Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Gimnazjum nr 3 im. J. Chełmońskiego w Zielonej Górze

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Gimnazjum nr 3 im. J. Chełmońskiego w Zielonej Górze"— Zapis prezentacji:

1 Gimnazjum nr 3 im. J. Chełmońskiego w Zielonej Górze
Otwarci na zmiany Gimnazjum nr 3 im. J. Chełmońskiego w Zielonej Górze NOWE W WYCHOWANIU FIZYCZNYM

2 Nowe w wychowaniu fizycznym
wymagania szczegółowe zajęcia do wyboru – model 2 + 2 edukacja zdrowotna w WF

3 Realizacja podstawy programowej w nowym modelu wychowania fizycznego w naszym gimnazjum
Zajęcia w systemie klasowo-lekcyjnym. Zajęcia do wyboru. Edukacja zdrowotna prowadzona w cyklu ciągłym.

4 Wybór koncepcji organizacji zajęć z wychowania fizycznego
Dokonując wyboru koncepcji organizacji zajęć WF kierowaliśmy się przede wszystkim zapisami w Preambule, że „…ważnym zadaniem szkoły jest edukacja zdrowotna, której celem jest rozwijanie u uczniów postawy dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.”

5 prowadzona w cyklu ciągłym
Edukacja zdrowotna prowadzona w cyklu ciągłym

6 Pojęcie agresji, przedstawienie agresji na plakacie…

7 Edukacja zdrowotna prowadzona w cyklu ciągłym?
Zajęcia z edukacji zdrowotnej prowadzone są w cyklu ciągłym, w okresie jednego semestru. Na ten cel w roku szkolnym 2009/2010 przeznaczyliśmy po 2 godz. w tygodniu dla każdej z 3 grup w I semestrze oraz po 2 godz. w tygodniu dla pozostałych 2 grup w II semestrze. Organizacja zajęć w ramach bloku „edukacja zdrowotna” wydaje nam się, najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla efektywnej ich realizacji.

8 Cele wprowadzenia edukacji zdrowotnej w cyklu ciągłym
zapewnienie lepszej adaptacji uczniów w nowej szkole, w nowych warunkach; pomoc uczniom w radzeniu sobie z trudnościami napotkanymi na swojej drodze w pierwszym okresie nauki w gimnazjum; integracja grupy uczniów klas pierwszych; sprawdzenie skuteczności realizacji podstawy programowej WF zawartej w bloku edukacja zdrowotna, a tym samym osiągnięcie celów i efektów kształcenia : pozyskanie czasu na przygotowanie pełnej oferty form aktywności fizycznej w ramach zajęć do wyboru dla uczniów, która będzie:

9 Wsparcie społeczne a zdrowie

10 Cele edukacji zdrowotnej
poznawanie siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju, identyfikowanie i rozwiązywanie problemów zdrowotnych; zrozumienie, czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać; rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi; wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości; rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań codziennego życia; przygotowanie się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej.

11 Choroby dzieci, młodzieży oraz dorosłych…
Prezentacje prac wypracowanych przez zespoły uczniów

12 Postawa nauczyciela prowadzącego zajęcia wobec uczniów
Staram się być przewodnikiem, doradcą uczniów; Nie wchodzę w rolę „eksperta” („mistrza”), który „musi wszystko wiedzieć”; Ograniczam ocenianie, komentarze, narzucanie własnego zdania; Mam odwagę powiedzieć: „nie wiem, ale sprawdzę i odpowiem” lub „nie wiem, sprawdźmy razem” (mam prawo do niewiedzy oraz uczenia się od uczniów i razem z nimi); Organizuję uczenie się – stawiam zadania, pytania, motywuję do pracy, kontroluję czas jej trwania; Stale doskonalę umiejętności komunikowania się z uczniami, tworzenia atmosfery bezpieczeństwa i zaufania; Staram się zachować równowagę między ustalonym programem, a potrzebami uczniów.

13 Rola nauczyciela prowadzącego
Posiadaną przez uczniów wiedzę i doświadczenia wykorzystuję, jako podstawę do uczenia się; Zachęcam uczniów do: samodzielności w uczeniu się; wzbogacania swoich doświadczeń; akceptowania własnej odpowiedzialności za uczenie się; odnoszenia zdobywanej wiedzy i umiejętności do własnej sytuacji i potrzeb oraz transferu ich do codziennego życia.

14 Traktowanie uczniów podczas zajęć
Traktuję każdego ucznia, jako aktywny podmiot, dysponujący pewnym zasobem wiedzy, którą powinien wykorzystywać w procesie edukacyjnym tak samo, jak ja swoją wiedzę. Uważam, że uczeń w wyniku zajęć: ma się dowiedzieć o tym, co jest zdrowe a co nie; ma być przygotowany do konstruktywnego działania na rzecz zdrowia własnego i innych; ma zmieniać nie tylko swój styl życia ale i starać się oddziaływać na warunki w jakich żyje. Aby ten cel osiągnąć muszę dawać uczniom możliwość uczenia się przez doświadczanie i podejmowania ww. działań już w czasie nauki w szkole.

