Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
DRP PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
Distribution Requirements Plannning DRP Planowanie zasobów dystrybucyjnych Distribution Resources Plannning DRP II
2
PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
Skuteczność planowania potrzeb materiałowych w systemie MRP (Material Requirements Planning) jest uwarunkowana zgodnością Głównego Harmonogramu Produkcji (MPS) z rzeczywistym popytem na produkty finalne. Zapotrzebowanie na produkty finalne zwykle traktuje się jako popyt niezależny i ustala na podstawie prognoz. Jednak gdy zakład produkcyjny zaopatruje Magazyn Centralny, to zapotrzebowanie tego Magazynu jest rezultatem sumy zapotrzebowań Centrów Regionalnych, które z kolei zaopatrują Magazyny Lokalne. Dopiero popyt klientów magazynów lokalnych ma charakter popytu niezależnego i powinien być prognozowany. Pozostałe zapotrzebowania można i powinno się obliczać zgodnie z logiką stosowaną w systemach MRP. Błędne rozpoznanie i wykorzystanie informacji o zapotrzebowaniu skutkuje złymi zapasami i niedoborami dobrych zapasów, co odbija się na poziomie obsługi klientów i wzroście kosztów zapasów Distribution Requirements Planning (DRP) jest systemem sfazowanego w czasie planowania potrzeb dystrybucyjnych oraz zapotrzebowania na produkty finalne zakładu produkcyjnego w warunkach gdy producent posiada rozbudowaną sieć magazynów (Magazyn Centralny, Centra Regionalne, Magazyny Lokalne).
3
PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
Planowanie potrzeb dystrybucji (DRP - Distribution Requirements Planning) - metoda i system sfazowanego w czasie planowania zapotrzebowania na wyroby w sieci dystrybucyjnej oparta na logice planowania potrzeb materiałowych (MRP). Planuje w fazach czasowych (okresach) ile i kiedy zamówić w poszczególnych magazynach sieci dystrybucji aby pokryć prognozowany popyt na dany produkt na najniższym poziomie sieci (w sklepach lub magazynach lokalnych) Zastosowanie: w przedsiębiorstwach w których dystrybucja wyrobów jest realizowana przez rozbudowaną sieć magazynów centralnych, centrów regionalnych, magazynów lokalnych i sklepów
4
PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
Cechy: Tradycyjna metoda: zamawianie według punktu zamawiania w partiach o stałych wielkościach; skutek - utrzymywanie dużych zapasów, brak powiązania poziomu zapasu z planowanym zapotrzebowaniem Metoda DRP: jedynie popyt na najniższym poziomie sieci (popyt w magazynach lokalnych) jest ustalany na podstawie prognoz (popyt niezależny); planowane zapotrzebowanie na wyższych poziomach (potrzeby brutto w magazynach) jest wyliczane - popyt zależny Dane: Prognoza popytu - tylko dla najniższego poziomu sieci; Czas realizacji dostawy: stały cykl dostawy pomiędzy wyższym oraz niższym poziomem sieci Zapas bezpieczeństwa: tylko dla najniższego poziomu sieci (np. w magazynach lokalnych) Wielkość partii zamówienia: ustalana odpowiednią metodą partiowania lub „partia na partię” Horyzont planistyczny: większy od skumulowanego cyklu dostawy od produkcji do magazynu lokalnego lub sklepu detalicznego
5
Producent lub dostawca Poziom prognozowanego popytu
SIEĆ DYSTRYBUCJI Detaliści i klienci Magazyn lokalny E Magazyn lokalny D Magazyn lokalny C Magazyn lokalny B Magazyn lokalny A Magazyn Regionalny Magazyn Centralny Producent lub dostawca Popyt zależny Popyt niezależny Poziom prognozowanego popytu
6
Popyt niezależny i zależny sieci dystrybucji
POPYT NIEZALEŻNY- niezależny od popytu magazynów na wyższym poziomie w sieci POPYT ZALEŻNY- zależny od popytu magazynów na wyższym poziomie w sieci (popyt na wyroby finalne w zakładzie produkcyjnym i w magazynach na niższych poziomach) CHARAKTER POPYTU Niezależny (pierwotny) Zależny (wtórny) ATRYBUTY Pewność niepewny (stochastyczny) pewny (deterministyczny) Ustalanie prognozowanie obliczanie Ciągłość stabilny (ciągły) sporadyczny (dyskretny) Zużycie zapasu równomierne (stopniowe) nierównomierne (skokowe)
7
