Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEdyta Domańska Został zmieniony 5 lat temu
1
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania
2
Przekształcenie Z dniem 1 stycznia 2019 roku prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się automatycznie w prawo własności tych gruntów. Przekształcenie następuje z mocy prawa – nie jest wymagana żadna aktywność po stronie obywatela. 2
3
Jakie grunty się przekształcą?
Grunty zabudowane budynkami mieszkalnymi: jednorodzinnymi wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne - wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych. 3
4
Zaświadczenie Dokonanie wpisów w księdze wieczystej wolne od opłat.
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności będzie potwierdzone w zaświadczeniu wydawanym przez właściwy organ – z urzędu lub na wniosek właściciela. Zaświadczenie właściwy organ przekaże do sądu i będzie stanowić podstawę ujawnienia prawa własności gruntu w księdze wieczystej. Dokonanie wpisów w księdze wieczystej wolne od opłat. 4
5
Terminy na wydanie zaświadczenia
z urzędu – do 12 miesięcy od dnia przekształcenia na wniosek właściciela – 4 miesiące od dnia otrzymania wniosku jeśli wniosek jest uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej, np. sprzedaży mieszkania albo potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu dni WZORY wniosków i zaświadczeń zostaną opublikowane na stronie ministerstwa 5
6
Opłata za przekształcenie
ZASADA: Opłata jest wnoszona przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia. Opłatę wnosi każdoczesny właściciel przekształconej nieruchomości. Na wniosek właściciela istnieje możliwość jednorazowego wpłacenia wszystkich należnych opłat rocznych. 6
7
Bonifikaty OBLIGATORYJNA bonifikata w wysokości 60% na gruntach Skarbu Państwa w przypadku płatności z góry dokonanej w 2019 roku; w kolejnych latach bonifikata maleje o 10% rocznie. Bonifikata na gruntach samorządowych jest FAKULTATYWNA i zależy od decyzji lokalnych władz. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby udzielane przez władze samorządowe bonifikaty były wyższe niż te przewidziane dla gruntów Skarbu Państwa. 7
8
Obrót przekształconą nieruchomością
Jeżeli nie dokonano spłaty należności za przekształcenie: Opłatę wnosi każdoczesny właściciel nieruchomości, licząc od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym nabył nieruchomość. Nabywca nieruchomości występuje do właściwego organu w terminie 30 dni od dnia nabycia nieruchomości o wydanie nowego zaświadczenia. Organ potwierdza wysokość i okres pozostały do wnoszenia opłaty. 8
9
Opłata za przekształcenie a pomoc publiczna
Przepisy ustawy stosuje się z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej. Za dzień udzielenia pomocy publicznej uznaje się dzień wydania zaświadczenia albo zaświadczenia potwierdzającego wysokość i okres pozostały do wnoszenia opłaty. Ustawa pozwala uniknąć pomocy publicznej. 9
10
Opłata za przekształcenie - przedsiębiorcy
W celu uniknięcia rygoru pomocy publicznej lub w przypadku przekroczenia limitu tej pomocy można złożyć oświadczenie o zamiarze wnoszenia opłat przez dłuższy okres. Dotyczy to: spółdzielni mieszkaniowych w odniesieniu do nieruchomości lub ich części wykorzystywanych na działalność gospodarczą, przedsiębiorców, właściciel lokali użytkowych w budynku wielolokalowym. 10
11
Opłata za przekształcenie - przedsiębiorcy
Okres wnoszenia opłat przez dłuższy czas zależy od stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, odpowiadającej opłacie przekształceniowej, i wynosi: stawka 1% - możliwość wydłużenia płatności do 99 lat, stawka 2% - możliwość wydłużenia płatności do 50 lat, stawka 3% - możliwość wydłużenia płatności do 33 lat, stawka wyższa niż 3% - inny okres, w którym suma opłat nie przekroczy wartości rynkowej przekształconej nieruchomości gruntowej lub udziału w tej nieruchomości. 11
12
Stanowisko Komisji Europejskiej dotyczące bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, udzielanej spółdzielniom mieszkaniowym * Bonifikata dla spółdzielni mieszkaniowej, związana z uzyskaniem własności nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi, nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, ponieważ nie wpływa na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi. W ocenie Komisji bonifikata przyznawana jest jedynie w związku z istniejącymi lokalami mieszkalnymi, a wynikająca z bonifikaty korzyść musi być przekazana indywidualnym konsumentom - członkom spółdzielni mieszkaniowej. Korzyść ta zostanie „przeniesiona” na lokatorów, ponieważ spółdzielnia, zbywając udziały w nieruchomości wspólnej, zastosuje cenę uwzględniającą bonifikatę. * stanowisko Komisji Europejskiej wyrażone w piśmie z dnia 7 kwietnia 2011 r (COMP. F3/AW-MS/jb*2011/035977) 12
13
Pomoc publiczna dla spółdzielni mieszkaniowych
Pomoc publiczną dla spółdzielni stanowi wartość korzyści, uzyskanej w związku z lokalami będącymi jej własnością i przeznaczonymi do działalności gospodarczej (lokale użytkowe). Przykład: Jeżeli cały lokal jest wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej (np. jest wynajmowany), bonifikata w całości stanowi pomoc de minimis. W przypadku natomiast, gdy właściciel wykorzystuje na działalność gospodarczą część lokalu mieszkalnego, bonifikata będzie stanowiła pomoc w zakresie, w jakim część ta jest faktycznie użytkowana dla celów działalności gospodarczej, w części proporcjonalnej np. do całkowitej powierzchni lokalu. 13
14
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.