15 Zajęcia wychowania fizycznego
prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym

16 Zajęcia lekcyjne z wychowania fizycznego
przeznaczone są na realizację wymagań szczegółowych opisanych w podstawie programowej; wymagania określają jedynie to, co stanowi konieczne minimum, które musi osiągnąć każdy uczeń; wymagania ukierunkowane są na wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do świadomego, samodzielnego, satysfakcjonującego i całożyciowego uczestnictwa w kulturze ruchu oraz do ochrony i doskonalenia zdrowia po osiągnięciu ww. wymagań nauczyciel może je poszerzać w zależności od potrzeb, predyspozycji psychomotorycznych i zainteresowań uczniów oraz warunków bazowych szkoły.

17 Program nauczania Nauczyciel WF zaproponował do realizacji program własny opracowany we współpracy z innym nauczycielem pt. „Ku aktywności” Przed dopuszczeniem programu, dyrektor szkoły zapoznał się z opinią konsultanta. Program nauczania został zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i dopuszczony do użytku w szkole przez dyrektora szkoły, na wniosek nauczyciela WF.

18

19 Program nauczania Opinia o programie zawierała ocenę zgodności programu z podstawą programową i dostosowania go do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony. Program nauczania obejmuje III etap edukacyjny: stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej; zawiera: szczegółowe cele kształcenia i wychowania; treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej; sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków w jakich program będzie realizowany; opis założonych osiągnięć ucznia; propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia; jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym

20 Zajęcia wychowania fizycznego
zajęcia do wyboru przez uczniów

21 Oferta zajęć do wyboru - założenia przygotowania -
spełnianie oczekiwań uczniów, a tym samym motywowanie ich do ćwiczeń (będą ćwiczyli to co lubią i to co wybiorą z oferty); spowodowanie, że nauczyciele będą mieli większą satysfakcję z prowadzenia zajęć z uczniami zainteresowanymi wybraną formą aktywności ruchowej; przyczynienie się do promocji szkoły; zwiększenie autonomii szkoły i nauczyciela w organizacji i doborze treści kształcenia.

22 Dostosowanie oferty zajęć do wyboru
Oferta zajęć do wyboru jest dostosowana do warunków materialno-dydaktycznych szkoły i określa: czasokres wyboru zajęć; sposób podziału na grupy; miejsce, czas i termin trwania odbywania zajęć; nauczyciela prowadzącego.

23 Wdrożenie oferty zajęć do wyboru – założenia -
Przyczynienie się do: zmniejszenia liczby zwolnień z lekcji WF; poprawy postawy ciała i ogólnego stanu zdrowia uczniów; nabycia przez uczniów umiejętności współdziałania w zespole koedukacyjnym; podniesienia poziomu sprawności fizycznej uczniów; wdrożenia do ich samousprawniania i samodoskonalenia; wzrostu świadomości uczniów w zakresie potrzeb i konieczności czynnego uczestnictwa w wychowaniu fizycznym.

24 Organizacja zajęć do wyboru
Szkoła, uwzględniając lokalne tradycje i warunki, a także potrzeby i oczekiwania uczniów oraz ich rodziców, ustaliła formy aktywności fizycznej w ramach zajęć do wyboru o różnych profilach. Różnorodność zajęć do wyboru gwarantuje możliwość udziału uczniów w zajęciach dostosowanych do ich możliwości i zainteresowań. To szansa na rozwój oferty edukacyjnej w celu zaspokojenia potrzeb uczniów, ich możliwości i zainteresowań.

25 Co zyskaliśmy dzięki zajęciom do wyboru?
Uczeń – ćwiczy to, co lubi, a nie to, co narzuca mu szkoła; Nauczyciel – ma na zajęciach uczniów, którzy ćwiczą z większym zaangażowaniem; Szkoła – posiada ciekawszą, być może, konkurencyjną ofertę.

26 Cele ogólne zajęć do wyboru
Spełnienie oczekiwań uczniów wobec szkolnego wychowania fizycznego poprzez umożliwienie im pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności w obszarach, którymi są szczególnie zainteresowani, a przede wszystkim, które są dla nich dostępne ze względu na ich poziom sprawności i wydolności organizmu.

27 Cele szczegółowe zajęć do wyboru
Ukazywanie uczniom walorów rekreacyjnych i zdrowotnych danej formy aktywności. Eksponowanie osiągnięć ucznia. Wdrażanie ucznia do współpracy i współdziałania ze środowiskiem rówieśniczym, rodzinnym w upowszechnianiu zdrowego stylu życia. Umożliwienie uczniom dokonywania samodzielnych wyborów i podejmowania odpowiedzialności za nie (wybór dostosowany do zainteresowań i indywidualnych możliwości psychofizycznych).

28 Podsumowanie Nowy model realizacji wychowania fizycznego sprzyja:
spełnieniu oczekiwań ucznia, a więc lepszej motywacji i większemu zaangażowaniu – uczeń ćwiczy nareszcie to co lubi, co samodzielnie wybrał z oferty; większej satysfakcji nauczyciela z pracy – prowadzenie zajęć z uczniami, którzy są zainteresowani daną formą aktywności ruchowej; zwiększeniu prestiżu osobistego, zawodowego i społecznego nauczyciela – szersze uczestnictwo w życiu szkoły, większe możliwości rozwoju zawodowego i osobistego; większej autonomii szkoły i nauczyciela w organizacji i doborze treści kształcenia; Być może w przyszłości w promowaniu szkoły – poprzez tworzenie być może, konkurencyjnej dla innych szkół oferty zajęć do wyboru


Pobierz ppt "Gimnazjum nr 3 im. J. Chełmońskiego w Zielonej Górze"

Podobne prezentacje


Reklamy Google