W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
i edukacja dla bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
w nowej podstawie programowej
1 Wyniki programu dla branży edukacja. 2 Czynniki ryzyka zawodowego w pracy nauczyciela Zagrożenia w trakcie wycieczek szkolnych, w tym odpowiedzialność
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Szkoła Promująca Zdrowie
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Radosne Maluchy. PROJEKT DZIAŁA OD WRZEŚNIA 2007 R. W CYKLU ROKU SZKOLNEGO OPIEKĄ OBEJMUJEMY OD 10 – 15 DZIECI W WIEKU 2,5 – 5 LAT, NIEKORZYSTAJĄCYCH.
Edukacja zdrowotna w praktyce
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Zdrowie prezentacja.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
RADA SZKOLENIOWA DNIA
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Czym jest zdrowie? Według Światowej Organizacji Zdrowia : „zdrowie to nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności, lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego,
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O Mgr Ilona Gembalczyk Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu

(Światowa Organizacja Zdrowia 1948) Zdrowie to stan pełnego dobrostanu fizycznego , psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby czy niepełnosprawności (Światowa Organizacja Zdrowia 1948) ZDROWIE STANOWI JEDNą Z NAJWYZSZYCH WARTOŚCI CENIONYCH PRZEZ LUDZI BYĆ ZDROWYM ZNACZY DLA NAS TYLE CO BYĆ SZCZĘŚLIWYM, REALIZOWAĆ SWOJE POTRZEBY, NADAC SENS SWOJEMU ZYCIU. ale CZYM JEST ZDROWIE ? CZY WYSTARCZY POWIEDZIĆ, ZE NIE JEST CHOROBą, cierpieniem, którego się obawiamy ? Intuicyjnie wiemy, co oznacza, pewną trudność natomiast stanowi jasne zdefiniowanie tego pojęcia gdyż nie jest jednoznacznym. Istnieje wiele definicji zdrowia ale chyba najbardziej znaną jest ta zawarta w preambule konstytucji Światowej Organizacji Zdrowia która mówi iż Zdrowie to stan pełnego dobrostanu fizycznego , psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby czy niepełnosprawności

ZDROWIE PSYCHICZNE SPOŁECZNE FIZYCZNE Definicja ta wymienia trzy płaszczyzny zdrowia: zdrowie fizyczne czyli prawidłowe funkcjonowanie organizmu, wszystkich układów i narządów Zdrowie psychiczne umysłowe – zdolność do jasnego, logicznego myślenia emocjonalne – zdolność do rozpoznawania uczuć i wyrażania ich w odpowiedni sposób; umiejętność radzenia sobie ze stresem, napięciami, depresją, lekiem Zdrowie społeczne czyli zdolność do utrzymania prawidłowych relacji z innymi ludźmi i pełnienia ról społecznych.

Wychowanie Osobowość Zachowania Styl życia Zdrowie Wszystkie sfery zdrowia są ze sobą nierozerwalnie związane, stanowi ono trójjedność biopsychospołeczną. I nie jest to jakiś abstrakcyjny stan ale poddająca się zmianom zdolność człowieka do osiągania pełni fizycznych, psychicznych i społecznych możliwości oraz pozytywnego reagowania na wyzwania środowiska. A zatem można je w procesie wychowania. Wychowanie do zdrowia, w tym do zdrowia psychicznego to świadomie organizowana działalności, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka, tak aby chciał i umiał zdrowie doskonalić, rozwijać, pomnażać, a nade wszystko kreować. To kształtowanie zarówno postaw jak i potrzeb, dostarczanie wiedzy, pobudzanie motywacji, ćwiczenie umiejętności i sprawności tak aby przekształcały się w nawyki i zachowania sprzyjające zdrowiu. Zdajemy sobie sprawę iż zdrowie jest jednym z warunków pomyślnego przebiegu wychowania znacznie rzadziej uświadamiamy sobie iż wychowanie stanowi jeden z istotnych warunków zdrowia. bo to właśnie zachowania zdrowotne są głównym czynnikiem determinującym stan zdrowia.

Czynniki determinujące tak pojmowane zdrowie to Styl życia 53 % Środowisko 21 % Czynniki genetyczne 16 % Opieka zdrowotna 10 %

Wartością dzięki której jednostka lub grupa może realizować swoje aspiracje i potrzebę osiągania satysfakcji oraz zmieniać środowisko i radzić sobie w nim Zasobem (bogactwem) dla społeczeństwa gwarantującym jego rozwój społeczny i ekonomiczny; tylko zdrowe społeczeństwo może tworzyć dobra materialne i kulturowe, rozwijać się, osiągać odpowiednią jakość życia Środkiem umożliwiającym człowiekowi takie wykorzystanie istniejących możliwości by życie uczynić lepszym, bardziej satysfakcjonującym i produktywnym. A zatem do zdrowia w tym zdrowia psychicznego jako jego komponentu należy wychowywać Pamiętać przy tym należy iż w ujęciu pedagogiki zdrowia nie jest celem samym w sobie ale jest. Wartością dzięki której jednostka lub grupa może realizować swoje aspiracje i potrzebę osiągania satysfakcji oraz zmieniać środowisko i radzić sobie w nim Zasobem (bogactwem) dla społeczeństwa gwarantującym jego rozwój społeczny i ekonomiczny; tylko zdrowe społeczeństwo może tworzyć dobra materialne i kulturowe, rozwijać się, osiągać odpowiednią jakość życia środkiem umożliwiającym człowiekowi takie wykorzystanie istniejących możliwości by życie uczynić lepszym, bardziej satysfakcjonującym i produktywnym.

