Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKarol Małek Został zmieniony 6 lat temu
1
Język kobiet, język mężczyzn - o sztuce porozumienia
1
2
Różnice w komunikacji kobiet i mężczyzn
2
3
Różnice w komunikacji Fakty i liczby kontra atmosfera i więź
Rywalizacja (podejmowanie decyzji, podkreślanie pozycji) kontra partnerstwo Formułowanie próśb: wprost – nie-wprost Zakamuflowane komunikaty Omawianie spraw („babskie gadanie” kontra „inżynierskie porady”) Wrażliwość na krytykę 3
4
Komunikacja niewerbalna
Kobiety: lepiej odszyfrowują i nadają komunikaty niewerbalne są bardziej skłonne do wyrażania lęku, smutku, niepokoju mają większe przyzwolenie na okazywanie emocjonalności, otwartości Mężczyźni: są bardziej skłonni do wyrażanie złości lepiej odszyfrowują kłamstwa 4
5
W jedenastu krajach, przeprowadzane pod koniec lat siedemdziesiątych XX w.badania ujawniły różnice w zakresie zdolności rozumienia niewerbalnych komunikatów. Otrzymane wyniki, które wskazywały na przewagę kobiet w umiejętności ich odszyfrowywania jak i nadawania (Hall,1979; Rosenthal, DePaulo,1979).
6
(A.Mulac, T.Lundell, J. Bradac, 1986)
MĘŻCZYZNI Wokalizacja pauz („hmmm”, „eee..”) Używanie czasowników akcji Podawanie własnych ustosunkowań , opinii Popełnianie błędów gramatycznych KOBIETY Odwoływanie się do własnych stanów emocjonalnych Zgłaszanie niepewności Stosowanie bardziej złożonych zdań Stosowanie pytań dodanych („…. , prawda?”
7
(A. Mulac, 1986) KOBIETY MĘŻCZYŹNI
Przysłówkowe rozpoczynanie zdań (jak, gdzie, kiedy) Stosowanie opozycji (powinnaś to zrobić, ale nie musisz) Pytania retoryczne Odniesienia do stanów emocjonalnych Stosowanie przerywników („aha”) Czasowniki ruchu Dłuższe zdania Negacje, zaprzeczanie Stosowanie intensyfikatorów przymiotników („tak bardzo”, „niezmiernie”) MĘŻCZYŹNI Dłuższe słowa Stosowanie zaimka „ja” Używanie czasu teraźniejszego Wokalizacja pauz Błędy gramatyczne Czasowniki w stronie czynnej Przymiotniki oceniające Odniesienia do ludzi („większość ludzi”, „wszyscy wiedzą, że..”)
8
Różnice komunikacyjne w związku
Wyrażanie bliskości poprzez rozmowę i zwierzenia albo poprzez działanie Interpretacja ukrytych komunikatów (np. karnet na siłownię) Założenie o domyślności partnera (sfera seksualna, zwracanie uwagi na niepokojące sygnały w związku) 8
9
Jak sobie radzić z różnicami?
Treningi asertywności dla kobiet, treningi wrażliwości dla mężczyzn (obawa bycia uznanym za „zniewieściałego”) Cechy androgyniczne – „męskie kobiety” i „kobiecy mężczyźni” porozumiewają się skuteczniej Świadomość różnic oraz podobieństw pomocna w nawiązywaniu satysfakcjonujących kontaktów 9
10
Konflikt 10
11
Style reagowania na konflikt
RYWALIZACJA WSPÓŁPRACA Moje potrzeby KOMPROMIS UNIKANIE ULEGANIE Potrzeby drugiej strony 11
12
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia.
12
13
Komunikat JA 13
14
Komunikat JA - budowa Ja czuję... (określ swoje uczucia, emocje)
… wtedy, gdy ty... (powiedz o faktach, konkretnych zachowaniach rozmówcy) ...ponieważ... (powiedz, jak to wpływa na Twoje zachowanie) … w związku z tym oczekuję, proszę... (powiedz, czego oczekujesz od rozmówcy) 14
15
Jestem rozdrażniony, gdy widzę co robisz ...
