Rola LSR we wdrażaniu podejścia LEADER w nowej perspektywie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Advertisements

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Struktura, treść i sposób opracowania
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Podejście Leader w nowym okresie programowania
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
RLKS w ramach nowej perspektywy finansowej UE
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
l PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działanie do realizacji przez Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Lokalne Grupy Działania 2014 – 2020
Lokalna Grupa Działania „Chata Kociewia” Maj, 2015 r.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
KONSULTACJE SPOŁECZNE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU W RAMACH ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ 2014 – 2020 dr hab. Zbigniew.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „CHATA KOCIEWIA” WRZESIEŃ 2015 R. Działanie „Leader” w ramach PROW Możliwości uzyskania dofinansowania za pośrednictwem.
Rola LSR we wdrażaniu podejścia LEADER w nowej perspektywie.
2 Inicjatywa LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wybór strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność(LSR) Październik
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
WARSZTATY WYJAZDOWE Lokalna Grupa Działania „Brynica to nie granica” „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Listopad 2015 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 LEADER na Mazowszu w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ NA LATA dla obszaru gmin: CZERNICHÓW, LISZKI, MOGILANY, SKAWINA, ŚWIĄTNIKI GÓRNE, ZABIERZÓW.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA LATA nowa perspektywa – nowe wyzwania, stan wdrażania.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Lokalna Grupa Działania Rozwój przedsiębiorczości przygotowała: Patrycja Butlewska.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Przygotowano na bazie materiałów Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Załączniki do wniosku o płatność
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Seminarium informacyjne Koncepcja wdrażania przedsięwzięcia 1. 1
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Podejście Leader w latach :
„Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Rola LSR we wdrażaniu podejścia LEADER w nowej perspektywie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 Dz.U.UE.L Wejście w życie – 21 grudnia 2013 r.

USTAWA z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (Dz. U. z dnia 13 marca 2015 r.) Wejście w życie – 15 marca 2015 r.

USTAWA z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z dnia 18 marca 2015 r.) Wejście w życie – 1 kwietnia 2015 r.

Zakres operacji:  wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR,  zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości,  dywersyfikację źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom (produkty objęte i nieobjęte załącznikiem nr 1 do TFUE),  podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów, w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy,  podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska, zmian klimatycznych a także innowacji,  rozwój produktów lokalnych,  rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk,  zachowanie dziedzictwa lokalnego,  rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej,  rozwój infrastruktury drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego.

Struktura i wymagania dotyczące LSR Ujednolicenie formy LSR (nie treści!) w skali całego kraju niewątpliwie przełoży się na sprawniejszą, szybszą i bardziej obiektywną ocenę LSR. Po wskazówki i porady nt. wypełnienia treścią poszczególnych jej części LSR zaleca się sięgnąć do „Poradnika dla lokalnych grup działania w zakresie opracowania lokalnych strategii rozwoju na lata ”. Opracowując LSR należy ponadto przestrzegać wymagań redakcyjno-edytorskich podanych w regulaminie konkursowym.

Struktura lokalnej strategii rozwoju STRONA TYTUŁOWA SPIS TREŚCI Rozdział I CHARAKTERYSTYKA LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA Rozdział II PARTYCYPACYJNY CHARAKTER LSR Rozdział III DIAGNOZA – OPIS OBSZARU I LUDNOŚCI Rozdział IV ANALIZA SWOT Rozdział V CELE I WSKAŹNIKI Rozdział VI SPOSÓB WYBORU I OCENY OPERACJI ORAZ SPOSÓB USTANAWIANIA KRYTERIÓW WYBORU Rozdział VII PLAN DZIAŁANIA Rozdział VIII BUDŻET LSR Rozdział IX PLAN KOMUNIKACJI Rozdział X ZINTEGROWANIE Rozdział XI MONITORING I EWALUACJA Rozdział XII STRATEGICZNA OCENA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO ZAŁĄCZNIKI - Procedura aktualizacji LSR - Plan działania wskazujący harmonogram osiągania poszczególnych wskaźników produktu - Budżet LSR sporządzony na załączonych formularzach - Plan komunikacji Struktura i wymagania dotyczące LSR

Rozdział I „Charakterystyka LGD” - nazwa LGD; - krótki i zwięzły opis obszaru; - w przypadku LGD wielofunduszowych wskazanie zakresu oddziaływania poszczególnych EFSI; - mapa obszaru objętego LSR z zaznaczeniem granic poszczególnych gmin;

Struktura i wymagania dotyczące LSR Rozdział II „Partycypacyjny charakter LSR” Opis partycypacyjnych metod tworzenia LSR i jej realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem partycypacji grup istotnych z punktu widzenia LSR, który wskazuje na: - dane z konsultacji społecznych; - partycypacyjne metody konsultacji wykorzystane na każdym kluczowym etapie prac na LSR; - wyniki przeprowadzonej analizy wniosków z konsultacji; - podstawowe informacje dotyczące przeprowadzonych konsultacji LSR ze społecznością lokalną (daty spotkań, ilość uczestników itp.)

Rozdział III „Diagnoza – opis obszaru i ludności” - określenie grup istotnych z punktu widzenia LSR - charakterystyka gospodarki/przedsiębiorczości - opis rynku pracy - opis działalności sektora społecznego - wskazanie problemów społecznych (ze szczególnym uwzględnieniem ubóstwa i wykluczenia społecznego - wykazanie innej niż przestrzenna wewnętrznej spójności obszaru LSR - w przypadku LSR współfinansowanych z EFMiR charakterystyka rybactwa i rynku rybnego Rozdział VI „Analiza SWOT” Opis dokonanej analizy mocnych i słabych stron obszaru objętego LSR oraz zidentyfikowanych szans i zagrożeń.

