Indie jako rynek rekrutacyjny dla polskich uczelni Karolina Jędrzejkowska
Plan prezentacji Indie – jako rynek …rekrutacyjny Hindusi – jako kandydaci I studenci Implikacje – rekrutacja i obsługa studentów z Indii
Indie …. wielki, różnorodny kraj Największa demokracja świata Drugie państwo na świecie (po Chinach) pod względem liczby ludności Parlamentarna republika związkowa 25% społeczeństwa żyje poniżej progu ubóstwa Sikkim 0,6 mln Gęstość zaludnienia 388 mieszkańców na km2 Zróżnicowanie etniczne porównywalne z kontynentem europejskim Uttar Pradesh 200 mln Największa demokracja świata (1,25 miliarda) = 2 x cała UE! Drugie państwo na świecie (po Chinach) pod względem liczby ludności Parlamentarna republika związkowa (29 stanów + 7 terytoriów) 25% społeczeństwa żyje poniżej progu ubóstwa (1,25 USD/doba 388 mieszkańców na kmkw (Niemcy 231, Polska 153) Zróżnicowanie etniczne porównywalne z kontynentem europejskim 65% populacji jest poniżej 35-go roku życia 54% poniżej 25-go roku życia, 45% poniżej 19-go roku życia 65% populacji jest poniżej 35-go roku życia 54% poniżej 25-go roku życia, 45% poniżej 19-go roku życia
Indie …. wielki, różnorodny kraj Duże zróżnicowanie religijne, ale bez większych tarć na tle religijnym Państwo nie podlega wpływom żadnej z grup religijnych!
Indie …. różnorodność kulturowa 1. Języki (angielski + 21 języków konstytucyjnych + ok. 1600 dialektów) 2. System kastowy: - wywodzący się ze starożytności system podziału na grupy „zawodowe” - tradycja - od 1947 prawnie niedozwolona jest dyskryminacja kastowa - różny poziom „ukastowienia” w regionach (miasta – wieś) - brak podziału kastowego w edukacji - głównie widoczny jako tradycje rodzinne (zawieranie małżeństw) i nieoficjalnie przejawiający się w polityce Językiem urzędowym jest j. angielski W konstytucji – Hindi (Indie PN, śr, centr) – promocja Hindi 21 języków konstytucyjnych, dopuszczanych jako języki wykładowe i urzędowe w określonych stanach Ponad 1600 dialektów!!! (optymista widzi 17 a pesymista 1600) Nie tylko inne języki ale też i alfabet Najniższa kasta – niedotykalni, najwyższa – Bramini (uczeni/kapłani), Kszatria (wojownicy), Małżeństwo = dwóch rodzin, które muszą do siebie pasować. 3. Równouprawnienie kobiet : - prawnie i politycznie – równouprawnienie - tradycyjnie małżeństwa są dobierane przez rodziców - mniejszy współczynnik skolaryzacji dziewczynek niż chłopców (90% i 85%) - Tradycja posagu
Indie… gospodarka GDP 2015 US$ 2067 billion < US$ 3,7 billion PKB - zagregowana wartość dóbr i usług wytworzonych przez gospodarkę na terenie danego kraju. Jest to jeden z podstawowych mierników efektów pracy społeczeństwa i miara wielkości gospodarki. Jego wzrost lub spadek pokazuje wzrost gospodarczy. Wielkością PKB Indie nie powalają. Ich PKB jest niższy od Niemiec czy Wielkiej Brytanii nie wspominając już o USA czy nawet Chinach. Wyraźne jest też duże zróżnicowanie tej wielkości na poszczególne stany – (najwyższy i najniższy) W ostatnich latach tempo wzrostu PKB Indii było imponujące i wynosiło 5%- 9%. Indyjska klasa średnia liczy dziś około 250 mln ludzi. To dla przykładu połowa ludności UE. Natomiast ludność zamożna posiadająca więcej niż 1 mln USD to około 70 tys. ludzi. Niestety, nadal 25% ludności zyje ponizej progu ubóstwa… > US$ 180 billion www.tradingeconomics.com
