Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wstęp do psychologii sądowej Wykład 9
ZEZNANIA ŚWIADKÓW Wstęp do psychologii sądowej Wykład 9
2
OBOWIĄZKI I PRAWA ŚWIADKA
Stawiennictwo na wezwanie organu procesowego Art.177 § 1 kpk Każda wezwana w charakterze świadka osoba ma obowiązek stawić się i złożyć zeznania Rodzice muszą wyrazić zgodę na udział dziecka jako świadka Art § 1 kpk – kara pieniężna za niestawiennictwo – do 3000 zł i § 2 – możliwość zatrzymania i doprowadzenia
3
Obowiązki świadka 2. Pozostawanie do dyspozycji organu procesowego
3. Obowiązek zeznawania 4. Obowiązek złożenia przyrzeczenia – art § 1 kpk nie odbiera się przyrzeczenia od: Osób poniżej 17 roku życia Osób chorych psychicznie Osób skazanych za fałszywe zeznania lub oskarżenia
4
Obowiązki i prawa świadka
Sankcja karna za fałszywe zeznania – art § 1 kk – zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy – kara do 3 lat pozbawienia wolności. PRAWA ŚWIADKA Odmowy zeznań – art kpk Uchylenia się od odpowiedzi – art kpk.
5
PRAWA ŚWIADKA Odmowy zeznań – art.. 182 kp
-Małżonek także były , najbliższa rodzina, osoba przysposobiona - Oskarżony w innej sprawie ale dotyczy tego samego postępowania ( prawo do obrony)
6
Rola psychologa w badaniu zeznań świadka
Udział w przesłuchaniu świadka Badanie psychologiczne świadka Art. 192 § 2 k.p.k. Jeśli istnieje wątpliwość, co do stanu psychicznego świadka, jego stanu rozwoju umysłowego, zdolności postrzegania lub odtwarzania spostrzeżeń sąd lub prokurator może zarządzić przesłuchanie świadka z udziałem biegłego lekarza lub biegłego psychologa, a świadek nie może się temu sprzeciwić. § 3 – badanie psychologiczne tylko za zgodą świadka
7
Przesłuchanie dziecka
Art a § 1. W sprawach o przestępstwo (dotyczące wolności i obyczajności seksualnej) pokrzywdzonego, który w momencie przesłuchania nie ukończył 15 lat powinno się przesłuchiwać w charakterze świadka tylko raz…… § 2. przesłuchanie przeprowadza sąd z udziałem biegłego psychologa
8
Udział w przesłuchaniu dorosłego świadka
Analiza akt sprawy przed przesłuchaniem Zadawanie pytań świadkowi Sam udział w przesłuchaniu nie wystarcza, by odpowiedzieć na pytania sądu uwzględniając: Warunki spostrzegania Rolę świadka w zdarzeniu, relacje ze sprawcą Upływ czasu od zdarzenia Motywy składania zeznań Konieczne jest psychologiczne badanie świadka
9
Udział w przesłuchaniu dziecka
Rola psychologa: Ochrona dziecka przed wtórna wiktymizacją Wsparcie i dawanie poczucia bezpieczeństwa dziecku Psycholog nie przesłuchuje
10
Przedmiot ekspertyzy psychologicznej
Ocenie podlegają konkretne zeznania świadka złożone w określonej sprawie Ocena ewentualnych skutków urazu doznanego przez świadka w związku z wydarzeniem, które jest przedmiotem sprawy Ustalenie okoliczności przemawiających przeciwko składaniu zeznań
11
ZAKRES EKSPERTYZY czynniki, które mogą wpłynąć na zniekształcenie zeznań Interpretacja mechanizmów psychologicznych leżących u podłoża stwierdzonych w zeznaniach zniekształceń Psychologiczna ocena prawdopodobieństwa zeznań Związek między stwierdzonymi u świadka zaburzeniami a zajściem
12
Psychologiczne uwarunkowania zeznań
Osoba spostrzegająca Obiekt – zdarzenie Czas oddzielający zdarzenie od zeznań Sytuacja zbierania zeznań i techniki przesłuchania Treść zeznania
13
OBIEKT – ZDARZENIE 1)Obiektywne fizyczne cechy spostrzeganych przedmiotów 2) Kategorie przedmiotów i zdarzeń ( zaangażowanie zmysłów ) 3) Warunki spostrzegania Fizyczne Psychologiczne osoba-rzecz Osoba – inni ludzie
14
Osoba spostrzegająca Małoletni ( dziecko), dorosły, stary człowiek
1)procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, myślenie, pamięć, mowa 2) Procesy emocjonalne: podatność na stres, zrównoważenie emocjonalne 3) Osobowość: mechanizmy obronne, zależność od innych, podatność na sugestię, samoocena 4) postawy: wobec ludzi, zdarzeń, przepisów
15
Warunki i sytuacje dzielące spostrzeżone fakty od zeznań
Czas Przemyślenia i interpretacje Napływające wiadomości Zagrożenie ze strony innych Presja Namowy itp..
