Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZuzanna Michalak Został zmieniony 6 lat temu
1
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA 2014-2020
Finansowanie inwestycji z zakresu Osi Priorytetowej IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna w ramach RPO WSL na lata Szkolenie dla naborów: RPSL IZ /17 RPSL IZ /17 Katowice, 23 luty 2018r.
2
RAMOWY PROGRAM SPOTKANIA 10.00 – 10.30 Wydział Ochrony Środowiska
Finansowanie inwestycji z zakresu Osi Priorytetowej IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna w ramach RPO WSL na lata RAMOWY PROGRAM SPOTKANIA 10.00 – Wydział Ochrony Środowiska 10.30 – Zasady aplikowania Oś IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna. 11.30 – Granty 12.00 – Przerwa kawowa 12.15 – Lokalny System Informatyczny – najważniejsze zmiany … - Pytania i odpowiedzi
3
Kierunki wsparcia w ramach osi priorytetowej IV
OŚ PRIORYTETOWA IV. EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA, OZE I GOSPODARKA NISKOEMISYJNA Kierunki wsparcia w ramach osi priorytetowej IV Działanie 4.1 Odnawialne źródła energii Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Działanie 4.4 Wysokosprawna kogeneracja Działanie 4.5 typ 4 projektu: Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia OŚ IV. alokacja : ,00 €
4
4.1 Odnawialne źródła energii
OŚ PRIORYTETOWA IV. EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA, OZE I GOSPODARKA NISKOEMISYJNA Nabory 4.1 Odnawialne źródła energii 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Publikacja ogłoszeń Termin trwania naborów (ZMIANA!) (do godziny 12.00) – Planowane rozstrzygnięcie grudzień 2018 styczeń 2019 Alokacja przeznaczona na nabór ,00 PLN, tj 000,00 EUR W tym 30% tj ,40 PLN na projekty realizowane w formule grantowej. Wartość w PLN została określona według kursu Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia kwotowania środków w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym ogłoszono nabór, tj r, gdzie 1 EUR = 4,2493 PLN. 79 ,00 PLN, tj ,00 EUR W tym 30% tj. 23 PLN na projekty realizowane w formule grantowej. Wartość w PLN została określona według kursu Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia kwotowania środków w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym ogłoszono nabór, tj r., gdzie 1 EUR = 4,2432 PLN.
5
OŚ PRIORYTETOWA IV. EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA,
OŚ PRIORYTETOWA IV. EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA, OZE I GOSPODARKA NISKOEMISYJNA Typy projektów 4.1 Odnawialne źródła energii 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Budowa i przebudowa infrastruktury służącej do produkcji i dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych 1. Modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych. 2. Likwidacja „niskiej emisji” poprzez wymianę/modernizację indywidualnych źródeł ciepła lub podłączanie budynków do sieciowych nośników ciepła. 3. Budowa instalacji OZE w modernizowanych energetycznie budynkach.
6
w realizacji projektów; uprawnione podmioty
WARUNKI DOSTĘPOWE Limity i ograniczenia w realizacji projektów; uprawnione podmioty
7
4.1 Odnawialne źródła energii
OŚ PRIORYTETOWA IV. EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA, OZE I GOSPODARKA NISKOEMISYJNA Beneficjenci 4.1 Odnawialne źródła energii 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia; Podmioty, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki i stowarzyszenia; Jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych (nie wymienione wyżej); Spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego. Podmioty wykonujące działalność leczniczą, w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej, posiadające osobowość prawną lub zdolność prawną; Szkoły wyższe; Organizacje pozarządowe. GRANTY Wskazane typy beneficjentów mogą realizować przedsięwzięcia w ramach projektów partnerskich w rozumieniu art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020, jak również w ramach projektów hybrydowych w rozumieniu art. 34 ww. ustawy.
