WYKŁAD PIĄTY: PODSTAWY EPIDEMIOLOGII (E)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Testowanie oprogramowania metodą badania pokrycia kodu
Advertisements

Wykonała Kinga Mleczak klasa 3b Szkoła Podstawowa w Opalenicy.
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Wyniki Badania Statystycznego dotyczacego lekcji Matematyki Wyniki Badania Statystycznego dotyczacego lekcji Matematyki Autor: Aneta Powarzynska Klasa.
FUNKCJA L I N I O W A Autorzy: Jolanta Kaczka Magdalena Wierdak
DYFRAKCJA ŚWIATŁA NA SIATCE DYNAMICZNEJ
ODYSEJA UMYSŁU.
Socjologia rynku pracy
Turystyka krajoznawcza
Operacjonalizacja problematyki badawczej
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
III. Proste zagadnienia kwantowe
Wirusowe zapalenie wątroby typu C i zakażenia HCV w woj
Prąd Elektryczny.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
Regresja krzywoliniowa
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Opinie warszawiaków na temat organizacji UEFA EURO 2012 Warszawa, sierpień 2011 Opracowanie: Urząd m.st. Warszawy Centrum Komunikacji Społecznej.
Wpływ używek na organizm człowieka
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
Wykonała Sylwia Kozber
System gospodarki rynkowej
Wiedza o społeczeństwie
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Ruch niejednostajny Wykres zależności Wykres w zależności od prędkości susającego zająca (1) i poruszającego się żółwia (2) od czasu trwania ruchu.
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
T58 Zasady dynamiki 2x45 wykład 2x45 ćwiczenia. I zasada dynamiki I zasada dynamiki może być (jest) formułowana na kilka sposobów. Najczęściej ma ona.
MAŁE KROCZKI W DUŻYM BIZNESIE MAŁE KROCZKI W DUŻYM BIZNESIE.
Przygotowali : Szymon, Filip i Piotrek
Wpływ papierosów na zdrowie człowieka.
Nikotynizm Zaczyna się w młodości!!!.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
SKALA.
Bezpieczeństwo na drodze
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
„Palenie albo zdrowie, wybór należy do Ciebie”
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
Nie jedź na kacu. Włącz myślenie. Podsumowanie efektów kampanii.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Wielowymiarowa analiza poziomu ubóstwa w województwie podlaskim WSTĘPNE WYNIKI BADAŃ
Marcin Nielipiński kl. ITR
CIAŁO DOSKONALE CZARNE
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET SPRAWDZENIE POZIOMU DOPASOWANIA KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW DO POTRZEB PRACODAWCÓW INŻYNIER BUDOWNICTWA.
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
Obrączkowanie ptaków Obrączkowanie ptaków, metoda badań ptaków polegająca na znakowaniu poszczególnych odławianych osobników (przy pomocy trudno zniszczalnych.
Prawo o aktach stanu cywilnego
Ulla Wimmer, Sieć Kompetencyjna dla Bibliotek (KNB) BIX – Indeks biblioteczny Ogólnoniemiecki ranking bibliotek na podstawie oceny wybranych wskaźników.
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Życiu TAK Śmierci NIE.
W. 7 Metody prezentacji wyników i interpretacji danych [ilościowych]
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Konferencja prasowa z okazji VIII Światowego Dnia FAS 8 września 2008 r. Świadomość zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży.
Skala i plan mgr Janusz Trzepizur.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Przyczyny, przejawy, skutki
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
WYKŁAD SZÓSTY: PODSTAWY EPIDEMIOLOGII (F)
WYKŁAD SIÓDMY: PODSTAWY EPIDEMIOLOGII (G)
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Sprawdź czy możesz zostać posłem Samobrony Test dla kandydatów
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Create Tworzenie Match Dopasowanie Design Projektowanie Unikalne narzędzie zwiększające skuteczność procesów rekrutacji i selekcji, budowanie ścieżek karier.
Zapis prezentacji:

WYKŁAD PIĄTY: PODSTAWY EPIDEMIOLOGII (E) SUM - WLK ‘2013 WYKŁAD PIĄTY: PODSTAWY EPIDEMIOLOGII (E) Prof. dr hab. med. Jan E. Zejda

TREŚĆ DZISIEJSZEGO WYKŁADU Związek przyczynowo-skutkowy i praktyczne zasady jego oceny w epidemiologii obserwacyjnej Statystyczne miary ryzyka zachorowania

BADANIA EPIDEMIOLOGICZNE BADANIA OPISOWE BADANIA ANALITYCZNE OBSERWACYJNE EKSPERYMENTALNE B. ANALITYCZNE B. ANALITYCZNE B. ekologiczne B. Kliniczne B. przekrojowe B. kohortowe B. populacyjne B. kliniczno -kontrolne

TREŚĆ DZISIEJSZEGO WYKŁADU Związek przyczynowo-skutkowy i praktyczne zasady jego oceny w epidemiologii obserwacyjnej Statystyczne miary ryzyka zachorowania