16
Sytuacja zbierania zeznań i techniki przesłuchania
Stres przesłuchania Rodzaje zadawanych pytań techniki przesłuchania Pozawerbalna komunikacja przesłuchujący - świadek Cechy przesłuchującego
17
Rodzaje pytań ze względu na obciążenie sugestią
Pytania determinujące – co, jakiego koloru itp.. Pytania całkowicie rozłączne – czy samochód był czerwony? Pytania częściowo rozłączne – czy samochód był biały czy czerwony? Pytania wyczekujące – czy przypadkiem nie przejeżdżał samochód? Pytania z założeniem Pytania rozwijające założenie
18
Kryteria treściowe analizy zeznań CBCA –Criteria- Based Content Analysis
Cechy ogólne Logiczna struktura Nieustrukturalizowany sposób prezentacji Duża liczba szczegółów występuje często u świadka – pokrzywdzonego, który przeżył traumę np.. zgwałcenie. Brak struktury nie oznacza jednak sprzeczności
19
Szczegółowe treści Osadzenie w kontekście Opisy interakcji
Odtwarzanie wypowiedzi Nieoczekiwane zdarzenia lub komplikacje Niezwykłe szczegóły Niepotrzebne szczegóły Szczegóły dokładnie opisane, ale błędnie rozumiane (np..dzieci) Powiązanie skojarzenia z innymi zdarzeniami Opisy stanu umysłu świadka Przypisywanie sprawcy określonych uczuć
20
Treści związane z motywacją
Spontaniczne poprawki przyznawanie się do niepamiętania czegoś Wysuwanie wątpliwości co do własnego zeznania Obniżanie własnej wartości – nieakceptowanie własnego zachowania Wybaczanie przestępcy
21
Elementy charakterystyczne dla określonego przestępstwa
Odniesienie zeznań do charakterystyki przestępstwa , którego dotyczy zeznanie. Ważne szczegóły i elementy motywacyjne
22
Lista Kontrolna Prawdziwości Steller
Odpowiedź potwierdzająca podważa wnioski wynikające z poprzedniej analizy, negatywna ja potwierdza. Kategorie do oceny: Cechy psychologiczne Cechy wywiadu Motywacja Pytania badawcze
23
Cechy psychologiczne Niestosowność języka i wiedzy ( wiek,
wykształcenie, stopień rozwoju poznawczego) Niestosowność emocji – w trakcie wywiadu ( problem – okres rozwojowy) Podatność na sugestię – czy w czasie wywiadu świadek ulegał badającemu
24
Motywacja do zeznań Wątpliwe motywy złożenia doniesienia ( np.. proces rozwodowy ) Wątpliwy kontekst ujawnienia przestępstwa ( np.. Rodzice dostrzegają rozbudzenie seksualne młodej dziewczyny, która obciąża nauczyciela) Naciski na złożenie fałszywego zeznania
25
Pytania badawcze Nierealne zdarzenie Niezgodność z innymi zeznaniami
Niezgodność z innymi dowodami
26
Dziecko jako świadek Wiarygodność świadka
W zależności od wieku ( pamięć,) W zależności od roli w zdarzeniu (świadek – poszkodowany) Potoczne przekonania dotyczące niewiarygodności dzieci
27
Sposób zbierania zeznań
Czy dorośli wiedzą wszystko? ( podatność na sugestię, chęć zadowolenia dorosłego) Powtarzanie pytań Znaczenie dobrego kontaktu z dzieckiem Kontrola źródła informacji
28
Przygotowanie dziecka - świadka do zeznań
Poziom stresu związany z przeżytym zdarzeniem Aktualny poziom funkcjonowania poznawczego Stopień zrozumienia procedur sądowych Spotkanie z oskarżonym –niepokój, zagrożenie lęk Dostępność i siła wsparcia rodzinnego
29
PRZYGOTOWANIE EKSPERTYZY DLA SĄDU
Formalne wymogi: Przywołanie postanowienia o powołaniu biegłego Konkretne pytania sądu Opis stosowanych metod diagnozy Formalne dane osób badanych Warunki przeprowadzenia badania
30
Część merytoryczna opinii
Charakterystyka funkcjonowania poznawczego i emocjonalnego świadka Historia zdarzenia wraz z analizą składanych zeznań ( porównanie kolejnych zeznań z kryteriami psychologicznymi) Odpowiedź na pytania sądu
31
Ogólne zasady pisania opinii
Komunikatywność języka Selekcja informacji liczbowe wyniki testów – nie wolno podawać, tylko interpretacja naruszenie prywatności ( tajemnica zawodowa) Etykietowanie
32
Odpowiedzialność za ekspertyzę
Poziom merytoryczny ( stosowanie sprawdzonych metod badania) Użyteczność dla organu procesowego np. sposób formułowania opinii i wniosków, odpowiedź na konkretne pytania itp.. Odpowiedzialność wobec osób badanych standardy zawodowe i etyczne
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.