8
Działanie 4.1 Odnawialne źródła energii
Brak wsparcia dla instalacji do wytwarzania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych wraz z podłączeniem do sieci dystrybucyjnej/ przesyłowej o mocy zainstalowanej: en. wodna (powyżej 5 MWe), en. wiatru (powyżej 5 MWe), en. słoneczna (powyżej 2 MWe/MWth), en. geotermalna (powyżej 2 MWth), en. biogazu (powyżej 1 MWe), en. biomasy (powyżej 5 MWth/MWe) w przypadku kogeneracji – projekty, których moc zainstalowana energii elektrycznej wynosi powyżej 1 MW. Brak wsparcia dla projektów dotyczących współspalania biomasy. W przypadku realizacji tzw. projektów parasolowych (niebędących projektami grantowymi) przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, wprowadza się następujące ograniczenia (pierwsze łącznie z drugim lub pierwsze łącznie z trzecim): i. Ograniczenie wartości całkowitej projektu do kwoty 7 mln zł oraz ii. Czas funkcjonowania podmiotu co najmniej 3 lata lub iii. Realizacja projektu w partnerstwie z jednostką samorządu terytorialnego. Z uwagi na poziom skomplikowania projektów parasolowych ww. zapisy mają na celu stworzenie wnioskodawcom możliwości sprostania wymogom wynikającym w szczególności z art. 125 pkt 3 d) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. 1 dotyczącym dysponowania zdolnością administracyjną, finansową i operacyjną do spełnienia warunków naboru. Odrębne wytyczne dla realizacji projektów grantowych zawarte zostały w Zasadach w zakresie kwalifikowania wydatków z EFRR w ramach RPO WSL 2014 – 2020 – formuła grantowa
9
Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Realizacja projektu wymaga opracowania i dołączenia audytu energetycznego przedrealizacyjnego. W odniesieniu do budynków publicznych dla organów władzy publicznej i państwowych osób prawnych: brak wsparcia dla budynków, których właścicielem lub użytkownikiem jest organ władzy publicznej zarządzany centralnie, w tym państwowa jednostka budżetowa, jednostka administracji rządowej, podległy jej organ lub jednostka organizacyjna, a także państwowa osoba prawna (w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym.) Realizacja projektów dotyczących wielorodzinnych budynków mieszkaniowych (budynki komunalne, budynki zarządzane przez spółdzielnie, wspólnoty, TBS): Brak wsparcia dla projektów dotyczących wielorodzinnych budynków mieszkaniowych za wyjątkiem mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz mieszkań komunalnych udostępnianych na szczególnych warunkach. mieszkania lokatorów, którym lokale te zostały przyznane drogą dawnych decyzji administracyjnych lub lokale te zostały przyznane na mocy odrębnych przepisów w budynkach przejętych przez jednostki samorządu terytorialnego w trybie ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (tekst jednolity, Dz.U. z 2014 r, poz. 1381); konieczność wydzielenia do niekwalifikowalnych kosztów związanych z innymi mieszkaniami; lokale o funkcji użytkowej – ewentualne objęcie przepisami pomocy publicznej; warunki dla mieszkań komunalnych: kryterium próg dochodowości, usankcjonowany w uchwale rady gminy (nie więcej niż 350% najniższej emerytury w przypadku gospodarstwa jednoosobowego oraz 300% najniższej emerytury w przypadku gospodarstwa wieloosobowego); zakaz zmiany warunków najmu, zakaz oferowania na rynku w okresie trwałości.
