Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE
JANÓW LUBELSKI
2
CEL → samofinansowanie systemu gospodarki odpadami
– zbilansowanie kosztów obsługi systemu i wpływów z tytułu opłat od mieszkańców → uzyskanie odpowiedniego poziomu odzysku w 2020 – 50% SPOTKANIA INFORMACYJNO-KONSULTACYJNE: → odbyły się 3 spotkania z radnymi, sołtysami i przedstawicielami PGKiM (10 i 17 stycznia i 14 lutego 2019) oraz spotkanie z prezesem Janowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej (8 lutego 2019);
3
KOSZTY OBSŁUGI SYSTEMU
Rok 2015 2016 2017 2018 2019 Koszty obsługi systemu gospodarowania odpadami 1 1 648 900 1 718 602 2 2 Koszty pozostałe min. edukacji ekologicznej i obsługi administracyjnej 30 792 72 378 74 736 77 520 78 000 Koszty razem 1 217 230 1 721 278 1 793 338 2 2 Wpływy z opłat 1 1 327 156 1 549 721 1 Dopłata Gminy 99 126 → koszty obsługi systemu rosną nieproporcjonalnie (szybciej) do wpływów z opłat; w tym roku nasza Gmina dopłaci ponad 670 tys. zł do obsługi systemu gospodarki odpadami
4
W LICZBACH Rok Liczba mieszkańców wg. ewidencji ludności
Liczba mieszkańców wg. złożonych deklaracji Ilość odpadów łącznie /w tonach/ Ilość odpadów przypadająca na 1 mieszkańca w kg/rok w odniesieniu do liczby mieszkańców wg. złożonych deklaracji zmieszanych zmieszanymi przypadająca na 1 mieszkańca Koszty odbioru odpadów /zł/ miasto wieś 2014 11 956 4 261 9 137 3 379 1 775,1 772,30 190 210 Brak danych - 807 801 2015 11 883 4 234 9 097 3 290 2 679,6 1 147,2 290 350 2016 11 826 4 221 8 884 3 023 3 113,51 1 334,3 440 1 876,34 681,54 230 1 2017 11 756 4189 8 974 3 124 2 935,97 1258,26 330 400 1 979,88 744,35 220 240 1 2018 11 671 4 166 8 930 3 099 2 659,39 1139,73 300 370 1 084,63 dane za I półrocze 124,64 za I pół-rocze 120 40 1 461 206
5
W LICZBACH → liczba mieszkańców objęta systemem (wg. złożonych deklaracji) jest mniejsza niż liczba według ewidencji mieszkańców – powodem tej różnicy są m.in. studenci, praca w innych miastach, za granicą itp. (w miarę możliwości, dostępnych danych jest to weryfikowane, ale jest to trudne do sprawdzenia); → liczba mieszkańców nieznacznie maleje, rośnie natomiast liczba odpadów przypadająca na 1 osobę; → więcej odpadów wytwarzają mieszkańcy terenów wiejskich (dominują odpady cięższe wagowo, co wpływa na tą różnicę); → duży odsetek odbieranych odpadów stanowią odpady zmieszane (65%); odpady segregowane stanowią 35% odebranych odpadów; → rośnie koszt odbioru odpadów; Na koszty Gminy składają się: → koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych wynikające z przetargu; → koszty administracyjne; → koszty edukacji ekologicznej; Na koszty firmy wybieranej w drodze przetargu (PGKiM) obsługującej system gospodarki odpadami – odbiór od mieszkańców i wywóz odpadów - składają się koszty: RIPOK (koszt przyjęcia na składowisko z opłatą marszałkowską za składowanie i magazynowanie odpadów, która w 2017 roku wynosiła 120 zł, w 2019 roku 170 zł, a według prognozy w 2020 roku ma wynieść 270 zł – ta zmienna m.in. wpływa na wzrost cen za odbiór odpadów) oraz koszty transportu, pracownicze, inne ogólnozakładowe.
