Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US."— Zapis prezentacji:

1 Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US

2 Plan Wprowadzenie historyczne: Uczenie się przez wgląd
Uczenie się za pomocą map poznawczych 2. Społeczny charakter uczenia się: Obserwacja innych Naśladowanie Motywacja

3 Uczenie się przez wgląd
Wolfgang Köhler podczas I wojny światowej obserwował ssaki naczelne w niemieckiej pracowni na Teneryfie: jego spostrzeżenia podważały behawiorystyczny model uczenia się

4 Uczenie się przez wgląd
Rozwiązanie problemu ze skrzynkami, na które wpadł Sułtan, szympans, nie miało charakteru poznania metodą prób i błędów (behawioryzm), ale wiedzy przez wgląd.

5 Uczenie się przez wgląd
„Forma uczenia się poznawczego (opisana po raz pierwszy przez psychologów postaci) w której rozwiązanie problemu następuje dzięki nagłej reorganizacji spostrzeżeń” (Zimbardo, Johnson, McCann 2011, s. 157).

6 Mapy poznawcze Edward Tolman obserwował zachowanie swoich szczurów w labiryntach laboratorium w Berkeley (niedługo po eksperymencie ze skrzyniami)

7 Mapy poznawcze „Mapa poznawcza – w pracach Tolmana mapa poznawcza była reprezentacją umysłową labiryntu lub innej przestrzeni fizycznej. […] Mapa poznawcza […] może reprezentować <przestrzeń> albo fizyczną, albo umysłową” (ZJMcC 2011, s. 158). W uczeniu się nie musi chodzić o zmianę wzorca zachowania, ale o zmianę w procesach umysłowych!

8 Podsumowanie Uczenie się przez wgląd i przez mapy poznawcze:
Nie polega na zmianie wzorca zachowania – to może stanowić co najwyżej konsekwencję zmiany umysłowej; Nie wymaga wzmocnienia Nie opiera się na warunkowaniu

9 Uczenie się społeczne Albert Bandura podważył przekonanie behawiorystów, że nagrody i kary są niezbędne w uczeniu się; wykazał nie tylko, że tak nie jest, ale i to, że nagradzanie i karanie kogoś innego, niż uczący się osobnik, prowadzi u niego do wytworzenia się określonej wiedzy.

10 Uczenie się społeczne Eksperyment z lalką BOBO

11 Uczenie się społeczne Obserwacja: „Uczenie się przez obserwację – forma uczenia się poznawczego, w której nowe reakcje są nabywane po zaobserwowaniu zachowania innych osobników i konsekwencji ich zachowania” (s. 161)

12 Uczenie się społeczne Naśladowanie – obserwacja jest warunkiem uczenia się społecznego, czynność naśladowania jest zaś mechanizmem właściwym pozyskiwania wiedzy/umiejętności

13 Uczenie się społeczne Motywacja – Bandura podkreślał, że aby dany osobnik wyuczył się obserwowanego zachowania musi posiadać motywację do powtórzenia tej czynności

14 Na koniec Symulacja Emulacja


Pobierz ppt "Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US."

Podobne prezentacje


Reklamy Google