OD WSPÓŁZMIENNOŚCI DO ZWIĄZKU PRZYCZYNOWO-SKUTKOWEGO Gdy w stosunku do określonego zjawiska zdrowotnego i określonych okoliczności temu zjawisku towarzyszących współzmienność ma charakter powtarzalnej prawidłowości, wówczas uzasadniona jest podejrzenie związku przyczynowo-skutkowego Definicja związku przyczynowo-skutkowego "takie współwystępowanie zdarzeń, w których zmiana ilości lub jakości jednego z nich powoduje odpowiednią zmianę ilościową lub jakościową drugiego zdarzenia, przy czym za przyczynę uważamy to zdarzenie lub takie warunki, które rozpoczynają lub wywołują wystąpienie określonego skutku".

MOŻLIWE INTERPRETACJE ZJAWISKA WSPÓŁZMIENNOŚCI związek może mieć charakter przypadkowy, wynikający z niereprezentatywnego charakteru badanej próby (taki związek nie występuje w rzeczywistości w populacji, z której pochodzi próba badana); związek może mieć charakter przypadkowy, wynikający z nieujawnionego wpływu innego, rzeczywistego czynnika ryzyka, od którego zależy nie tylko obecność zjawiska, ale także poziom czynnika mylnie przyjętego za czynnik ryzyka w przeprowadzonym badaniu; związek opisuje relację pomiędzy zjawiskiem a czynnikiem, który jest czynnikiem pośrednim, podczas gdy poprzedzający go rzeczywisty czynnik ryzyka pozostaje nieujawniony w przeprowadzonym badaniu epidemiologicznym; związek odzwierciedla wpływ interakcji czynnika ryzyka z innym czynnikiem, którego obecność i poziom warunkuje wystąpienie odpowiedzi biologicznej, nieobecnej gdy dodatkowy czynnik przyjmuje wartości inne niż występujące w trakcie zrealizowanego badania epidemiologicznego.

(Sir Austin Bradford Hill) KRYTERIA HILL’A (Sir Austin Bradford Hill) Kryteria oceny związków przyczynowo-skutkowych, przydatne w interpretacji wyników obserwacyjnych badań analitycznych Siła związku Powtarzalność związku w różnych badaniach Swoistość związku Następstwo czasowe Obecność zależności "narażenie - odpowiedź biologiczna" Biologiczne prawdopodobieństwo związku Zgodność z dotychczasowym stanem wiedzy Obecność dowodów eksperymentalnych Obecność analogii

TREŚĆ DZISIEJSZEGO WYKŁADU Związek przyczynowo-skutkowy i praktyczne zasady jego oceny w epidemiologii obserwacyjnej Statystyczne miary ryzyka zachorowania

RYZYKO ZACHOROWANIA istnieje zawsze i wynosi od 0 do 1 (od 0% do 100%) nie jest możliwe do ustalenia bez obserwacji grupy: Palacz zachoruje („1”) lub nie („0”) na raka płuca W grupie 100 palaczy na raka płuca zachoruje 20 osób ↓ Ryzyko zachorowania wynosi 20/100 = 0,2 = 20% ergo Indywidualne ryzyko (=prawdopodobieństwo) zachorowania = 20%

OCENA RYZYKA – STRATEGIA TABELI CZTEROPOLOWEJ Podział wszystkich ludzi objętych obserwacją („badanych”): C+N+ lub C+N- lub C-N+ lub C-N- Choroba obecna Choroba nieobecna Narażenie obecne Narażenie nieobecne

Badanie epidemiologiczne dostarcza danych, statystyka analizuje dane STATYSTYCZNE MIARY RYZYKA √ miary zależności narażenie-choroba √ miary oddziaływań na populację Badanie epidemiologiczne dostarcza danych, statystyka analizuje dane

MIARY ZALEŻNOŚCI BEZWZGLĘDNE MIARY WZGLĘDNE Różnica ryzyk Ryzyko względne Różnica współczynników Iloraz współczynników Różnica częstości Iloraz częstości Iloraz szans

MIARY ZALEŻNOŚCI BEZWZGLĘDNE MIARY WZGLĘDNE Różnica ryzyk Ryzyko względne Różnica współczynników Iloraz współczynników Różnica częstości Iloraz częstości Iloraz szans

RÓŻNICA RYZYK Pięcioletnia obserwacja (1996-2000) wykazała: 8 nowych przypadków astmy u 200 dzieci bez atopii (grupa E-); 18 nowych przypadków astmy u 255 atopowych dzieci (grupa E+). Ryzyko w grupie „E-” = 8/200 = 0.04 = 4% Ryzyko w grupie „E+” = 18/225 = 0.08 = 8% Różnica ryzyk = „ryzykoE+” – „ryzykoE-” = 8% - 4% = 4% Uwaga: 4% pochodzi także z (82% - 76%), (30%-26%), (i.t.d.)