Indie… gospodarka Indie są tradycyjnie uznawane za gospodarkę agrarną. Czy rzeczywiście? Z punktu widzenia liczby osób zajmujących się rolnictwem – na pewno. Zupełnie nie ma to jednak przełożenia na rzeczywistą wartość dodaną w gospodarce. Rolnictwo w Indiach jest mało rentowne bo rozdrobnione. Nie bez przyczyny…. Gwoli wyjaśnienia: To polityka kolonialna Wielkiej Brytanii wpędziła Indie w agraryzm Indie od wieków były miejscem gdzie główne znaczenie dla rozwoju gospodarki miało rzemiosło i handel Rewolucja przemysłowa spowodowała zalanie Indii tanimi tekstyliami produkowanymi maszynowo i odebrała im rynki zbytów Jednocześnie polityka kolonialna WB wykorzystywała Indie jako źródło surowców naturalnych i towarów niskoprzetworzonych co wypchnęło ludnośc na wieś. Teraz – wraz z rozwojem gospodarki rynkowej zyskują na znaczeniu rdzenne cechy Hindusów – przedsiębiorczość, zmysł do handlu i zręcznośc manualna Indie podobnie jak Polska zaczęły cykl przemian od gospodarki planowanej centralnie od roku 1989. W efekcie PKB Indii generowany jest głównie przez usługi, przemysł i budownictwo. Sektor usług - na sektor usług Indii składają się call centre, obróbka danych, elektroniczna obsługa klienta, konfigurowanie oprogramowania, doradztwo, księgowość, design, diagnostyka. Indie w tym zakresie mają wiele do zaoferowania światu. Przewidują zwiększenie sprzedaży w tym sektorze do poziomu 17 mld USD. Oprac. Własne na podst. www.tradingeconomics.com
Indie … telekomunikacja i informatyzacja Największy rynek telekomunikacyjny na świecie i trzeci pod względem liczby użytkowników internetu 97% rynku telefonicznego to łączność bezprzewodowa Indie przeskoczyły erę telefonii naziemnej. Brak kabli nadrobili telefonią cyfrową i rozwojem cyfrowego internetu.
Silne unikanie niepewności Słabe unikanie niepewności Silna Słaba Potrzeba osiągnięć męskie żeńskie Silne unikanie niepewności Słabe unikanie niepewności Szwecja Indie Chiny Norwegia USA Finlandia Niemcy A teraz mały przeskok z gospodarki na socjologię i kulturę. Holenderski socjolog Gaert Hofstede stworzył w latach 70 ciekawą teorię kultur narodowych. Teoria ta była dopracowywana przez jego syna i dalszych wspólpracowników i obecnie była publikowana w książce Kultury i organizacje. Posiłkujac się zawartymi w niej opisami kultur różnych narodowości na świecie można dowiedzieć się wielu rzeczy na temat różnych narodowości i np. określić ich nastawienie do takich spraw jak zwierzchniość, akceptacja ryzyka czy przedsiębiorczość. W naszych rozważaniach nad rynkiem Indyjskim w kontekście pozyskiwania z niego studentów warto zwrócić uwagę na wielkość nazwaną potrzebą osiągnięć. Wynika ona ze stosunku do: Niepewności – czyli jak dana nacja podchodzi do spraw innych, nieznanych. Mamy tu dwa ekstrema – „inne=niebezpieczne” i „inne=ciekawe”. Podziału ról w społeczeństwie – męskość oznacza wyraźnie określone role w społeczeństwie (Mężczyźni z Marsa a kobiety z Wenus), natomiast żeńskość to brak wyraźnych podziałów na role męskie i kobiece (zarówno kobiety jak i mężczyźni są z Wenus). Mapka prezentuje wyniki badań dla poszczególnych narodowości. W tym wymiarze Hindusi zdecydowanie są nacją słabo unikającą niepewności czyli zainteresowaną nowościami i akceptującą inność i różnorodność. Ciekawe, że Polacy znajdują się zupełnie po drugiej stronie. Hindusi są społeczeństwem o wyraźnym podziale na role męskie i kobiece – mniej jednak wyrąźnym niż to przyjmuje społeczeństwo w Polsce! Japonia Polska Rosja Wg. Gert Jan Hofstede et al..
Indie i Hindusi… kultura przedsiębiorczości 25% wszystkich Hindusów jest zatrudniona we własnych firmach (self-employed) Przykłady przedsiębiorczości Hindusów: Reliance Industries Bitcoin Infosys …i Bollywood …from zero to hero
QS World University Rankings 2015 System edukacyjny Rocznie studia kończy: 300 tys. inżynierów 150 tys. informatyków. 300 tys absolwentów studiów podyplomowych 2,3 mln absolwentów kierunków nie technicznych QS World University Rankings 2015 (6 instytucji w top 300) 740 Uniwersytetów 2 ostatnie lata secondary – intermediate level Obowiązek szkolny od 6 do 14 lat Konstytucyjne prawo do edukacji w tym wieku (nieodpłatnej) System edukacyjny jest jednym z priorytetów w rozwoju Indii. 6 uniwersytetów w Indiach plasuje się w top 300 rankingu QS. Popyt na edukację jest jednak ogromny. Szkoły są przeludnione.