10
Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej W obszarze ochrony zdrowia – wymóg wpisywania się obiektów szpitalnych w mapy potrzeb zdrowotnych, w przypadku obiektów podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej konieczne jest przedstawienie we wniosku uzasadnienia z punktu widzenia potrzeb zdrowotnych w regionie. Wymiana źródła ciepła związana z termomodernizacja: możliwa gdy wraz z wymianą źródła ciepła przeprowadza się jednocześnie termomodernizację. w przypadku budynków zabytkowych/historycznych (objętych ochroną konserwatora zabytków), w których z uwagi na ograniczenia konserwatorskie nie można przeprowadzić pełnego zakresu termomodernizacji, wymiana źródła ciepła na źródło opalane paliwem gazowym lub biomasą jest możliwe w obiektach, w których realizowany jest jednocześnie minimalny zakres termomodernizacji: wymiana okien na podwójne/potrójne (dwuszybowe/ trzyszybowe), ocieplenie dachu oraz wewnętrzna wentylacja z odzyskiem ciepła (wszystkie trzy elementy są wymagane). lub gdy termomodernizacja została już wykonana (projekt realizuje tylko 2 typ projektu). Za wykonaną modernizację uważane jest osiągnięcie poziomu zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w stanie docelowym oszczędności energii pierwotnej na potrzeby ogrzewania, wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej określonego w audycie energetycznym wyrażonego wskaźnikiem EPH+W dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych EPH+W<150 kWh/(m2×rok) i dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych EPH+W < 135 kWh/(m2 × rok). W przypadku budynków zabytkowych/historycznych (objętych ochroną konserwatora zabytków), wymiana źródła ciepła jest możliwa w obiektach, w których zrealizowany jest przynajmniej minimalny zakres termomodernizacji: wymiana okien na podwójne/potrójne (dwuszybowe/trzyszybowe), ocieplenie dachu oraz wewnętrzna wentylacja z odzyskiem ciepła (wszystkie trzy elementy są wymagane).
11
Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Brak wsparcia dla: projektów z zakresu montażu indywidualnego źródła ciepła zasilanego gazem lub biomasą o redukcji CO2 poniżej 30% (warunek dla każdego poszczególnego modernizowanego/wymienianego źródła ciepła w projekcie w ramach kosztów kwalifikowalnych, za wyjątkiem przyłączania do sieci cieplnej lub ogrzewania elektrycznego). Brak wsparcia dla: projektów z zakresu głębokiej modernizacji energetycznej zwiększających efektywność energetyczną (obliczaną dla energii końcowej) poniżej 25% (dotyczy realizacji 1. typu projektu, efekt obliczany dla całości projektu). W ramach niniejszego naboru wsparciem w ramach wszystkich 3 typów projektów objęte zostaną tylko budynki użyteczności publicznej i ww. budynki wielorodzinne (tj. budynki mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz mieszkań komunalnych udostępnianych na szczególnych warunkach). W odniesieniu do budynków jednorodzinnych wsparcie jest możliwe wyłącznie w ramach projektów parasolowych lub projektów grantowych, z wyłączeniem możliwości realizacji 1. typu projektu (dot. termomodernizacji). W ramach 3. typu projektu możliwe jest wsparcie budowy instalacji wykorzystującej OZE wyłącznie wraz z 1. i/lub 2. typem projektu w odniesieniu do obiektów ujętych w działaniach realizowanych w ramach 1. i/lub 2. typu.
