82 Dochód konsumenta, który nie oszczędza, wynosi 120, cena X wyno-si 8, a cena Y równa się 12. a) Narysuj LOB tego konsumenta. a) LOB została przedstawiona na rysunku. Współrzędne punktów L i N znajdujemy, dzieląc dochód konsumenta przez ceny dóbr (L: 120/8=15; N: 120:12=10). Nachylenie LOB jest równe 0N/0L, czyli odpowiada relacji cen dóbr X i Y (0N/0L=10/15=2/3). b) Gusty konsumenta są takie, że w przypadku X efekt substytucyj-ny podwyżki ceny dobra X ma odwrotny kierunek niż efekt docho-dowy i jest od niego słabszy. Narysuj tę sytuację. Co powiesz o X?

83 b) Gusty konsumenta są takie, że w przypadku X efekt substytucyj-ny podwyżki ceny dobra X ma odwrotny kierunek niż efekt docho-dowy i jest od niego słabszy. Narysuj tę sytuację. Co powiesz o X? Po wzroście ceny X pod wpływem efektu substytucyjnego popyt na X maleje (z XE do XB), a wskutek efektu dochodowego – wzrasta (z XB do XE’). X jest dobrem niższego rzędu! X to także dobro Giffena, bo efekt substytucyjny jest słabszy niż dochodowy. Wzrost ceny zwiększa zapotrzebowanie na to dobro (przejście z E do E’).


Pobierz ppt "Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW MIKROEKO-NOMII, :)…"

Podobne prezentacje


Reklamy Google