Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
z dyrektorami szkół i placówek
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek w rejonach wspomagania rok szkolny 2016/2017 wrzesień – październik 2016
2
Nazwisko i imię wizytatora
Wspomaganie dyrektorów szkół i placówek w powiatach Delegatury KO w Bielsku - Białej Powiat Nazwisko i imię wizytatora Miasto Bielsko-Biała st. wiz. Beata Janczak st. wiz. Elżbieta Skrzypek st. wiz. Bożena Walaszczyk st. wiz. Teresa Zając Bielski st. wiz. Anna Augustyniak – Soj st. wiz. Zofia Kasza Cieszyński wiz. Agata Franek wiz. Beata Górna wiz. Małgorzata Kasztura Pszczyński st. wiz. Aldona Fulczyk st. wiz. Andrzej Mróz Żywiecki st. wiz. Bernadeta Piestrak st. wiz. Elżbieta Sobieska z-ca dyrektora DK BB Ilona Włoch
3
PROGRAM SPOTKANIA Powitanie Przedstawienie porządku narady
Przedstawienie wizytatorów wspomagających dany powiat Harmonogram i tematyka spotkań z dyrektorami w roku szkolnym 2016/2017 Akty prawne obowiązujące od 1 września 2016 roku „Rejestr wspomaganie” – tematyka najczęściej zadawanych telefonicznie pytań Wyniki ankiety dla dyrektorów z terenu nadzoru Delegatury KO w Bielsku – Białej „Rekomendacje, propozycje, wnioski w nadzorze pedagogicznym” 8. Sprawy bieżące 9. Zakończenie
4
HARMONOGRAM WSPIERANIA DYREKTORÓW PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ I PLACÓWEK W POWIATACH w roku szkolnym 2016/2017
5
wizytatorzy wspierający powiaty
TERMIN TEMATYKA ODPOWIEDZIALNI wrzesień październik 2016 Diagnoza oczekiwań i potrzeb dyrektorów szkół i placówek w kontekście organizacji wspierania dyrektorów Dyrektor delegatury, wizytatorzy wspierający powiaty Wypracowanie zasad wspierania dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek w powiatach Omówienie zmian w aktach prawnych, które weszły w życie z dniem 1 września 2016 roku październik listopad 2016 Zmiany w strukturze szkolnictwa - szczegółowa analiza proponowanych rozwiązań styczeń 2017 Analiza zasad przyjmowania do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek Statuty szkól i placówek - wprowadzenie zmian marzec 2017 Omówienie trybu opiniowania arkuszy organizacji publicznych przedszkoli, szkół i placówek w zakresie ich zgodności z przepisami, przedstawionych przez organy prowadzące maj 2017 Dokumentowanie przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej przedszkoli, szkół i placówek Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
6
Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2016/2017
7
15 11 26 Plan nadzoru pedagogicznego Śląskiego Kuratora Oświaty
na rok szkolny 2016/2017 Liczba ewaluacji problemowych oraz zakres ewaluacji problemowych, planowanych w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek Delegatura KO w Bielsku - Białej Zakres ewaluacji problemowych Typ szkoły/rodzaj placówki Liczba ewaluacji Ewaluacja całościowa przedszkola, gimnazja Ewaluacja problemowa w wymaganiach wskazanych przez Ministra Edukacji Narodowej Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, placówki kształcenia ustawicznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego 15 w zakresie wybranym przez Śląskiego Kuratora Oświaty Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne 11 Razem liczba ewaluacji planowanych w szkołach i placówkach 26
8
Tematyka kontroli planowych Ilość szkół i placówek objętych kontrolą
Liczba i tematyka kontroli planowanych w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek (woj. śląskie) lp. Tematyka kontroli planowych Typ szkoły/ rodzaj placówki Ilość szkół i placówek objętych kontrolą 1. Prawidłowość organizacji i funkcjonowania biblioteki szkolnej. publiczne szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne 623 2. Realizacja kształcenia dualnego w ramach praktycznej nauki zawodu. publiczne technika i zasadnicze szkoły zawodowe 55 (dane z monitorowania prowadzonego w listopadzie 2016 r.) 3. Zgodność z przepisami prawa przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli na rok szkolny 2017/2018. publiczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych 150
9
Zmiany w aktach prawnych 2016/2017
10
zmiana art. 42 ust. 7a oraz uchylenie ust: 3a-3c: 2 (1 września 2016);
USTAWA z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 668) zawiera, w szczególności: likwidację obowiązku realizowania przez nauczycieli w ramach 40-godzinnego tygodniowego czasu pracy, tzw. „godzin karcianych” - art. 42 ust.2 otrzymuje brzmienie: W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: 1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7; 2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów; 3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym. zmiana art. 42 ust. 7a oraz uchylenie ust: 3a-3c: 2 (1 września 2016);
11
USTAWA z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 668) zawiera, w szczególności: uregulowanie kwestii dotyczących postępowania dyscyplinarnego nauczycieli - Rozdział 10 „Odpowiedzialność dyscyplinarna” – art z (wejście w życie 31 maja 2016, z wyjątkiem uregulowań dotyczących centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych): prawo wniesienia zażalenia na postanowienie rzecznika o umorzeniu postępowania lub na postanowienie komisji dyscyplinarnej o odmowie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego - na postanowienie o umorzeniu postępowania wyjaśniającego lub odmowie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego służy zażalenie: nauczycielowi, którego dotyczy to postępowanie, oraz dyrektorowi szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, a w przypadku nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły - temu nauczycielowi oraz organowi prowadzącemu szkołę; o wszczęciu postępowania wyjaśniającego dotyczącego czynu naruszającego prawa i dobro dziecka rzecznik dyscyplinarny zawiadamia także Rzecznika Praw Dziecka. Na postanowienie o umorzeniu postępowania wyjaśniającego lub odmowie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego dotyczącego czynu naruszającego prawa i dobro dziecka Rzecznikowi Praw Dziecka służy zażalenie w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia rozszerzenie na wszystkich nauczycieli, bez względu na wymiar i miejsce zatrudnienia, przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej oraz wymogu niekaralności – art. 91b ust. 2 pkt 1 ;
12
