Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAlicja Antczak Został zmieniony 7 lat temu
1
SZEŚCIOLATEK STARSZAKIEM CZY JEDNAK PIERWSZAKIEM ? -DYLEMATY RODZICÓW-
PRZEDSZKOLNE PRZYGODY I PRZYPADKI FRANKA I AGATKI
2
Dobry start w szkole jest niezwykle ważnym momentem dla rozwoju dziecka. Psychicznie i fizycznie gotowe do podjęcia nauki dziecko, z radością i bez problemów opanowuje podstawy edukacji. Może spokojnie realizować potencjał intelektualny i osobowościowy. Ma wielką szansę na to, by w przyszłości osiągnąć sukcesy edukacyjne, zawodowe i osobiste- na miarę swoich wrodzonych możliwości.
3
Gotowość do rozpoczęcia nauki nie jest jednak czymś, co dziecko osiąga automatycznie w pewnym wieku.
Dobre przygotowanie do podjęcia nauki w szkole stanowi wynik interakcji między dzieckiem a środowiskiem rodzinnym i wychowaniem przedszkolnym.
4
Zależy ona od: - wieku kalendarzowego dziecka i indywidualnego tempa rozwoju fizycznego i psychicznego (niektóre dzieci rozwijają się szybciej, inne wolniej – w wieku 6–7 lat różnice między rówieśnikami są dosyć spore), aktywności dorosłych, stwarzających dziecku warunki do rozwoju – im więcej czasu poświęcają kilkulatkowi dorośli na wspólne zabawy, rozmowy, uczenie, rysowanie, wycieczki, tym szybciej osiągnie ono gotowość szkolną. Trzeba tu zaznaczyć, że ogromne korzyści dla przygotowania do szkoły przynosi uczęszczanie do przedszkola – nie tylko do obowiązkowej „zerówki”.
5
Roczne przygotowanie przedszkolne
Roczne przygotowanie przedszkolne to obowiązek dla wszystkich dzieci, będących u progu edukacji szkolnej. Objęte są nim dzieci 5 i 6 letnie.
6
Agata i Franek chodzą do Przedszkola nr 6 im
Agata i Franek chodzą do Przedszkola nr 6 im. „Chatka Niedźwiadka” w Zabrzu.
7
Dzieci wspólnie uczęszczają do grupy „Kubusiów Puchatków”
Agatka ma 6 lat Franek ma lat 5
8
Obydwoje dzieci jest objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
9
W zakresie rozwoju fizycznego dzieci radzą sobie bardzo dobrze.
Franek uwielbia sport, więc uczęszcza na kółko gier i zabaw ruchowych. Agatka lubi przedszkolne zabawy ruchowe, sprawnie i poprawnie ćwiczy.
10
Dzieci są sprawne i samodzielne
Dzieci są sprawne i samodzielne. 6 letnia Agatka i Franek, który ma 5 lat potrafią samodzielnie przebierać się na ćwiczenia, dbać o swoje ubrania- składając je na krześle. Właśnie obydwoje wygrali „Konkurs na prawidłowe wiązanie sznurowadeł”
11
I Agatka i Franek wiedzą, jak ważna jest dbałość o zdrowe odżywianie.
12
Dzieci stosują się do norm i zasad grupowych
Dzieci stosują się do norm i zasad grupowych. Obydwoje są lubiani w grupie, mają kolegów i chętnie współdziałają z innymi dziećmi.
13
Aktywnie uczestniczą w życiu grupy, podejmują się wszelkich zadań, zawsze doprowadzając swoją pracę do końca. Zdobywają różne sprawności!
14
Franek dzieli wyraz na sylaby Agatka liczy głoski w wyrazie
Dzieci chętnie ćwiczą z nauczycielką. Potrafią podzielić wyraz na sylaby, policzyć głoski w wyrazie, wskazać pierwszą, ostatnią a nawet środkową głoskę w prostym wyrazie. Franek dzieli wyraz na sylaby Agatka liczy głoski w wyrazie
15
Z każdym dniem sprawniej ćwiczą kreślenie wzorów i szlaczków literopodobnych.
16
Obydwoje dzieci interesują litery, pisanie, książki i czytanie
Obydwoje dzieci interesują litery, pisanie, książki i czytanie. I Agatka i Franek potrafią odczytać proste wyrazy (choć wcale nie muszą).
17
Przedszkolacy uwielbiają zabawy matematyczne
Przedszkolacy uwielbiają zabawy matematyczne. Poprawnie liczą, potrafią dodawać i odejmować przedmioty.
18
Dzieci wykazują się kreatywnością i zdolnościami twórczymi
Dzieci wykazują się kreatywnością i zdolnościami twórczymi. Aktualnie uczestniczą w przygotowaniach do teatrzyku dla rodziców. Ponieważ są odważni i chętni- grają główne role.
19
Przedszkolacy wykazują wszechstronne zainteresowanie nauką i otaczającym je światem. Łatwo zapamiętują wiersze, piosenki, przyswajają wiedzę , rozwijają nowe umiejętności. Chętnie się uczą i są ciekawe.
20
Gotowość szkolna Gdy u dziecka z grupy przedszkolnej obserwuje się pełną dojrzałość szkolną we wszystkich sferach (nie wolno zapominać o gotowości emocjonalnej do podjęcia nauki), sensowne staje się przyspieszenie obowiązku szkolnego. Dziecko szybciej się rozwijające zmuszone do przebywania w grupie mniej dojrzałych rówieśników i powtarzania treści, które dawno już opanowało, będzie się nudzić i może stracić motywację do nauki. Dlatego ważne jest, by dać mu możliwość maksymalnego wykorzystania jego szans przez wcześniejsze skierowanie do szkoły – ale tylko wówczas, gdy samo tego chce i przejawia pełną dojrzałość we wszystkich aspektach rozwoju.
21
Ponieważ Agatka we wrześniu 2013 roku będzie miała 7 lat- rozpocznie edukację szkolną.
22
Fanek będzie miał lat 6, będzie mógł więc zostać jeszcze na rok w przedszkolu, albo razem z Agatką pójść do szkoły.
23
Decyzję o pójściu Franka do szkoły podejmują jego rodzice.
Na tę chwilę (listopad 2012) rozważają możliwość przejścia syna do szkoły.
24
Uwaga! Od września 2014 roku wszystkie dzieci 6- letnie obowiązkowo rozpoczną edukację szkolną.
25
Jeżeli natomiast nauczycielka Twojego dziecka poinformuje Cię o jakichkolwiek problemach, podejmij z nią współpracę w celu objęcia dziecka dodatkowymi ćwiczeniami stymulującymi poszczególne obszary jego rozwoju. Pozwoli to nadrobić zaległości i uniknąć wielu problemom związanym z nauką w szkole! Jeżeli zajdzie potrzeba zwróćcie się wraz z nauczycielem o pomoc do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, czy logopedy. Tam znajdziecie specjalistyczną pomoc. Tylko ujednolicone działania domu rodzinnego i środowiska przedszkolnego przyniosą wymierne korzyści.
26
i sprawił mu wiele satysfakcji i radości.
Najważniejszy jest dobry start, by nowy etap w życiu Twojego dziecka, jakim jest szkoła- stał się PRZYGODĄ i sprawił mu wiele satysfakcji i radości.
27
W prezentacji wystąpili:
Agatka Koczorowska Franek Majewski Zdjęcia dzieci zamieszczono za zgodą Rodziców. OPRACOWANIE: ANNA PRZEPIÓRA doradca metodyczny wychowania przedszkolnego w Zabrzu ZABRZE ROK SZKOLNY 2012/2013
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.