6
/różnice w opisie zamówienia/
Zamówienia publiczne na odbiór odpadów w gminie Janów Lubelski w latach Wyszczególnienie /różnice w opisie zamówienia/ (unieważniony) Oferty na wywóz odpadów /brutto/ PGKiM Janów Lub. 2 953 300 zł EKO-KRAS Kraśnik 3 553 200 zł EKOLAND Kraśnik 3 704 400 zł 4 275 585 zł 4 792 500 zł 3 713 176,08 zł 5 058 747,00 zł Odpady niesegregowane zmieszane w zabudowie jednorodzinnej na terenie miasta 2 x w miesiącu, nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie 2 x w miesiącu odpady niesegregowane zmieszane w zabudowie wielolokalowej na terenie miasta 2 razy w tygodniu oraz na dodatkowe zgłoszenie nie rzadziej niż raz na tydzień odpady niesegregowane zmieszane w zabudowie wielolokalowej na terenach wiejskich 1 x w miesiąc oraz na dodatkowe zgłoszenie 1 x w miesiącu Odpady biodegradowalne na terenie miasta (IV-X) w zabudowie jednorodzinnej (bez określenia rodzaju zabudowy) odpady biodegradowalne na terenie miasta (I-III i XI-XII) - Odpady biodegradowalne na terenach wiejskich (IV-X) 1 x na 2 miesiące Popioły pochodzące z pieców c.o. w gosp. domowych na terenie miasta (X-IV) Wielkogabaryty, zużyte baterie, akumulatory, odpady elektryczne i elektroniczne, odpady budowlane i rozbiórkowe oraz zużyte opony samochodowe 4 x w roku 2 x w roku Wielkogabaryty dla zabudowy wielolokalowej Wielkogabaryty dla zabudowy jednorodzinnej 1 x w roku
7
ok.1000 zł (unieważniony przetarg)
STAWKI ZA 1 TONĘ ODEBRANYCH ODPADÓW W 2019 ROKU W DANEJ GMINIE Gmina Stawka za 1 tonę Firma odbierająca Janów Lubelski 550 zł (umowa ) PGKiM Modliborzyce 930 zł (nowa umowa) Godziszów 918 zł (nowa umowa) Dzwola 842 zł (nowa umowa) firma z Biłgoraja Potok Wielki ok.1000 zł (unieważniony przetarg) firma z Kraśnika W sąsiednich gminach stawki za tonę odebranych odpadów wzrosły po nowych przetargach o ok zł. Gmina Janów Lubelski ma umowę do końca 2019 roku.
8
ILOŚĆ ODPADÓW ODEBRANA OD 1 MIESZKAŃCA W CIĄGU ROKU (W KG)
Gmina Ilość odpadów odebrana od 1 mieszkańca w roku (w kg) w odniesieniu do liczby mieszkańców wg. ewidencji ludności 2015 2016 2017 Janów Lubelski 233 242 263 Biłgoraj (miasto) 248,6 235 Kraśnik (miasto) 307 269 275 Opole Lubelskie brak danych 192 Nisko 214 244 310 Godziszów 72 82 91 Chrzanów 63 69 70 Modliborzyce 133 124 125 Potok Wielki 240 woj. lubelskie 180 196
9
Data wprowadzenia stawki
OPŁATY ZA ODBIÓR ODPADÓW – PORÓWNANIE STAWEK INNYCH MIAST PO PODWYŻKACH Gmina Data wprowadzenia stawki Stawki za miesiąc Janów Lubelski obecnie, przed podwyżką Segregowane • 9,50/os. tereny wiejskie • 12,00/os. miasto Niesegregowane • 19,00/os. tereny wiejskie • 24,00/os. miasto Lublin od Segregowane: wielorodzinna • 21 zł dla 1 os. • 41 zł dla 2 os. • 63 zł dla 3 os. i więcej jednorodzinna • 45 zł dla 1 os. • 60 zł dla 2 os. • 75 zł dla 3 os. i więcej Niesegregowane: wielorodzinna • 42 zł dla 1 os. • 82 zł dla 2 os. • 126 zł dla 3 os. i więcej jednorodzinna • 90 zł dla 1 os. • 120 zł dla 2 os. • 150 zł dla 3 os. i więcej Niedrzwica od Segregowane • 16 zł dla 1 os. • 37 zł dla 2-3 os. • 46 zł dla 4-5 os. • 55 zł dla 6 os. i więcej Niesegregowane • 31 zł dla 1 os. • 73 zł dla 2-3 os. • 91 zł dla 4-5 os. • 109 zł dla 6 os. i więcej Tarnobrzeg Segregowane • 18 zł/os. Niesegregowane • 26 zł/os. Świdnik Segregowane • 17 zł/os. Niesegregowane 21 zł/os. Przemyśl Segregowane • 14 zł/os. Niesegregowane 20 zł/os.
