Uniwersytet Dzieci Nieważne jaki masz komputer

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metody optymalizacyjne w logistyce
Advertisements

DOMINOWANIE W GRAFACH Magdalena Lemańska.
Grafy spełniające nierówność Γ(G) < IR(G)
ALGORYTMY GRAFOWE.
Grafy inaczej, czyli inne modele grafów
Homologia, Rozdział I „Przegląd” Homologia, Rozdział 1.
WYKŁAD 6. Kolorowanie krawędzi
ELEMENTY TEORII GRAFÓW
Wykład 6 Najkrótsza ścieżka w grafie z jednym źródłem
Minimalne drzewa rozpinające
Algorytm Dijkstry (przykład)
Temat: WIELOŚCIANY KLASA III P r.
Metoda węzłowa w SPICE.
Ciągi de Bruijna generowanie, własności
-skeletony w przestrzeniach R 2 i R 3 Mirosław Kowaluk Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytet Warszawski.
WYKŁAD 2. Kolorowanie wierzchołków
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa
WYKŁAD 8. Siła spójności Wierzchołek v nazywamy wierzchołkiem cięcia grafu G, gdy podgraf G-v ma więcej składowych spójności niż G. Krawędź e nazywamy.
WĘDRÓWKI PO GRAFACH Obchody Eulera Cykle Hamiltona.
WYKŁAD 8. Siła spójności A,B – dowolne podzbiory V(G)
WYKŁAD 3. Kliki i zbiory niezależne
GRAFY PLANARNE To grafy, które można narysować na płaszczyźnie tak, by krawędzie nie przecinały się (poza swoimi końcami). Na przykład K_4, ale nie K_5.
Rozpoznawanie wielokątów.
Dariusz Odejewski Krzysztof Wójcik
Materiały pomocnicze do wykładu
Macierz incydencji Macierzą incydencji grafu skierowanego D = (V, A), gdzie V = {1, ..., n} oraz A = {a1, ..., am}, nazywamy macierz I(D) = [aij]i=1,...,n,
Algorytmy genetyczne.
Algorytmy genetyczne.
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa Graf jest spójny, gdy dla każdego podziału V na dwa rozłączne podzbiory A i B istnieje krawędź z A do B. Definicja.
Wykonała: mgr Renata Ściga
Kod Graya.
Minimalne drzewa rozpinające
Przepływy w sieciach. Twierdzenie minimaksowe.
SKIEROWANE Marek Bil Krzysztof Fitrzyk Krzysztof Godek.
IV OTWARTE MISTRZOSTWA OPOLA W PROGRAMOWANIU ZESPOŁOWYM
Graf - jest to zbiór wierzchołków, który na rysunku przedstawiamy za pomocą kropek oraz krawędzi łączących wierzchołki. Czasami dopuszcza się krawędzie.
Algorytmy i struktury danych
Algorytmy i struktury danych
Badania operacyjne Wykład 5.
Figury przestrzenne.
A. Sumionka. Starodawna gra marynarska; Gra dwu i wieloosobowa; Gracze wykonują ruchy naprzemian; Złożona ze stosów, w których znajduje się pewna ilość
Reprezentacja grafów i operacje na grafach na przykładzie algorytmu Dijkstry i algorytmu na odnajdywanie Silnych Spójnych Składowych Temat Opracowali:
MWPZ 2006 Przegląd rozwiązań.
ZNAJDOWANIE NAJKRÓTSZYCH DRÓG oraz NAJNIŻSZYCH i NAJKRÓTSZYCH DRZEW WSTĘP DO OBLICZEŃ NA GRAFACH
Algorytm Dijkstry 1 Zbiory: T - zbiór wierzchołków
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
Algorytmy i Struktury Danych
20 zadań na temat „W drodze do szkoły” Kacper Kozyra – klasa 4m
O tym, jak dziadek Tadek i Ala cukierkami się zajadali
PLANARNOŚĆ i KOLOROWANIE MAP. Problem Jaka jest minimalna liczba kolorów, za pomocą których można pokolorować obszary województw na mapie Polski tak,
Algorytmy i Struktury Danych Grafy
Algorytmy Genetyczne Anna Tomkowska Politechnika Koszalińska
Drogi i cykle Eulera w grafach nieskierowanych
WĘDRÓWKI PO GRAFACH Obchody Eulera Cykle Hamiltona.
Algorytmy grafowe Minimalne drzewa rozpinające
GRA CHOMP. Czym jest chomp? Jest to gra dla dwóch osób, rozgrywana na prostokątnej tablicy, zwanej „tabliczką czekolady”
NP-zupełność Problemy: rozwiązywalne w czasie wielomianowym - O(nk)
Autor: Michał Salewski
Wstęp do programowania Wykład 4
Lepiej kombinować, czy wariować? Adam Kiersztyn Patrycja Jędrzejewska.
Grafy.
Modelowanie matematyczne – złożoność obliczeniowa, teoria a praktyka
Pojęcia podstawowe c.d. Rachunek podziałów Elementy teorii grafów
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Zagadnienia transportowe Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Działania na grafach Autor: Anna Targońska.
Liczby pierwsze: szukanie, rozmieszczenie, zastosowanie, ciekawostki. Liczby pierwsze: szukanie, rozmieszczenie, zastosowanie, ciekawostki. Kinga Cichoń.
ZNAJDOWANIE NAJKRÓTSZYCH DRÓG oraz NAJNIŻSZYCH i NAJKRÓTSZYCH DRZEW WSTĘP DO OBLICZEŃ NA GRAFACH
Algorytmy i struktury danych
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Dzieci Nieważne jaki masz komputer – ważne jaki masz algorytm ! dr Krzysztof Bryś Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechnika Warszawska 27 marca 2010

