Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zaraz, zaraz… może nie taka zwykła?
WODA W naszym oddziale przedszkolnym przez dwa tygodnie byliśmy naukowcami. A naszym przedmiotem badań była zwykła woda. Zaraz, zaraz… może nie taka zwykła? Ale najważniejsze, że tyle się dowiedzieliśmy. Zobaczcie sami, jak wyglądały nasze zmagania!
2
Czego chcemy się dowiedzieć o wodzie?
Na pierwszych zajęciach, zadawaliśmy różne pytania dotyczące wody. I to od nas zależało potem czego będziemy się uczyć. To my nadaliśmy kierunek naszego projektu!
3
Jaka jest woda? Polisensoryczne badanie wody w wykonaniu przedszkolaków…
4
ZMYSŁY Zmysły poznaliśmy już dawno. Teraz to było tylko powtórzenie wiadomości w praktyce…
5
Jak woda wygląda? Wyobraźnia uczniów dostrzega to co niewidzialne Ale czy aby na pewno woda jest biała? Nieee…. Przezroczysta! No, chyba, że jest jej dużo, np. w morzu….
6
Czy możemy ją usłyszeć? Kiedy?
7
Przyłożyliśmy ucho do szklanki z wodą i…. Szum… Ale to nie woda
Przyłożyliśmy ucho do szklanki z wodą i…? Szum… Ale to nie woda! Doszliśmy do wniosku, że wodę słyszymy tylko wtedy gdy jest w ruchu. Gdy ją przelewamy…. …lub gdy nią chlapiemy!
8
Morze i wodospad to też woda w ruchu! Ale głośno szumi!
Morze i wodospad to też woda w ruchu! Ale głośno szumi!
9
Jak pachnie woda? Nie ma to jak wsadzić nos do szklanki I co? I NIC!
Woda nie pachnie wcale! Czyli jest bezwonna.
10
Jak smakuje? Wśród naszych uczniów nie ma nikogo, kto nie lubiłby wody. I bardzo nas to cieszy! Ponieważ woda jest bardzo zdrowa! Dzieci pytały: „A woda smakowa?” Pamiętajcie kochani: To nie jest woda!
11
Jaka jest w dotyku? zimna czy ciepła ? mokra czy sucha ?
twarda czy miękka ? Żeby to sprawdzić trzeba się trochę zmoczyć. To dla naszych przedszkolaków największa frajda. Mokra czy sucha – dzieci nie miały problemu żeby poprawnie odpowiedzieć. Zimna czy ciepła – tu musiały wyjaśnić. A ostatnie pytanie? To była praca domowa!
12
TWARDA czy MIEKKA? Szkoła nie stwarza warunków do przeprowadzenia tego eksperymentu, dlatego dzieci eksperymentowały również w domu. Ich zadaniem było delikatne wkładanie ręki do wody, oraz próby mocnego uderzania płaską wodą o jej powierzchnie. Idealnie zadanie do kąpieli! Serdeczne podziękowania dla rodziców, którzy pozwolili pochlapać w łazience!
13
A to my podczas zajęć – badamy właściwości wody za pomocą zmysłów.
14
Ooo! Widać mój palec! :D
15
Czy woda potrafi się unieść?
Na początku nie wiedzieliśmy o co chodzi. Jak unieść? Latać? Ale gdy obserwowaliśmy czajnik z gotującą się wodą widzieliśmy! Początkowo nazywaliśmy to „dymem”, ale teraz już wiemy, że to nie „dym” tylko PARA! Czyli, maleńkie drobinki wody…
16
Jak się nazywa ten proces?
Teraz już wiemy, że PAROWANIE!
17
Co się działo jak na szklankę z gorącą wodą zakryliśmy talerzykiem?
A oto kolejne nowe słowo – nastąpiło SKRAPLANIE pary wodnej na talerzyku!
18
SKRAPLANIE Te maleńkie cząsteczki pary wodnej, zatrzymały się na pokrywce i zaczęły się ponownie ze sobą łączyć w kropelki! Tak czasem dzieje się na oknach. Najpierw parują, a potem woda się na nich skrapla. U kogo w domu tak się dzieje? /U mnie!/
19
Skąd się biorą bąbelki w wodzie?
