Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWiktor Bartłomiej Duda Został zmieniony 6 lat temu
1
Szkoły Doktorskie Instytutów Polskiej Akademii Nauk
Zbigniew Kubiatowski Zastępca Przewodniczącej Rady Samorządu Doktorantów PAN 2 Konferencja Doktorantów PAN, Warszawa-Falenty, 2018 r.
2
Materiał źródłowy projekt ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym”
z dnia 22 stycznia 2018 r., dokumenty opracowane podczas „I Konferencji Doktorantów PAN”, która odbyła się w dniach czerwca 2017 r., opracowanie podstawowych problemów, opinia w/s projektu UPAN i „Horyzontalnych powiązań instytutów PAN z uczelniami, dokumenty z konferencji „Model Funkcjonowania Studiów Doktoranckich”, która odbyła się w dniach listopada 2017 r.
3
Podstawowe założenia Szkoły doktorskie, muszą opierać się o ustawę „Prawo o szkolnictwie wyższym”, szkoły doktorskie mogą być prowadzone przez uczelnie, instytuty naukowe, instytuty badawcze, instytuty międzynarodowe (Art ) szkoła doktorska może być prowadzona przez kilka podmiotów jednocześnie, w tym podmioty z poza środowiska naukowego (Art ), każdy podmiot może prowadzić maksymalnie 3 szkoły doktorskie (Art )
4
Podstawowe założenia c.d.
Każdy Instytut może stworzyć szkołę doktorską z dowolnym partnerem (Art ), Najważniejszym dokumentem szkoły doktorskiej jest jej regulamin, tworzony przez radę naukową instytutu lub rady naukowe instytutów (Art. 205.), Przy partnerskich szkołach doktorskich oprócz regulaminu najważniejsza jest umowa między organizatorami danej szkoły doktorskiej (Art ),
5
Model funkcjonowania Szkół Doktorskich Instytutów PAN
Szkoła Doktorska A Szkoła Doktorska B Federacja Szkół Doktorskich PAN Instytut A Instytut B Instytut C Instytut D Instytut E Instytut F Instytut G Instytut H Szkoła Doktorska C Szkoła Doktorska D Szkoła Doktorska Szkoła Doktorska Uczelnia Instytut Badawczy
6
Szkół Doktorskie Instytutów PAN elementy wspólne i odrębne
Elementy odrębne: określanie sposobów i kierunków kształcenia i prowadzenia badań, współpraca z partnerami (zarówno z PAN jak i z poza PAN), rozliczenia z Ministerstwem (finansowe i merytoryczne), Elementy wspólne Prawne (regulaminy Szkół Doktorskich, prawa i obowiązki doktorantów), Projakościowe (stypendia projakościowe, dostęp do wsparcia, mobilność), Ewaluacyjne (porównanie Szkół Doktorskich, monitorowanie karier absolwentów) Samorząd Szkół Doktorskich Instytutów PAN
7
Szkoły Doktorskie Instytutów PAN elementy projakościowe
Szkoły Doktorskie w systemie uczeń-mistrz, doktorant młodym naukowcem a nie studentem, ułatwianie zdobywania środków na badania naukowe prowadzone przez doktorantów biuro pozyskiwania środków na badania naukowe prowadzone przez doktorantów, ułatwienia w obszarze mobilności biuro mobilności międzynarodowej, krajowej, wewnątrz PAN
8
Szkoły Doktorskie Instytutów PAN elementy projakościowe
Stypendia projakościowe – np. Stypendium Prezesa PAN, Mobilność pomiędzy Szkołami Doktorskimi Instytutów PAN – w tym zajęcia dla wszystkich doktorantów, Zajęcia z umiejętności miękkich kurs wprowadzający (wyjaśniający funkcjonowanie organów PAN) kurs pedagogiczny, kurs pisania grantów, kurs pisania prac naukowych, kurs pisania prac popularyzatorskich,
9
Szkoły Doktorskie Instytutów PAN elementy projakościowe
ewaluacja SDI PAN – możliwość porównania (np.. Dzięki konkursowi ProPAN), Monitorowanie karier naukowych absolwentów SDI PAN, Ewaluacja pracy promotorów, Włączenie Członków Korporacji PAN w proces kształcenia doktorantów,
10
Szkoły Doktorskie Instytutów PAN elementy organizacyjne
Ujednolicenie praw i obowiązków doktorantów zapisanych w regulaminach Szkół Doktorskich Instytutów PAN, Samorząd doktorancki wszystkich Szkół Doktorskich Instytutów PAN, Organizacja biura mobilności i biura wsparcia przy pozyskiwaniu grantów. Rada Szkół Doktorskich Instytutów PAN, w którą będą również włączeni doktoranci,
11
Szkoły Doktorskie Instytutów PAN
Każda ze Szkół Doktorskich jest: oddzielna merytorycznie i finansowo, samorządna, najlepiej dopasowana do swojej dyscypliny badawczej Szkoły Doktorskie Instytutów PAN Wszystkie Szkoły Doktorskie samodzielnie określają projakościowe standardy, których zobowiązują się przestrzegać, tworzą wspólne organy wsparcia edukacji, mają wspólną reprezentację,
12
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Założenia merytoryczne przygotowali:
Zbigniew Kubiatowski, - Katarzyna Kryszczuk, Karolina Bejm, - Karolina Rutkowska, Karolina Zajdel, - Kamil Rudol, Anna Domżalska, - Kinga Paprocka, Uczestnicy „I Konferencji Doktorantów PAN” Konsultacje prawne: Kamil Rudol, - Kinga Paprocka, Prezentację przygotował i wygłosił: Zbigniew Kubiatowski Kontakt do Rady Samorządu Doktorantów PAN Strona internetowa Adresy
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.