Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES
2
Stres w pracy 2. Sposoby radzenia sobie ze stresem
1. Fizjologiczna teoria stresu H. Selye'go 2. Sposoby radzenia sobie ze stresem 3. Perspektywa profilaktyki stresu
3
1. Fizjologiczna teoria stresu H. Selye'go (1)
Hans Selye, oparł swoją teorię stresu na teorii homeostazy. Pisze o 3 stadiach reakcji na stres: (l.) Reakcja alarmowa a) faza szoku b) faza przeciwdziałania szokowi (2.) Stadium odporności (3.) Stadium wyczerpania
4
1. Fizjologiczna teoria stresu H. Selye'go (2)
Dwa aspekty stresu: (l.) Fizjologiczny aspekt stresu —związany z fizyczną charakterystyką bodźca stresowego (siła, intensywność bodźca) (2.) Psychologiczny aspekt stresu —wiąże się z treściową charakterystyką bodźca stresowego, odzwierciedlającą jego znaczenie dla życia i rozwoju człowieka. Z tego punktu widzenia Selye wprowadza rozróżnienie na stres: dobry (eustres) i zły (dystres),
5
3. Sposoby radzenia sobie ze stresem (1)
W psychologii adaptacja do stresu opisywana jest za pomocą dwóch istotnie różniących się między sobą terminów: Odporność na stres, Radzenie sobie ze stresem
6
Sposoby radzenia sobie ze stresem (2)
Dwie główne strategie radzenia sobie ze stresem: (l.) Strategie zorientowane problemowo a) Konfrontacja b) Planowe rozwiązywanie problemu (2.) Strategie zorientowane emocjonalnie a) dystansowanie się b) ucieczka w świat fantazji c) samoobwinianie się d) nadmierna samokontrola e) pozytywne przewartościowanie f) poszukiwanie wsparcia
7
4. Perspektywa profilaktyki stresu
l. Indywidualna odpowiedzialność za swoje życie 2. Doskonalenie organizacji pracy
8
Indywidualna odpowiedzialność za swoje życie (1)
rozróżniania stanu normalnego od stresowego; rozpoznawania zwiastunów nadchodzącego stresu; unikania zbędnych sytuacji stresowych; zwiększania skuteczności radzenia sobie ze stresem poprzez eliminowanie negatywnych emocji; korzystania z racjonalnych strategii radzenia sobie ze stresem, np.: sporządzanie dziennej listy aktywności, uwzględnianie priorytetów w działaniu, dostosowanie pory aktywności dobowej do do swojego indywidualnego chronotypu (rannego vs. wieczornego)
9
Indywidualna odpowiedzialność za swoje życie (2)
planowania czasu nie tylko na pracę ale także na rekreację i ćwiczenia opanowania technik relaksacyjnych przestrzegania zasad racjonalnego żywienia (regularne posiłki lekkostrawne), higieny osobistej (częste kąpiele, itp.) i higieny psychicznej (unikanie wszelkiego typu używek i farmaceutyków, odpowiednia dawka snu, itp.); korzystania z różnych form wsparcia społecznego w sytuacjach kryzysowych (rodzina, koledzy, wykwalifikowani psychologowie, instytucje specjalistyczne).
10
Doskonalenie organizacji pracy (1)
dobór i selekcja psychologiczna zasobów ludzkich, uwzględniając zarówno cechy umysłowe, temperamentalne jak i osobowości; motywowanie ludzi do efektywnej pracy (poprzez bodźce finansowe ale i możliwość realizacji potrzeb wyższego rzędu); umiejętności rozróżniania celów strategicznych od taktycznych; zachowanie dystansu do pełnionej przez siebie roli zadaniowej w organizacji, poprzez uświadomienie sobie, że nie jestem odpowiedzialny za wszystko, a moja efektywność zależy także od współdziałania z innymi;
11
Doskonalenie organizacji pracy (2)
poczucie uczestnictwa w kształtowaniu decyzji, gdyż zmniejszanie niepewności decyzyjnej redukuje skutki stresu; usprawnianie sieci komunikacji interpersonalnej w strukturach organizacyjnych poprzez usuwanie informacji niejednoznacznych; wdrażanie programów naprawczych, związanych zarówno z restrukturyzacją organizacji, jak również z poprawą warunków fizycznych (oświetlenie, hałas, klimatyzacja itp.) i zdrowotnych (kontrola palenia, używania alkoholu, narkotyków, regularne ćwiczenia gimnastyczne itp.) w miejscu pracy.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.