10
ILOŚĆ ODPADÓW ODEBRANA OD 1 MIESZKAŃCA W CIĄGU ROKU (W KG)
→ w naszej gminie odbyło się 118 przypadków kontroli osób fizycznych (nie licząc weryfikacji w porównaniu z 500+, danymi z USC itp.), w wyniku których 196 nowych osób zostało objętych opłatami za odbiór odpadów; → rośnie liczba odpadów odbierana od mieszkańców – tendencja podobna jest w innych miastach, w przeliczeniu na 1 mieszkańca, co wpływa na wzrost cen wywozu odpadów; → pomimo tego, iż Gmina Janów Lubelski ma najniższą stawkę za 1 tonę odebranych odpadów, opłata na 1 mieszkańca jest wyższa niż w okolicznych gminach wiejskich ze względu na fakt, iż w Gminie Janów Lubelski jest kilkakrotnie więcej odbieranych odpadów w przeliczeniu na 1 mieszkańca; → w mediach głośno jest o drastycznych podwyżkach opłat za odbiór odpadów w wielu miastach (od kilkudziesięciu do 100%), co wynika ze wzrostu cen za odbiór odpadów uzyskanych w nowych przetargach oraz konieczności bilansowania się systemu gospodarki odpadami (wpływy z opłat od mieszkańców powinny pokrywać koszty obsługi systemu);
11
EFEKTY SELEKCJI SUROWCÓW WTÓRNYCH, W CELU DOPROWADZENIA ICH DO STANU
UMOŻLIWIAJĄCEGO SPRZEDAŻ PODMIOTOM ZEWNĘTRZNYM W LATACH Lata Makulatura (w kg) Wartość Tworzywa 2014 27 520 4 128 zł 0,15 zł/kg 18 650 24 245 zł 1,30 zł/kg 2015 38 670 5 800,50 zł 13 280 14 608 zł 1,10 zł/kg 2016 25 510 3 826,50 zł 20 260 23 299 zł 1,15 zł/kg 2017 29 160 4 374 zł 14 620 16 082 zł 2018 49 590 7 438,50 zł 22 555 27 050 zł 1,20 zł/kg Gmina nie ma wpływu na wysokość poziomu sprzedaży surowców wtórnych, zależy to od ilości segregowanych odpadów przez mieszkańców oraz poszukiwania rynków zbytu przez firmę odbierającą odpady.
12
PORÓWNANIE KOSZTÓW OBSŁUGI SYSTEMU I WPŁYWÓW ZE SPRZEDAŻY SUROWCÓW
WTÓRNYCH (PRZEZ PGKiM) W LATACH 1,7 % 1,6 % 1,2 % 1,6 %
13
DZIAŁANIA GMINY → edukacja i informacja mieszkańców;
→ konkursy dla mieszkańców segregujących odpady; → weryfikacja deklaracji i prowadzenie kontroli wśród mieszkańców; → rozważanie objęcia systemem posesji niezamieszkałych (firmy); → analiza Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Janów Lubelski pod kątem wielkości pojemników i częstotliwości ich odbierania od podmiotów gospodarczych; Na terenie Gminy Janów Lubelski, ze względu na główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej, zarejestrowanych jest 989 przedsiębiorców. Przeważająca część zarejestrowanych przedsiębiorców prowadzi działalność usługową „u klienta”, np. usługi remontowe, budowlane, elektryczne, hydrauliczne. Na terenie naszej gminy odpady komunalne odbierane są z 349 posesji niezamieszkałych. W 2018 roku skontrolowano 68 podmiotów gospodarczych – weryfikacja podpisanych umów i ilości odpadów; W 2019 roku przewidziano kolejne kontrole Straży Miejskiej.
14
z uwzględnieniem podwyżki
WZROST OPŁAT ZA ODBIÓR ODPADÓW Wzrost od 1 kwietnia 2019 Wysokość stawki na 1 osobę Wpływy z opłat w 2019 z uwzględnieniem podwyżki Koszty razem w 2019 (2 305 905) minus wpływy z opłat Koszty obsługi systemu (bez administracyjnych i edukacji) w 2019 (2 227 905) minus wpływy z opłat miasto tereny wiejskie 4,00 16,00 13,50 2 4,50 16,50 14,00 2 5,00 17,00 14,50 2 5,50 17,50 15,00 2 6,00 18,00 15,50 2 * * w 2019 roku system się bilansuje przy podwyżce o 6 zł (bez kosztów administracyjnych i edukacji), spowoduje to konieczność zmiany uchwał dot. stawki opłaty za odbiór odpadów i deklaracji o wysokości opłaty za odbiór odpadów;
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.