Standard Template Library Czyli Es Te El
Co to jest? Po polskiemu STL to standardowa biblioteka szablonów, czyli biblioteka C++ zawierająca algorytmy, pojemniki, iteratory i inne konstrukcje w formie szablonów, które są gotowe do użycia przez programistę. Można ją uznac za częśc języka C++. STL jest biblioteką generyczną to znaczy, że jej elementy będą współdziałac z typami biblioteki rzecz jasna, języka, a także typami zdefiniowanymi przez programistę.
Zauważamy dośc wyraźny podział na 3 kategorie: Pojemniki Algorytmy Iteratory
Pojemniki(kontenery) Pojemniki to obiekty zbiorcze. Każdy pojemnik będzie miał inne cechy, służył użytkownikowi do czegoś innego, np. -vector ma swobodny, szybki dostęp do elementów, można go indeksowac. Do vectora wstawia się elementy na sam jego koniec, w innym wypadku zajmuje to dużo czasu, podobnie jest z usuwaniem -List, tu akurat można wstawiac elementy w środek i nie jest to nieekonomiczną w obliczeniach operacją, ale za o indeksowanie nie jest możliwe -Queue (kolejka), słabą stroną kolejki będzie wolny dostęp do jej elementów, a zaletą to, że elementy nie zajmują dużego bloku pamięci, lecz są „rozsiane” po pamięci -Itd…
Algorytmy sort() itoa() heap_sort() min() oraz max() Itd… Np. Takie funkcje jak:
Iteratory O iteratorach można mówić wiele :P Generalnie służą do poruszania się po zbiornikach. Można zauważyć w nich podobieństwo do wskaźników.