System edukacyjny 95% dzieci uczęszcza do szkół podstawowych Z tego 40% przechodzi do szkół średnich, Z tego 12% przechodzi do szkół wyższych (ok 15 mln) Niedobór infrastruktury i kadry akademickiej (740 uczelni wyższych) System jest reformowany (potrzeba 2 x więcej uniwersytetów niż jest) Indie rozwijają wciąż swój system edukacyjny. Aby jednak dogonić Europę i USA (podobnie jak Chiny) mają zbyt mało personelu akademickiego. Dlatego też co roku ponad 250 tys młodych Hindusów wyjeżdża na studia za granicę. Tysiące młodych ludzi z Indii co rok wyjeżdża na studia za granicę: 85% - USA, UK, Kanada, Australia, Nowa Zelandia 15% - pozostałe destynacje
Studia za granicą – kiedy decyzja? …różnie w różnych częściach Indii Najczęściej podczas studiów I stopnia – na II stopień i potem Phd Studia za granicą – co decyduje? Status majątkowy (bogatsi jadą do US lub Australii) Koszty utrzymania (poziom opłat na uczelniach w Polsce jest podobny jak w Indiach) Możliwość zdobycia doświadczeń praktycznych (2-3 lata po studiach) przed powrotem do Indii Bezpieczeństwo w regionie (w USA każdy ma broń) Zdanie rodziców – szczególnie przed I stopniem studiów
Współpraca z rekruterami w Indiach Plusy : Tańszy i efektywniejszy niż udział w targach Zna potrzeby kandydatów i pomaga w ich zrozumieniu Przejmuje część pracy i obowiązków rekrutacji Jest zorientowany w formalnościach w danym kraju Minusy : Ryzyko współpracy (dużo małych firm, w dużych firmach – słaba kontrola) Trudność zweryfikowania jakości akcji promocyjnych Trudność egzekwowania kar! Problem z zamówieniami publicznymi Teraz pytanie jak dotrzeć do tego ogromnego potencjału…czyli jak współpracować z rekruterami Każdy chce i może być rekruterem, nawet nasi studenci próbują być pośrednikami (biznesowo). Tygodniowo jest z agencji z Indii kilka zapytań o współpracę. Można wybierać, i trzeba wybierać. Zwłaszcza, że współpraca z agentami z tego kraju opłaca się - rodzice i kandydaci otrzymują informację o kraju o którym wcześniej mogli nawet nie słyszeć, przygotowują do wyjazdu do kraju odmiennego kulturowo. Ponadto w Indiach pośrednictwo to sprawa oczywista, pośrednicy działają w każdej dziedzinie przedsiębiorczości. Jakiej informacji potrzebują studenci: o klimacie, cenach, kosztach utrzymania i ubezpieczenia, gdzie i co można kupić (często pojawia się pytanie czy w Polsce można kupić ryż, ale i tak na ogół przyjeżdżają z własnym zapasem). Kiedy kandydat "przychodzi" od rekrutera - kwestia ta leży po jego stronie. Należy dokładnie z nim omówić te kwestie, ponieważ bywa że agenci obiecują "gruszki na wierzbie" (darmowe laptopy, darmowe książki, itd). NASZE DOŚWIADCZENIA Uwaga na obietnice składane przez agentów!
Alternatywy….4 NASZE DOŚWIADCZENIA Udział w targach? Social media? Portale ? Rekrutacja on-line? Kosztowne…i dlatego: mało efektywne Tanie! Efektywne…pod warunkiem że dobra opieka Dobre dla tych co już poszukują! Mało efektywne! Wg mojej oceny kandydat z Indii to kandydat "dobrej jakości" - studia wyższe są zazwyczaj w języku angielskim, a studia mocno opierają się na teorii, dlatego w trakcie studiów II stopnia zazwyczaj studenci z Indii mają dobre przygotowanie i w dodatku są bardzo zadowoleni, że pojawiają się zajęcia praktyczne (ćwiczenia i laboratoria). Ponieważ w Indiach pośrednictwo jest kwestią oczywistą - studenci często dziwią się, że muszą wypełnić samodzielnie jakiś wniosek, pobrać plan zajęć itd. Ogólnie rzecz biorąc studenci z Indii to grzeczni, zdyscyplinowani młodzi ludzie. Oczywiście, tak jak każdy młody człowiek z dala od rodziców - niektórzy potrafią też zachowywać się nieodpowiedzialnie. Wtedy sprawdza się praca mentorów z ESN lub jak w naszym przypadku ISA. Organizacja studencka wspierająca nowych studentów wspiera i odciąża nasze biuro, ponadto są kwestie z którymi młody człowiek wstydzi się zwrócić do pracownika uczelni. Strzał w dziesiątkę! …..jeżeli dobry system i dobra obsługa
Jaki jest student z Indii? Kandydat „dobrej jakości”: Stosunkowo dobrze znający j. angielski Dobrze przygotowany teoretycznie Grzeczny i uprzejmy Zdyscyplinowany (bywa) zdezorientowany po przyjeździe – szok kulturowy (bywa) mało samodzielny – bo tak jest wychowywany Wg mojej oceny kandydat z Indii to kandydat "dobrej jakości" - studia wyższe są zazwyczaj w języku angielskim, a studia mocno opierają się na teorii, dlatego w trakcie studiów II stopnia zazwyczaj studenci z Indii mają dobre przygotowanie i w dodatku są bardzo zadowoleni, że pojawiają się zajęcia praktyczne (ćwiczenia i laboratoria). Ponieważ w Indiach pośrednictwo jest kwestią oczywistą - studenci często dziwią się, że muszą wypełnić samodzielnie jakiś wniosek, pobrać plan zajęć itd. Ogólnie rzecz biorąc studenci z Indii to grzeczni, zdyscyplinowani młodzi ludzie. Oczywiście, tak jak każdy młody człowiek z dala od rodziców - niektórzy potrafią też zachowywać się nieodpowiedzialnie. Wtedy sprawdza się praca mentorów z ESN lub jak w naszym przypadku ISA. Organizacja studencka wspierająca nowych studentów wspiera i odciąża nasze biuro, ponadto są kwestie z którymi młody człowiek wstydzi się zwrócić do pracownika uczelni.