Umiejętności sprzyjające zdrowiu psychicznemu w rodzinie skuteczne porozumiewanie się informowanie innych członków rodziny o swoich stanach emocjonalnych potrzebach i pragnieniach negocjowanie wspólnych celów i sposobów ich realizacji radzenie sobie z trudnymi sytuacjami Wychowanie do zdrowia to proces, który trwa całe życie człowieka. Przebiega w różnych środowiskach; rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej, zakładzie pracy. Oczywiście każde z nich odgrywa inna rolę w kolejnych etapach życia. Pierwszym i najważniejszym środowiskiem wychowawczym jest rodzina. Kształtowanie sprzyjających zdrowiu psychicznemu indywidualnych zachowań w rodzinie wymaga od jej członków odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Do umiejętności sprzyjających zdrowiu psychicznemu w rodzinie najczęściej zalicza się: Skuteczne porozumiewanie się, Informowanie innych członków rodziny o swoich stanach emocjonalnych, potrzebach i pragnieniach Negocjowanie wspólnych celów i sposobów ich realizacji Czy wreszcie radzenie sobie z trudnymi sytuacjami

Umiejętność rozwiązywania problemów życiowych uzyskanie i zrozumienie informacji o naturze problemu, przegląd możliwych sposobów jego rozwiązania, wybór rozwiązania, ocena efektów ewentualna korekta zachowania W okresie nauki w szkole w proces wychowania włącza się szkoła. Jednym z najważniejszych dla zdrowia psychicznego efektów edukacji szkolnej powinna być umiejętność rozwiązywania problemów życiowych. Co prawda zmieniają się one wraz z rozwojem człowieka, lecz ich rozwiązanie zawsze wymaga podobnych procedur: Uzyskania i zrozumienia informacji o naturze problemu, przeglądu możliwych sposobów jego rozwiązania, wyboru rozwiązań, Oceny efektów Ewentualnej korekty zachowania

Wychowanie do zdrowia psychicznego przekazywanie wiedzy, przekonań, systemów wartości kształtowanie umiejętności potrzebnych do: zrozumienia otaczającego świata i siebie samego, rozpoznawania własnych możliwości i ograniczeń, skutecznych i nieskutecznych sposobów rozwiązywania zadań życiowych Wychowanie do zdrowia psychicznego w szkole winno odbywa się poprzez przekazywanie wiedzy, przekonań, systemów wartości kształtowanie umiejętności potrzebnych do: zrozumienia otaczającego świata i siebie samego, rozpoznawania własnych możliwości i ograniczeń, skutecznych i nieskutecznych sposobów rozwiązywania zadań życiowych

W toku edukacji szkolnej uczeń powinien posiąść umiejętności: Prawidłowej komunikacji interpersonalnej, Asertywności czyli umiejętności obrony własnych praw z poszanowaniem praw innych ludzi, Kształtowania i utrzymywania poczucia własnej wartości, samoakceptacji i samorealizacji, budowania poczucia sprawstwa i wpływu na własne życie, Opierania się niepożądanym naciskom zewnętrznym, Świadomości własnej hierarchii wartości i umiejętności postępowania zgodnie z nią Radzenia sobie ze stresem i ze zmianami życiowymi. Wyrazem dostrzegania potrzeb związanych z wychowaniem do zdrowia psychicznego w szkole była zmiana programów nauczania. Do roku 1998 edukacja zdrowotna realizowana była tylko na podstawie wytycznych. W nowych podstawach programowych obok tradycyjnych przedmiotów nauczania znalazły się ścieżki edukacyjne w tym edukacja prozdrowotna. Zagadnienia te zaplanowano jako obowiązkowe zadania szkoły w całym okresie edukacji. W toku edukacji szkolnej uczeń powinien posiąść umiejętności: Prawidłowej komunikacji interpersonalnej, Asertywności czyli umiejętności obrony własnych praw z poszanowaniem praw innych ludzi, Kształtowania i utrzymywania poczucia własnej wartości, samoakceptacji i samorealizacji, budowania poczucia sprawstwa i wpływu na własne życie, Opierania się niepożądanym naciskom zewnętrznym, świadomości własnej hierarchii wartości i umiejętności postępowania zgodnie z nią Radzenia sobie ze stresem i ze zmianami życiowymi. Przy tym zadaniem szkoły jest wyposażyć ucznia nie tylko w wiedzę ale nade wszystko w kompetencje.

to mniej niż uczyć zdrowo. Uczyć zdrowo, „Uczyć o zdrowiu, to mniej niż uczyć zdrowo. Uczyć zdrowo, to więcej niż uczyć o zdrowiu” Zakończniem naszych rozważań niech będzie cytat „uczyć o zdrowiu to mniej niż uczyć zdrowo Uczyć zdrowo to więcej niż uczyć o zdrowiu” i o tym wszyscy powinniśmy pamietać