Programowanie obiektowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wstęp do strumieni danych
Advertisements

Java dla studentów II roku Wydziału Fizyki PW Przemysław Duda, 2012
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe Andrzej Ziółkowski Wykład 3.
Rysowanie GUI Określanie wyglądu komponentów
Tworzenie i obsługa programów – przykład 3 uwagi cd. Wykorzystując różne klasy biblioteki języka Java należy pamiętać w jakim pakiecie się znajdują. Wszystkie.
Implementacja ekstensji klasy
Grafika komputerowa Wykład 2 Wykorzystanie podstawowych usług bibliotecznych (API) w operacjach graficznych.
Java applet (c.d.) Nguyen Hung Son Uniwersytet Warszawski.
Programowanie obiektowe w Javie
MS Access 2003 Kwerendy Paweł Górczyński.
Projektowanie interfejsu Pakiet AWT, komponenty i kontenery, klasa Component, metody klasy Component, klasa Label, komponenty tekstowe, klasa TextField,
Programowanie sieciowe w Javie
Systemy mobilne i komunikacja bezprzewodowa Ćwiczenie 1 Jarosław Kurek WZIM SGGW 1.
Gniazda komunikacji sieciowej w języku Java
142 JAVA – sterowanie i wątki public class A20 extends javax.swing.JApplet implements ActionListener { private int licznik = 0; private JTextField t =
Język Java Wielowątkowość.
przygotował Michał Wdaniec
C# Windows Forms Zastosowania Informatyki Wykład 3
Pakiety w Javie Łukasz Smyczyński (132834). Czym są pakiety? Klasy w Javie są grupowane w pewne zbiory zwane pakietami. Pakiety są więc pewnym podzbiorem.
Obiekty dynamiczne Tworzenie klas 3 MPDI Programowanie obiektowe W4.
Java 3 MPDI Programowanie obiektowe W7. import java.io.*; public class X { // kontrukcja throws – określenie jakie wyjątki może dana metoda // sygnalizować
Czym jest JavaFX? Rich Internet Application
Tadeusz Ziębakowski Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Programowanie obiektowe
ANNA BANIEWSKA SYLWIA FILUŚ
Tworzenie aplikacji mobilnych
Tworzenie aplikacji mobilnych
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Andrzej Repak Nr albumu
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Inicjalizacja i sprzątanie
Seminarium problemowe
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Robimy własne notatki - Notatnik
Tworzenie Aplikacji Internetowych dr Wojciech M. Gańcza 8.
Java 3 MPDI Programowanie obiektowe W5. Java - obiektowy język programowania stworzony przez firmę Sun Microsystems. Java jest językiem tworzenia programów.
1 Strumienie Hierarchie klas strumieniowych, strumienie bajtowe - klasy InputStream i OutputStream i ich metody, klasa File, strumienie plikowe, strumienie.
Ms Access Formularze i raporty Marzena Nowakowska KIS, WZiMK, PŚk
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
OCPJP Inner classes.
Zaawansowane komponenty graficzne Swing
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Wstęp - Prosta aplikacja internetowa w technologii Java EE 5 Programowanie komponentowe 1.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
PROGRAMOWANIE W JAVA Informatyka Stosowana – ROK II / III Laboratoria mgr inż. Krzysztof Bzowski.
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
Wykład 10 Programowanie w Windows 1.Aplikacja dialogowa (Dialog Based) PO10-1 / 26.
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 27 Klasy i obiekty.
Biblioteki graficzne: Swing, AWT, SWT
Tworzenie wykresów część I
Mirosław Ochodek Szkolenie finansowane ze ś rodków Europejskiego Funduszu Spo ł ecznego (75%) i bud ż etu pa ń stwa (25%)
Mirosław Ochodek Szkolenie finansowane ze ś rodków Europejskiego Funduszu Spo ł ecznego (75%) i bud ż etu pa ń stwa (25%)
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim
Przypomnienie wiadomości – kilka zadań
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Przeglądarka stron WWW
Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja
(według:
Java-wykład Grafika.
Delegaty Delegat to obiekt „wiedzący”, jak wywołać metodę.
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Wstęp - Prosta aplikacja internetowa w technologii Java EE 5
Ms Access - formularze Marzena Nowakowska WZiMK, PŚk
PGO GUI - Swing Michail Mokkas.
Zapis prezentacji:

Programowanie obiektowe 3MPDI Programowanie obiektowe Java W8

Uwagi do pól statycznych Ponieważ pole statyczne nie wymaga tworzenia obiektu dla dostępu do pola, można wykorzystać takie pole do zliczania wygenerowanych obiektów danej klasy. Konstruktor klasy może zawierać operację zwiększania wartości w polu statycznym class Punkt{ private static int liczba_ob; Punkt (int x, int y){ … liczba_ob++; } static int liczba_p (){ return liczba_ob;

wówczas w metodzie main: System.out.println(Punkt.liczba_p()); Punkt p=new Punkt(1,2); Punkt q=new Punkt(3,2); wydrukuje: 2 można też wykorzystać pole statyczne w kontekście dowolnego obiektu np. p.liczba_p() lub q.liczba_p()

Tworzenie graficznych interfejsów użytkownika pakiet Swing

Swing AWT (The Abstract Windows Toolkit) jedna ze standardowych bibliotek graficznych środowiska Java. Jest niezależna od stosowanego systemu operacyjnego. W chwili obecnej, obok innych bibliotek graficznych: Swing oraz Java2D jest ona częścią frameworka Java Foundation Classes Swing - biblioteka graficzna używana w języku Java, upubliczniona w lipcu roku 1997 [1]. Nowsza, ulepszona wersja biblioteki AWT.