12
Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej W przypadku realizacji tzw. projektów parasolowych (niebędących projektami grantowymi) przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, wprowadza się następujące ograniczenia (pierwsze łącznie z drugim lub pierwsze łącznie z trzecim): i. Ograniczenie wartości całkowitej projektu do kwoty 7 mln zł oraz ii. Czas funkcjonowania podmiotu co najmniej 3 lata lub iii. Realizacja projektu w partnerstwie z jednostką samorządu terytorialnego (partnerstwo powinno obejmować każdą gminę, na terenie której realizowany będzie projekt). Z uwagi na poziom skomplikowania projektów parasolowych ww. zapisy mają na celu stworzenie wnioskodawcom możliwości sprostania wymogom wynikającym w szczególności z art. 125 pkt 3 d) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. 5 dotyczącym dysponowania zdolnością administracyjną, finansową i operacyjną do spełnienia warunków naboru. Odrębne wytyczne dla realizacji projektów grantowych zawarte zostały w Zasadach w zakresie kwalifikowania wydatków z EFRR w ramach RPO WSL 2014 – 2020 – formuła grantowa
13
PRZEBIEG OCENY: Warunki formalne Ocena formalna Ocena merytoryczna Ocena strategiczna
14
PROCDURA ODWOŁAWCZA KRYTERIA FORMALNE 4.1
NIE PODLEGAJĄ UZUPEŁNIENIU - DOPUSZCZAJĄCE Termin wniesienia wniosku o dofinansowanie Kwalifikowalność podmiotowa wnioskodawcy/partnerów Kwalifikowalność przedmiotowa projektu Poprawność ustalenia wartości całkowitej oraz wartości kosztów kwalifikowalnych Kompletność dokumentacji na moment zamknięcia naboru PODLEGAJĄ UZUPEŁNIENIU MOŻLIWOŚĆ POPRAWY Forma wniesienia wniosku o dofinansowanie Zgodność projektu z RPO WSL na lata Właściwe przygotowanie wniosku o dofinansowanie Poprawność ustalenia poziomu (%) dofinasowania Kwalifikowalność wydatków Okres realizacji projektu Zgodność z zasadami pomocy publicznej (lub pomocy de minimis) - jeśli dotyczy Zgodność z zasadami horyzontalnymi Wskaźniki projektu Projekty powiązane (jeśli dotyczy) Wynikanie projektu z LPR PROCDURA ODWOŁAWCZA
15
1. Termin złożenia wniosku
WARUNKI FORMALNE 4.3 4.1 Odnawialne źródła energii 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Nie obowiązują! 1. Termin złożenia wniosku Wniosek złożony w terminie. 2. Forma i miejsce złożenia wniosku W ramach warunku weryfikowane jest: Czy wniosek złożono za pomocą systemu LSI oraz SEKAP bądź e-PUAP, czy suma kontrolna wniosku w systemie LSI oraz przesłanego poprzez SEKAP bądź e-PUAP jest taka sama, czy suma CRC wniosku w systemie LSI oraz przesłanego poprzez SEKAP bądź e-PUAP jest taka sama. 3. Podpisy Czy wniosek jest podpisany ważnym podpisem wnioskodawcy lub osoby upoważnionej do jego reprezentowania, czy dołączono dokument poświadczający umocowanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy (jeśli dotyczy). 4. Kompletność załączników Czy załączniki wymagane regulaminem konkursu zostały dołączone (analiza finansowa, dokumentacja techniczna, dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości lub oświadczenie, audyt energetyczny (!), formularz OOŚ). Wnioski zarejestrowane - 7 dni na uzupełnienie – konieczna sprawna reakcja. Wniosek nie spełniający warunków formalnych pozostaje bez rozpatrzenia.
16
PROCDURA ODWOŁAWCZA KRYTERIA FORMALNE 4.3
NIE PODLEGAJĄ UZUPEŁNIENIU - DOPUSZCZAJĄCE Kwalifikowalność podmiotowa wnioskodawcy/partnerów Kwalifikowalność przedmiotowa projektu PODLEGAJĄ UZUPEŁNIENIU MOŻLIWOŚĆ POPRAWY Zgodność projektu z RPO WSL na lata Właściwe przygotowanie wniosku o dofinansowanie Poprawność ustalenia poziomu (%) dofinasowania Kwalifikowalność wydatków Okres realizacji projektu Zgodność z zasadami pomocy publicznej (lub pomocy de minimis) - jeśli dotyczy Zgodność z zasadami horyzontalnymi Wskaźniki projektu Projekty realizowane w partnerstwie Projekty powiązane z EFS (jeśli dotyczy) Wynikanie projektu z LPR PROCDURA ODWOŁAWCZA