przepis na rozwiązanie problemu, opis sposobu rozwiązania problemu Dane: Szukane: Algorytm przepis na rozwiązanie problemu, opis sposobu rozwiązania problemu Jeden problem można rozwiązać wieloma algorytmami ! źródło: KN KOALA

Przykłady algorytmów: przepis kucharski (jak ugotować budyń tak by był najsmaczniejszy) sposób ubierania się (w jakiej kolejności zakładać części ubioru) wybór drogi powrotu do domu (którędy pójść, żeby wrócić najszybciej) źródło: internet

Liczba cukierków, które posiada Antek, Przykład 1: Problem Dane: Liczba cukierków, które posiada Antek, liczba cukierków, które posiada Bronek, liczba cukierków, które posiada Czarek. Szukane: Łączna liczba cukierków u chłopców. źródło: internet

1. Dodaj liczby cukierków u Antka i u Bronka Algorytm1: 1. Dodaj liczby cukierków u Antka i u Bronka Do obliczonej liczby dodaj liczbę cukierków u Czarka Algorytm 2 (szybszy ale niegrzeczny): 1. Zabierz cukierki Antkowi, Bronkowi i Czarkowi 2. Policz ile masz cukierków źródło: internet

Dane: Obiad składający się z zupy, drugiego dania i deseru Przykład 2: Problem: Dane: Obiad składający się z zupy, drugiego dania i deseru Szukane: Zjedzony obiad Algorytm1: Zjedz zupę. Zjedz drugie danie. Zjedz deser. Algorytm2 (wolniejszy ale smaczniejszy ?!) Zjedz deser Zjedz drugie danie Zjedz zupę (jak jeszcze dasz radę) źródło: internet

Algorytmy: - szybkie - wolne Problemy: - łatwe (znamy szybki algorytm rozwiązujący ten problem) - trudne (nie znamy szybkiego algorytmu rozwiązującego ten problem) źródło: internet

Przykłady problemów łatwych: zjedzenie tortu zdenerwowanie Mamy ubranie się przed wyjściem do kina Zrobienie bałaganu w pokoju

Przykłady problemów trudnych: nauczenie się matematyki (?!) spowodowanie, żeby Mama mnie pochwaliła ubranie się przed wyjściem do szkoły zrobienie porządku w pokoju zabicie smoka znalezienie drogi wyjścia z labiryntu Trudny problem może stać się łatwym jeśli odkryjemy szybki algorytm rozwiązujący ten problem !!

