Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAneta Pietrzak Został zmieniony 7 lat temu
1
Badanie rzeczywistych potrzeb uczniów CKZiU w Siedlcach w zakresie doradztwa zawodowego
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska mgr Luiza Marzęcka - Strzałek
2
Opis badania Prezentowany raport jest rezultatem diagnozy początkowej tj. badania rzeczywistych potrzeb uczniów w zakresie doradztwa zawodowego. Badanie przeprowadzone zostało w październiku i listopadzie 2016 roku przez doradców zawodowych Luizę Marzęcką- Strzałek i Agnieszkę Pątek - Gołębiowską W badaniu udział wzięło 123 uczniów i słuchaczy.
3
Cel realizacji badania
Uzyskanie informacji pozwalających na skonstruowanie skutecznych, efektywnych oraz odpowiadających zapotrzebowaniom uczniów materiałów metodyczno - informacyjnych z zakresu doradztwa zawodowego.
4
Wielkość próby badawczej przedstawia się następująco:
Uczestnicy badania Uczestnikami badania byli uczniowie i słuchacze Centrum Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego w Siedlcach tj. Medycznej Szkoły Policealnej im. Prof. Z. Religi, Medycznej Szkoły Policealnej dla Dorosłych im. Prof.Z. Religii i Centrum Kształcenia Ustawicznego. Wielkość próby badawczej przedstawia się następująco: W badaniu udział wzięło 123 uczniów i słuchaczy t.j kobiet i 22 mężczyzn.
5
Opis metod i narzędzi zastosowanych w badaniu
W diagnozie zastosowano kwestionariusz ankiety. Ankieta była anonimowa i została przeprowadzona w terminie od października do listopada 2016 r.
6
Opis metod i narzędzi zastosowanych w badaniu
Kwestionariusz ankiety skierowany do uczniów i słuchaczy CKZiU w Siedlcach składał się z 4 pytań otwartych. Pierwsze dotyczyło rodzaju pomocy jakiej mógłby doradca zawodu udzielić uczniowi. Drugie odwoływało się do tematów rozmów w ramach indywidualnego spotkania z doradcą zawodowym. Trzecie natomiast dotyczyło zagadnień jakie powinny być poruszone podczas grupowych zajęć z poradnictwa zawodowego . Czwarte pytanie odnosiło się do tego czy uczeń , słuchacz miał już wcześniej kontakt z doradcą zawodowym.
7
Formy realizacji poradnictwa zawodowego
Formami poradnictwa zawodowego realizowanymi w CKZiU są: • porady indywidualne (określenie preferencji zawodowych, zainteresowań, umiejętności) • porady grupowe w formie zajęć lekcyjnych (samoocena, umiejętności podejmowania decyzji zawodowych) gazetki informacyjne targi pracy oraz targi edukacyjne wycieczki do zakładów pracy
8
Metody i narzędzia wykorzystywane przez doradców w ramach poradnictwa zawodowego
• filmy edukacyjne, • rozmowy indywidualne, • spotkania z przedstawicielami PUP, OHP, • wycieczki zawodoznawcze,
9
Potrzeby uczniów ze szkoły policealnej i szkoły Policealnej dla dorosłych
10
Potrzeby uczniów ze szkoły policealnej i szkoły policealnej dla dorosłych
Uczniowie identyfikując obszary, w których mógłby im pomóc doradca zawodowy, w pierwszej kolejności wymieniają wybór kursów i szkoleń (25 osób). W następnej kolejności wskazują na pomoc w napisaniu CV i LM (24 osoby). Na trzecim miejscu wymieniają znalezienie pracy (24 osoby). Dla mniejszej części badanych istotną kwestią była pomoc w doborze zawodu (11 osób). Cześć uczniów wskazała na potrzebę informacji na temat założenia własnej działalności gospodarczej( 5 osób) , w określeniu predyspozycji zawodowych ( 5 osób ) i poznaniu rynku pracy (4 osoby).
11
Potrzeby uczniów ze szkoły policealnej i szkoły policealnej dla dorosłych
12
Potrzeby uczniów ze szkoły policealnej i szkoły policealnej dla dorosłych
Podczas indywidualnego spotkania z doradcą zawodu uczniowie wskazywali wiele różnorodnych tematów, które byłyby dla nich istotne. Największa potrzeba uczniów dotyczy rozmów na temat autoprezentacji(14 osób) a także na temat predyspozycji zawodowych ( 8 ), możliwości wyboru ścieżki zawodowej ( 7 ) i na temat otworzenia działalności gospodarczej ( 5).
13
Potrzeby uczniów ze szkoły policealnej i szkoły policealnej dla dorosłych
14
Potrzeby uczniów ze szkoły policealnej i szkoły policealnej dla dorosłych
W odniesieniu do grupowych spotkań z doradcą uczniowie najbardziej byli zainteresowani zajęciami z zakresu autoprezentacji (15 ) oraz opracowywania dokumentów aplikacyjnych (12 osób). W następnej kolejności uczniowie wykazywali potrzebę zajęć dotyczących prowadzenia negocjacji z przełożonym (4 osoby).
15
Potrzeby uczniów ze szkoły policealnej i szkoły policealnej dla dorosłych
16
Potrzeby uczniów ze szkoły policealnej i szkoły policealnej dla dorosłych
Wśród badanych uczniów i słuchaczy 75 osób nie miało wcześniej kontaktu z doradcą zawodu, natomiast 48 osób już tego kontaktu wcześniej doświadczyło ( najczęściej w urzędzie pracy ).
17
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.