Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałIrena Łuczak Został zmieniony 6 lat temu
1
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce ! Adam Rapacki – Podsekretarz Stanu w MSWiA Warszawa, 24 marca 2010 r. 1
2
Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez kierujących
– liczba wypadków oraz liczba osób zabitych 31,2 % 25,2 % Niedostosowanie prędkości jazdy, a mówiąc wprost nadmierna szybkość, była główną przyczyna wypadków drogowych, spowodowanych przez kierujących pojazdami w roku Należy jednak podkreślić, że w pozostałych przyczynach wypadków, czy to z nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowego wyprzedzania czy też niewłaściwego zachowania wobec pieszych, to prędkość była czynnikiem dominującym jeżeli chodzi o skutki tych zdarzeń. 7,3 % 6,6 % 6,4 % 6,2 % 3 % 2 2
3
Nadmierna prędkość Jak widać nadmierna prędkość już od należy do głównych przyczyn wypadków powodowanych przez kierujących pojazdami. Co bardzo istotne w wypadkach tych ginie co raz więcej osób. W roku 2009 było to 45,8% wszystkich ofiar wypadków spowodowanych przez tą grupę uczestników ruchu drogowego.
4
Główna przyczyna wypadków drogowych
Nadmierna prędkość Główna przyczyna wypadków drogowych 1975 – 20,2% wypadków ,2 % wypadków Na przestrzeni ponad 30 lat aż o 11% wzrosła liczba wypadków, których przyczyną była nadmierna prędkość.
5
z powodu prędkości giną Skutki wypadków drogowych
Codziennie, na polskich drogach z powodu prędkości giną 4 osoby !!! Skutki wypadków drogowych Średnio, każdego dnia na polskich drogach, w wyniku nadmiernej prędkości jazdy, giną 4 osoby. W 2009r tylko prędkość była główną przyczyną blisko 11 tysięcy wypadków drogowych tj. 31,2 % spośród wszystkich wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami w których zginęło aż 1438 osób tj. 45,8% !
6
Pokazane zdjęcia jednoznacznie pokazują brak wyobraźni kierowców poruszających się po polskich drogach. Przekroczenie prędkości o ponad 110 km/h tuż przed przejściem dla pieszych mówi samo9 za siebie.
7
Niestety nadmierna jazda często kończy się na stałych przeszkodach znajdujących się przy drodze, takich jak słup
8
Czy drzewo.
9
Bardzo niebezpieczna i społecznie nieakceptowana jest agresywna jazda z dużą szybkością motocykli, która niestety nierzadko kończy się właśnie w taki sposób.
10
Te zdjęcia szybkościomierzy i obrotomierzy samochodów i motocykli pochodzą z wypadków drogowych w obszarach zabudowanych. W każdym z tych przypadków były ofiary śmiertelne.
11
Działania Policji ukierunkowane na kontrolę prędkości
Ewaluacja metod dokonywania pomiaru prędkości Postęp technologiczny urządzeń służących do pomiaru prędkości Aby poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach, policja od lat zmienia swoje oblicze. Tradycyjne radary zastępowane są przez laserowe mierniki prędkości, będące w stanie precyzyjnie zmierzyć prędkość pojazdu już z odległości 2-3 km.
12
Działania Policji ukierunkowane na kontrolę prędkości
Wideorejestratory zainstalowane w nieoznakowanych / oznakowanych radiowozach Dynamiczny nadzór nad ruchem drogowym Jednym z najbardziej skutecznych narzędzi w walce z piratami drogowymi są wideorejestratory, w które wyposażane są radiowozy nieoznakowano oraz, już co raz częściej, również oznakowane.
13
Działania Policji ukierunkowane na kontrolę prędkości
Rozwój systemu automatycznej kontroli prędkości („fotoradary”) 2006 – 292 maszty; 2009 – 1230 masztów w miejscach lokalizacji masztów spadek liczby wypadków o 20% Jednak najbardziej skutecznym narzędziem do walki z kierującymi przekraczającymi dopuszczalne prędkości jazdy są fotoradary. Włączenie ich w system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym musi przyczynić się do dalszej poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.
14
Należy podkreślić, że zarówno działania podejmowane przez Policję w obszarze poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jak również budowa systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, nie mają na celu nękania kierowców. Ich cel jest jeden, ograniczenie wypadków takich, jak te na przedstawionych zdjęciach, które miały najbardziej tragiczny finał.
15
w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Jestem przekonany, że nasz wspólny wysiłek i nasze wspólne działania, przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Adam RAPACKI Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji 15
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.