Graf składa się z elementów pewnego zbioru zwanych wierzchołkami oraz par wierzchołków zwanych krawędziami. Na rysunku grafu wierzchołki reprezentowane są przez punkty a krawędzie przez linie łączące pary wierzchołków. Graf – uniwersalne narzędzie do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin nauki i życia codziennego.

Problem siedmiu mostów królewieckich Czy da się przejść po każdym z siedmiu mostów, których układ pokazany jest na poniższym rysunku, dokładnie raz tak, by wrócić do punktu wyjścia?

Leonhard Euler (1736): Nie da się. Dałoby się znaleźć taką drogę w grafie reprezentującym opisaną sytuację wtedy i tylko wtedy gdyby z każdego wierzchołka tego grafu wychodziła parzysta liczba krawędzi. Graf odpowiadający rozmieszczeniu mostów w Królewcu w 1736 roku

Zagadka: Dane: Układ uliczek w parku Zagadka: Dane: Układ uliczek w parku. Szukane: Czy da się przejść po każdej uliczce w parku dokładnie raz i wrócić do bramy? A B F Brama C E D

A B F Brama C E D

A B F Brama C E D

A B F Brama C E D

A B F Brama C E D

A B F Brama C E D

A B F Brama C E D

A B F Brama C E D

A B F Brama C E D

A B F Brama C E D

A B F Brama C E D

Da się !! Pan Euler wykazał, że zawsze się da jeśli z każdego skrzyżowania (wierzchołka grafu) wychodzi parzysta liczba uliczek (krawędzi grafu) !! A 4 2 B 2 F 2 Brama C 4 4 E D 2

To spróbujmy znaleźć taką drogę w takim parku: 3 F Brama C E D Nie da się !! Bo są skrzyżowania, z których wychodzi nieparzysta liczba uliczek !

Problem chińskiego listonosza (Mei Ku Kwan, 1962): Znaleźć najkrótszą drogę, po której powinien przejść listonosz, tak aby przeszedł po każdej ulicy w swoim rejonie i powrócił na pocztę.

Sformułowanie grafowe tego problemu : Niech wierzchołki grafu odpowiadają skrzyżowaniom ulic, a krawędzie odcinkom ulic pomiędzy skrzyżowaniami w rejonie listonosza. Każdej krawędzi przypiszmy wagę równą długości odpowiadającego jej odcinka ulicy. W stworzonym w ten sposób grafie znaleźć taką ścieżkę o najmniejszej sumie wag krawędzi, która zaczyna się i kończy w tym samym wierzchołku.

Łamigłówka Hamiltona (Wiliam Rowan Hamilton 1856): Gramy na grafie będącym siatką dwunastościanu foremnego

Gracz 1: Wybiera 5 pierwszych wierzchołków w taki sposób, że każde dwa kolejne są połączone krawędzią. Gracz 2: Ma za zadanie wybrać pozostałe wierzchołki w takiej kolejności, by utworzyć cykl (czyli drogę zaczynającą się i kończącą się w tym samym wierzchołku) przechodzący przez każdy wierzchołek tego grafu dokładnie raz. Gracz 2 zawsze może wygrać !!! (jeśli pomyśli trochę)

Basia i Ewa są przyjaciółmi. Czarek i Dorotka też się przyjaźnią. Zagadka Dane: Na urodziny Adaś zaprosił czwórkę swoich przyjaciół: Basię, Czarka, Dorotkę i Ewę. Basia i Ewa są przyjaciółmi. Czarek i Dorotka też się przyjaźnią. Przyjaciółmi są też Ewa i Dorotka. Szukane: Takie rozsadzenie dzieci przy okrągłym stole, by każde dziecko miało koło siebie przyjaciela. źródło: internet

Rozwiązanie zagadki: Stwórzmy graf, którego wierzchołki odpowiadają dzieciom i dwa wierzchołki są połączone krawędzią jeśli odpowiadające im dzieci są przyjaciółmi. Ten graf będzie wyglądał tak:

W tym grafie taki cykl istnieje !! Na urodziny Adaś zaprosił czwórkę swoich przyjaciół: Basię, Czarka, Dorotkę i Ewę. Basia i Ewa są przyjaciółmi. Czarek i Dorotka też się przyjaźnią. Przyjaciółmi są też Ewa i Dorotka. Rozwiązanie zagadki: Poszukujemy takiego cyklu w tym grafie, który przejdzie przez każdy wierzchołek dokładnie raz !! W tym grafie taki cykl istnieje !!