USTAWA z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 668) zawiera, w szczególności – ciąg dalszy: d) wprowadzenie centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych wobec nauczycieli, w którym będą gromadzone dane o nauczycielach prawomocnie ukaranych karą wydalenia z zawodu nauczycielskiego lub karą zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania (od 1 września 2016); UWAGA! Zgodnie z art. 7 ustawy zmieniającej - informacji z rejestru udziela się od dnia 1 stycznia 2017 roku W okresie od dnia wejścia w życie ustawy z 18 marca 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., w celu potwierdzenia niekaralności karami dyscyplinarnymi, o których mowa w art. 76 ust. 1 pkt 3 (zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania) Karty Nauczyciela albo 4 (wydalenie z zawodu nauczyciela) nauczyciel przed nawiązaniem stosunku pracy składa dyrektorowi szkoły oświadczenie, w postaci papierowej albo postaci elektronicznej, o nieukaraniu tymi karami. (art. 7 - przepis przejściowy ustawy z )
13
USTAWA z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 668) zawiera w szczególności – ciąg dalszy: zmianę sposobu planowania finansowania jednorazowej gratyfikacji pieniężnej dla nauczycieli, którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania nadaje tytuł honorowy profesora oświaty art. 31, ust. 1 otrzymuje brzmienie: Nauczycielowi dyplomowanemu, który uzyskał tytuł honorowy profesora oświaty, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wypłaca jednorazową gratyfikacje pieniężną w wysokości 18 tysięcy zł (1 stycznia 2017 r.);
14
USTAWA z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 35) : powraca do stanu prawnego, w którym obowiązkiem szkolnym były objęte dzieci od 7 roku życia - art. 15, ust. 2 otrzymuje brzmienie: Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia. (1 września 2016); określa zasady odraczania obowiązku szkolnego dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – dodano po art. 16a art. 16a w brzmieniu: 1. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o których mowa w art. 14 ust. 1a, rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. 2. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym. 3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wniosek można złożyć ponownie w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Wniosek składa się nie później niż do dnia 31 sierpnia. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego.
15
USTAWA z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 35) – ciąg dalszy 4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno- -pedagogiczną, założoną zgodnie z art. 82 oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych. 5. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego zgodnie z ust. 2, kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu lub w innej formie wychowania przedszkolnego, a dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, także w ośrodku umożliwiającym dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Przepisy art. 14a ust. 2 i 4 stosuje się odpowiednio (1 września 2016);
16
USTAWA z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 35) – ciąg dalszy określa obowiązek przygotowania przedszkolnego 6-latków – art. 14, ust. 3 otrzymuje brzmienie: Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu lub w innej formie wychowania przedszkolnego (1 września 2016); przywraca obowiązek: uzyskiwania pozytywnej opinii organu nadzoru pedagogicznego w przypadku likwidacji szkoły lub placówki prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego – art. 59, ust. 2 otrzymuje brzmienie: Szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, a w przypadku publicznej szkoły artystycznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego - po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną może zostać zlikwidowana za zgodą organu, który udzielił zezwolenia na jej założenie (23 stycznia 2016 r.),
17
USTAWA z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 35) – ciąg dalszy b) uzyskiwania pozytywnej opinii kuratora w przypadku udzielania przez jednostkę samorządu terytorialnego zezwolenia na założenie przez osobę fizyczna lub osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego publicznej szkoły lub placówki- art. 58, ust. 3 otrzymuje brzmienie: Założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga: 1) zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych danego typu, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty; 2) w przypadku szkół artystycznych: a) realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne - zezwolenia ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, b) realizujących także kształcenie ogólne - zezwolenia ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora Oświaty (23 stycznia 2016 r.), opiniowania przez kuratora oświaty planów pracy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli - dodano w art. 31, ust. 1 pkt 10a w brzmieniu: opiniuje plany pracy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego i ministra właściwego do spraw rolnictwa (23 stycznia 2016 r.),
18
USTAWA z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1010): rezygnuje z przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, usunięto art. 9 ust. 1 pkt. 1; umożliwia wniesienie odwołania od wyniku weryfikacji sumy punktów z części pisemnej egzaminu maturalnego i części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, w art. 44zzz dodano ust. 7-21, w art. 44zzzt dodano ust. 7-21; umożliwia wykonywanie przez zdającego fotografii swojej pracy egzaminacyjnej podczas dokonywania wglądu, w art. 44zzz dodaje się ust. 2a w brzmieniu: Podczas dokonywania wglądu, o którym mowa w ust. 1, uczeń lub jego rodzice, słuchacz albo absolwent mogą sporządzać notatki i wykonywać fotografie pracy egzaminacyjnej, podobnie jak w art. 44 zzzt (egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie);
19
USTAWA z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1010) – ciąg dalszy: określa obowiązek wyznaczenia przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej egzaminatora do przeprowadzenia weryfikacji sumy punktów innego niż ten, który sprawdzał i oceniał pracę egzaminacyjną, zmiana w art. 44 zzz ust. 4: Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej do weryfikacji sumy punktów wyznacza egzaminatora wpisanego do ewidencji egzaminatorów, o której mowa w art. 9c ust. 2 pkt 7, innego niż egzaminator, który sprawdzał i oceniał pracę egzaminacyjną, której dotyczy wniosek, o którym mowa w ust. 3.; zmienia zasady w zakresie zapewnienia uczniom, w tym uczniom niepełnosprawnym, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych – w art. 22ae dod. ust. 10a-10c; 10a. Jeżeli w ciągu roku szkolnego istnieje konieczność zakupu dodatkowych kompletów podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, w wyniku: 1) dostarczenia do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia, a środki z przekazanej dotacji celowej nie pokryją kosztu zakupu tych kompletów, lub 2) braku możliwości uzyskania tych kompletów z innej szkoły w drodze przekazania, zgodnie z art. 22ak ust. 6- koszt zakupu brakujących kompletów podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych jest refundowany ze środków dotacji celowej przekazanej na kolejny rok szkolny.