17
4.1 Odnawialne źródła energii
OCENA STRATEGICZNA 4.3 – porównawcza, panelowa 4.1 Odnawialne źródła energii 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Nie przewidziano. 1. Poziom/stopień realizacji zapisów Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego „Śląskie 2020+” 2. Poziom/stopień realizacji zapisów regionalnych dokumentów branżowych, sektorowych oraz funkcjonalnych - Polityka gospodarki niskoemisyjnej dla Województwa Śląskiego Założenia Programowe, - Ramowy dokument wdrażania działań na rzecz ograniczenia niskiej emisji w subregionie centralnym województwa śląskiego (badana będzie zgodność projektów z celami i kierunkami działań niezależnie od ich lokalizacji na terenie województwa), - Program ochrony powietrza dla terenu województwa śląskiego mający na celu osiągnięcie poziomów dopuszczalnych substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia ekspozycji – projekt (przewiduje się zmianę Regulaminu Konkursu po przyjęciu Programu przez Sejmik Województwa Śląskiego) - Warianty wprowadzenia ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji spalania paliw stałych przygotowane w ramach Programu ochrony powietrza dla terenu województwa śląskiego mający na celu osiągnięcie poziomów dopuszczalnych substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia ekspozycji 3. Poziom/stopień realizacji zapisów strategii ponadregionalnych, w tym w szczególności Strategii Rozwoju Polski Południowej do roku 2020
18
Kryteria merytoryczne specyficzne: punktowe
Kryteria merytoryczne ogólne – wspólne dla wszystkich działań Kryteria merytoryczne specyficzne: 0/1 Realność wskaźników Właściwie przygotowana analiza finansowa i ekonomiczna projektu Trwałość rezultatów projektu Kryteria merytoryczne specyficzne: punktowe Poprawność oszacowania budżetu inwestycyjnego projektu (waga 1,5) Zasadność przedstawionych w projekcie danych określonych w analizie finansowej i ekonomicznej (waga 2,0) Wpływ na wskaźniki RPO w zakresie EFRR (waga 1,0) Efektywność projektu (waga 1,5) Stopień przygotowania inwestycji do realizacji (waga 2,0) Zasięg oddziaływania projektu (waga 2,0)
19
Kryteria merytoryczne specyficzne: punktowe
Działanie 4.1 Odnawialne źródła energii Kryteria merytoryczne specyficzne: 0/1 Projekt jest zgodny z programem ochrony powietrza Kryteria merytoryczne specyficzne: punktowe Efektywność technologiczna i ekologiczna, przyjętych w projekcie rozwiązań w zakresie produkcji i wykorzystania energii (waga 0,5) Efektywność kosztowa redukcji CO2 (waga 1,5) Stopień redukcji CO2 odprowadzanego do atmosfery (waga 1,5) Stopień redukcji emisji pyłu PM10 (waga 1,5) Efektywność kosztowa redukcji PM10 (waga 1,5) Efektywność kosztowa zainstalowanej mocy pochodzącej ze źródeł odnawialnych [zł/MW] (waga 2) Stopień wpływu projektu na rozwój energetyki rozproszonej i prosumenckiej (waga 1) Stopień powiązania z dokumentami o charakterze planistycznym w zakresie redukcji zanieczyszczenia powietrza i/lub poprawy efektywności energetycznej (waga 0,5)
20
Kryteria merytoryczne specyficzne: 0/1
Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Kryteria merytoryczne specyficzne: 0/1 Zgodność wspieranych inwestycji z przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń i efektywności energetycznej. Projekt zlokalizowany w strefie zdiagnozowanej w wojewódzkim programie ochrony powietrza. Spełnienie wymagań Dyrektywy 2010/31/UE. Spełnienie wymogów minimalnej poprawy efektywności energetycznej i redukcji CO2. Poprawność oszacowania wskaźników Spójność zakresu projektu z audytem energetycznym i dokumentacją techniczną Nowy zapis planowany do wprowadzenia w kontekście prowadzenia oceny merytorycznej: W kryteriach oznaczonych jako możliwe do uzupełniania/poprawy, ekspert, w razie stwierdzenia w trakcie oceny błędów/niejasności, kieruje wniosek do uzupełnienia/korekty, za pośrednictwem i w terminie wyznaczonym przez IZ RPO WSL