Zastosowanie zasady punktu zamawiania (R) w warunkach popytu zależnego
PUNKT ZAMÓWIENIA (R) MAGAZYN LOKALNY Liczne, nieduże niezależne potrzeby klientów MAGAZYN REGIONALNY Nieliczne, większe potrzeby zależne od popytu w magazynach lokalnych MAGAZYN CENTRALNY (FABRYCZNY) Sporadyczne, duże potrzeby zależne od popytu w magazynach regionalnych
8
PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
Tradycyjne metody zarządzania zapasami dystrybucyjnymi Przedsiębiorstwa zakładają, że podejście z punktem zamawiania (R) jest właściwe dla zarządzania zapasami magazynu czy centrum dystrybucji, Główną słabością tradycyjnego podejścia jest brak spojrzenia w przyszłość; podejście to uwzględnia tylko bieżącą sytuację, nie określa kiedy w przyszłości potrzeba będzie więcej zapasu, a tylko, kiedy złożyć zamówienie uzupełniające zapas, czyli nie posiada sfazowania w czasie Planowanie potrzeb dystrybucyjnych: rozróżnia popyt niezależny i zależny potrzeby brutto są równe planowanym zamówieniom z wyższych poziomów w sieci dystrybucji plan uzupełniania zapasów generowany przez system DRP dostarcza aktualną sumę potrzeb w sieci dystrybucji bezpośrednio do MPS zakładu producenta
9
LRP (Logistics Requirements Planning) planowanie potrzeb logistycznych
DRP MPS MRP L R P DOSTAWCY L2 L3 L4 C R1 R2 L1 Zakład produkcyjny D1 Z1 Z2 D2 D4 D3 KLIENCI Prognoza popytu SKŁADY I/LUB LOKALNE MAGAZYNY Produkty finalne MAGAZYN REGIONALNY Produkty finalne MAGAZYN CENTRALNY (FABRYCZNY) Produkty finalne Produkty finalne Zespoły (podzespoły) Detale (materiały, surowce)
10
LOGIKA PLANOWANIA POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
Planowane przyjęcia ustala się w okresach w których pojawią się potrzeby netto, gdy planowany dostępny zapas w danym okresie spadnie poniżej zera . Ustalanie wielkości zamówienia: Należy odróżnić składanie zamówienia na produkcję (1) od składania zamówienia w magazynie znajdującym się na niższym poziomie (2) więcej zapasu zostaje wprowadzone do sieci zapas jest tylko przemieszczany z jednego magazynu do innego - łączna ilość zapasu nie zostaje zmieniona przez taką transakcję stosowanie ekonomicznej wielkości zamówienia (EOQ) jest nieuzasadnione, gdyż może spowodować większe zapasy niż potrzeba i/lub częstsze transfery zapasu między magazynami z tego samego poziomu
11
PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
DRP powinno być wykorzystywane do: Harmonogramowania transportu Ustalania częstotliwości wysyłek Optymalizacji wykorzystania środków transportu (objętość/waga) Budżetowania Planowania wymaganej powierzchni magazynowej DRP: Określa gdzie więcej zapasów jest wymaganych Utrzymuje dzięki przeharmonogramowaniu aktualne priorytety DRP generuje planowane uruchomienia zleceń więc: Potrzeby niższego poziomu mogą zostać obliczone Wejście do MPS odzwierciedla, co rzeczywiście powinno być produkowane, MPS nie jest tworzony w oparciu o prognozy popytu Można planować zasoby dystrybucyjne (np. transportowe, finansowe)
12
PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH Przykład sieci dystrybucyjnej producenta z Tych
Gdańsk Sklepy - Klienci Warszawa Berlin Wrocław Poznań Producent (Tychy) Popyt niezależny prognozowany Popyt zależny obliczany Planowany popyt dla Warszawy, Berlina i Gdańska jest prognozowany (popyt niezależny) Popyt (popyt zależny) dla magazynów dostawczych we Wrocławiu i Poznaniu może być wyliczany i terminowany zgodnie z logiką MRP. Łączne planowane zamówienia z Warszawy, Berlina i stanowią potrzeby brutto dla Wrocławia; planowane zamówienia z Gdańska oraz prognozy popytu ze sklepów stanowią potrzeby brutto dla Poznania Producent w Tychach zaopatruje Wrocław i Poznań. Planowanie zamówienia z Wrocławia i Poznania są podstawą opracowania planów produkcji (MPS) u Producenta
13
PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH Ustalić plan zamówień magazynu we Wrocławiu składanych do producenta w Tychach WROCŁAW Dostępny zapas: 60 Czas realiz.= 2 tyg Wielkość partii: min 60
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.