20
USTAWA z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1010) – ciąg dalszy: 10b. Jeżeli w latach szkolnych następujących po roku, w którym udzielono dotacji celowej na wszystkich uczniów danej klasy na wyposażenie:1) klas IV-VI szkoły podstawowej oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie klas IV-VI szkoły podstawowej, 2) gimnazjum oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie gimnazjum- istnieje konieczność zapewnienia, ze względu na zdiagnozowany stopień zaawansowania znajomości danego języka obcego nowożytnego przez uczniów kolejnych roczników tych klas, podręczników lub materiałów edukacyjnych do danego języka obcego nowożytnego innych pod względem poziomu zaawansowania niż zakupione ze środków dotacji celowej, koszt zakupu tych brakujących podręczników lub materiałów edukacyjnych jest refundowany ze środków dotacji celowej przekazanej na kolejny rok szkolny. Koszt zapewnienia podręczników lub materiałów edukacyjnych do danego języka obcego nowożytnego dostosowanych do stopnia zaawansowania znajomości danego języka obcego nowożytnego jest refundowany do wysokości 25 zł na ucznia, uwzględniając koszty obsługi zadania, o których mowa w ust. 15. 10c. W przypadku podręczników lub materiałów edukacyjnych, o których mowa w ust. 10b, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych koszt zapewnienia tych podręczników lub materiałów edukacyjnych jest refundowany do kwoty, o której mowa w ust. 10b, z uwzględnieniem ust. 5a.
21
USTAWA z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1010) – ciąg dalszy: wprowadza zmiany dotyczące ustalania terminów postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, a także terminów składania dokumentów – po art. 20w dod. art. 20wa [Określenie terminów postępowania rekrutacyjnego i uzupełniającego; ogłoszenie kryteriów branych pod uwagę w postępowaniach] ; reguluje kwestie dotyczące przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do nowo tworzonego publicznego przedszkola, publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, publicznej szkoły lub publicznej placówki – po art. 20zc dod. art. 20zca;
22
USTAWA z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1010) – ciąg dalszy: określa zasady przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora szkoły – zmiana w art. 36a; np. ust. 4 otrzymuje brzmienie: Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej.”, ust. 6 otrzymuje brzmienie: W celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący szkołę lub placówkę powołuje komisję konkursową w składzie: po trzech przedstawicieli: organu prowadzącego szkołę lub placówkę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, 2) po dwóch przedstawicieli: rady pedagogicznej, b) rady rodziców, 3) po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych (…) przy czym przedstawiciel ten nie może być zatrudniony w szkole lub placówce, której konkurs dotyczy.
23
USTAWA z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1010) – ciąg dalszy: utrzymuje procedurę postępowań dotyczących oceny pracy dyrektora szkoły lub nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły – art. 28 ustawy zmieniającej; wprowadza oceny opisowe śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnością sprzężoną –zmiana w art. 44i ust. 7 - Oceny bieżące oraz śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne zachowania dla: 1) ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, 2) ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, uczęszczającego do szkoły, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. e- są ocenami opisowymi. doprecyzowuje zasady dotyczące kształcenia uczniów przybywających z zagranicy (nowe brzmienie art. 5a, ust. 2a ustawy zmienianej: Zadaniem oświatowym gminy i powiatu jest także zapewnienie dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 94a ust. 4 i 4b, zmiana w art. 94 a ust. 6 pkt 2 ustawy zmienianej – delegacja ustawowa do rozporządzenia w sprawie sposobu organizacji dodatkowej nauki języka polskiego i dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania - zmiana w chodzi w życie z dniem 1 września 2016);
24
USTAWA z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1010) – ciąg dalszy: wygasza z dniem 1 września 2017 r. pomaturalne szkoły bibliotekarskie i animatorów kultury (art.13 ustawy zmieniającej (tu m.in: ust. 1: Z dniem 1 września 2017 r. likwiduje się klasę pierwszą dotychczasowej szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury), zmiana wchodzi w życie 1 września 2016); reguluje kwestie związane z dokonywaniem wpisów do ewidencji szkół niepublicznych (w art. 82 zmiana brzmienia ust. 2a oraz dodanie ust. 2aa); wprowadza zmiany w zakresie udzielania i rozliczania dotacji wypłacanych przedszkolem, szkołom i placówkom z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (w rozdziale 7 dodaje się art. 78a-78e). Ustawa wchodzi w życie 1 września 2016 r., z wyjątkami (12 lipca 2016 r. z mocą od dnia 15 stycznia 2016 r., 12 lipca 2016 r., 25 lipca 2016 r., 1 stycznia 2017 r., 1 września 2018 r.)
