Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Mechanika układu korbowego
2
I.Wały korbowe
3
1.Zasadnicze elementy wału korbowego
4
2.Schemat wału korbowego silnika czterocylindrowego i sześciocylindrowego rzędowego słabo i mocno obciążonego
5
a). mocno obciążonego
6
b).słabo obciążonego
7
3.Wymagania stawiane wałom
Wytrzymały na skręcanie i zginanie, Odporny na zmęczenie, Dostatecznie sztywny, Czopy korbowe i główne-odporne na ścieranie.
8
4.Materiały i technologia wykonania wałów korbowych.
Stal węglowa wyższej jakości lub stal stopowa – odkuwka, Żeliwo sferoidalne – odlew.
9
5.Kolejność zapłonu (pracy cylindrów) silników cztero- i sześciocylindrowych.
lub lub
10
II.Koła zamachowe oraz panewki i ich rodzaje
11
1.Zadania koła zamachowego
Zmniejszenie nierównomierności obrotów wału korbowego, wywołanej kolejnymi suwami pracy, Czołowa powierzchnia koła spełnia rolę tarczy oporowej sprzęgła, Na obrzeżu koła nasadzony jest zwykle wieniec zębaty, współpracujący z kołem zębatym rozrusznika.
13
2.Materiały na koła zamachowe
Żeliwo, Staliwo.
14
3.Rodzaje łożysk stosowanych w silnikach spalinowych
Ślizgowe, Toczne.
15
4.Rodzaje łożysk ślizgowych
Łożyska główne: -półpanewki grubościenne, -półpanewki cienkościenne. Łożyska korbowe: Tulejki.
16
a). Półpanewka grubościenna
17
b). Półpanewka cienkościenna
18
5.Sposoby unieruchamiania panewek
19
a). Za pomocą kołków-grubościenne
20
b). Za pomocą występów -cienkościenne
21
6.Rodzaje stopów łożyskowych
Cynowo-ołowiowe, Miedziowo-ołowiowe, Aluminiowo-cynowe.
22
7.Rodzaje łożysk tocznych stosowanych w silnikach spalinowych
23
a). Igiełkowe
24
b). kulkowe lub wałeczkowe (rolkowe)
25
III.Wyrównoważanie silnika
26
1.Najważniejsze siły działające na układ korbowy
a). Siły gazowe, Są wynikiem działania na denko tłoka ciśnienia gazów zawartych w cylindrze, b). Siły masowe; - siły bezwładności – powstające wskutek bezwładności mas układu korbowego wykonującego ruch postępowo-zwrotny, - siła odśrodkowa - powstająca pod wpływem wykonywania przez wał korbowy ruchu obrotowego.
28
2. Pojęcie wyrównoważenia silnika
Zabiegi mające na celu ograniczenie drgań powstających wskutek działania w/w sił, a które niekorzystnie wpływają na trwałość silnika i napędzanych przez niego mechanizmów, nazywamy wyrównoważeniem silnika.
29
3.Sposoby wyrównoważenia silnika
Wyrównoważenie uzyskuje się przez: a). Zastosowanie układu wielocylindrowego o parzystej liczbie cylindrów i symetrycznym układzie wykorbień wału korbowego, b). Umieszczenie na ramionach wału korbowego przeciwciężarów równoważących działanie sił odśrodkowych, c). Zastosowanie specjalnych układów przeciwciężarów do zrównoważenia sił bezwładności.
30
4.Zasada wyrównoważenia sił odśrodkowych
31
5.Przykłady rozmieszczenia przeciwciężarów w mechanizmach korbowych silników o rozmaitych układach konstrukcyjnych
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.