Pakiety Komponenty Obsługa zdarzeń import java.awt.*; import javax.swing.*; Obsługa zdarzeń import java.awt.event.*;

Komponenty

Kontenery Kontener to "pojemnik" na komponenty Kontener jest też komponentem – to znaczy że może być wkładany do innego kontenera Metody kontenerów: dodawanie i usuwanie elementów kontenera, rozmieszczanie komponentów

Okna i ramki JWindow posiada panel na zawartość JFrame posiada dodatkowo ramkę, pasek tytułu, przyciski zamknięcia, minimalizacji, panel na menu

Główne zasady tworzenia aplikacji graficznej Utworzenie klasy rozszerzającej JFrame lub JWindow (jeśli klasa własna, to w konstruktorze trzeba utworzyć obiekt klasy JFrame) Utworzenie obiektów komponentów – pól klasy Utworzenie pola – kontenera, można też utworzyć jeden lub kilka paneli (Panel) Utworzenie metod "słuchaczy" zdarzeń (lub klas słuchaczy) z metodą actionPerformed Utworzenie konstruktora naszej klasy, a w nim: inicjacja zawartości kontenera - getContentPane lub setContentpane(panel) ustalenie menedżera rozkładu dodanie komponentów do kontenera związanie słuchaczy z komponentami (addActionListener) spakowanie ramki i uwidocznienie Utworzenie metody main – zainicjować instancję obiektu naszej klasy

Tworzenie własnego okna import java.awt.*; import javax.swing.*; public class Okno1 extends JFrame{ JButton b = new JButton("Przycisk"); Container cp; public Okno1(){ super("Tytuł na belce okna"); cp = getContentPane(); cp.add(b); setSize(500,300); setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); setVisible(true); } public static void main(String[] args){ new Okno1();

JFrame f =new JFrame("Tytuł na belce okna"); import java.awt.*; import javax.swing.*; public class Okno2{ JFrame f =new JFrame("Tytuł na belce okna"); JButton b = new JButton("Przycisk"); Container cp; public Okno2(){ cp = f.getContentPane(); cp.add(b); f.setSize(500,300); f.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); f.setVisible(true); } public static void main(String[] args){ new Okno2();

import java.awt.*; import javax.swing.*; public class Okno3 extends JFrame{ JButton b = new JButton("Przycisk"); JPanel panel = new JPanel(); public Okno3(){ super("Tytuł na belce okna"); panel.add(b); setContentPane(panel); setSize(500,300); setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); setVisible(true); } public static void main(String[] args){ new Okno3();

Tworzenie własnego okna – klasa wewnętrzna import java.awt.*; import javax.swing.*; public class Okno2 extends JFrame{ public class MojPanel extends JPanel{ JButton b = new JButton("Przycisk"); public MojPanel(){ add(b); } MojPanel panel = new MojPanel(); public Okno2(){ super(); setContentPane(panel); setSize(500,300); setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); setVisible(true); public static void main(String[] args){ new Okno2();

… albo dwie klasy pakietu import java.awt.*; import javax.swing.*; public class MojPanel extends JPanel{ JButton b = new JButton("Przycisk"); public MojPanel(){ add(b); } import java.awt.*; import javax.swing.*; public class Okno2 extends JFrame{ MojPanel panel = new MojPanel(); public Okno2(){ super(); setContentPane(panel); setSize(500,300); setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); setVisible(true); } public static void main(String[] args){ new Okno2();

myFrame.getContentPane().add(komponent) W poprzedniej wersji J2SE, nie można było bezpośrednio dodawać komponentów na najwyższy poziom kontenerów Swing'a: JFrame, JDialog, JWindow, JApplet … i JInternalFrame. Na przykład, gdy mieliśmy instancję klasy JFrame nazywającą się myFrame i musieliśmy dodać komponent o nazwie komponent do JFrame musieliśmy wywołać metodę getContentPane z klasy JFrame: myFrame.getContentPane().add(komponent) Obecnie można dodawać komponenty na najwyższy poziom Swing'owych kontenerów.