25
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 2 listopada 2015 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1872): porządkuje katalog placówek systemu oświaty, do których stosuje się przepisy rozporządzenia – § 1 pkt 1; określa zasady pracy wychowawczej, edukacyjnej i opiekuńczej z wychowankami – § 2; określa standardy pracy i wyposażenia w schroniskach młodzieżowych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych – § 8,26,41,52,58; wskazuje specjalistów pracujących w ośrodkach, których kwalifikacje decydują o jakości opieki i wychowania – § 24, ust.1-5; precyzuje przydział wychowanków do grup wychowawczych poprzez wskazanie, że przy przydziale do grupy wychowawczej uwzględniane są indywidualne potrzeby rozwojowe wychowanków oraz ich wiek – § 22, 23, 38, 50, 61,70;
26
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 2 listopada 2015 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1872) – ciąg dalszy: precyzuje przepisy w zakresie opieki sprawowanej w porze nocne – § 10, 25, 40, 63, 69; wskazuje, że w ośrodku mogą mieszkać wyłącznie wychowankowie ośrodka – § 26 ust. 3; wprowadza regulacje określające wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych – § 13, 32, 48; precyzuje funkcjonowanie placówek oraz sposób realizacji ich zadań (w szczególności § 19, 36, 49, 58, 67); określa zasady współpracy placówek z wolontariuszami – § 75; określa przepisy przejściowe i końcowe – rozdział 8. Data wejścia w życie: 1 września 2016 r., z wyjątkiem § 15, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
27
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 sierpnia 2016 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 sierpnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych z dnia 10 czerwca 2015 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1278): uchyla przepisy zgodnie, z którymi uczniowi, który uczęszczał jednocześnie na zajęcia z religii i na zajęcia z etyki, do średniej odpowiednio rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych wylicza się ocenę ustaloną jako średnia ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć (§ 1 uchyla ust. 3 w § 20 i 21 zmienianego rozporządzenia – tj. W przypadku gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i zajęcia etyki, do średniej ocen, o której mowa w ust. 1, wlicza się ocenę ustaloną jako średnia z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeżeli ustalona w ten sposób ocena nie jest liczbą całkowitą, ocenę tę należy zaokrąglić do liczby całkowitej w górę). W kontekście rozporządzenia MEN z dnia 1 czerwca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych w sprawie sposobu wpisywania na świadectwo szkolne promocyjne i świadectwo ukończenia szkoły ocen klasyfikacyjnych z religii i etyki (slajd 29); Data wejścia w życie: 1 września 2016 r.
28
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 czerwca 2016 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 787) wprowadza zapisy określające między innymi: wzór zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego dla absolwentów szkół ponadpodstawowych, którzy przystąpili do ww. egzaminu, (załącznik do rozporządzenia, str. 6); obowiązek i sposób dołączenia do świadectwa lub wpisu do indeksu informacji o ocenach opisowych w formie pisemnej, jeżeli w statucie szkoły została ustalona ocena opisowa - w § 6 rozporządzenia zmienianego dodano pkt 4: W przypadku, o którym mowa w art. 44i ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, wraz ze świadectwem, o którym mowa w ust. 1, albo wpisem do indeksu, o którym mowa w ust. 2, uczeń otrzymuje informację o ocenach opisowych w formie pisemnej. Informacja zawiera: imię (imiona) i nazwisko ucznia, rok szkolny i klasę, a w szkole policealnej dla młodzieży – semestr, nazwę zajęć edukacyjnych lub zachowanie, treść oceny opisowej z danych zajęć edukacyjnych lub zachowania oraz datę ustalenia oceny opisowej. Informację opatruje się pieczęcią podłużną szkoły oraz czytelnym podpisem nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne albo wychowawcy klasy.
29
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 czerwca 2016 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 787) – ciąg dalszy: wzór legitymacji dla uczniów szkół policealnych i słuchaczy szkół dla dorosłych, której ważność potwierdza się w kolejnym semestrze oraz nałożenia obligatoryjnego terminu wymiany dotychczasowych legitymacji do 30 września 2016 r., (załącznik do rozporządzenia, str. 5 i § 2 ust. 1,2 rozporządzenia zmieniającego) – § Legitymacje szkolne wydane uczniom szkół policealnych dla młodzieży i słuchaczom szkół dla dorosłych na druku według dotychczasowego wzoru nr 66a oraz legitymacje szkolne wydane uczniom szkół policealnych dla młodzieży i słuchaczom szkół dla dorosłych na druku według dotychczasowego wzoru nr 66, o których mowa w § 2 ust. 1–3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 23), zachowują ważność do dnia 30 września 2016 r. 2. W terminie do dnia 30 września 2016 r. szkoły policealne dla młodzieży i szkoły dla dorosłych wymienią uczniom i słuchaczom legitymacje, o których mowa w ust. 1, na nowe legitymacje szkolne wydane na drukach według wzoru nr 66b określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem. Wymiana legitymacji następuje za zwrotem legitymacji, o których mowa w ust. 1, i jest nieodpłatna.