21
Kryteria merytoryczne specyficzne: punktowe
Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Kryteria merytoryczne specyficzne: punktowe Stopień poprawy efektywności energetycznej (w %) (waga 2) Efektywność technologiczna i ekologiczna, przyjętych w projekcie rozwiązań w zakresie produkcji i wykorzystania energii (waga 0,4) Efektywność kosztowa zmniejszenia zużycia energii (waga 1,2) Efektywność kosztowa redukcji CO2 (waga 1,2) Wielkość redukcji CO2 odprowadzanego do atmosfery (waga 1,2) Wielkość redukcji emisji pyłu PM10 (waga 1,2) Efektywność kosztowa redukcji PM10 (waga 1,2) Stopień wpływu projektu na rozwój energetyki rozproszonej i prosumenckiej (waga 0,5) Stopień powiązania z dokumentami o charakterze planistycznym w zakresie redukcji zanieczyszczenia powietrza i/lub poprawy efektywności energetycznej (waga 0,3) Wsparcie udzielane przy udziale przedsiębiorstwa usług energetycznych (waga 0,3) Kompleksowość projektu (waga 0,5)
22
Kryteria merytoryczne dodatkowe – wspólne dla wszystkich działań (każde punktowane 0,2 pkt)
Zastosowanie w projekcie OZE. Konkursy architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne, urbanistyczne w RPO WSL Wynikanie projektu z aktualnego i pozytywnie zaopiniowanego przez IZ RPO programu rewitalizacji. Realizacja projektu w partnerstwie Rozwój ruchu rowerowego w mieście Regionalna Strategia Innowacji Komplementarność Integracja z ePUAP, PEUP (SEKAP) Realizacja projektu z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury Rozwój sieci drogowej na terenie Województwa Śląskiego Rozlokowanie mieszkań socjalnych/chronionych/wspomaganych Zielone zamówienia publiczne Ogólnodostępna Platforma Informacji „Tereny poprzemysłowe i zdegradowane”
23
4.1 Odnawialne źródła energii
Działanie 4.1 i 4.3 WSKAŹNIKI 4.1 Odnawialne źródła energii Wskaźniki produktu Wskaźniki rezultatu Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych Liczba wybudowanych / przebudowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej/ cieplnej z OZE Długość nowo wybudowanych / zmodernizowanych sieci elektroenergetycznych dla odnawialnych źródeł energii Liczba wybudowanych / przebudowanych jednostek wytwarzania energii cieplnej / elektrycznej z OZE w ramach kogeneracji Dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej / cieplnej w warunkach wysokosprawnej kogeneracji Stopień redukcji PM10 Produkcja energii elektrycznej / cieplnej z nowo wybudowanych instalacji wykorzystujących OZE Produkcja energii elektrycznej / cieplnej z nowych mocy wytwórczych instalacji wykorzystujących OZE Dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych Dodatkowa zdolność wytwarzania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych
24
Wskaźniki produktu Wskaźniki rezultatu Działanie 4.1 i 4.3 WSKAŹNIKI
4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej Wskaźniki produktu Wskaźniki rezultatu Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych. Liczba zmodernizowanych energetycznie budynków Liczba gospodarstw domowych z lepszą klasą zużycia energii Liczba zmodernizowanych źródeł ciepła Powierzchnia użytkowa budynków poddanych termomodernizacji Liczba wybudowanych/ przebudowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej/ cieplnej z OZE. Stopień redukcji PM10 Ilość zaoszczędzonej energii elektrycznej Ilość zaoszczędzonej energii cieplnej Zmniejszenie zużycia energii końcowej w wyniku realizacji projektu Zmniejszenie rocznego zużycia energii pierwotnej w budynkach publicznych [kWh/rok] Dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej / cieplnej ze źródeł odnawialnych. Produkcja energii elektrycznej / cieplnej z nowo wybudowanych instalacji wykorzystujących OZE Produkcja energii elektrycznej / cieplnej z nowych mocy wytwórczych instalacji wykorzystujących OZE
