Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEwa Górska Został zmieniony 8 lat temu
1
Jest bardzo ważnym środkiem umożliwiającym zdobywanie wiedzy i informacji. Jest narzędziem pracy. Zapewnia możliwość kontaktu miedzy ludźmi. Za jego pośrednictwem można przesyłać różnego rodzaju materiały (np. pliki). Jest narzędziem finansowym (zakupy, bankowość internetowa).
2
ZaletyWady Zdobywanie i pogłębianie wiedzyNiebezpieczne treści i pliki Komunikacja ze znajomymiZastraszanie, nękanie lub prześladowanie Nawiązywanie nowych kontaktówKontakty z groźnymi nieznajomymi Źródło rozrywkiUzależnienie od Internetu Rozwijanie zainteresowańStraty finansowe
7
Cyberprzemoc to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych (technologii informacyjnych i komunikacyjnych), tj. przede wszystkim internetu i telefonów komórkowych. Problem ten dotyczy przede wszystkim dzieci i młodzieży. W Polsce doświadcza go ponad połowa młodych internautów!!! Nastoletni internauci rzadko informują najbliższe otoczenie o swoich problemach. Jeżeli szukają pomocy, to głównie u rówieśników. Rodzice i pedagodzy rzadko dowiadują się o takich sytuacjach.
8
wyzywanie, nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem Sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem Sieci, robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jego zgody, podszywanie się w Sieci pod kogoś wbrew jego woli i działanie na jego niekorzyść.
9
Dowody elektroniczne mogą przybierać różnorakie formy np. mogą to być e-maile, sms-y, billingi telefoniczne, pliki tekstowe, graficzne, dźwiękowe. Równie szeroki jest krąg miejsc, w których można je odnaleźć. Może to być system telekomunikacji, serwery dostawców usług internetowych, komputery służbowe lub domowe, telefony komórkowe, serwery proxy w firmie i wiele innych miejsc. IP (adres protokołu internetowego) – pomaga określić podłączone urządzenie i jego użytkownika (zarówno konkretny komputer jak i telefon komórkowy).
10
Narzędzia kontroli rodzicielskiej (opiekuńczej)
11
Filtrowanie ruchu sieciowego w ruterze Konfiguracja serwera proxy w przeglądarce Włączenie Kontroli rodzicielskiej w Windows Vista lub Windows 7 Instalacja programu nadzorującego dostęp do Internetu Sposoby:
12
Opiekun (ucznia, dziecka) Emilek Beniamin NetNanny Strażnik Ucznia CyberPatrol Cenzor Motyl Mini Monitoring inne Programy nadzorujące dostęp do Internetu:
13
programy filtrujące dość skutecznie blokują dostęp do stron zawierających pornografię lub erotykę; dla stron pornograficznych innych niż polskojęzyczne i anglojęzyczne, filtry nie spełniają swej funkcji; programy mają trudności ze skutecznym filtrowaniem stron zawierających wyłącznie grafikę; aplikacje niestety pozwalają na wyświetlenie stron zawierających treści o charakterze rasistowskim, propagujących używki, leki czy ryzykowne zachowania; niektóre filtry zbyt wolno analizują strony i pozwalają na ich wyświetlenie. Decyzję o jej zamknięciu podejmują dopiero po kilku sekundach, co stwarza ryzyko, że dziecko może zapoznać się ze szkodliwymi treściami.
15
Można wykorzystywać go do: komunikacji, przesyłania dźwięku, obrazu, plików, organizowania czasu wolnego, grania, przeglądania Internetu, oglądania telewizji, prowadzenia notatek,
16
posiada niewielkie rozmiary, jest zawsze pod ręką, natychmiast gotowy do użycia, daje poczucie bezpieczeństwa, zapewnia łączność w każdej sytuacja, pozwala utrzymać kontakt ze znajomymi, pozwala na szybkie zorganizowanie spotkania.
17
Gotowość odebrania każdej rozmowy. Utrata poczucie prywatności i niezależności. Zubożenie słownika przez skróty myślowe i używanie żargonu Zastępowanie realnych kontaktów rozmowami telefonicznymi Uzależnienie od wysyłania sms-ów, korzystania z gier itp. Uzależnienie od kupowania nowych modeli i gadżetów telefonicznych
18
36% - nie wyobraża sobie dnia bez telefonu komórkowego 27% - na pewno wróciłoby się po telefon komórkowy, gdyby zapomniało go z domu 28% - nie wróciłoby po komórkę, ale czułoby w związku z tym niepokój 68% - traktuje telefon komórkowy, jako niezbędne narzędzie dostępu do informacji
19
60% - korzysta z telefonu komórkowego podczas lekcji 18% - w takcie sprawdzianów i klasówek 44% - podczas rodzinnych posiłków 28% - w kinie podczas filmu lub w teatrze podczas przedstawienia 8% - w kościele w trakcie mszy
20
Nierozstawanie się z telefonem. Bardzo częste sprawdzanie rejestru połączeń, natychmiastowe sprawdzanie otrzymanej wiadomości. Nerwowa i chorobliwa potrzeba trzymania aparatu telefonicznego w ręku. Symulowanie rozmów w towarzystwie osób używających telefonu. Używanie telefonu jako narzędzia do nieustannej kontroli nad najbliższymi.
21
Strony WWW z informacjami: helpline.org.pl dyżurnet.pl www.sieciaki.pl www.dzieckowsieci.pl www.saferinternet.pl www.saferinternet.pl Zgłosić wychowawcy, pedagogowi, dyrektorowi, będziemy wspólnie rozwiązywać ten problem.
22
helpline.org.pl 0 800 100 100 Projekt którego celem jest pomoc dzieciom w sytuacjach zagrożenia w Internecie oraz podczas korzystania z telefonów komórkowych
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.