30
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 czerwca 2016 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 787) – ciąg dalszy: zasady umieszczania na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkoły ucznia, który realizował zajęcia z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, zajęcia własnej historii i kultury oraz geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość, nazw ww. zajęć edukacyjnych – po ust. 8 dodaje się ust. 8a i 8b w brzmieniu: Na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkoły ucznia, który realizował zajęcia z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego oraz zajęcia z własnej historii i kultury mniejszości lub społeczności posługującej się językiem regionalnym: język mniejszości narodowej, język mniejszości etnicznej lub język regionalny umieszcza się w miejscu przeznaczonym na obowiązkowe zajęcia edukacyjne, na pierwszej wolnej pozycji, wpisując status tego języka („język mniejszości narodowej”, „język mniejszości etnicznej” lub „język regionalny”) oraz jego nazwę; historię i kulturę własną mniejszości lub społeczności posługującej się językiem regionalnym umieszcza się w miejscu przeznaczonym na dodatkowe zajęcia edukacyjne, wpisując nazwę tych zajęć („Historia i kultura”) oraz nazwę mniejszości narodowej, etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym, której one dotyczą. 8b. Na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkoły ucznia, który realizował dodatkowo zajęcia z geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, umieszcza się te zajęcia w miejscu przeznaczonym na dodatkowe zajęcia edukacyjne, wpisując nazwę tych zajęć („Geografia”) oraz nazwę tego państwa.”,
31
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 czerwca 2016 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 787) wprowadza zapisy określające między innymi – ciąg dalszy: sposób wpisywania na świadectwo szkolne promocyjne i świadectwo ukończenia szkoły ocen klasyfikacyjnych z religii i etyki - po ust. 11a dodaje się ust. 11b w brzmieniu: Na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkoły, w miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się: 1) poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć; 2) ocenę z religii albo etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć, bez wskazywania, z jakich zajęć jest to ocena; 3) ocenę z religii i ocenę z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i zajęcia z etyki, obowiązek dołączenia do arkuszy ocen słuchaczy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, przyjętych do klasy drugiej na podstawie świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej, kopii tego świadectwa, poświadczonej za zgodność przez dyrektora liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, do którego został przyjęty absolwent zasadniczej szkoły zawodowej – po ust. 21 dodaje się ust. 21a w brzmieniu: Do arkuszy ocen słuchaczy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, przyjętych do klasy drugiej na podstawie świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej, dołącza się kopię tego świadectwa, poświadczoną za zgodność przez dyrektora liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, do którego został przyjęty absolwent zasadniczej szkoły zawodowej. Data wejścia w życie: 7 czerwca 2016 roku z wyjątkiem przepisu dotyczącego wpisywania na świadectwo szkolne promocyjne i świadectwo ukończenia szkoły ocen klasyfikacyjnych z religii i etyki, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2016 r.
32
Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 czerwca 2016 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2016 r., poz. 895): uwzględnia w podstawie programowej wychowania przedszkolnego umiejętności czytania i przygotowanie dzieci do nabywania umiejętności pisania, a także umiejętności matematycznych niezbędnych do podjęcia nauki w szkole, (załącznik nr 1 do rozporządzenia, Obszary: ust. 13 i 14 – np. pkt. 6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; 7) zna drukowane małe i wielkie litery (z wyłączeniem dwuznaków, zmiękczeń i liter oznaczających w języku polskim samogłoski nosowe); 8) interesuje się czytaniem; układa proste wyrazy z liter i potrafi je przeczytać; 9) interesuje się pisaniem; kreśli znaki literopodobne i podejmuje próby pisania;
33
Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 czerwca 2016 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2016 r., poz. 895) – ciąg dalszy: wskazuje, że przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, (załącznik nr 1 do rozporządzenia; str. 3 „Przygot. dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym…”, pkt 1) - dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym; precyzuje, iż w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione powyżej rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, wskazano, iż dzieci te są zwolnione z realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, jeżeli potrzeba taka wynika z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, (załącznik nr 1 do rozporządzenia; str. 3 „Przygot. dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym…”, pkt 2),
34
Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 czerwca 2016 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2016 r., poz. 895) – ciąg dalszy: modyfikuje zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego odnoszące się do proporcji zagospodarowania czasu przebywania dziecka w przedszkolu (w rozliczeniu tygodniowym) przeznaczonego na różnego typu zajęcia wskazując iż pozostały czas przebywania dziecka w przedszkolu przeznacza się odpowiednio do potrzeb dzieci na realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub zajęć rewalidacyjnych, (załącznik nr 1 do rozporządzenia; Zalecane warunki i sposoby (…), str. 7 pkt. 1-4): co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela); co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.); co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – nie więcej niż jedną piątą czasu) zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według programu wychowania przedszkolnego; pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację: a) dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności (z tym, że w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne), b) pomocy psychologiczno-pedagogicznej, c) zajęć rewalidacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych.