Zaprogramowanie przycisku „Zamknij” setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); DISPOSE_ON_CLOSE – zamyka ramkę, usuwa obiekt reprezentujący ramkę, ale pozostawia pracującą aplikację DO_NOTHING_ON_CLOSE – pozostawia ramkę otwartą i kontynuuje pracę aplikacji HIDE_ON_CLOSE – zamyka ramkę pozostawiając pracującą aplikację

Lokalizacja okna na ekranie setBounds(int x, int y, int szerokość, int wysokość)

Przyciski JButton przycisk = new JButton("Przycisk"); ImageIcon ico = new ImageIcon("smile.gif"); JButton przycisk = new JButton("Przycisk", ico);

Etykiety JLabel label = JLabel("Etykieta"); ImageIcon ico = new ImageIcon("smile.gif"); JLabel label = JLabel("Etykieta", ico, SwingConstants.RIGHT);

Pola tekstowe JTextField txt = new JTextField("tekst", 10); txt.setText("napis"); String s = txt.getText(); JPasswordField p = new JPasswordField(10); char[] haslo = p.getPassword(); .... Arrays.fill(haslo,' ');

Obszary tekstowe JTextArea t = new JTextArea(5, 10); t.setLineWrap(true); t.setWrapStyleWord(true); JScrollPane s = new JScrollPane(t);

Pola opcji i pola wyboru JCheckBox c = new JCheckBox("opcja 1"); boolean zaznaczony = c.isSelected(); JRadioButton r = new JRadioButton("opcja 1");

Grupowanie przycisków opcji Obiekt klasy ButtonGroup jest logiczny (nie graficzny) – zapewnia, że tylko jeden przycisk z grupy może być wciśnięty ButtonGroup grupa = new ButtonGroup(); grupa.add(przycisk1); grupa.add(przycisk2); grupa.add(przycisk3);

Listy JComboBox c = new JComboBox(); c.addItem("Biały"); c.addItem("Niebieski"); c.setEditable(true); String s = (String) c.getSelectedItem(); JList l = new JList(); String s = (String) l.getSelectedValue();

Okna dialogowe MessageDialog InputDialog ConfirmDialog

Okna dialogowe JOptionPane.showMessageDialog( null,"Jakaś wiadomość"); String odp = JOptionPane.showInputDialog( "Podaj wartość"); int odp = JOptionPane.showConfirmDialog( null,"Czy...?"); switch(odp){ case JOptionPane.YES_OPTION : ....; case JOptionPane.NO_OPTION : ....; }

Wybieranie pliku i koloru JFileChooser f = new JFileChooser(); int wynik = f.showOpenDialog(this); File ff = f.getSelectedFile(); Color k = JColorChooser.showDialog( this,"Wybierz", Color.black);

Suwaki i wskaźniki zaawansowania JSlider s = new JSlider(0,100); int w = s.getValue(); JProgressBar pb = new JProgressBar(0,100); pb.setStringPainted( true); pb.setValue(30); int w = pb.getValue();

Menu Plik Edycja Otwórz Czcionka Zapisz JMenu JMenuBar JMenuItem JMenuBar mb = new JMenuBar(); JMenu p = new JMenu(„Plik”); JMenu e = new JMenu(„Edycja”); JMenuItem o = new JMenuItem(„Otwórz”); JMenuItem z = new JMenuItem(„Zapisz”); JMenuItem cz = new JMenuItem(„Czcionka”); mb.add(p); mb.add(e); p.add(o); p.add(z); e.add(cz); okno.setJMenuBar(mb); JMenuItem

Panel z kartami JTabbedPane p = new JTabbedPane(); p.add(„Dane”,panel1); p.add(„Właściwości”, panel2);

Rozmieszczanie komponentów Każdy kontener posiada obiekt zajmujący się rozmieszczaniem komponentów – menedżer rozkładu (layout) Zmiana menedżera rozkładu – metoda setLayout Domyślny menedżer dla okna (JFrame)  BorderLayout Domyślny menedżer dla paneli (JPanel)  FlowLayout

FlowLayout c – kontener c.setLayout( new FlowLayout( FlowLayout.CENTER )); c.add(k1); c.add(k2); c.add(k3); c.add(k4); c.add(k5);

BorderLayout c – kontener c.setLayout(new BorderLayout()); c.add(k1,”North”); c.add(k2,”South”); c.add(k3,”Center”); c.add(k4,”West”); c.add(k5,”East”);

GridLayout c – kontener c.setLayout(new GridLayout(2,2)); c.add(k1); c.add(k2); c.add(k3); c.add(k4);

Panel z kartami JTabbedPane p = new JTabbedPane(); p.add(„Dane”,panel1); p.add(„Właściwości”, panel2);

Składanie layoutów p.add(b1); p.add(b2); cp.setLayout(new GridLayout(2,2)); cp.add(p); cp.add(b3); cp.add(b4); cp.add(b5); JButton b1 = new JButton("k1"); JButton b2 = new JButton("k2"); JButton b3 = new JButton("k3"); JButton b4 = new JButton("k4"); JButton b5 = new JButton("k5"); JPanel p = new JPanel();