25
INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA WNIOSKU
Działanie 4.1 i 4.3 WSKAŹNIKI INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA WNIOSKU Należy podać wartości dla wszystkich wskaźników adekwatnych do zakresu projektu, z poszczególnych typów projektu, które wnioskodawca jest w stanie monitorować i wykazywać. Niektóre wskaźniki, zarówno obligatoryjne jak też nieobligatoryjne, mogą mieć przełożenie na kryteria oceny projektu. Niewykazanie wskaźnika, który można (zgodnie z zakresem projektu) wykazać i monitorować, może spowodować niższą lub negatywną ocenę merytoryczną. Wskaźniki produktu: wartość docelowa to wyrażony liczbowo stan danego wskaźnika na moment zakończenia rzeczowej realizacji projektu realny do osiągnięcia. Wskaźniki rezultatu: wartość bazowa – 0, wartość docelowa jako ujęcie różnicy wywołanej realizacją projektu.
26
Przewodnik dla beneficjentów EEFRR RPO WSL 2014-2020,
Działanie 4.1 i 4.3 KWALIFIKOWALNOŚĆ REGULACJE Przewodnik dla beneficjentów EEFRR RPO WSL , rozdział 8. Zasady wsparcia w zakresie kwalifikowania wydatków Zasady w zakresie kwalifikowania wydatków z EFRR w ramach RPO WSL – FORMUŁA GRANTOWA POMOC PUBLICZNA – zależnie od wybranej podstawy prawnej Regulamin konkursu (szczególnie rozdz Limity i ograniczenia) 4.3 - Audyt energetyczny
27
Działanie 4.1 i 4.3 KWALIFIKOWALNOŚĆ
Etap oceny wniosku - ocena kwalifikowalności planowanych wydatków. Etap realizacji projektu - ocena kwalifikowalności poniesionego wydatku dokonywana poprzez weryfikację wniosków o płatność oraz w trakcie kontroli projektu. Po zakończeniu projektu - ocena kwalifikowalności poniesionych wydatków w zakresie obowiązków nałożonych na beneficjenta umową o dofinansowanie/decyzją o dofinansowaniu oraz wynikających z przepisów prawa. Jeśli zakres dokumentacji technicznej, audytu energetycznego szerszy, niż zakres projektu we wniosku – jasne dookreślenie kosztów kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych we wniosku Do wsparcia nie mogą zostać wybrane operacje, które zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem do instytucji zarządzającej/pośredniczącej wniosku o dofinansowanie.
28
Działanie 4.1 i 4.3 KWALIFIKOWALNOŚĆ
promocja - kwalifikowalne wyłącznie wydatki na działania informacyjno-promocyjne wymagane wg rozporządzenia ogólnego (załącznik XII), tj. oznaczenia, bilbordy i tablice informacyjno-promocyjne. Niedozwolone jest wykorzystywanie materiałów promocyjnych współfinansowanych ze środków RPO WSL do celów niezwiązanych z projektem, w szczególności podczas kampanii wyborczych. koszty pośrednie - niekwalifikowalne (koszty pośrednie to m.in. opłaty czynszowe, opłaty za energię, ogrzewanie, sprzątanie, opłaty pocztowe, materiały biurowe, opłaty telekomunikacyjne, media oraz inne koszty administracyjne) koszty związane z angażowaniem personelu – niekwalifikowalne, wyjątki: w szczegółowych opisach działań i poddziałań np. w formule grantowej za kwalifikowalne uznaje się wszystkie wydatki niezbędne do realizacji projektu, z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z dokumentów regulujących kwestie kwalifikowalności
29
WYDATKI KWALIFIKOWALNE