35
Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 czerwca 2016 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2016 r., poz. 895) – ciąg dalszy: wprowadza zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, które uwzględniają dostosowanie wymagań w zakresie poszczególnych wiadomości i umiejętności do możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego dzieci niepełnosprawnych, w tym dzieci z ograniczeniami wynikającymi z niepełnosprawności, (załącznik nr 1 do rozporządzenia): Przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – stosownie także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego.
36
Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 czerwca 2016 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2016 r., poz. 896): reguluje harmonogram realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego w obszarze „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym”. W roku szkolnym 2016/2017 podstawę programową w tym zakresie będą realizowały dzieci: 6-letnie realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, 5-letnie korzystające z wychowania przedszkolnego - dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej, po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej oraz za zgodą organu prowadzącego osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, za zgodą organu prowadzącego – może postanowić o stosowaniu podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w zakresie dotyczącym przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, do wszystkich albo niektórych oddziałów w przedszkolu lub do wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego w innej formie wychowania przedszkolnego. Pozostałe dzieci korzystające z wychowania przedszkolnego od roku szkolnego 2017/2018, (§ 2 ust. 1 i 2; załącznik nr 1 do rozporządzenia, Cele: pkt 12, Obszary: ust. 16);
37
Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 czerwca 2016 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2016 r., poz. 895) – ciąg dalszy: dodaje w obszarze „Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci” w pkt 1 zapis dot. możliwości komunikowania się w inny zrozumiały sposób, w tym z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji, (załącznik nr 1 do rozporządzenia; Obszary: ust. 3 pkt. 1 - Dziecko kończące wychowanie przedszkolne: 1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym lub komunikuje się w inny zrozumiały sposób, w tym z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji; Data wejścia w życie: 1 września 2016 r., z wyjątkiem załącznika nr 2 Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
38
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1453): uchyla z dniem 1 września 2016 r. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 lipca 2015 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz. U. z 2015 r. poz. 1202), w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1010); poszerza katalog kryteriów, na podstawie których dyrektor szkoły publicznej może zakwalifikować ucznia przybywającego z zagranicy do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr. Dodatkowymi kryteriami są wiek ucznia i opinia rodzica albo ucznia pełnoletniego - § 12: Uczeń przybywający z zagranicy może być kwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr lub rok kształcenia oraz przyjmowany odpowiednio do publicznej szkoły, o której mowa w § 4 ust. 2 i § 5–7, oraz publicznej szkoły artystycznej lub publicznej placówki artystycznej także z uwzględnieniem wieku ucznia lub opinii rodzica ucznia albo pełnoletniego ucznia wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej.
39
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1453): wprowadza możliwość utworzenia przez organy prowadzące szkoły publiczne oddziałów przygotowawczych dla osób przybywających z zagranicy. Nowa forma organizacyjna ma na celu wspomóc efektywność kształcenia osób, które uczyły się w szkołach funkcjonujących w zagranicznych systemach oświaty: § 17 ust. 1. Dla uczniów przybywających z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki oraz wymagają dostosowania procesu kształcenia do ich potrzeb edukacyjnych, a także dostosowania formy organizacyjnej wspomagającej efektywność ich kształcenia, organ prowadzący publiczną szkołę może zorganizować oddział przygotowawczy w szkole, do której uczniowie ci uczęszczają. 2. Oddziału przygotowawczego nie organizuje się w publicznych szkołach artystycznych, publicznych szkołach specjalnych, publicznych szkołach sportowych, publicznych szkołach mistrzostwa sportowego i publicznych szkołach dla dorosłych. 3. Nauczanie w oddziale przygotowawczym jest prowadzone dla uczniów: 1) w wieku 7–10 lat – w zakresie klas I–III szkoły podstawowej; 2) w wieku 11–13 lat – w zakresie klas IV–VI szkoły podstawowej; 3) w wieku 14–16 lat – w zakresie klas I–III gimnazjum; 4) w wieku 17 i 18 lat – odpowiednio w zakresie klas I–III liceum ogólnokształcącego lub zasadniczej szkoły zawodowej albo klas I–IV technikum. Data wejścia w życie: 14 września 2016 r.
40
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi (…) (Dz. U. z 2016 r., poz. 1453) – ciąg dalszy: 4. Do oddziału przygotowawczego może być zakwalifikowany uczeń, o którym mowa w ust. 1, który ma trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego lub zaburzenia w komunikacji językowej spowodowane w szczególności przez sytuacje kryzysowe lub traumatyczne, w tym konflikty zbrojne, klęski żywiołowe lub inne kryzysy humanitarne spowodowane przez naturę lub człowieka. 5. Zajęcia edukacyjne w oddziale przygotowawczym prowadzą nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych, ktrzy mogą być wspomagani przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia ucznia, o której mowa w art. 94a ust. 4a ustawy. 6. Nauczanie w oddziale przygotowawczym jest prowadzone według realizowanych w szkole programów nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów. Dziennik Ustaw – 6 – Poz Na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziale przygotowawczym przeznacza się w szkolnym planie nauczania liczbę godzin: 1) w szkole podstawowej dla klas I–III – nie mniejszą niż 20 godzin tygodniowo; 2) w szkole podstawowej dla klas IV–VI – nie mniejszą niż 23 godziny tygodniowo; 3) w gimnazjum – nie mniejszą niż 25 godzin tygodniowo; 4) w szkole ponadgimnazjalnej – nie mniejszą niż 26 godzin tygodniowo. 8. W oddziale przygotowawczym w ramach tygodniowego wymiaru godzin, o którym mowa w ust. 7, prowadzi się naukę języka polskiego według programu nauczania opracowanego na podstawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930), w wymiarze 3 godzin tygodniowo.