Za pomocą słomki wdmuchiwaliśmy wodę do kubeczków. Zabawa przednia! Nagle w klasie zapanowała cisza… Słychać było tylko bulgotanie! Czym są więc bąbelki? Powietrzem, które szybko „ucieka” nam na powierzchnię. Oczywiście nie obyło się bez spontanicznej zabawy dzieci, przy tej okazji, czyli…. KTO ZROBI WIĘKSZE BĄBELKI! Efektem były mokre ławki… i uśmiechy!
20
Bul, bul, bul, bul….
21
Nasza Madzia ma aż policzki mokre… O ławce dziewczynek nie wspominamy
22
Czy rodzynki potrafią tańczyć?
No pewnie! Nasze tańczyły! A my wiemy dlaczego! Do szklaki z wodą gazowaną wrzuciliśmy rodzynki, a one…
23
Do góry i na dół…
24
Dlaczego rodzynki się unosiły i opadały?
To pęcherzyki gazu z wody gazowanej, chwytały rodzynek i unosiły go na powierzchnię. Na powierzchni gaz się uwalniał, a rodzynek bez wystarczającej ilości bąbelków, opadał na dno. I znowu… I znowu…
26
Kto by pomyślał, że kilka rodzynek i szklanka wody to taka frajda!
27
Co to jest kroplomierz? Teraz już wiemy, oraz potrafimy odmierzać krople za pomocą zwykłej słomki. Naszym zadaniem było przeniesienie kilki kropli wody na monetę groszową. A to wcale nie było takie łatwe!
28
Zabawa „słomkowym kroplomierzem”
okazała się nie lada wyzwaniem!
29
Najlepszy efekt u Jasia!
30
Kiedy szklanka jest naprawdę pełna?
Hmm… No właśnie kiedy? Nalaliśmy wody, do pełna i okazało się…
31
…że zmieści się tam mnóstwo monet groszowych!
32
Zadanie to wykonywaliśmy w grupach
Zadanie to wykonywaliśmy w grupach. Zdecydowaliśmy więc, że zrobimy zawody! Która grupa wrzuci więcej!
33
Monety wkładaliśmy bardzo ostrożnie, do momentu, aż woda ze szklani rozlała się. Nie można było oszukiwać. Na papierowych ręcznikach było wszystko widać!
34
A oto nasze zmagania. Na tablicy zapisywaliśmy wyniki.
35
A to już liczenie monet w naszym wykonaniu.
36
Monety w szklance, aż „wypchnęły” wodę do góry.
Widzicie to co ja?
38
ILOŚĆ WRZUCONYCH MONET
GRUPA ILOŚĆ WRZUCONYCH MONET I RUNDA II RUNDA "MIA" Matylda, Oliwka L., Nikola, Julka 29 47 "NINJAGO" Kamil, Jeremiasz, Filip, Czarek 34 40 "WRÓŻKI" Zuzia R,. Zuzia D,. Jasiu F., Magda 56 "STAR" Jasiu R., Michasia, Tosi, Dominik 33 37 Oprócz badania właściwości wody ćwiczyliśmy również liczenie i porównywanie. Takie liczby to nie lada wyzwanie! Ale poradziliśmy sobie. A doświadczenie uczy! W drugiej rundzie, praktycznie każda z grup poprawiła swoje wyniki.
39
Czym jest LÓD? A DLACZEGO? Skąd się bierze? Jak zrobić lód?
Co się z nim dzieje w pomieszczeniu? A DLACZEGO? To zamarznięta woda, która topi nam się w dłoniach!
41
Przygotowaliśmy też lód na kolejne zajęcia.
42
Badamy lód! O! Bąbelek w wodzie!
43
Dzięki lupom wszystko lepiej widać.
45
W jakiej wodzie lód szybciej się roztopi?
Dla nas to było za łatwe! Przedszkolaki postawiły słuszną hipotezę: W CIEPŁEJ!
46
Ale i tak cierpliwie czekaliśmy na wynik eksperymentu!
48
A śnieg? Czym właściwie jest?
Przy okazji naszych zimowych zabaw zebraliśmy trochę śniegu do szklanek…
49
Próbki śniegu przynieśliśmy do klasy.
Po co? Żeby sprawdzić co się będzie działo!
51
Jak to jest? Jak wkładaliśmy śnieg do szklanek było pełno… a teraz jakby go ubywa…
52
Śnieg się roztopił. Teraz w szklankach mamy wodę
Śnieg się roztopił! Teraz w szklankach mamy wodę. I do tego jakąś brudną… Widać to po minie Matyldy.