RÓŻNICA WSPÓŁCZYNNIKÓW Pięcioletnia obserwacja (1996-2000) wykazała: 8 nowych przypadków astmy u 200 dzieci nieatopowych (grupa E-); 18 nowych przypadków astmy u 255 dzieci atopowych (grupa E+). Współczynniki wymagają określenia czasu i standaryzacji mianownika Wsp. w „E-” w ciągu roku = {8/200}/5 = 0.04/5 =0.008 = 8 / 1000 Wsp. w „E+” w ciągu roku = {18/225}/5 = 0.08/5 =0.016 =16 / 1000 Różnica współczynników = „wspE+” – „wspE-” = 8 / 1000 (8 dodatkowych przypadków astmy u 1000 dzieci pojawia się w związku z atopią)

RÓŻNICA CZĘSTOŚCI Źródło Danych Epidemiologiczne badanie przekrojowe Częstość przewlekłego kaszlu: - U dzieci miejskich: 18% - U dzieci wiejskich: 15% Różnica częstości = 18% - 15% = 4% „4%” odzwierciedla obecność gradientu ‘miasto-wieś’

MIARY ZALEŻNOŚCI BEZWZGLĘDNE MIARY WZGLĘDNE Różnica ryzyk Ryzyko względne Różnica współczynników Iloraz współczynników Różnica częstości Iloraz częstości Iloraz szans

RYZYKO WZGLĘDNE („RELATIVE RISK – RR”) RW = zapadalność na daną chorobę w grupie „E+” podzielona przez zapadalność na tę chorobę w grupie „E-” („E-” = zawsze mianownik) RW = 1: brak zależności RW > 1: dodatnia zależność RW < 1: ujemna zależność

Ryzyko Względne = A/(A+B) : C(C+D) [„1” jako punkt odniesienia, E- !] RYZYKO WZGLĘDNE – CD. Każda grupa Narażeni: E+ = A+B Nie-narażeni: E- = C+D „posiada” własne, bezwzględne ryzyko): CHOROBA Tak Nie NARAŻENIE A B C D Ryzyko Względne = A/(A+B) : C(C+D) [„1” jako punkt odniesienia, E- !]

Średni efekt szkodliwy RYZYKO WZGLĘDNE – CD. Siła zależności: RW INTERPRETACJA 0,0 – 0,3 Duży efekt ochronny* 0,4 – 0,5 Średni efekt ochronny 0,6 – 0,8 Mały efekt ochronny 0,9 – 1,1 Brak efektu 1,2 – 1,6 Mały efekt szkodliwy 1,7 – 2,5 Średni efekt szkodliwy >2,6 Duży efekt szkodliwy * - efekt narażenia

Dane dla obliczenia RW pochodzą UWAGA Ryzyko Względne w czystej postaci odzwierciedla zróżnicowanie zapadalności Dane dla obliczenia RW pochodzą z badania kohortowego W nieortodoksyjnych rozważaniach źródłem danych bywa badanie przekrojowe

ILORAZ WSPÓŁCZYNNIKÓW, ILORAZ CZĘSTOŚCI Współczynnik w E+/Współczynnik w E- Iloraz Częstości Częstość w E+ / Częstość w E-

ILORAZ SZANS („ODDS RATIO – OR”) Względna miara zależności zarezerwowana dla epidemiologicznych badań typu kliniczno-kontrolnego

MIARA RYZYKA W B. KLINICZNO- REFERENCYJNCH ILORAZ SZANS MIARA RYZYKA W B. KLINICZNO- REFERENCYJNCH W badaniach kliniczno-referencyjnych miarą ryzyka jest iloraz szans ILORAZ SZANS = UDZIAŁ NARAŻENIAchorzy / UDZIAŁ NARAŻENIAzdrowi ILORAZ SZANS = (a / c) / (b / d) = ad / bc W przypadku ilorazu szans wniosek odnośnie ryzyka nie wynika z porównań zapadalności (badanie kliniczno-referencyjne nie mierzy zapadalności) Choroba + - Narażenie a b a + b c d c + d a + c b + d a + b + c + d

MIARY ODDZIAŁYWAŃ NA POPULACJĘ

MIARY ODDZIAŁYWAŃ FRAKCJA PRZYPISANA W POPULACJI „AFP” (jaka frakcja – odsetek wszystkich przypadków danej choroby w całej populacji zależy od narażenia na badany czynnik szkodliwy ? FRAKCJA PRZYPISANA U CHORYCH „AFE” (w jakim stopniu obecność choroby u chorego jest związana z narażeniem tego chorego na badany czynnik szkodliwy ?

AFP – cd. (Źródło: Doll & Peto, 1981) Ogólna Umieralność z Powodu Raka AFP (%) Tytoń 30 Dieta 35 Zawód 4 Zachowania seksualne 7 Zanieczyszczenie środowiska 2

OBECNOŚĆ I SIŁA CZYNNIKA RYZYKA Dowód na zależność OBECNOŚĆ I SIŁA CZYNNIKA RYZYKA Dowód na wpływ