Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHelena Przybysz Został zmieniony 8 lat temu
1
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej
2
Rozwój międzynarodowej wymiany handlowej => nowe wyzwania dla firm transportowych i spedycyjnych konieczność przystosowywania się do coraz bardziej złożonych potrzeb konkretnych przedsiębiorstw w ramach usług organizowane są nie tylko zwykłe procesy transportowe, ale całe łańcuchy usług związane z zaopatrzeniem lub dystrybucją
3
Nowe firmy – 3PL w odpowiedzi na te potrzeby – konieczność rozszerzenia działalności zakup dodatkowej infrastruktury pozwalającej na zapewnienie wysokiego poziomu usług wykształcenie na rynku nowych firm – wyspecjalizowanych operatorów logistycznych (3PL) Ich działalność to logistyka kontraktowa
4
Logistyka kontraktowa co to takiego? 1) obszar, który tworzą operatorzy logistyczni - third party logistics (3PL) - silne kapitałowo grupy logistyczne. 2) przedsiębiorstwa działające w sektorze usług logistycznych koncentrujące się na: zarządzaniu transportem (większa część przychodu pochodzi z realizowania usług transportowych i spedycyjnych), zarządzaniu magazynami (usługi zarządzania zapasami i związane z nimi) lub: jednocześnie usługi transportu i magazynowania oraz dodatkowych usług na zasadach logistyki kontraktowej.
5
Logistyka kontraktowa rozumiana jest jako współpraca będąca przedmiotem umowy polegająca na przekazaniu przez przedsiębiorstwo realizacji funkcji logistycznych w ręce zewnętrznego wykonawcy wykonawcą jest najczęściej operator logistyczny współpraca o charakterze długoterminowym termin „logistyka kontraktowa” zastępowany pojęciem „outsourcingu logistycznego”
6
Od 3PL do 4PL operator logistyczny 3PL może podjąć kroki w kierunku bardziej rozwiniętej współpracy, w wyniku której awansuje do roli Fourth Party Logistics (4PL) operator 4PL zarządza złożonym systemem obsługi całego łańcucha dostaw, integrując działania różnych operatorów 3PL i partnerów jego działalność opiera się na międzynarodowej sieci operacyjnej operator 4PL zarządza częścią procesów biznesowych lub kilkoma funkcjami przedsiębiorstwa klienta (mega-outsourcing)
7
Stopień zaangażowania operatora w działalność firmy z rozróżnieniem na operatora 3PL i 4PL
8
4PL – korzyści dla obu stron Firmy 4PL skupiają się na stworzeniu zintegrowanego rozwiązania, biorą odpowiedzialność za cały proces logistyczny, w tym kontrolę i zarządzanie. Powinny być niezależne i obiektywne. Posiadają wolność wyboru gałęzi transportu. Firmy, które transferują działania logistyczne dostawcom 4PL mogą skoncentrować się na działalności statutowej, z korzyścią dla klientów, produktów i własnej sprzedaży.
9
Różnice w zaawansowaniu współpracy między firma a operatorem 3 PL i 4 PL
10
Diagram poziomów zaangażowania dostawcy usług logistycznych oraz zakresu zadań
11
Pięć różnych poziomów outsourcingu usług logistycznych
12
Schemat działania przykładowej firmy branży 4PL
13
Rozwój logistyki kontraktowej w Polsce na tle rynku TSL w obliczu kryzysu (2008) przedsiębiorstwa podejmowały działania w celu pozyskania klientów oraz uzyskania jak największych oszczędności (ograniczania kosztów) celem wygenerowania zysku w warunkach recesji kluczowym kryterium wyboru operatora logistycznego była cena za usługę niektóre firmy z branży TSL, w celu pozyskania klienta, rozpoczęły ostrą konkurencję cenową sposobem na oszczędności w firmach TSL było ograniczenie kosztów stałych generowanych przez majątek trwały
14
Szeroki zakres usług sposobem na kryzys spowolnienie gospodarcze przyczyniło się do wyeliminowała z rynku podmiotów najsłabszych, nieelastycznych i nieefektywnych, świadczących usługi transportowe w wąskim zakresie na rynku pojawiły się nowe firmy poszukujące rynków niszowych, świadczące szeroki wachlarz usług
15
Wielkość przychodów ze sprzedaży podstawowej osiągniętaprzez firmy TSL w latach 1997– 2010 (w mld zł)
16
Firmy TSL w Polsce w rankingu firm działających w branży TSL w 2010 roku zidentyfikowano 102 podmioty, których roczne przychody ze sprzedaży podstawowej wyniosły w 2010 roku 18,89 mld zł im większy wachlarz usług oferowanych przez firmę działającą w branży TSL, tym wyższy średni przychód posiadanie w ofercie firmy przynajmniej pięć usług logistycznych wpływa znacząco na wysokość przychodów
17
Porównanie wielkości przychodów przedsiębiorstw z pierwszej dziesiątki rankingu firm TSL w Polsce w 2010 r.
18
Zestawienie firm TSL o największych przychodach w 2010 r.
19
Zmiany w pierwszej dziesiątce przedsiębiorstw rankingu firm TSL w Polsce w 2010 roku oraz rentowność netto (w %) i zmiany w wielkości zatrudniania
20
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.