Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Sprawdzian zewnętrzny po szkole podstawowej
Sprawdzian zewnętrzny po szkole podstawowej Materiał do wykorzystania na zebraniu z rodzicami i uczniami klasy VI
2
Podstawa prawna Uczniowie kończący sześcioletnią szkołę podstawową przystępują do sprawdzianu na mocy Ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami). Zasady przeprowadzania sprawdzianów w publicznych sześcioletnich szkołach podstawowych regulują rozporządzenia: - Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU nr 83, poz. 562), - Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 lutego 1999 r. w sprawie utworzenia okręgowych komisji egzaminacyjnych i ich zasięgu terytorialnego (DzU nr 14, poz. 134, z późniejszymi zmianami).
3
Szkoła Podstawowa w Młyńczyskach
Termin, czas i miejsce Odbędzie się w 8 kwietnia 2010 r. Godzina rozpoczęcia 900 Trwa 60 min. Miejsce Szkoła Podstawowa w Młyńczyskach
4
Organizatorzy sprawdzianu
Sprawdzian na terenie naszego województwa małopolskiego organizuje i nadzoruje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie. W szkole przygotowuje i przeprowadza przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego – dyrektor szkoły.
5
Sprawdzian ma charakter:
powszechny (zdają go wszyscy uczniowie, z wyjątkiem upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i ciężkim), obowiązkowy (jeżeli ktoś nie przystąpi do sprawdzianu, będzie musiał powtórzyć ostatnią klasę; nie ma znaczenia liczba uzyskanych punktów), zewnętrzny (uczniowie piszą w zasadzie w swoich szkołach, lecz zakodowane prace sprawdzają przeszkoleni egzaminatorzy OKE).
6
Dla uczniów, którzy nie przystąpią do sprawdzianu z powodu wypadków losowych w pierwszym terminie, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wyznaczy dodatkowy termin. Uczeń, który nie przystąpi do sprawdzianu w dodatkowym terminie, powtórzy ostatnią klasę szkoły podstawowej i przystąpi do sprawdzianu w następnym roku.
7
Bada poziom opanowania umiejętności określonych w Standardach wymagań egzaminacyjnych będących podstawą przeprowadzenia sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej. Sprawdzian nie będzie wykraczał poza treści zawarte w Podstawie programowej kształcenia ogólnego. Sprawdza umiejętności ujęte w pięć głównych obszarów standardów wymagań egzaminacyjnych: I. Czytanie. II. Pisanie. III. Rozumowanie. IV. Korzystanie z informacji. V. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
8
Maksymalnie można uzyskać 40 punktów.
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych mogą otrzymać dostosowane arkusze, a także zdawać egzamin w indywidualnie przystosowanych warunkach.* *Na podstawie orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub specjalistycznej. Orzeczenia lub opinie powinny być wydane nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian. Z przyznanych dostosowań formy i warunków uczeń może, ale nie musi korzystać.
9
Informacja o wynikach Wyniki sprawdzianu odpowiednia okręgowa komisja egzaminacyjna prześle do szkół nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, w przypadku dodatkowych terminów do 31 sierpnia danego roku. Wyniki sprawdzianu nie będą miały wpływu na ukończenie szkoły podstawowej.
10
Dodatkowe uprawnienia ucznia
Uczniowie, którzy nie mogli przystąpić do sprawdzianu w pierwszym terminie, będą mogli przystąpić do niego w terminie dodatkowym. Uczeń może, w terminie dwóch dni od daty sprawdzianu, zgłosić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej zastrzeżenia, jeżeli uzna, że w trakcie sprawdzianu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania. Dyrektor rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w ciągu siedmiu dni od ich otrzymania.
11
W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu, dyrektor odpowiedniej okręgowej komisji egzaminacyjnej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
12
Przypomnienie standardów wymagań z objaśnieniami.
13
UMIEJĘTNOŚCI PONADPRZEDMIOTOWE*
Dużo czytaj! Uważnie analizuj treść wszystkich poleceń. Dbaj o staranność i estetykę zapisu części literackiej i działań matematycznych (niestaranność jest powodem błędów w obliczeniach). Liczy się jakość, nie ilość zapisanego tekstu.
14
STANDARD – CZYTANIE* Pracuj z różnymi tekstami kultury: obrazem, komiksem, czasopismem dla młodzieży, lekturami szkolnymi, słownikami, różnymi utworami literatury pięknej i popularnonaukowej. Czytając, zwracaj uwagę na zapamiętanie poprawnej pisowni trudnych wyrazów, utrwalenie zasad interpunkcji i ortografii.
15
Ćwicz umiejętność wypowiadania własnych sądów, opinii na różne tematy.
Czytaj uważnie i ze zrozumieniem – opowiedz innym o tym, czego się dowiedziałeś. Ćwicz umiejętność wypowiadania własnych sądów, opinii na różne tematy. Pracuj z tekstem; szukaj w nim różnych danych, np. imion, nazwisk, cech charakteru bohatera, przygód.