Działanie 4.1 KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKI KWALIFIKOWALNE przygotowanie projektu, m.in. projekty budowlane, wykonawcze, raport oddziaływania na środowisko, audyty energetyczne usługi dot. zarządzania i nadzoru prace budowlane, instalacyjne niezbędne do realizacji projektu w zakresie instalacji OZE np. zakup i montaż paneli fotowoltaicznych, paneli solarnych system zdalnego opomiarowania i monitoringu instalacji OZE dopuszczalna moc poszczególnych instalacji OZE w ramach projektu– zgodnie z limitami w Regulaminie konkursu
30
WYDATKI NIEKWALIFIKOWALNE
Działanie 4.1 KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKI NIEKWALIFIKOWALNE Wydatki wskazane w rozdziale 8.3 Przewodnika dla beneficjentów cross-financing rozbudowa sieci dystrybucyjnej i przesyłowej w związku z występowaniem pomocy publicznej – ograniczenia wynikające z zastosowanych podstaw prawnych, np. brak możliwości kwalifikowania wydatków dot. dokumentacji sporządzonej przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, wydatków dot. informacji i promocji
31
WYDATKI KWALIFIKOWALNE
Działanie 4.3 KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKI KWALIFIKOWALNE przygotowanie projektu, m.in. projekty budowlane, wykonawcze, raport oddziaływania na środowisko, audyty energetyczne usługi dot. zarządzania i nadzoru prace budowlane, instalacyjne niezbędne do realizacji projektu np. prace odtworzeniowe wobec prac termomodernizacyjnych Wydatki na modernizację energetyczną budynków użyteczności publicznej i wielorodzinnych budynków mieszkalnych (dopuszczonych Regulaminem konkursu) w tym: wymiana oświetlenia na energooszczędne i system zarządzania energią tylko jako element kompleksowej modernizacji energetycznej
32
WYDATKI KWALIFIKOWALNE
Działanie 4.3 KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKI KWALIFIKOWALNE modernizacja lub wymiana źródła ciepła (możliwe źródła zasilania: gaz, biomasa, prąd elektryczny), podłączenie do sieci ciepłowniczej wymiana indywidualnego źródła ciepła zasilanego gazem lub biomasą w przypadku redukcji CO2 co najmniej 30 % w odniesieniu do stanu istniejącego każdego z wymienianych źródeł oraz warunek termomodernizacji lub zapotrzebowania na energię pierwotna na poziomie wskazanym w Regulaminie konkursu zakup i montaż instalacji OZE w modernizowanych energetycznie budynkach
33
WYDATKI NIEKWALIFIKOWALNE
Działanie 4.3 KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKI NIEKWALIFIKOWALNE wydatki wskazane w rozdziale 8.3 Przewodnika dla beneficjentów cross-financing termomodernizacji budynków jednorodzinnych, remont wewnętrznej instalacji elektrycznej wymiana indywidualnych źródeł ciepła na zasilane węglem kamiennym, brunatnym, olejem opałowym modernizacja oświetlenia zewnętrznego nie zasilanego z przyłącza energetycznego budynku w związku z występowaniem pomocy publicznej – ograniczenia wynikające z zastosowanych podstaw prawnych, np. brak możliwości kwalifikowania wydatków dot. sporządzenia audytu energetycznego, dokumentacji projektowej sporządzonej przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, wydatków dot. informacji i promocji
34
PODSTAWY PRAWNE Działanie 4.1 POMOC PUBLICZNA
Zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE (komunikat) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata (Dz. U poz. 1420) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata (Dz. U poz. 488) Ponadto: Rozporządzenie Komisji UE nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
35
PODSTAWY PRAWNE Działanie 4.3 POMOC PUBLICZNA
Zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE (komunikat) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje wspierające efektywność energetyczną w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2015 r. poz.1363) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata (Dz. U poz. 1420) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata (Dz. U poz. 488) Ponadto: Rozporządzenie Komisji UE nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.