41
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1453) – ciąg dalszy: 9. Liczba uczniów w oddziale przygotowawczym nie może przekraczać 15 uczniów. 10. W przypadku przyjęcia w trakcie roku szkolnego do publicznej szkoły znacznej liczby uczniów, o których mowa w ust. 1, oddział przygotowawczy może być zorganizowany także w trakcie roku szkolnego. 11. Dyrektor publicznej szkoły, w której utworzono oddział przygotowawczy, powołuje zespół kwalifikujący uczniów, o których mowa w ust. 1, do tego oddziału. W skład zespołu wchodzi dwóch nauczycieli oraz pedagog lub psycholog. 12. Do oddziału przygotowawczego, na wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia, za zgodą organu prowadzącego publiczną szkołę, w której utworzono ten oddział, w ramach posiadanych środków, mogą uczęszczać uczniowie innej publicznej szkoły, jeżeli zostaną zakwalifikowani przez zespół, o którym mowa w ust. 11. 13. Nauka ucznia w oddziale przygotowawczym trwa do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w roku szkolnym, w którym uczeń został zakwalifikowany do tego oddziału. W zależności od postępów w nauce i potrzeb edukacyjnych ucznia okres nauki ucznia w oddziale przygotowawczym może zostać skrócony albo przedłużony nie więcej niż o jeden rok szkolny. 14. Decyzję o skróceniu albo przedłużeniu okresu nauki ucznia w oddziale przygotowawczym podejmuje rada pedagogiczna na wniosek uczących ucznia nauczycieli, pedagoga lub psychologa. Wejście w życie 14 września 2016 roku
42
Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z r., poz. 21): określa kwalifikacje, jakie musi posiadać osoba kierowana do nauczania religii na poszczególnych etapach edukacyjnych i typach szkół, nabyte na odpowiedniego rodzaju studiach teologicznych określonych przez Kościół katolicki. W porozumieniu zawarty jest wymóg posiadania przez te osoby przygotowania pedagogicznego, a w przedszkolach i szkołach specjalnych przygotowania z zakresu pedagogiki specjalnej w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów - § 6: Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w przedszkolach i szkołach specjalnych posiada osoba spełniająca wymagania kwalifikacyjne dla danego typu szkoły, określone odpowiednio w § 2, 3, 4 lub 5 niniejszego porozumienia, która ponadto: 1) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika specjalna w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub 2) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub 2 3) ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z pedagogiki specjalnej w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. precyzuje, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły lub placówki jest możliwe, o ile nauczyciel ma kwalifikacje do nauczania religii w danej szkole lub placówce - § 7: Skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły lub placówki, jest możliwe, o ile nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania religii w danej szkole lub placówce;
43
Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z r., poz. 21) – ciąg dalszy: uwzględnia przepis przejściowy dotyczący nauczycieli religii katolickiej, którzy w okresie trzech lat od wejścia w życie porozumienia muszą uzupełnić wymagane przepisami kwalifikacje tj. do 31 sierpnia 2019 z wyjątkiem tych nauczycieli religii, którzy byli zatrudnieni w dniu wejścia w życie niniejszego porozumienia i uzyskali stopień nauczyciela mianowanego - § 8-9: Nauczyciele religii zatrudnieni w dniu wejścia w życie niniejszego porozumienia, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowego porozumienia, zachowują kwalifikacje do nauczania religii do dnia 31 sierpnia 2019 r. Nauczyciele religii zatrudnieni w dniu wejścia w życie niniejszego porozumienia, którzy uzyskali stopień nauczyciela mianowanego, zachowują nabyte kwalifikacje do nauczania religii. precyzuje, że przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii posiadają osoby, które przed dniem wejścia w życie niniejszego porozumienia uzyskały przygotowanie pedagogiczno-katechetyczne w rozumieniu porozumienia pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 20), § 10. Porozumienie wchodzi w życie z dniem 1 września 2016 r.
44
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z 26 lipca 2016 roku w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz. U r., poz. 1154) określa: grupy środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty, § 1 ust. 1; dopuszczalne normy zawartości cukru, tłuszczów oraz sodu w środkach spożywczych sprzedawanych dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty, §1 ust. 2; sposób doboru środków spożywczych stosowanych w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty z uwzględnieniem wymagań dla danej grupy wiekowej, wynikających z aktualnych norm żywieniowych dla populacji polskiej, §2. § 3: Do dnia 31 grudnia 2016 roku w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty mogą być stosowane grupy środków spożywczych oraz wymagania jakie muszą spełniać środki spożywcze określone w poprzednich przepisach. Data wejścia w życie: 1 września 2016 r.
45
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 28 lipca 2016 r
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 28 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2016 r. (Dz.U. z r., poz ) określa (za § 1 rozporządzenia): szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i uczniom objętym Rządowym programem pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2016 r.; formy i zakres pomocy; tryb postępowania w sprawie udzielania pomocy. Data wejścia w życie: 18 sierpnia 2016 r.