Na urodziny Adaś zaprosił czwórkę swoich przyjaciół: Basię, Czarka, Dorotkę i Ewę. Basia i Ewa są przyjaciółmi. Czarek i Dorotka też się przyjaźnią. Przyjaciółmi są też Ewa i Dorotka.

Inna wersja tej zagadki: Dane: Na urodziny Adaś zaprosił czwórkę swoich przyjaciół: Basię, Czarka, Dorotkę i Ewę. Basia i Ewa są przyjaciółmi. Czarek i Dorotka też się przyjaźnią. Szukane: Takie rozsadzenie dzieci przy okrągłym stole, by każde dziecko miało koło siebie przyjaciela.

Urodzin nie będzie !! Odpowiadający tej sytuacji graf : Na urodziny Adaś zaprosił czwórkę swoich przyjaciół: Basię, Czarka, Dorotkę i Ewę. Basia i Ewa są przyjaciółmi. Czarek i Dorotka też się przyjaźnią. Nie da się posadzić dzieci wokół okrągłego stołu tak, by każde dziecko miało za sąsiadów przyjaciół. Urodzin nie będzie !!

Problem komiwojażera: Komiwojażer musi odwiedzić każde z n miast i wrócić do miasta, z którego wyruszył. Chce przebyć jak najkrótszą drogę. Sformułowanie grafowe tego problemu: Niech wierzchołki w grafie odpowiadają miastom. Każde dwa wierzchołki łączymy w tym grafie krawędzią o wadze równej odległości między tymi miastami. Znaleźć w tak stworzonym grafie „najkrótszy” cykl przechodzący przez każdy wierzchołek tego grafu dokładnie raz

Dla 5 miast, wszystkich możliwych dróg komiwojażera jest 4*3*2*1*(1/2)=12 Dla 20 miast, wszystkich możliwych dróg komiwojażera jest około 6 000 000 000 000 000 000. Dla 20 tysięcy miast, wszystkich możliwych dróg komiwojażera jest BARDZO DUŻO – jedynka z 77 tysiącami zer

Komputer (bardzo szybki) może to liczyć nawet przez 100 tysięcy lat Komputer (bardzo szybki) może to liczyć nawet przez 100 tysięcy lat !! A dla ilu miast da się policzyć przez rok ? Powiedzmy, że dla 100. To jak kupię 100 razy szybszy komputer, to będę mógł rozwiązać ten problem dla 100 razy większej liczby miast ?! źródło: KN KOALA

Otóż NIE. Będę mógł policzyć tylko dla 106 miast zamiast dla 100 Otóż NIE !! Będę mógł policzyć tylko dla 106 miast zamiast dla 100 ! A zapłacę 100 razy więcej pieniędzy !! A jak kupię tysiąc razy szybszy komputer ? To dla 110 miast będę mógł ten problem rozwiązać. Tylko o 10 więcej. źródło:internet

Ale nic nie stoi na przeszkodzie by wymyśleć szybki algorytm rozwiązujący ten problem !!! 

Dziękuje za uwagę

Dziękuje za uwagę

Dane: Układ uliczek w parku. ZADANIA DOMOWE Zagadka: Dane: Układ uliczek w parku. Szukane: Czy da się przejść po każdej uliczce w parku dokładnie raz i wrócić do bramy? Brama

Nie da się !! Bo są skrzyżowania, z których wychodzi nieparzysta liczba uliczek !

Zagadka Dane: Na urodziny Adaś zaprosił czwórkę swoich przyjaciół: Basię, Czarka, Dorotkę i Ewę. Basia i Dorotka są przyjaciółmi. Czarek i Ewa też się przyjaźnią. Przyjaciółmi są też Ewa i Dorotka. Szukane: Takie rozsadzenie dzieci przy okrągłym stole, by każde dziecko miało koło siebie przyjaciela.