Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie. Szkody i ich konsekwencje dla przewoźnika / spedytora Marek Izraelski TSLA EXPO 2018 Rzeszów, r.
2
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie – szkody i ich konsekwencje dla przewoźnika / spedytora
Podstawową konsekwencją wystąpienia ryzyka w transporcie jest szkoda Szkoda najczęściej rozumiana jest jako zmiana stanu składników majątkowych poszkodowanego Z punktu widzenia przedsiębiorstwa transportowego szkoda to ogół negatywnych dla działalności tego przedsiębiorstwa konsekwencji, o charakterze krótko i długofalowym, wynikających z niewykonania lub nienależytego wykonania zawartej umowy przewozu
3
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie – szkody i ich konsekwencje dla przewoźnika / spedytora
Z punktu widzenia przedsiębiorstwa transportowego szkoda to: ogół negatywnych dla działalności tego przedsiębiorstwa konsekwencji o charakterze krótko i długofalowym, finansowym i niefinansowym wynikających z niewykonania lub nienależytego wykonania zawartej umowy przewozu lub spedycji
4
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie
Szkoda transportowa – perspektywa przewoźnika /spedytora Uszkodzenie ładunku Strata finansowa Przesunięcie w czasie wcześniej zaplanowanych wydatków Utrata klienta / zaufania Utrata rynku Pogorszenie się reputacji firmy Itp.
5
Przyczyny i rodzaje szkód w transporcie
Przyczyny i rodzaje szkód są pochodną wielu różnych czynników: Prowadzonej działalności (spedycja, transport, logistyka) Przyjętego modelu działania (sposobu i organizacji prowadzonej działalności, przyjętych procedur, itp.) Wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej oraz pracowników liniowych, w tym z zakresu obowiązujących przepisów prawa transportowego
6
Rodzaje szkód transportowych
Najczęstszym (pod względem częstotliwości występowania) rodzajem szkód transportowych są szkody w substancji przesyłki przyjętej do transportu (uszkodzenie, utrata lub ubytek przesyłki) Szkody inne, niż szkody w substancji przesyłki (np. szkody finansowe z tytułu opóźnienia terminu dostawy, dodatkowe koszty przestojów, opłat celnych, uzyskania zezwoleń i licencji, itp.) mają miejsce relatywnie rzadziej ale zazwyczaj są bardziej dotkliwe finansowo
7
Przyczyny szkód transportowych
Niewłaściwe obładowanie kontenera lub innego urządzenia transportowego (np. palety, skrzyni, itp.) Niewłaściwe obładowanie środka transportu (częsta przyczyna szkód w przypadku przewozów drobnicy i przesyłek konsolidowanych) Opakowanie przesyłki nieadekwatne do zastosowanego rodzaju transportu lub środka transportu (np. charakter i rodzaj sił dynamicznych działających na przesyłkę mogą wykluczać jej transport danym rodzajem transportu) Naturalne właściwości przesyłki
8
Przyczyny szkód transportowych
Wada techniczna opakowania lub urządzenia transportowego np. dziury w plandece, kontenerze, itp. umożliwiające przenikanie wody, zapachów, itp. do przestrzeni ładunkowej środka transportu lub urządzenia transportowego, niewłaściwe umycie środka transportu Piętrowanie przesyłek (dotyczy głównie przesyłek drobnicowych i konsolidowanych) Nieprzestrzeganie instrukcji i wytycznych nadawcy, pomijanie oznaczeń ostrzegawczych zamieszczonych na przesyłce (góra / dół; ostrożnie szkło; nie piętrować)
9
Przyczyny szkód transportowych
Niewłaściwe zabezpieczenie na środku transportu (pasami lub innymi urządzeniami Niedotrzymanie wymaganych parametrów transportu (np. temperatury) Nieadekwatność warunków procesu transportowego do danego rodzaju ładunku (np. zakłócenie procesu chłodniczego, awaria agregatu, ustawienie przez obsługę środka transportu niewłaściwego trybu pracy agregatu chłodniczego, itp.)
10
Przyczyny szkód transportowych
Niewłaściwe przygotowanie przesyłki do przewozu przez nadawcę (np. przy przesyłkach chłodzonych, wymagających utrzymania określonej temperatury na czas przewozu – wyższa niż zakładana temperatura przesyłki w chwili przekazania przewoźnikowi do przewozu; niezabezpieczenie przesyłki w skrzyni, kontenerze, itp.) Wykonywanie czynności ładunkowych (ładowanie, manipulowanie, rozładowanie ze środka transportu), w tym na terminalach i magazynach przeładunkowych
11
Przyczyny szkód transportowych
Niewłaściwy wybór drogi przez przewoźnika (dotyczy najczęściej przewozu przesyłek wielkogabarytowych, np. skrajnia przejazdu poniżej wysokości przesyłki na pojeździe) Niedoładowanie, kradzieże, rabunek Zła organizacja pracy na magazynach i punktach przeładunkowych (np. zaginięcie przesyłki w wyniku utraty fizycznej kontroli nad przesyłką; nadawanie i/lub odbiór przesyłek wyłącznie na podstawie scanów z dokumentów przewozowych)
12
Przyczyny szkód transportowych
Opóźnienia w dostawie (przekroczenie umówionego terminu dostawy) na skutek błędów lub złej organizacji procesu transportowego Błędy ludzkie (nieprzekazanie w terminie informacji, przekazanie niepełnych lub błędnych danych podwykonawcy, niewłaściwe wypełnienie dokumentów transportowych, itp.)
13
Przykłady szkód transportowych
14
Przykłady szkód transportowych
15
Przykłady szkód transportowych
16
Przykłady szkód transportowych
17
Przykłady szkód transportowych
18
Przykłady szkód transportowych
19
Przykłady szkód transportowych
20
Przykłady szkód transportowych
21
Przykłady szkód transportowych
22
Przykłady szkód transportowych
23
Przykłady szkód transportowych
24
Przykłady szkód transportowych
25
Dziękuję Państwu za uwagę!
TSLA EXPO 2018
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.