NAJLEPSZYM AMBASADOREM UCZELNI… JEST STUDENT Podsumowanie - rekomendacje I stopień studiów – rekrutujemy wśród rodziców (rekruter, ulotki, targi) II stopień studiów – rekrutujemy wśród studentów (Social media, inni studenci, serwisy internetowe) Informacja przed przyjazdem dla rodziców! – official confirmation dla studenta – dojazd, mapa, informacja o przedmiotach Organizacja studencka Książki w bibliotece dostępne po angielsku Możliwości pracy na uczelni (praktyki) Wydłużenie programów masters na II stopniu – 4 semestry zamiast 3 lub dodanie semestru praktycznego NAJLEPSZYM AMBASADOREM UCZELNI… JEST STUDENT Istotna jest możliwość podjęcia pracy po studiach …a na pewno praktyki. Ważne jest bezpieczeństwo (miejsce w akademikach, odbiór z lotniska) Młodzi ludzie później „wychodzą „ z domów. 1. wiedza o rynku i współpracy z rekruterami. Każdy chce i może być rekruterem, nawet nasi studenci próbują być pośrednikami (biznesowo). Tygodniowo jest z agencji z Indii kilka zapytań o współpracę. Można wybierać, i trzeba wybierać. Zwłaszcza, że współpraca z agentami z tego kraju opłaca się - rodzice i kandydaci otrzymują informację o kraju o którym wcześniej mogli nawet nie słyszeć, przygotowują do wyjazdu do kraju odmiennego kulturowo. Ponadto w Indiach pośrednictwo to sprawa oczywista, pośrednicy działają w każdej dziedzinie przedsiębiorczości. 2. obsługa informacyjna w procesie rekrutacji Jest to bardzo ważna sprawa. Kiedy kandydat "przychodzi" od rekrutera - kwestia ta leży po jego stronie. Należy dokładnie z nim omówić te kwestie, ponieważ bywa że agenci obiecują "gruszki na wierzbie" (darmowe laptopy, darmowe książki, itd). Jeśli kandydat jest z rekrutacji bezpośredniej to należy informować: o klimacie, cenach, kosztach utrzymania i ubezpieczenia, gdzie i co można kupić (często pojawia się pytanie czy w Polsce można kupić ryż, ale i tak na ogół przyjeżdżają z własnym zapasem). 3. Obsługa po przyjeździe. Na początku wymagają dużo uwagi i wsparcia. Jest to bardzo istotnie, by wspomóc proces aklimatyzacji w nowym środowisku, by zminimalizować szok kulturowy. Naprawdę ważny jest odbiór z lotniska (lub przynajmniej bardzo szczegółowe poinstruowanie o dojeździe), przekazanie informacji o prawach i obowiązkach - studenta, oraz cudzoziemca w Polsce. Warto organizować warsztaty kulturowe oraz przygotować "przewodnik dla świeżynek".
Dziękuję za uwagę
MUMBAI, PUNE &AHMEDABAD (Gujarat) Engineering Chemical and Bio tech DELHI: MBA Business Finance IT & Engineering PUNJAB : Business (not MBA) Nursing Teaching some : IT and Engineering MUMBAI, PUNE &AHMEDABAD (Gujarat) Engineering Chemical and Bio tech Computer science IT MBA BANGALORE, CHENNIA and HYDERABAD Engineering IT Comp science Nursing KOLKATA and Other cities Engineering Finance Business Arts and Communication