Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMonika Krzemińska Został zmieniony 7 lat temu
1
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
prawa oświatowego Bogumiła Bogacka-Osińska Warszawa,
2
Plan pojęcie innowacji pedagogicznych w rozumieniu prawa oświatowego
podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki procedura zgłaszania innowacji pedagogicznych w Kuratorium Oświaty w Warszawie wnioski z analizy formalnej dokumentacji innowacji pedagogicznych
3
pojęcie innowacji pedagogicznej w rozumieniu prawa oświatowego
„Innowacją pedagogiczną (prowadzona w publicznych szkołach i placówkach) są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły” (§ 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki - Dz. U. z 2002 r., nr 56, poz. 506 ze zm.)
4
pojęcie innowacji pedagogicznej (za W. Okoniem)
Innowacja pedagogiczna – zmiana struktury systemu szkolnego (metodycznego, wychowawczego) jako całości lub struktury ważnych jego składników – w celu wprowadzenia ulepszeń o charakterze wymiernym (W. Okoń) Zmiana ulepszenia systemu może dotyczyć: - pracy nauczycieli (jej metody i środki) i uczniów, treści programowej, warunków materialno-społecznych szkoły.
5
podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz ze zm.) art. 22 ust. 2 pkt 6: Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły, uwzględniające możliwości wprowadzenia nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także wprowadzenia odmiennych od powszechnie obowiązujących warunków działania i organizacji szkół i placówek.
6
podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz ze zm.) art. 41.ust. 1 pkt 3: Do kompetencji stanowiących rady pedagogiczne należy podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez rady szkoły lub placówki.
7
podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz ze zm.) art. 50 ust. 2: Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także opiniuje plany pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych. art. 52. ust. 2: W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.
8
podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki
Przepisy wykonawcze w związku z art. 22 ust. 2 pkt 6 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz ze zm.) są zawarte w: Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz z późn. zm.) Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2011 r., nr 176, poz. 1051) – zmiana § 4 ust.3 (zrezygnowano z terminu przekazania określonych dokumentów innowacji do kuratorium oświaty oraz organu prowadzącego).
9
podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz z późn. zm.) § 1. 3. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły. § 2. 1. Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę. 2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
10
podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz z późn. zm.) § 2 3. Innowacje lub eksperymenty, wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań. 4. Rekrutacja do szkół lub oddziałów, w których jest prowadzona innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności. 5. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.
11
podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz z późn. zm.) § 3. Innowacje i eksperymenty nie mogą naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły oraz warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w odrębnych przepisach.
12
podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz z późn. zm.) § 4. 1. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna. 2. Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu: 1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji, 2) opinii rady szkoły, 3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
13
Wymagane czynności poprzedzające podjęcie uchwały w sprawie prowadzenia innowacji pedagogicznej w szkole publicznej lub placówce
14
4.uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji
3.opinia rady szkoły 2.pisemna zgoda autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane 1.zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji
15
podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz z późn. zm.) § 4. 3 Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady szkoły i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, o której mowa w ust. 2 pkt 3, dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę.
16
procedura zgłaszania innowacji pedagogicznych w Kuratorium Oświaty w Warszawie
Procedura w sprawie zgłaszania innowacji pedagogicznej do Kuratorium Oświaty w Warszawie znajduje się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Warszawie Zakładki - „Dyrektor i Nauczyciel”, „Rodzice i Uczniowie”, „Poradnik Klienta”
17
- Zakładka - „ Dyrektor i Nauczyciel”
procedura zgłaszania innowacji pedagogicznych w Kuratorium Oświaty w Warszawie - Zakładka - „ Dyrektor i Nauczyciel” Hasło – „Innowacje i eksperymenty pedagogiczne” Hasło – „Procedura wprowadzania innowacji i eksperymentów pedagogicznych” Hasło „Procedura wprowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach i placówkach województwa mazowieckiego” Załączniki do strony: „Procedura”, „Karta informacyjna” Ważne! w zakładce „Dyrektor i Nauczyciel” znajduje się baza innowacji pedagogicznych
18
Innowacje pedagogiczne zgłaszane są do
Kuratorium Oświaty w Warszawie (trzy wydziały dokonują formalnej analizy) Delegatur Kuratorium Oświaty w Warszawie
19
najczęściej powtarzające się nieprawidłowości występujące w przekazanej dokumentacji innowacji pedagogicznych: nieprecyzyjne podanie w „karcie informacji innowacji pedagogicznej” terminu rozpoczęcia i zakończenia innowacji nie zaznaczenie, w „karcie informacji innowacji pedagogicznej”, że uzyskano zgodę organu prowadzącego na wprowadzenie innowacji lub wpisywanie, że sprawa jest „w toku” nie dołączenie opinii oraz uchwały rady pedagogicznej oraz karty innowacji pedagogicznej albo wydanie opinii rady pedagogicznej o innowacji pedagogicznej z datą późniejszą niż data uchwały
20
podsumowanie Problematyka innowacji pedagogicznej wymaga podejmowania wielu działań, m.in. w zakresie: monitorowania, oceny prowadzonych działań, szkolenia, upowszechniania dobrych praktyk.
21
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.