Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDominika Elżbieta Domańska Został zmieniony 5 lat temu
1
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym. Młodszy o rok uczeń na progu II etapu edukacyjnego Małgorzata Tubielewicz
2
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA DUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2012 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA DUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977 oraz z 2014 r. poz. 803)
3
Podstawa programowa kształcenia ogólnego wymienia najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w szkole. Katalog kluczowych kompetencji: czytanie, myślenie matematyczne, myślenie naukowe, umiejętność komunikowania się, umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami komunikacyjnymi, umiejętność uczenia się, umiejętność pracy zespołowej.
4
Rola nauczyciela w pokonywaniu przez uczniów progu klasy IV
Należy: poznać różnice dzielące nauczanie w klasach I - III od nauczania w klasach IV szkoły podstawowej, wykorzystać doświadczenia nauczycieli klas młodszych i nauczycieli klas starszych w celu wypracowania , dającego najlepsze efekty ,sposobu oddziaływania na ucznia, wypracować sposób jak najlepszego poznania uczniów klasy IV, nawiązać współpracę z psychologiem lub pedagogiem, nawiązać współpracę z rodzicami,
5
Język polski ZALECANE WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI
Zadaniem nauczyciela języka polskiego na II etapie edukacyjnym jest tworzenie sytuacji metodycznych wykorzystujących pasję poznawczą dzieci, ich chęć zabawy i gotowość do współpracy. Nauczyciel powinien tak organizować proces dydaktyczno – wychowawczy , aby stał się on dla uczniów przygodą prowadzącą do samopoznania , zachętą do nieustannego poznania świata i porządkowania jego obrazu. Uwzględniając zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów , szkoła organizuje zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce języka polskiego.
6
Kształcenie kompetencji kluczowych powinno odbywać się w codziennej pracy dziecka. To one dają możliwość zdobywania umiejętności ponadprzedmiotowych , dobrze przygotowujących do radzenia sobie w każdej sytuacji. Aktywne metody nauczania - praca w małych grupach ( uczniowie mają więcej pomysłów, więcej okazji do posługiwania się językiem, mogą uczyć się jeden od drugiego i uczyć jeden drugiego, przekonują się ,że ich pomysły i rozwiązania mają wartość).
7
Zalety pracy zespołowej
nauczyciel ma możliwość nawiązania kontaktu z pojedynczym uczniem, pomysły każdego ucznia mają szansę na wysłuchanie i zaakceptowanie, następuje nawiązanie pozytywnych relacji między członkami grupy, wszyscy członkowie grupy wzajemnie motywują się do pracy , wytwarza się przyjacielska atmosfera, koleżeńska pomoc , itp. ….
8
W trakcie przeprowadzania zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących należy pamiętać o kilku zasadach: Nie wykluczamy nikogo z zabawy, dlatego ,że czegoś nie wie lub nie potrafi. Nie dzielimy uczniów na lepszych gorszych. Jeżeli ktoś nie ma ochoty się bawić , nie zmuszamy go. Nauczyciel także uczestniczy w zabawie. Każdy ma prawo do popełniania błędów.
9
Bibliografia: M. Skura ., M. Lisiecki., Za progiem. Jak rozwija się dziecko i jaka jest rola nauczyciela w tym rozwoju . ORE, PWN , Warszawa 2011 r. M. Skura., M. Lisiecki., Za progiem. Jak rozwija się dziecko i co z tego wynika dla nauczyciela klasy IV. ORE ,PWN, Warszawa r.
10
Kształcenie kompetencji kluczowych i rozwijanie zainteresowań uczniów w nowoczesnej szkole.
(nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych) Termin: r. godz.15.00 Miejsce : RODN,,WOM” s.231
11
Dziękuję za uwagę Małgorzata Tubielewicz
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.