46
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 czerwca 2016 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2016 r., poz. 841): wprowadza do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego nowe zawody: technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej, technik automatyk, szkutnik, mechanik – operator maszyn do produkcji drzewnej; przyporządkowuje w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego zawód opiekunki dziecięcej do właściwości ministra do spraw rodziny; ustala ogólną liczbę zawodów ujętych w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego na 209; dokonuje zmian o charakterze porządkującym w tabeli „Struktura klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego” - § 1 pkt. 1. Data wejścia w życie: 1 września 2016 r.
47
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 czerwca 2016 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2016 r., poz. 894) między innymi: określa podstawy programowe dla trzech nowych zawodów: Jeździec (symbol cyfrowy zawodu ) - § 1 pkt. 2 lit. a tiret 8; Kierowca mechanik (symbol cyfrowy zawodu ) - § 1 pkt. 3 lit. a, Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (symbol cyfrowy zawodu ) - § 1 pkt. 3 lit. d; uchyla postanowienia dotyczące podstawy programowej kształcenia w dotychczasowym zawodzie Technik mechanizacji rolnictwa (symbol cyfrowy zawodu ) - § 1 pkt. 3 lit. e; zmienia zakres kwalifikacji w zawodzie Technik transportu drogowego(symbol cyfrowy zawodu ). Data wejścia w życie: 1 września 2016 r.
48
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 lipca 2016 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 lipca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2016 r., poz. 1212) między innymi: określa podstawy programowe dla czterech nowych zawodów: Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej (symbol cyfrowy zawodu ), Technik automatyk (symbol cyfrowy zawodu ), Szkutnik (symbol cyfrowy zawodu ), Mechanik – operator maszyn do produkcji drzewnej (symbol cyfrowy zawodu ); wprowadza zmiany w podstawie programowej kształcenia w zawodzie Technik pożarnictwa (symbol cyfrowy zawodu ) Data wejścia w życie: 1 września 2016 r.
49
„Rejestr wspomaganie”
tematyka najczęściej zadawanych telefoniczne pytań
50
Rejestr wspomaganie DK BB
Liczba spraw: 96 (stan na 21 września 2016 roku) Zagadnienia zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami - 13 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania - 3 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki - 3 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki – 4 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach - 5 zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki - 2 inne – 66 w tym zagadnienia: nauczanie indywidualne, nauczanie religii i etyki organizacja kształcenia specjalnego, uczeń powracający z zagranicy, pomoc psychologiczno – pedagogiczna, innowacje pedagogiczne, ocena pracy dyrektora, opiniowanie aneksów arkuszy organizacji pracy szkoły, awans zawodowy, liczba dzieci w oddziałach przedszkolnych, asystent nauczyciela – zatrudnienie, cudzoziemcy, zgoda na przetwarzanie danych osobowych, dowóz uczniów do szkoły, ubezpieczenie dziecka w szkole.
51
Wnioski wynikające z analizy rejestru rozmów telefonicznych:
precyzyjne zgłaszanie problemu z zakresu nadzoru pedagogicznego, przejrzyste (np. z przywołaniem podstaw prawnych) wyjaśnianie rodzicom i uczniom zajętego stanowiska przy rozstrzyganiu sytuacji konfliktowych, uwzględnianie w oczekiwaniu na rozwiązanie sprawy przez wizytatora jego równoczesnego zaangażowania w tym czasie w realizację innych zadań, stwarzanie warunków, by spory na linii uczeń/rodzic – nauczyciel/dyrektor możliwie najczęściej rozwiązywane były na terenie szkoły.
52
Wyniki ankiety dla dyrektorów z terenu nadzoru Delegatury KO
w Bielsku - Białej „Rekomendacje, propozycje, wnioski w nadzorze pedagogicznym”
53
na platformie SOK w dniach 9-20 czerwca 2016 roku
Wyniki ankiety dla dyrektorów z terenu nadzoru Delegatury KO w Bielsku – Białej na platformie SOK w dniach 9-20 czerwca 2016 roku „Rekomendacje, propozycje, wnioski w nadzorze pedagogicznym” I Przydzielenie indywidualnych wizytatorów dla konkretnych szkół wspomagających dyrektorów w różnych formach oraz wyznaczenie wizytatora-specjalisty dla danego typu szkół II Organizacja narad (prawo oświatowe, dydaktyka, innowacje, dobre praktyki, casusy) na poziomie gminy lub powiatu z dyrektorami szkół określonego typu – z większą częstotliwością oraz wraz ze zmianami w prawie oświatowym III Udzielanie pomocy prawnej, wypracowywanie jednolitych wykładni prawa IV Szkolenia dla dyrektorów i rad pedagogicznych V Przygotowywanie wspólnej dokumentacji (wzorów dokumentów) oraz materiałów szkoleniowych VI Uczestniczenie w życiu szkoły VII Stworzenie platformy wymiany informacji między dyrektorami
54
Życzymy udanej współpracy
Przypominamy: (karty informacyjne) (dotyczy platformy SOK) (sekretariat DK Bielsko-Biała) ( do wizytatora A. Kowalskiego) Życzymy udanej współpracy numer telefonu do Delegatury KO w Bielsku-Białej: (33)
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.