16
Ćwicz krótkie formy wypowiedzi.
Odróżniaj język potoczny (mówiony i pisany) od języka literackiego. Dbaj o poprawny język, poznawaj znaczenie nowych wyrazów, wzbogacaj słownictwo, szukaj synonimów, naśladuj dobre wzorce. Omawiaj (i interpretuj) różne utwory, szczególnie utwory poetyckie.
17
Posługuj się terminami, jakie są w słowniczkach na końcu książki.
Przed przystąpieniem do zadań z różnych przedmiotów uważnie czytaj polecenia i instrukcje, kieruj się nimi, wykonując zadania.
18
STANDARD – PISANIE* Pracuj z różnymi tekstami kultury: obrazem, komiksem, czasopismem dla młodzieży, lekturami szkolnymi, słownikami, różnymi utworami literatury pięknej i popularnonaukowej. Pisz zdania pojedyncze rozwinięte zamiast złożonych.
19
Nie powtarzaj wyrazów w bliskim sąsiedztwie.
Odpowiadaj dokładnie na pytania. Dobieraj argumenty, by uzasadnić swoje stanowisko. Redaguj teksty o charakterze użytkowym.
20
STANDARD – ROZUMOWANIE*
Ćwicz wykonywanie działań pisemnych! Zawsze próbuj rozwiązać zadania matematyczne – nawet jeśli wydają się trudne do wykonania; każde działanie, każdy punkt może się przydać. Najpierw przeanalizuj zadanie. Ustal sposób jego rozwiązania.
21
Wykonuj więcej zadań związanych z obliczeniami procentowymi.
Opisz sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą odpowiedniego wyrażenia (arytmetycznego, algebraicznego, równania). Jeśli nie jesteś pewien poprawności rozwiązania, lecz nie masz innego pomysłu, nie przekreślaj tego, co zostało napisane. Wykonuj więcej zadań związanych z obliczeniami procentowymi. Rób obliczenia rachunkowe dotyczące praktycznych sytuacji.
22
Działania matematyczne licz dwa razy.
Sprawdź poprawność wyniku z warunkami zadania. Analizuj wyniki obliczeń, oceniaj ich sensowność na każdym etapie rozwiązywania zadań. Odpowiedzi zapisuj zgodnie z poleceniem.
23
STANDARD – KORZYSTANIE Z INFORMACJI*
Zaglądaj do różnych słowników, encyklopedii, leksykonów, map, atlasów, czasopism dostępnych w szkolnej bibliotece. Jeśli nie wiesz, jak z tego korzystać, zapytaj panią bibliotekarkę. Korzystaj z Internetu i edukacyjnych programów komputerowych. Wybieraj oferty odpowiednie dla swego wieku, zainteresowań i potrzeb.
24
STANDARD – WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE*
Ćwicz umiejętność wykonywania obliczeń pisemnych i pamięciowych. Zawsze sprawdzaj poprawność wykonanych obliczeń. W zadaniach otwartych rozwiązuj praktyczne problemy, wykorzystuj właściwości liczb, figur geometrycznych, zjawisk (np. temperatura, pola i objętość figur geometrycznych).
25
W arkuszu uczeń może spotkać się z różnymi formami zadań.
Forma zadania rozszerzonej odpowiedzi (skrót: RO) Czynność ucznia Uczeń pisze dłuższy tekst na zadany temat lub rozwiązuje zadanie wymagające wielu różnych czynności, zapisuje kolejne kroki, przedstawiając swoje rozumowanie.
26
krótkiej odpowiedzi (skrót: KO) Czynność ucznia
Forma zadania krótkiej odpowiedzi (skrót: KO) Czynność ucznia Uczeń podaje rozwiązanie zadania, problemu w formie pojedynczego słowa, liczby, zdania lub wyrażenia matematycznego.
27
Uczeń uzupełnia zdanie brakującym wyrazem, zwrotem lub wyrażeniem.
Forma zadania z luką (skrót: L) Czynność ucznia Uczeń uzupełnia zdanie brakującym wyrazem, zwrotem lub wyrażeniem.
28
wyboru wielokrotnego (skrót: WW) Czynność ucznia
Forma zadania wyboru wielokrotnego (skrót: WW) Czynność ucznia Uczeń wybiera prawidłową lub najlepszą odpowiedź pośród kilku podanych propozycji.
29
na dobieranie (skrót: D) Czynność ucznia
Forma zadania na dobieranie (skrót: D) Czynność ucznia Uczeń dobiera pary wyrazów, zwrotów lub wyrażeń według podanych kryteriów.
30
prawda – fałsz (skrót: PF) Czynność ucznia
Forma zadania prawda – fałsz (skrót: PF) Czynność ucznia Uczeń ocenia prawdziwość podanych zdań lub wyrażeń matematycznych.
31
POWODZENIA!
32
KONIEC
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.