Struktura i wymagania dotyczące LSR Rozdział V „Cele i wskaźniki” - specyfikacja i opis celów ogólnych oraz przypisanych im celów szczegółowych i przedsięwzięć; - wykazanie zgodności celów z celami programów, z których finansowane będzie LSR; - przedstawienie celów z podziałem na źródła finansowania; - przedstawienie przedsięwzięć realizowanych w ramach RLKS (sposób realizacji wraz z uzasadnieniem); - specyfikacja wskaźników przypisanych do przedsięwzięć, celów szczegółowych i celów ogólnych; - źródła pozyskiwania danych do pomiaru; - sposób i częstotliwość dokonywania pomiaru i uaktualniania danych; - stan początkowy wskaźnika i sposób jego ustalenia; - stan docelowy wskaźnika (ewentualnie poziomy przejściowe) i sposób jego ustalenia.

Struktura i wymagania dotyczące LSR Rozdział VI „Sposób wyboru i oceny operacji oraz sposób ustanawiania kryteriów wyboru” - Ogólna charakterystyka przyjętych rozwiązań formalno- instytucjonalnych; - Sposób ustanawiania i zmiany kryteriów wyboru zgodnie z wymogami określonymi dla programów, z których finansowana będzie LSR; - Wskazanie, w jaki sposób w kryteriach uwzględniono innowacyjność oraz jej definicja; - Informacja o realizacji projektów grantowych; - Wskazanie wysokości wsparcia przyznawanego na rozpoczęcie działalności; - Podstawowe zasady ustalania wysokości wsparcia na realizację operacji w ramach LSR;

Struktura i wymagania dotyczące LSR Rozdział VII „Plan działania” Zwięzła charakterystyka przyjętego harmonogramu osiągania poszczególnych celów i wskaźników wskazująca czas realizacji kluczowych efektów wdrażania LSR. Rozdział VIII „Budżet LSR” - Ogólna charakterystyka budżetu ze wskazaniem funduszy EFSI będących źródłem finansowania LSR - Krótki opis powiązania budżetu z celami LSR

Struktura i wymagania dotyczące LSR Rozdział IX „Plan komunikacji” Zwięzła charakterystyka zaprojektowanego przez LGD Planu komunikacji ze wskazaniem jego celów i wskaźników działań komunikacyjnych i grup docelowych Rozdział X „Zintegrowanie” - opis zgodności i komplementarności z innymi dokumentami planistycznymi; - opis sposobu zintegrowania różnych sektorów, partnerów, zasobów czy branż działalności gospodarczej w celu kompleksowej realizacji przedsięwzięć;

Struktura i wymagania dotyczące LSR Rozdział X „Zintegrowanie” - opis zgodności i komplementarności z innymi dokumentami planistycznymi; - opis sposobu zintegrowania różnych sektorów, partnerów, zasobów czy branż działalności gospodarczej w celu kompleksowej realizacji przedsięwzięć; Rozdział XI „Monitoring i ewaluacja” Ogólna charakterystyka zasad i procedur dokonywania ewaluacji oraz monitorowania.

Rozdział XII „Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko” - Informacja o przeprowadzeniu analizy LSR pod kątem spełnienia kryteriów kwalifikujących do strategicznej oceny oddziaływania na środowisko i o wynikach tej analizy; - W przypadku LSR wymagającej przeprowadzenia ww. oceny, pisemne podsumowanie zawierające informacje, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz ze zm.).

Konkurs na wybór LSR – kryteria wyboru LSR Wybory LSR dokonuje się przy zastosowaniu kryteriów wyboru jednakowych dla wszystkich programów, w ramach których możliwe jest wsparcie instrumentu rozwój lokalny kierowany przez społeczność: - Charakterystyki obszaru objętego LSR; - Reprezntatywności składu rady; - Wiedzy i doświadczenia osób zaangażowanych w opracowanie i realizację LSR; - Zasad funkcjonowania LGD; - Zasad wyboru operacji; - Doświadczenia LGD w zakresie realizacji strategii lub projektów o charakterze podobnym odpowiednio do LSR lub operacji zrealizowanych w jej ramach; - Jakości diagnozy obszaru objętego LSR; - Adekwatności celów i przedsięwzięć określonych w LSR do diagnozy obszaru objętego LSR i wniosków wynikających z konsultacji projektu LSR z lokalną społecznością; - Zgodności LSR z celami określonymi w programach; - Opracowania LSR z udziałem lokalnej społeczności i zasad udziału tej społeczności w realizacji LSR; - Poprawności określenia wskaźników realizacji LSR i ich adekwatności do celów o przedsięwzięć określonych w LSR; - Innowacyjnego charakteru LSR; - Zintegrowania LSR; - Zgodności i komplementarności LSR z innymi dokumentami planistycznymi opracowanymi dla obszaru objętego LSR; - Monitorowania i oceny przez LGD realizacji LSR; - Poziomu zaangażowania w realizację środków innych niż środki przewidziane na realizację programu;

Dodatkowe warunki udziału w konkursie dla LSR  LSR zawiera wskazanie grup defaworyzowanych (w szczególności w kontekście dostępu do rynku pracy), które uzyskają wsparcie w jej ramach oraz opis stosowanego podejścia do każdej z tych grup;  50% budżetu LSR przeznaczonego na realizację poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach PROW przeznaczone jest na przedsięwzięcia związane z tworzeniem lub utrzymaniem miejsc pracy;

Dziękuję za uwagę

20 Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego Departament Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Warszawa, ul. Skoczylasa 4 (V piętro) tel. (+22) ,