Ja widzę..., Ja słyszę..., Ja czuję.... Jestem rozdrażniony, gdy widzę co robisz ... Denerwuję się, gdy do mnie mówisz w taki sposób.....
16
MÓW O ZACHOWANIACH LUB ZDARZENIACH NIE O OSOBACH LUB INSTYTUCJACH
17
używaj jak najmniej uogólnień:
BĄDŹ KONKRETNY używaj jak najmniej uogólnień: „Bo Ty zawsze...”
18
TRZYMAJ SIĘ SEDNA SPRAWY mów o tym co się dzieje „tu i teraz”
19
ZAAKCEPTUJ SWOJE UCZUCIA, TRAKTUJ JE JAK SWOJĄ WŁASNOŚĆ
PRZYJMIJ ZA NIE ODPOWIEDZIALNOŚĆ NIE OSKARŻAJ NIKOGO O WYWOŁYWANIE TWOICH UCZYĆ Mów: “Jestem zły!” a nie “Ty mnie złościsz!”
20
SŁUCHANIE PRAWDZIWE CZY PSEUDOSŁUCHANIE Prawdziwe słuchanie oparte jest na intencji zaangażowania się w jeden z następujących celów: a) zrozumienie drugiej osoby b) zainteresowanie rozmową c) nauczenie się czegoś d) udzielenie pomocy, wsparcia
21
zadawanie pytań, udzielanie informacji
SŁUCHANIE AKTYWNE zadawanie pytań, udzielanie informacji PARAFRAZOWANIE PRECYZOWANIE INFORMACJA ZWROTNA – bez popadania w osądy można powiedzieć co się myślało, co czuło, czego doświadczało.
22
PEŁNE SŁUCHANIE: 1. utrzymuj kontakt wzrokowy
2. nachyl się w stronę rozmówcy 3. wspieraj mówiącego kiwając głową, parafrazując 4. upewnij się, że dobrze rozumiesz, poproś o sprecyzowanie wypowiedzi zadając pytania 5. zadbaj o to, by nic cię nie rozpraszało 6. zaangażuj się w słuchanie i zrozumienie wypowiedzi
23
BARIERY UTRUDNIAJĄCE UWAŻNE SŁUCHANIE
porównywanie – kto mądrzejszy, kto więcej cierpiał, jest się zajętym ocenianiem · domyślanie się – nie zwraca się uwagi co osoba mówi tylko sami domyślamy się co ma na myśli, przygotowywanie odpowiedzi -cała uwaga skupiona jest na przygotowywaniu następnej wypowiedzi i brakuje czasu na słuchanie; filtrowanie – słuchanie wybiórcze – badanie nastroju rozmówcy - wysłuchanie tylko jednej istotnej, interesującej, również unikanie usłyszenia informacji negatywnych dla siebie
24
osądzanie – etykietowanie przed wysłuchaniem
skojarzenia – uruchamianie “ łańcucha skojarzeń “ utożsamianie się – “ja też tak mam” udzielanie rad - zamiast słuchać doradzamy “ ja bym zrobiła to w ten sposób...” sprzeciwianie się – druga strona nigdy nie czuje się wysłuchana – gaszenie rozmówcy, dyskontowanie przekonanie o swojej racji – “po co słuchać? I tak wiem swoje!” zmiana toru – próbujemy uniknąć dyskomfortu słuchania drugiej osoby i zmieniamy temat lub obracamy w żart zjednywanie – chcemy być mili, wspierający zgadzamy się ze wszystkim, nie dostrzegamy rozmówcy staramy się tylko zjednać go sobie, nie słuchamy a badamy co mówi.
25
:-) DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ !
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.