53
NIE JEMY ŚNIEGU, BO JEST ZANIECZYSZCZONY!!!
Jaki wniosek? NIE JEMY ŚNIEGU, BO JEST ZANIECZYSZCZONY!!!
54
Czy każdą wodę można pić?
Dzięki pomocy naszych kochanych rodziców, do naszej klasy przynieśliśmy próbki wody z różnych miejsc: z kałuży, ze stawu, z rzeczki i z domowego filtra… Użyliśmy lupy i… Oj! Nie chcielibyście tego pić!
55
W tej brudy pływają… W tej jakieś szare drobinki…
56
A ta jest jakaś żółtawa…
Dobrze, że mamy lupy!
57
Człowiek lodu? Dzięki uprzejmości i zaangażowaniu rodziców w naszej klasie zagościł „Człowiek lodu” – Otzi. Zabawa polegała na wydobyciu biednego człowieka z bryły lodu. Czuliśmy się prawie jak archeologowie!
58
Podsumowanie projektu
Przedszkolaki na koniec projektu miały okazję wykazać się własnym zaangażowaniem i wcielić się w rolę nauczyciela. Zadanie dla chętnych polegało na przygotowaniu prezentacji własnego dowolnego doświadczenia z wodą. Serdecznie podziękowania dla rodziców, którzy pomogli swoim pociechom. A oto efekty!
59
Na czym polegało doświadczenie prezentowane przez Janka?
Janek przygotował trzy szklanki: dwie z wodą, jedną pustą. Zabarwił wodę na niebiesko i żółto. Pomiędzy szklankami z zabarwioną wodą stałą pusta szklanka. Do przygotowanych szklanek włożył złożone w paski papierowe ręczniki. Eksperyment w sumie trwa kilka godzin. Pierwsze reakcje czyli barwienie się i zwilżenie papierowych ręczników zauważyliśmy dosyć szybko. Na efekt finalny czekaliśmy dobę. Woda „przewędrowała” po ręcznikach do środkowej szklanki i…
60
Poziom wody we wszystkich trzech szklankach się wyrównał, a woda w środkowej jest zielona!
61
Kamil w swoim żywiole… Kamil wrzucił do miski z wodą dwie plastikowe piłeczki, zapytał grupę: Dlaczego jedna tonie a druga się unosi? Przez powietrze! Z entuzjazmem wyjaśnił kolegom, dlaczego tak się dzieje.
62
Jeremiasz i… …folia aluminiowa! Żadna inna nie przetrwałaby spotkania z wrzątkiem bez szwanku! Jeremiasz zaprezentował przewodnictwo ciepła folii aluminiowej oraz roztapianie się kostek lodu na jej powierzchni.
64
Filip popłynął A dlaczego? Bo przygotował aż cztery doświadczenia!
Doświadczenie pierwsze polegało na ściskaniu butelki ze specjalnie przygotowanym balonem w środku. Nacisk na butelkę powodował wzrost ciśnienia i jednocześnie balonik tonął. Przy zwolnieniu nacisku „nurek” wypływa do góry.
65
Doświadczenie drugie i trzecie to produkcja gazu z połączenia wody, barwnika, kwasku cytrynowego i sody. Za pierwszym razem Filip zamknął gaz w balonie, a za drugim razem, widzieliśmy erupcję zielonego wulkanu!
67
Filip zaprezentował jeszcze jak należy pocierać balon o włosy żeby przyciągał strumień wody.
68
Gratulacje dla odważnych!
W nagrodę za wkład wniesiony w edukację własną i kolegów, chłopcy otrzymali pamiątkowe dyplomy.
69
Dziękujemy za uwagę!
70
Serdeczne podziękowania:
Dla moich uczniów z oddziału przedszkolnego za to, że nadaliście temu projektowi kształt i sens. Dla Pani Ireny za każdą pomoc, bo samej byłoby mi trudno. Dla Pani Wiesi, która niejednokrotnie udostępniała nam niezbędne przedmioty (czajnik, zamrażarkę, naczynia). Dla rodziców, za zaangażowanie w proces edukacyjny swoich dzieci, wspieranie ich i cierpliwe znoszenie moich pomysłów. Wychowawca Sylwia Kraśnicka
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.