Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
HAMUCLE
2
HAMULEC TARCZOWY Hamulec tarczowy – rodzaj hamulca ciernego, w którym siła tarcia działa na powierzchni czołowej tarczy. Składa się z tarczy hamulcowej, połączonej sztywno z hamowanym wałem oraz dwóch lub więcej nieobracających się klocków pokrytych okładziną cierną, które są dociskane do tarczy najczęściej za pomocą siłownika hydraulicznego lub pneumatycznego. Hamulce tarczowe stosowane są powszechnie jako hamulce zasadnicze w pojazdach samochodowych, szynowych, motocyklach, motorowerach i skuterach, wypierając stosowane dawniej hamulce bębnowe, a także w rowerach, zastępując stosowane dotychczashamulce szczękowe
3
TARCZA HAMULCOWA
4
ZACISK HAMULCOWY
5
Klocki hamulcowe na przykładzie klocków Break
6
Konstrukcja klocków hamulcowych na przykładzie klocków Breck:
• Płytka nośna – w przypadku dobrej jakości klocków, jest wytwarzana metodą dokładnego cięcia, tzw. fine blankingu. Gwarantuje to wysoką powtarzalność wymiarów, swobodną pracę klocka w zacisku i bezproblemowy montaż. Jest to duży atut marki Breck, gdyż większość producentów stosuje mechaniczne cięcie, które może powodować zatarcie klocka w zacisku, ciągłe hamowanie, a w efekcie uszkodzenie klocków i tarcz. • Shim – jest to metalowy element pokryty dwustronnie specjalną warstwą ochronną, która tłumi drgania i zapobiega piskom przez cały okres eksploatacji klocków. W produktach niższej jakości stosuje się powszechnie zamiennik w postaci tańszej i gorszej jakości warstwy antypiskowej z masy polimerowej. Ma to niestety bezpośredni wpływ na komfort użytkowania. • Materiał cierny – to podstawowy element klocków hamulcowych. Skład mieszanki jest najpilniej strzeżoną tajemnicą każdego producenta. Coraz częściej do produkcji wykorzystuje się ekologiczne materiały cierne, pozbawione metali ciężkich i niebezpiecznych włókien, co ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie ilości oraz inwazyjności wydzielanego pyłu. • Międzywarstwa – doskonały izolator termiczny o grubości około 2 mm, który zabezpiecza zacisk hamulcowy przed przegrzaniem. Tłumi ona również znaczną część drgań powstających w układzie hamulcowym. Brak międzywarstwy powoduje najczęściej oderwanie materiału ciernego od blachy nośnej. • Klej – łącznik pomiędzy płytką nośną a międzywarstwą. Oparty na dyspersji wodnej (rodzaj procesu chemicznego), bez dodatków rozpuszczalników organicznych.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.